Ga naar inhoud
Vespaforum.be
VespaEric

Vespa PK50XL project bij klaar, advies krukas/vliegwiel

Recommended Posts

Beste Vespa liefhebbers,

Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb een een tijd geleden een onafgewerkt PK50XL project gekocht van iemand die het niet meer zag zitten om het verder af te werken.

Ondertussen is de Vespa nu zo goed als klaar maar ik zit nu vast. Het motorblok was door de vorige eigenaar al volledig onder handen genomen, maar na het monteren van de motor in het frame wilde ik het vliegwiel op de krukas zetten maar het vliegwiel past niet op mijn krukas. De diameter van de opening is verkeerd. Tussen de onderdelen die ik meekreeg zat nog een tweede vliegwiel en dit vliegwiel heeft wel de juiste diameter voor de krukas, maar het past ook niet op mijn PK blokje. De motor heeft ook een nieuwe koppeling? en een andere eindeverhouding, want die originele onderdelen heb ik ook teruggevonden in  de doos met onderdelen. Hij heeft prima compressie. De vorige eigenaar is niet meer bereikbaar om meer info te krijgen.

Ik ken niet zoveel van Vespa's maar de motor lijkt het originele PK50 blokje te zijn, met een 125cc cylinder en dellOrto 20/20 carburateur, maar dan wel met een ander type krukas, misschien een PX krukas ?  Kan er iemand mij advies geven ? ik vermoed dat ik een PK50 vliegwiel nodig heb met PX diameter ? Alvast bedankt !

IMG_0231.JPG

IMG_0227.JPG

IMG_0228.JPG

IMG_0229.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht

De krukas conus opmeten en het juiste vliegwiel zoeken of de juiste krukas.

Volgens mij past een PX krukas niet in een smallframe blok.

Ik heb verder geen ervaring met  het reviseren van Vespa blokken.

Mijn PK 50 S blok gaat in alle waarschijnlijkheid wel deze winter gereviseerd worden.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Er bestaan meerdere smallframe krukas/vliegwielmaten: 19 en 20mm (en 24...) conussen. 

XPK vliegwielen passen op oudere 50cc smallframes met 19mm conus. Indien bij de motorrevisie destijds de krukas en cilinder effectief zijn aangepast naar 125cc, dan heb je logischerwijs ook een ander vliegwiel nodig: eentje met 20mm conus.

Je huidige statorplaat lijkt me echter geen originel (eerder Vespatronic, Polini, Pinasco,...?). Ook hiervoor heb je’n passend vliegwiel nodig. 

Vind je geen merktekens of andere belettering op of onder de onsteking?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

De opening in het originele 50cc XPK vliegwiel is te groot voor de krukas die er nu inzit.

Het tweede vliegwiel dat ik bij het project hebt gekregen heeft de juiste binnendiameter denk ik maar past er niet op want de buitendiameter en koelvinnen zijn groter.

Een paar foto's van de ontsteking.

 

 

IMG_0236.JPG

IMG_0237.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dus het komt er op neer dat de nieuwe krukas een kleinere diameter heeft dan de originele 50cc  krukas

Kan er nog iemand volgen ?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ligt het aan mij of staat u onsteking niet op de juiste plaats?

Deel dit bericht


Link naar bericht
7 minuten geleden, arti-bella zei:

Ligt het aan mij of staat u onsteking niet op de juiste plaats?

Hangt er los over zekers... 

Groetjes, nero. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoeveel kabels lopen er uit u ontsteking?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Een foto van de achterkant ontsteking en krukas, de ontsteking ziet er mij standaard/origineel PK50XL uit ...

 

 

IMG_0245.JPG

IMG_0246.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht

Een PK (XL) onsteking werk alleen met een PK (XL) vliegwiel. Dat vliegwiel heeft een 20 mm conus.

De oudere V50 onstekingen met contactpunt hebben een ander vliegwiel met een 19 mm conus.

Het lijkt erop dat de vorige eigenaar een verkeerde krukas heeft gemonteerd. Waarschijnlijk een lange slag krukas (voor 125 cc) voor Primavera / ET3, beide 19 mm conus. Er bestaat ook gewoon een langeslag krukas met 20 mm conus.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bedankt iedereen voor jullie hulp en reacties !

Het lijkt erop dat ik de motor zal moeten demonteren en een 20 mm krukas zal moeten monteren.

Ik heb geen ervaring met het werken aan motoren, misschien best door een specialist laten doen dan.

Kunnen jullie iemand aanbevelen regio Antwerpen ? Thx.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoi Eric,

Je moet je blok nummer eventjes controleren. Je hebt namelijk een 125cc motorblok eronder liggen. te zien aan je grote koelkap. het feit dat je een 19 mm conus hebt denk ik dat het gaat om een ouder model 125 cc blok, zoals bij de PK125S of de PK125ETS (Gezien je carburateur een 20.20 is) deze tref je standaard alleen aan bij een ETS of Pk125xl2 blok. Bij een Pk125xl2 blok heb je het probleem dat je schakelarm niet compatible is met de schakelmechaniek van een pk50xl. ik zou het blok zeker zo laten ivm de lange slag krukas. mijn optie zou zijn een wat duurdere aftermarket ontsteking te kopen voor een 125.

Grote kans dat de verkoper ook tegen deze problemen is aangelopen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hey en een leuk ETS blokje levert ook behoorlijk wat op tegenwoordig :)

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×