Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Super 125cc koppeling probeem


john_belushi

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb wat raars met de koppeling...

Staat de scoot in z'n vrij en bediening ik de kickstarter gaat alles zoals het hoort. Trek ik de koppeling in dan voel je dat de verbinding met de zuiger etc. verdwenen is. so far so good.

Maar staat ie in een versnelling en bedien ik de kickstarter dan ontkoppelt ie niet.

Heb een nieuwe koppeling erin gestoken... en tot mijn stomme verbazing hetzelfde resultaat...

Iemand een idee?

 

Groeten,

Jody

Link naar reactie

Zit de spie (halve maan) aan de koppelingszijde correct en heb je de ring tussen het lager en koppeling geplaatst.

Heb je verder de veren van het primair (kerstboom) vervangen?

En qua kabels zit het allemaal correct? De koppelingsarm gaat even ver in als je je Vespa in en uit de versnelling hebt staan?

Wat je qua koppeling kan doen, demonteer de koppeling en draai de koppelingsspanner aan, draai nu aan het tandwiel van de koppeling en kijk of deze vrij loopt. Controleer daarna of de kurkenplaten toch niet droog zijn gelopen.

Als de koppeling verwijderd is kan je de kickstarter testen of deze nu wel goed werkt, zowel in als uit de versnelling. Wel even de spie verwijderen om te voorkomen dat deze in het carter valt. Je kan ook even de plaat van het primair controleren, staat de plaat een beetje bol dan zou het kunnen zijn dat er een veer gebroken is.

Link naar reactie

Koppeling er net weer af gehaald...

Spie zit erin.. de ring zit er ook op.. Als ik de koppeling met de spanner (bout ring en moer) aan draai dan (maar klein stukje) dan draait alles vrij..

Er zitten nieuwe veren in..

Eeuh de plaat van primair?? waar zit die??

Groeten,

Jody

Link naar reactie

De rest van de film gaat over de Cosa koppeling maar de werking komt redelijk overeen.

Als je het achterwiel nu vrij van de vloer hebt en aan het wiel draait zonder koppeling, zie je primair nu draaien als je je Vespa in de versnelling zet? En als je de kickstart gebruikt, in en uit de versnelling?

Link naar reactie
12 uren geleden, john_belushi zei:

Maar staat ie in een versnelling en bedien ik de kickstarter dan ontkoppelt ie niet.

Misschien overbodige opmerking maar ik neem aan dat je deze test doet met het achterwiel los van de grond.

Link naar reactie

Ja ja ik doe alle test met het achterwiel van de grond..

En als ik aan de as draai van het achterwiel  zie ik dat tandwiel (primair) ronddraaien.

Enne als die veren kapot zijn hoe kan ik dat zien?? zonder het blok direct uit elkaar te moeten halen?

Kickstarter doet ook gewoon zijn werk.. tenminst gaat naar beneden en laat de zuiger bewegen..

Het lijkt wel alsof de koppeling... niet ontkoppelt...

Zal nog eens verder neuzen.

Link naar reactie

Ben je wel zeker van wat je in je openingstopic omschrijft. De stand van het schakelkruis (letterlijk: in of tussen 2 tandwielen) is irrelevant voor de werking van de koppeling. Als je de boel hebt ontmanteld en alles zit waar het hoort, dan zit het probleem wellicht in de (aanspanning van de) kabel of (de staat/plaatsing van de) gaine.

Link naar reactie

Op het moment lijkt er wat vooruitgang te zijn..

Als ik de koppelingshendel inknijp dan kan het achterwiel vrij rond lopen..

Koppelingshendel los dan hoor dat de zuiger meegenomen wordt.

In zijn vrij draait alles alsog er niet aangesloten is.. heerlijk soepel.

Grijpt wel pas laat aan.. pas als de koppelingshendel in de maximale stand staat...

 

Link naar reactie

Staat je koppelingskabel dan niet te los. In principe zit er bij een goede afstelling maar heel weinig ruimte tussen de drukplaat en de bronzenbus, net genoeg om de olie z'n werk te laten doen. 

image.thumb.jpeg.3ed6ad3b8e662b6eddfc095fad342f09.jpeg

Link naar reactie

Volgens mij heb ik een denk fout gemaakt (sta ik om bekend)..

  • Scoot in zijn versnelling (drie of zo) en gebruik kickstarter.. dan draait het achterwiel mee( hij staat gewoon op de grond niet los)
  • Scoot in zijn versnelling koppeling in getrokken dan draait het achterwiel mee..
  • Scoot in zijn versnelling en dan rollen met de scooter dan beweegt de zuiger mee.
  • Scoot in zijn versnelling koppeling ingetrokken dan beweegt de zuiger niet mee (rolt dan los)

Is de conclusie dat de koppeling nu wel werkt of niet?? enn wat gaat er gebeuren als ik de scooter start en hem in een versnelling zet met de koppeling ingetrokken?

Gaat ie er dan vandoor of is ie dan netjes ontkoppelt?

 

Groeten,

Jody

Link naar reactie

We hebben allemaal wel eens een kronkel in het hoofd maar dit klinkt allemaal correct, zou zeggen, starten in z'n vrij, ga erop zitten, koppeling in, in z'n 1e versnelling en dan de koppeling rustig laten opkomen en kijken hoe deze aangrijpt en waar.

Hou wel wat ruimte aan de voorzijde van je Vespa want het zou kunnen zijn dat je wat naar voren schiet en je motor afslaat als je hem in de 1e versnelling zet. Dan staat je koppelingskabel te los en is het een kwestie van afstellen.

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...