Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa VL1T MISA


Thys

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb onlangs een Vespa VL1T MISA gekocht om op te knappen en in ere te herstellen. (Zie foto's)

Echter, ik kan weinig vinden op het internet over de VL1T MISA. Zijn er hier mensen op dit forum die de verschillen ten opzichte van de Italiaanse VL1T weten?

                                                   

Sommige onderdelen zijn absoluut niet origineel zoals lak, handvatten, achterlicht, claxon, suspension arm cover en trede-rubbers. Wat ook opvalt is dat deze VL1 een batterij heeft met de bijbehorende de koplamp lichtschakelaar (lijkt pas vanaf de VL2 te komen) en dat de koplamp van een later model is. Bovendien is het chassisnummer VL1T46xxx, terwijl volgens vele internetpagina’s de nummering van 1001 t/m 17000 loopt.

                               

Ik ben benieuwd naar jullie kennis!

                                       

                                       

Gr. Thijs

 

Vespa VL1T (1).jpeg

Vespa VL1T (2).jpeg

Vespa VL1T (3).jpeg

Link naar reactie

die nummerplaathouder wijst niet op een oude belgische nummerplaat.

vraag anders eens aan de verkoper wat specifiek aan deze scooter te herkennen is als een MISA.

Heeft hij de originele verkoopsdocumenten van de jaren stillekes en zijn die Belgisch of zo?

Link naar reactie

Zie hieronder de foto's van het frame nummer en motornummer. Deze lijken overeen te komen (Beide 46xxx).

De verkoper denkt dat het een MISA is, omdat hij deze uit België vekregen heeft, het logo geplakt is en er geen gaatjes zitten voor het logo.

image1.jpeg

image2.jpeg

Link naar reactie

Het logo op uw Vespa kan volgens mij ook geen uitsluitsel geven omdat dit volgens mij geen origineel logo is of een repro of eentje van een nieuwer model . 

Wat de baterij betreft ik heb net even in het technica boek gekeken en een VL1T heeft idd een baterij 

kijk eens onder de benzine tank of zo dat je nergens de originele kleur kan bepalen deze zou bij een VL1T wit /beige moeten zijn 

verder moet je ook eens kijken naar het merk van uw zadel 

wat de andere niet originele stukken die je noemt betereft , deze kunnen in het verleden stuk zijn geraakt en dan was het niet abnormaal dat de Vespa hersteller stukken gebruikte van een nieuwer model dat hij op die moment in stock had , om de klant zo snel mogelijk zijn vervoer terug te bezorgen 

 

en wat uw chassis nr betreft is het ook zo dat naargelang de fabriek er andere nrs gebruikt werden die niet altijd even correct zijn bijgehouden in het verleden 

zo heeft bvb een hoffman ( Duits ) acma ( Frans ) douglas (uk ) een heel andere nummering dan de Italiaanse scooters 

grtz sidvespa

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Zijn er trouwens mensen op forum waar ze destijds een Struzzo VL1Txxxxx hebben ingeschreven als VLITxxxxx?  Heb nog zoiets liggen ;o)

Link naar reactie
On 8/20/2018 at 4:44 PM, N!Ce said:

Zijn er trouwens mensen op forum waar ze destijds een Struzzo VL1Txxxxx hebben ingeschreven als VLITxxxxx?  Heb nog zoiets liggen ;o)

ik heb zo een VM1T , maar ingeschreven als VN1T, allemaal omdat iemand niet goed gelezen had , lastig :-)

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo,

Ik heb hetzelfde als Thys met mijn struzzo.

Ik kocht deze bij een oudere man die hem sinds 1960 in zijn bezit had. Hij vertelde me dat hij de 2e eigenaar was. Belgische plaat van toen hing/hangt er nog op. Deze Vespa was dus van 1960 tot op heden van de man waar ik hem van kocht. Hij wist me te vertellen dat een vriend van hem deze struzzo nieuw kocht in Belgie enkele jaren voor hij hem kocht (want hij kocht hem dus als 'jonge occasie' in "60).

