Ga naar inhoud
Vespaforum.be

50 cc Vespa import vanuit Nederland tips - 2018


Aanbevolen berichten

Wat doe je als uw tienerdochter al enkele weken de laatste haren van uw hoofd zeurt omdat ze maar geen Vespa kan vinden in haar favoriete kleurtje. Dan ga je nadenken over een make-over of over import. Na enkele dagen zoeken op marktplaats * BINGO * . Aldus een afspraak geregeld. Transport voorzien en onderweg naar Nederland.

De aankoop - In Nederland blijft de nummerplaat op het voertuig hangen bij verkoop. Niet enkel dient u een aankoopbewijs op te maken, met de gegevens van de verkoper, de koper en natuurlijk de scooter. Vergeet zeker de aankoopdatum en de km stand niet te vermelden. Hoe meer info hoe beter. In Nederland blijft de verkoper verantwoordelijk voor het voertuig , de wegentaks , boetes enz. Zolang het kentekenbewijs op zijn naam staat. U dient dus met de verkoper naar een RDW punt te gaan. Om de scooter op uw naam te laten zetten. De verkoper kan dan ook aanvinken dat het voertuig voor export is. Wijzelf hebben echter voor een RDW erkend bedrijf gekozen dat in en export deed. En omdat dit 7 op 7 werkt en bereikbaar is. Let erop dat niet alle RDW punten altijd open zijn.

De tenaamzetting

let wel dat u bij de verkoop zeker het pas (kentekenbewijs) van de scooter meekrijgt.  Normaal zal de verkoper er een hoekje afknippen, zo is het pas niet meer geldig. Hou wel het pas en het afgeknipte hoekje bij.

 6CAB63D6-7319-4C12-BF9B-04A60B0FB7C8.thumb.jpeg.a2dd068a9d89f20343dfcb9f6c012a73.jpeg

Hierboven het pasje.

zoals vermeld hebben we gekozen voor een RDW erkend bedrijf. Deze verwerkt dus de info. En stuurt zowel de koper als de verkoper een bewijs van verandering van eigenaar (vrijwaringsbewijs) Lang leve de smartphone.

4603F32F-56D8-46F2-8536-CE529D0C1D91.thumb.jpeg.11e18b49ba018957a5e7b349336b50ed.jpeg

 

Zodra, dit geregeld is kan je dus terug naar België met de scooter. Bij eventuele controle door Politie of Douane kan je deze documenten al voorleggen.

De Douane en Inschrijving.

Na enkele dagen ontvang je dan kentekenbewijs deel twee thuis (foto hieronder). Belangrijk van dit document worden geen duplicaten gemaakt. Dus kwijt is pech. Laat deze documenten dus zeker aangetekend verzenden naar je adres.

5A2E40A4-4AA2-40D3-AF1E-274C61DB52A9.thumb.jpeg.13cacd599776897602f7fda249354436.jpeg

 

zodra je dit document hebt kan je naar de dealer om een gelijkvormigheidsattest aan te vragen. Volgens ik vernomen heb zou je dit ook rechtstreeks bij Piaggio Nederland kunnen doen via de website.

het gelijkvormigheidsattest

F2705124-66B6-4644-BF4A-0062D4CDF795.thumb.jpeg.b13a9e7c53d1cf9d3b57b7e0c7c08024.jpeg

 

De Douane

Na ontvangst van het gelijkvormigheidsattest kan je naar de douane gaan. Bij sommige kantoren kan dit enkel op afspraak. In Gent ging dit vlug en vriendelijk ! Dinsdag gebeld en donderdag al afgehandeld.

Wat heb je zeker nodig. Je paspoort , het kentekenbewijs , je aankoopbewijs , kentekenbewijs deel 2 en het gelijkvormigheidsattest. Als alles goed is ontvang je dan een roos formulier.

 

B16C66A6-F721-42B1-8287-2C55496ACEC2.thumb.jpeg.621d5a0099c47e07286b92dbdfb2567f.jpeg

 

De D.I.V

Zodra de douane het roze formulier heeft ingevuld. Kan je naar je verzekering. Zodra ook deze hun informatie hebben ingevuld kan je naar de D.I.V. Let wel op sommige kantoren worden ingevoerde voertuigen enkel de maandag ingeschreven !

BELANGRIJK bij de D.I.V heb je niet enkel het roze inschrijvingsformulier maar ook het kentekenbewijs pasje nodig ! Verlies dit dus zeker niet . Regel je dit via je verzekeringsagent maak hem daar dan zeker attent op. Verstuur je uw documenten per post , doe dit dan zeker aangetekend en in een stevige envelop. Better save than sorry.

bij ons duurde de afhandeling van aankoop tot inschrijving een dikke twee weken. Het kan waarschijnlijk nog sneller. 

Het beste koopt u natuurlijk uw scooter bij de lokale Vespa dealer met garantie. Echte koopjes zijn er in Nederland niet echt te doen. De prijzen zijn vergelijkbaar met hier. Zelfde voertuig , zelfde staat natuurlijk. Verder is er nog de afstand, als de scooter in het noorden van Nederland staat ben je eventjes onderweg. Maak dus goede afspraken met de verkoper en vraag zoveel mogelijk info en recente foto’s. Testrijden en het voertuig horen draaien kan je enkel ter plekke natuurlijk. Er is dus altijd een risico op teleurstelling. 

Reacties zijn altijd welkom. Zijn er mensen met betere tips dan mogen zij altijd reageren. Al is het maar om andere mensen op weg te helpen.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Misschien domme vraag, maar ben me gek aan het zoeken naar het COC van mijn NL ingevoerde GTS300, kan me niet herinneren waar dit gebleven is.

 

Eerst wat toelichting, dus mijn GTS300 is in 2011 in Belgie gekocht, dan uitgevoerd naar NL, en ik heb hem gekocht in 2017 in NL TIlburg en terug ingevoerd naar Belgie.

Nu is hij al van oktober ingeschreven en verzekerd, dus Douane, inschrijving enz is allemaal al gebeurt.

Nu ben ik vorige week mijn nr plaat verloren, en heb schrapping van plaat gedaan om nieuwe aan te vragen, dus politie verzekering en DIV, heb mijn nieuwe inschrijvingspapieren al ontvangen en nr plaat.

 

Nu vindt ik nergens het COC, kan het me ook niet herinneren of ik het heb vast gehad, maar moet toch denk ik dan?

Dus politie, verzekering en DIV afgebeld waar ik allemaal geweest ben, nergens te vinden, heb nog wel verzekeringspapieren die samen stak dacht ik dan.

Nu vooraleer ik een nieuwe aanvraag, wilde ik het hier even navragen hoe dit weer in NL werkte, kan me niet voorstellen dat ik hem ingevoerd in B zonder mijn COC

en de volgende vraag is waar vindt ik mijn motornummer op de scooter, bij de oude weet ik dit allemaal, maar bij de nieuwe kijk ik erover denk ik, vindt het ook nergens op min inschrijving

Link naar reactie

Nummer motorblok kan je hier vinden. Een nieuw COC kan je bij de dealer in België aanvragen. Je hoeft er zelfs niet voor naar de Politie. Blijkbaar vraagt iedere dealer wat hij wil voor een duplicaat van je COC. Het kan dus nuttig zijn eerst de prijs te vragen.

6FC1258A-83C9-4448-8917-74487AB7D4EF.jpeg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...