Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Wilby

PX hapert op lage toeren.

Recommended Posts

Hallo, ik heb hier een PX125E van 2007, rijdt prima maar bij het lossen van het gas hapert hij even en dan trekt normaal door, zolang men gas geeft geen enkel probleem.

Ook bij traag rijden met weinig gas schokt hij constant en niet omdat ik in een te hoge versnelling rij.

De katalysator is verwijderd, er zit een SIP Road op, Bougie B8HS, Sproeiers: lucht 190, mengbuis: BE4, hoofdsproeier :118, luchtschroef staat op -2 toeren maar ik denk dat hij iets te arm staat volgens kleur bougie.

Ik heb de carburator gereinigd en vastgesteld dat de krukas blauw ziet, zie foto, ik ken de voorgeschiedenis van deze motor niet dus weet niet wat er mee gebeurd is of wat er juist i zit van cilinder enz..

thumb_IMG_2307_1024.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je de stationaire sproeier gereinigd en de kanaaltjes er naar toe?  

Controleer dan de maat van de sproeier en steek eventueel een grotere. 

Check ook eens de piston en cilinder, te arm rijden zal geen goed gedaan hebben. 

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Lucht 190, mengbuis 4 en sproeier 118?! Welke cilinder zit er op? Vreemde combi voor een 125cc.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

20/20 carbu of een 24/24 carbu?

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Carbu helemaal gereinigd .Geen idee van welke cilinder er op zit, het is een 20/20 carbu. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog vreemder . Sproeier is al heel groot , zelfs voor een 177 cilinder met een 20/20 carbu. Zou toch eens kijken naar welke cilinder je hebt hoor.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zelf zou ook de lucht naar 160 brengen en de mengbuis naar be3 brengen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zal eens aan de slag gaan met andere sproeiers. Wat ook bizar is , er is een gat geboord bovenin de luchtfilter naast de bevestegingsschroef waarschijnlijk met de bedoeling van meer lucht te geven, ipv het hartje uit te boren. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil ni ambetantig doen maar mogelijk is de oorzaak een defecte oliekeerring aan de krukas. 

Dat zou het schokken in lage toeren kunnen verklaren (heb daar ervaring mee :) ) en de blauwe kleur van de krukas ( overmatige verhitting). 

Succes! 

Groetjes, nero. 

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je zal gelijk hebben Nero. Andere sproeier doet het niet. Blijft soms ook doordraaien in hoge toeren bij lossen gas. Raden jullie aan om de krukas ook te vervangen?

Nog dingen die in niet mag vergeten te vervangen? 

Damn. Nu koop ik speciaal een px om minder te sleutelen (of laten sleutelen). Mijne vnb daarvoor weggedaan. :( 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klinkt idd als valse lucht via de (gesmolten?) krukaskeerringen. Een krukas die ZO heet geworden is, zou ik sowieso vervangen (sleepbussen interne lagering zijn hun sterkte kwijt). Gezien de vreemde sproeier setup heeft er mogelijk ooit een andere kit op gezeten en is daar wat mis gegaan? Detonatie in de krukaskamer door foute ontsteking? Soit... hoort allemaal niet, he?

Dat wordt een motorrevisie, vrees ik...

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja. Dacht ik al. Een idee hoe hoog de kostprijs zou oplopen? Krukas 150€, de rest? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb jij mijn bericht ontvangen Frederik? 

Groeten. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De rest rond de 150 alleen zowat lagers dichtingen . Maar al komt het iets duurder uit probeer alvast piaggio merk te bestellen. Kijk niet naar goed koper want dan kom je in de toekomst duurder uit. Schakelkruis ,zweventandwiel veren ,

2 rubbers aanslag kickstarter +wiel 

Olie keerringen enz door wat te vervangenvalt. 

Kijk of je zuiger en cilinder nog goed zijn,

Zoniet uitboren en de juiste overmaat zuiger nemen. 

Mvg Gio 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties allemaal! 

Ik steek hem waarschijnlijk binnen bij Sara van de Ring ding ding shop. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Scusi voor m'n trage reactie Vara!

Bij Sara ben je alleszins in uitstekende handen! Hou je ons op de hoogte van de reden van moeilijk draaien?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Scusi voor m'n trage reactie Vara!

Bij Sara ben je alleszins in uitstekende handen! Hou je ons op de hoogte van de reden van moeilijk draaien?

Geen probleem hoor. Ik bedoelde dat ik je een pb gestuurd had. ;) 

groeten! 

  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Voor dat er één vijs of sproeier wordt aangeraakt , moet je 101% zeker zijn dat de ontsteking optimaal werkt ! Zonder goede ontsteking  mag zo veel draaien aan de afstelling en sproeiers  veranderen,  het zal niets helpen . Je maakt het alleen maar erger .  Ik heb op 1 week tijd 2px -en in mijn stal gehad die bij het optrekken en in het middengebied sputterden . Niets wees op het eerste zicht dat er problemen waren met de ontsteking daar bougie mooi vonkte . Tot dat ik de stroboscoop er aan heb gehangen . Door naar de lichtflitsen te kijken bij verschillende toerentallen, zag ik dat er soms een onderbreking was van de flits . Eerst een andere bobijn eraan gehangen ...zonder resultaat . Dan maar compleet statorplaat vervangen en te goei afgesteld . Probleem was opgelost . Daarna de fijneafstelling van de carbu gedaan en motor ging als nieuw . 

Wat betreft de blauwe kleur van de krukas , stel ik mij daar ook wel vragen bij . Een krukas die zo blauw wordt door verhitting ( wrijving) kan niet blijven draaien . Als die zo verhit is geweest, moest die al lang vastgelopen zijn naar mijn bescheiden mening . Het is zeker niet onmogelijk en ik spreek met twee worden !

Ik zou toch eerst eens beginnen met ontsteking eens na te kijken alvorens de blok open te gooien . 

aangepast door apsev-vespa

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken er de ballen van, maar denk dat Sara dat wel doet en deskundig zal kijken en doen wat nodig is om hem weer mooi draaiende te maken. Ik kan dus niemand tegenspreken of gelijk geven. Nero en Frederik weten ongetwijfeld ook van wanten. 

Ik laat jullie zeker weten wat juist het probleem is! Ik hoop dat het ‘maar’ de ontsteking of zo is. 

Groeten! 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Sara weet zeker wat ze moet doen en je zit bij one of the best ! Ik hoop dat het goedkomt zonder al te veel kosten .

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Allemaal hartelijk dank voor de tips en hulp. Mooi om te zien dat er zoveel mensen hun kennis en ervaringen willen delen! 

 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kijk met spanning uit naar de diagnose. 

 

  • Like 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×