Chassis nr duidelijk leesbaar, niet opgeklopt.:         frame: VL1T *459XX*               motor: VL1M*461XX*

Stuur is zoals het hoort te zijn bij een VL1, kleine horizontale controlelampje voor het licht gelijk een GS 150 VS1

Volgens een tabel, vespaoldtimerregister is de VL1 begonnen bij 01001 en geëindigd bij 17000 (zoals Thys al zei). Aangezien ik dus met 100% zeker weet dat dit deze nieuw werd verkocht in Belgie en dus een Misa is lijkt het erop dat Thys dit dus ook aan de hand had en zijn struzzo wellicht ook een misa is. Verder heb ik ook geen verklaring waarom deze VL1 toch een hoger nr heeft dan 17000... Zoals SidVespa zegt mogelijk slecht de nrs bijgehouden? Moest iemand meer info hebben, graag!

Groeten, Didier

Link naar reactie

Goed om te horen dat er meer zijn met dit serienummer :)

Waarschijnlijk komen deze Vespa's van de eerste serie gemaakt door MISA (1955). Mogelijk was toen de productielijn nog niet volledig ingericht op de VL2.
Het maakt dit model extra uniek! :P

Overigens is aan mijn Vespa veel gerommeld. De accu + beugel waren absoluut niet origineel (vastgemaakt met een stuk fietsband), net als de lichtschakelaar, claxon, achterlicht en daarmee waarschijnlijk ook de koplamp (ronde controlelamp ipv rechthoekig). Inmiddels ben ik hem volledig in originele VL1 staat aan het terugbrengen!

Heb je foto's van jouw VL1T45xxx?

Link naar reactie
12 uren geleden, Thys zei:

Goed om te horen dat er meer zijn met dit serienummer :)

Waarschijnlijk komen deze Vespa's van de eerste serie gemaakt door MISA (1955). Mogelijk was toen de productielijn nog niet volledig ingericht op de VL2.
Het maakt dit model extra uniek! :P

Overigens is aan mijn Vespa veel gerommeld. De accu + beugel waren absoluut niet origineel (vastgemaakt met een stuk fietsband), net als de lichtschakelaar, claxon, achterlicht en daarmee waarschijnlijk ook de koplamp (ronde controlelamp ipv rechthoekig). Inmiddels ben ik hem volledig in originele VL1 staat aan het terugbrengen!

Heb je foto's van jouw VL1T45xxx?

Momenteel volledig gedemonteerd, tegen de winter (hopelijk) wel in elkaar... Gr

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Inmiddels al een stuk verder met de restauratie, dus ik dacht maar eens een update te geven.

Ik ben begonnen om alles te demonteren:

37348768_20180505_161709(2).thumb.jpg.2e74ed821bb8232cc83c747621d8932b.jpg

183048190_20180505_154717(2).thumb.jpg.30d6b5d72ec7839493751eb1e540c049.jpg

2056599550_20180503_224028(2).thumb.jpg.61716d68f9dc953235831db0b275130e.jpg

Tijdens het demonteren kwam ik wat vreemde dingen tegen.

Zo blijkt de accu provisorisch geïnstalleerd te zijn en absoluut niet origineel. (de rubberen band om de accu op zijn plek te houden blijkt een stuk fietsband :) )

1459895257_20180501_224040(2).thumb.jpg.e9b362bdbdc9b834668718112d946b28.jpg

Flinke laag plamuur komt onder de vloerstrips uit:

929244579_20180503_210832(2).thumb.jpg.82e8677e88f7ee6f1504a1abeb9e0420.jpg

Plamuur van 5 a 6mm dik..:

2074613806_IMG_20181119_125802(2).thumb.jpg.f9c6e67500c95735619c8adb0eebb8d4.jpg

Daaronder veel deuken en scheuren zoals op onderstaande foto:1001579514_afbeelding(2).jpg.ec42078dee6767628377ca344cca413a.jpg

Bovendien was er een lelijk stuk aan de vloerplaat gelast:

1276409711_afbeelding(3).jpg.2083d82654a72a1edca0046c6156639f.jpg

Hierdoor heb ik besloten om een nieuwe vloerplaat door Maskes op het frame te laten zetten.

