Ga naar inhoud
Vespaforum.be

olie regelen bij PX


Fromyellow

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Fromyellow zei:

Kan je ook de hoeveelheid olie die wordt toegevoegd door de olie-pomp regelen met de carburator of valt daar niets aan regelen? 

Minder? Neen (tenzij een wasspeld op uw olieleidingske zetten?). Meer? Ja (ne extra kwak in uwe nafttank gieten?).

Zonder gekheid: neen niet beïnvloedbaar met behoud van de oliepomp. Wél kan je de oliepomp verwijderen en zelf je 2-takt mengen

Link naar reactie

Sip Road XL is overload voor die setup hoor. De 2.0 had je meer koppel gegeven.

Goed startpunt voor een Dellorto 24/24 E:

- mengvijs 1,5 toeren uit (2,5 indien Spaco),

- ralentievijs 1,5 toeren uit,

- hoofdsproeier 160, BE3, 118 (-2, +2, uittesten),

- ralentisproeier 50~55-160,

- hartje van luchtfilter uitboren.

- bougie warmtegraad 7 (8 in de winter).

Persoonlijk zou’k er ook de oliepomp uithalen en zelfmengen op 3%.

Link naar reactie

Zo'n venturi gimmick heeft totaal geen nut op deze setup hoor. Maar het kan ook geen kwaad (op voorwaarde dat je de filter regelmatig spoelt en inspuit met de juiste luchtfilterolie). 

Sproeiersetups zijn nooit zomaar te kopiëren. Elke motor is (een heel klein beetje) anders (zie bvb. de arti-bella's reactie, scheelt een paar dikke sproeiermaten). Het lijstje hierboven is dus slechts een goed beginpunt. De exact juiste hoofdsproeier vind je maar na een correct uitgevoerde "bougiestop" (motor half uutje warm rijden, 1 minuut VOLGAS in vierde, motor meteen uitleggen en onmiddellijk stoppen, en bougiekleur analyseren).

Link naar reactie
53 minutes ago, Frederik9111 said:

 correct uitgevoerde "bougiestop" (motor half uutje warm rijden, 1 minuut VOLGAS in vierde, motor meteen uitleggen en onmiddellijk stoppen, en bougiekleur analyseren).

Voor de goede verstaander: dit enkel als de motor reeds (gedeeltelijk) gerodeerd is wel te verstaan.

Op een nieuwe vers gemonteerde niet-gerodeerde cilinder waarvan de afstelling ongecontroleerd is een volle minuut volgas rijden is vragen om een warm/vastlopen en eindigt garantie in traantjes.

betreffende de oliepomp, deze is inderdaad niet regelbaar maar is wel 'beïnvloedbaar' in die zin dat deze standaard gemonteerd meer pompt bij hoge toeren dan bij lage toeren, wat logisch is.

Als je echter de trekstang uit de carbu vervangt door één uit dezelfde carbu 'zonder' mengsmering kan je de gaskabel rechtstreeks hierop aansluiten en de oliepomp continue op 'hoog' debiet blokkeren. Dit is bijv handig als je vanuit volle gas remt op de motor bij 't vertragen omdat je op dit ogenblik uit hoge belasting komt met veel warmte in de cilinder en je door je gas dicht te draaien de mengseltoevoer en dus een groot deel van de smering beperkt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...