Jump to content
Vespaforum.be

Cosa LX 200 '90 Slaat af tijdens rijden - Help!


Vespa-60

Recommended Posts

Gisteren terugkomend van het werk, ik reed ongeveer 60km/pu, leek het alsof de benzine op was. De tank is helemaal vol. Hij sloeg af. Alsof hij geen benzine kreeg. Ik stond stil. Na 5 minuten weer opnieuw via de kickstarter starten liep hij weer. De motor loopt helemaal goed. Maar als ik dan weer 2 minuten rij, schakel van 1 naar 2 naar 3 motor loopt goed.. ineens slaat hij weer af.

En zo gaat het steeds. Geen idee wat het is. Benzine kraan staat goed, en hij loopt gewoon lekker stationair. Als ik hem nu zo zou starten (het is nu ochtend) weet ik zeker dat hij gewoon start en ook gewoon goed loopt. Maar ik weet ook zeker dat als ik nu ga rijden dat hij na 5 minuten gewoon weer 'dood' slaat.

Hier is een video wanneer hij stationair loopt: https://streamable.com/9ic8l

Waarom zou hij toch afslaan?

Link to comment

Ik heb als stap 1 de bougie vervangen. Daarna ongeveer 15 minuten rond gereden op diverse snelheden. Slaat niet af! Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn? De vorige bougie was behoorlijk zwart aan de onderkant. Bij veranderingen zal ik het hier neer posten.

Edited by MpW
Link to comment
9 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Je kan een brandstofprobleem uitsluiten door de benzinekraan handmatig te openen.

De schroef zit rechts boven in op je carburateur. 2 halve slagen open moet voldoende zijn.

En standaard moet hij helemaal dicht zitten (ben nog een redelijk leek)? Want ik kan hem nu inderdaad helemaal links of rechts om draaien, geen idee hoever open of dicht hij standaard moet staan. Idee?

Link to comment

Standaard is helemaal met de klok mee tot je niet verder kan, dan zou in principe de elektrische benzinekraan de brandstof toevoer openen bij een contact wat aan staat en afsluiten bij een contact wat uitstaat.

De handmatige kraan openen is de schroef tegen de klok in draaien.

  • Like 1
Link to comment
1 uur terug, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Standaard is helemaal met de klok mee tot je niet verder kan, dan zou in principe de elektrische benzinekraan de brandstof toevoer openen bij een contact wat aan staat en afsluiten bij een contact wat uitstaat.

De handmatige kraan openen is de schroef tegen de klok in draaien.

Helemaal goed, dus eigenlijk helemaal dichtdraaien dus. Ik zal even checken of dat nu het geval is. En als hij  helemaal dicht staat, en de motor slaat dan af, dan is er iets met met de elektronische brandstof toevoer. Klopt?

Edited by MpW
Link to comment
25 minuten geleden, MpW zei:

Helemaal goed, dus eigenlijk helemaal dichtdraaien dus. Ik zal even checken of dat nu het geval is. En als hij  helemaal dicht staat, en de motor slaat dan af, dan is er iets met met de elektronische brandstof toevoer. Klopt?

Als hij dan niet start of er na een tijdje afslaat kan het een brandstofprobleem zijn.

Dan moet je het uiteraard nog wel testen of de Cosa wel blijft rijden als je de handmatige kraan open draait.

Slaat hij af met de handmatige kraan dicht gedraaid en blijft hij lopen met de handmatige kraan open gedraaid? Dan is de elektrische benzinekraan niet goed.

Link to comment
Zojuist, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Als hij dan niet start of er na een tijdje afslaat kan het een brandstofprobleem zijn.

Dan moet je het uiteraard nog wel testen of de Cosa wel blijft rijden als je de handmatige kraan open draait.

Slaat hij af met de handmatige kraan dicht gedraaid en blijft hij lopen met de handmatige kraan open gedraaid? Dan is de elektrische benzinekraan niet goed.

Stel dat is zo. En ik draai de kraan open en hij loopt dan wel lekker. Kan ik dan ongestraft zo blijven rijden?

Link to comment
Op 4/21/2018 om 22:43, MpW zei:

Nee. Hoe doe ik dat het beste?

Zadel en tank even demonteren >> tank opheffen >> benzineleiding bekijken >> ingeval van luchtbel onder de tank: leiding even lossen, laten vollopen en weer afsluiten.

 

  • Like 1
Link to comment

even terzijde: Cosa 1 toch he? Die is bekend voor z’n falende (o.m.) elektrische benzinekraan en idem choke! Piaggio is er begin jaren 90 bijna aan ten onder gegaan!

  • Like 1
Link to comment
Op 23-4-2018 om 00:18, Frederik9111 zei:

Zadel en tank even demonteren >> tank opheffen >> benzineleiding bekijken >> ingeval van luchtbel onder de tank: leiding even lossen, laten vollopen en weer afsluiten.

 

Gedaan. Vanaf de tank de slang gezien. Ziet er helemaal vol uit. Geen luchtbellen te zien. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...