Het heeft even geduurd (ca. 3 mnd), maar vervolgens wel een mooie nieuwe bodemplaat die er voorlopig weer even tegenaan kan:

766548062_IMG_20181012_171047(2).thumb.jpg.ed09b90b714e405080dbe9e7fa9349d7.jpg

 

Terwijl het frame bij Maskes in de werkplaats stond, ben ik bezig gegaan met de motor die op het moment niet draaide.

Ik heb de volgende onderdelen moeten vervangen:

- Krukas (was een hele zoektocht om deze te vinden, uiteindelijk in Italië besteld)-
- Zuiger
- Cilinder laten boren, honen en zandstralen en deze vervolgens weer opnieuw zwart gelakt met hittebestendige lak.
- Alle lagers
- Koppelingsplaten
- Schakelkruis
- Veren in primaire as
- Blokbouten
- Koelvinnen (maar deze vind ik foeilelijk, dus ben op zoek naar gebruikte)
- Bougie + bougiekabel (Originele type bougiedop heb ik ook, maar deze op foto is fijner met testen)
- Draagbeugel + Bobinebeugel + Hitteschild laten KTL-en
- Uitlaat geschuurd en gelakt in hittebestendige zwarte lak
- Alles grondig gepoetst.

Inmiddels heb ik het motortje aan de praat gekregen en draait prima!

1505398291_20180613_133524(2).thumb.jpg.91164ada43ec94b481697fe3db941141.jpg

249295271_IMG_20181119_130245(2).thumb.jpg.4e6ceb1b5b1f5e2afe4b57337856dc44.jpg

 

Nadat het frame weer terug gekomen is heb ik de lassen weggewerkt en ben ik naar http://www.zelfzandstralen.nl gereden om mijn blok te stralen (Daar kan je het zelf doen en dat is echt verrassend leuk!) en in de 2K epoxy te zetten:

1179662086_IMG_20181109_103345(2).thumb.jpg.20889343617b6f391203e0e711260b8a.jpg

1551067187_IMG_20181109_130104(2).thumb.jpg.ed0467db9759ad50a1941c300a2fb94e.jpg

585306636_IMG_20181109_154851(2).thumb.jpg.9db4e791a4c2bb45403a86cf94dd6ae2.jpg

 

Nu vooral bezig met schuren en plamuren (hier een paar delen waar ik vandaag mee bezig ben):

1300468481_IMG_20181117_222234(2).thumb.jpg.6a90d4ca6ec2ea9a18ed564c2155f33e.jpg

 

 

Ik moet nog veel schuren en plamuren, maar de rode primer als volgende laag is inmiddels al besteld.

Hopelijk kan ik snel meer informatie delen over mijn project :)

 

 

Link naar reactie

Zeer goed bezig! Mooi blokje! En die koelvinnen.. daar zie je straks niks meer van. Ik zou wel een hoesje om die bedrading doen ter bescherming. Welke kleur gaat ze worden?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Kleine update:

Inmiddels staat de scooter volledig in de 2e grondlak.

176915986_IMG_20190107_173917(1).thumb.jpg.bad46de5b5a2bfe30adeeecee22e1084.jpg

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het beenschild, dus dit zal ik nog wat moeten bewerken
Zie onderstaande foto voor de oneffenheden / deuken.

165556891_IMG_20190107_173936(1).thumb.jpg.f580e6491720cc83c5269a7ced2a0d5d.jpg

 

De volgende stap (na het aanpassen van het beenschild) zal het aanbrengen van de laatste laklaag.
Ik ga uiteraard voor Max Meyer 15048 / Lechler 1229.

 

Tot nu toe zeer tevreden over het resultaat :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...