Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX hapert op lage toeren.


Wilby

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb hier een PX125E van 2007, rijdt prima maar bij het lossen van het gas hapert hij even en dan trekt normaal door, zolang men gas geeft geen enkel probleem.

Ook bij traag rijden met weinig gas schokt hij constant en niet omdat ik in een te hoge versnelling rij.

De katalysator is verwijderd, er zit een SIP Road op, Bougie B8HS, Sproeiers: lucht 190, mengbuis: BE4, hoofdsproeier :118, luchtschroef staat op -2 toeren maar ik denk dat hij iets te arm staat volgens kleur bougie.

Ik heb de carburator gereinigd en vastgesteld dat de krukas blauw ziet, zie foto, ik ken de voorgeschiedenis van deze motor niet dus weet niet wat er mee gebeurd is of wat er juist i zit van cilinder enz..

thumb_IMG_2307_1024.jpg

Link naar reactie

Heb je de stationaire sproeier gereinigd en de kanaaltjes er naar toe?  

Controleer dan de maat van de sproeier en steek eventueel een grotere. 

Check ook eens de piston en cilinder, te arm rijden zal geen goed gedaan hebben. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Lucht 190, mengbuis 4 en sproeier 118?! Welke cilinder zit er op? Vreemde combi voor een 125cc.

Link naar reactie

Carbu helemaal gereinigd .Geen idee van welke cilinder er op zit, het is een 20/20 carbu. 

Link naar reactie

Zal eens aan de slag gaan met andere sproeiers. Wat ook bizar is , er is een gat geboord bovenin de luchtfilter naast de bevestegingsschroef waarschijnlijk met de bedoeling van meer lucht te geven, ipv het hartje uit te boren. 

 

Link naar reactie

Ik wil ni ambetantig doen maar mogelijk is de oorzaak een defecte oliekeerring aan de krukas. 

Dat zou het schokken in lage toeren kunnen verklaren (heb daar ervaring mee :) ) en de blauwe kleur van de krukas ( overmatige verhitting). 

Succes! 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Je zal gelijk hebben Nero. Andere sproeier doet het niet. Blijft soms ook doordraaien in hoge toeren bij lossen gas. Raden jullie aan om de krukas ook te vervangen?

Nog dingen die in niet mag vergeten te vervangen? 

Damn. Nu koop ik speciaal een px om minder te sleutelen (of laten sleutelen). Mijne vnb daarvoor weggedaan. :( 

 

Link naar reactie

Dat klinkt idd als valse lucht via de (gesmolten?) krukaskeerringen. Een krukas die ZO heet geworden is, zou ik sowieso vervangen (sleepbussen interne lagering zijn hun sterkte kwijt). Gezien de vreemde sproeier setup heeft er mogelijk ooit een andere kit op gezeten en is daar wat mis gegaan? Detonatie in de krukaskamer door foute ontsteking? Soit... hoort allemaal niet, he?

Dat wordt een motorrevisie, vrees ik...

 

Link naar reactie

De rest rond de 150 alleen zowat lagers dichtingen . Maar al komt het iets duurder uit probeer alvast piaggio merk te bestellen. Kijk niet naar goed koper want dan kom je in de toekomst duurder uit. Schakelkruis ,zweventandwiel veren ,

2 rubbers aanslag kickstarter +wiel 

Olie keerringen enz door wat te vervangenvalt. 

Kijk of je zuiger en cilinder nog goed zijn,

Zoniet uitboren en de juiste overmaat zuiger nemen. 

Mvg Gio 

Link naar reactie

Scusi voor m'n trage reactie Vara!

Bij Sara ben je alleszins in uitstekende handen! Hou je ons op de hoogte van de reden van moeilijk draaien?

Link naar reactie
26 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Scusi voor m'n trage reactie Vara!

Bij Sara ben je alleszins in uitstekende handen! Hou je ons op de hoogte van de reden van moeilijk draaien?

Geen probleem hoor. Ik bedoelde dat ik je een pb gestuurd had. ;) 

groeten! 

Link naar reactie

Voor dat er één vijs of sproeier wordt aangeraakt , moet je 101% zeker zijn dat de ontsteking optimaal werkt ! Zonder goede ontsteking  mag zo veel draaien aan de afstelling en sproeiers  veranderen,  het zal niets helpen . Je maakt het alleen maar erger .  Ik heb op 1 week tijd 2px -en in mijn stal gehad die bij het optrekken en in het middengebied sputterden . Niets wees op het eerste zicht dat er problemen waren met de ontsteking daar bougie mooi vonkte . Tot dat ik de stroboscoop er aan heb gehangen . Door naar de lichtflitsen te kijken bij verschillende toerentallen, zag ik dat er soms een onderbreking was van de flits . Eerst een andere bobijn eraan gehangen ...zonder resultaat . Dan maar compleet statorplaat vervangen en te goei afgesteld . Probleem was opgelost . Daarna de fijneafstelling van de carbu gedaan en motor ging als nieuw . 

Wat betreft de blauwe kleur van de krukas , stel ik mij daar ook wel vragen bij . Een krukas die zo blauw wordt door verhitting ( wrijving) kan niet blijven draaien . Als die zo verhit is geweest, moest die al lang vastgelopen zijn naar mijn bescheiden mening . Het is zeker niet onmogelijk en ik spreek met twee worden !

Ik zou toch eerst eens beginnen met ontsteking eens na te kijken alvorens de blok open te gooien . 

Link naar reactie

Ik ken er de ballen van, maar denk dat Sara dat wel doet en deskundig zal kijken en doen wat nodig is om hem weer mooi draaiende te maken. Ik kan dus niemand tegenspreken of gelijk geven. Nero en Frederik weten ongetwijfeld ook van wanten. 

Ik laat jullie zeker weten wat juist het probleem is! Ik hoop dat het ‘maar’ de ontsteking of zo is. 

Groeten! 

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

De dokter (Sara) heeft hem onder handen genomen. Bleek veel gedoe om niks. :) 

* Verkleuring op de krukas is oxidatie van te lang stil te staan. Komt regelmatig voor en is geen enkel probleem. Gat in de luchtfilter is natuurlijk not done => vervangen.

* Er steekt een 177 cilinder onder en zou een goede combinatie zijn met de sip-road en sproeier. Geeft 9,1pk. (Standaard px: 6pk) :-)

* Het probleem met haperen en slecht draaien lag gewoon aan de carburator. => Sproeiernaald vervangen en deftig afgesteld. Loopt nu goed volgens Sara. Ik ga er zaterdag om en ben benieuwd! B)

 

Dikke merci aan iedereen die me geholpen heeft! 

Tot op de baan!

Link naar reactie

Ben uiteraard blij dat het' hopelijk ' opgelost is maar wat denken de andere dokters hier van, vooral over die blauwe kleur van de krukas? Trouwens dat het geen gewone 125 was had ik redelijk rap door, dat ding ging als een speer. :)

 

Link naar reactie

Sara zegt dat de blauwe aanslag er gewoon zou afgaan met een schuursponsje. Maar beter laten zitten om los vuil in de cilinder te vermijden. 

Ik vertaal maar wat ik ervan gesnapt heb. Zou kunnen dat mijn vertaling wat hiaten bevat. ;) 

Hoe dan ook, zaterdag onderwerp ik hem aan een grondige test en laat nog iets weten om dit hoofdstuk af te sluiten. 

Ik kom dan wel is langs Wilby, zodat je zelf is kan testen. :) 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...