Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50S wesp


Pool

Aanbevolen berichten

nadat mijn vrouw haar Vespa problemen kreeg met de koppeling, vermoedelijk slijtage (slippende koppeling met rijden en aankicken) én een gerafelde schakelkabel zijn we begonnen met het demonteren van de Vespa.

 

het betreft een PK50S uit 1983.

 

van het één komt het ander en nadat mijn zoontje in al zijn enthousiaste was begonnen aan het achterlicht hebben we direct maar doorgepakt..

5ab8b4545e999_demontagevespa.JPG.17ba1119b8174f0c3f1765e4b5bf82be.JPG

 

Qua roest viel best mee, zelf heb ik de ruimte en kunde niet om deze butsen weg te werken dus dit heb ik laten doen.

 

 

5ab8b6949fd98_vespaonderdelenkaal.thumb.JPG.67fc20896437d11f2fdf06afb6eddabb.JPG

5ab8b6a039e79_vespaonderplamuur.thumb.JPG.a36a5d4e2e2c0148a57cad1e5c429904.JPG

 

nadat alles strak gemaakt was is de Vespa in een coating gekomen.

 

5ab8ba10de3fd_vespacoating.thumb.JPG.61ddd732c861bbbe71ca5b343fffb4bc.JPG

we hebben lang lopen dubben over de kleur maar een Wesp is geel dus..Ral 1021.

op de foto lijkt de Vespa geler dan in het echt, bij niet direct zonlicht neigt hij meer naar oker geel.

5ab8ba6e95b09_vespazijkantgeel.thumb.JPG.23539633edd7f07cc553182344d358a7.JPG

 

Het demonteren ging mooi vlot en zonder problemen, het opbouwen zal wal iets lastiger zijn maar met jullie advies moet dit wel los lopen.

 

Wat nog te doen:

- motorblok revisie.

- alle kabels nieuw. ( al gekocht )

- tree plank strips + rubbers nieuw ( al gekocht )

- alle Vespa logo's en type aanduidingen nieuw

- nieuwe beenschild rand

- nieuw/heel achterlicht

- nieuwe reserve wiel houder

- lager balhoofd

- velgen poedercoaten zelfde kleur als de Vespa

 

 

Waarschijnlijk kom ik tijdens het opbouwen nog wel meer tegen wat misstaat of aan vervanging toe is.

 

verder lekt het blokje olie langs de schakelas, is hier een éénvoudige oplossing voor?

 

 

 

 

 

vespa zijkant plamuur.JPG

Link naar reactie
3 uren geleden, Pool zei:

verder lekt het blokje olie langs de schakelas, is hier een éénvoudige oplossing voor?

 

Als je doorgang in het blok niet ovaal-vormig is geworden is het kwestie van een nieuwe o-ring. Alle o-ringen kan je icm een set pakkingen bestellen. 

De schakelklok onderaan je blok verwijder je door een conische pin uit de as te tikken, vervolgens kan het hele mechanische eruit als je het blok hebt gesplitst. Neem hier de tijd voor, want uitboren is een ramp. Zorg dat je een goede set drevels hebt. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, JJP zei:

Als je doorgang in het blok niet ovaal-vormig is geworden is het kwestie van een nieuwe o-ring. Alle o-ringen kan je icm een set pakkingen bestellen. 

De schakelklok onderaan je blok verwijder je door een conische pin uit de as te tikken, vervolgens kan het hele mechanische eruit als je het blok hebt gesplitst. Neem hier de tijd voor, want uitboren is een ramp. Zorg dat je een goede set drevels hebt. 

 

bedankt voor je antwoord, klinkt als een vrij lastige klus...

 

Link naar reactie

Pool, misschien heb je deze al maar voor small frames heeft Wim Rosing een mooie en duidelijke uitleg in het Nederlands gemaakt. Aangezien de blokken redelijk overeen komen (behalve de automatica's) kom je hier waarschijnlijk wel een eind mee, en wat is er leuker dan aan je eigen Vespa te sleutelen :)... en loop je tegen iets aan, dan helpen de PK kenners op het forum je wel weer op weg.

http://www.vespecial.nl/vespa_sf_engine/vespa_sf_engine_nl.pdf

Link naar reactie
5 uren geleden, Pool zei:

bedankt voor je antwoord, klinkt als een vrij lastige klus...

 

Nee hoor :) Goed voorbereiden en voorIchtig te werk gaan. 

Indien het gat ovaalvormig is sluit deze niet voldoende met een standaard o-ring. Er zijn bronze busjes te koop die je in de opening kan persen om het geheel weer mooi passend te maken.

Link naar reactie
12 uren geleden, JJP zei:

Nee hoor :) Goed voorbereiden en voorIchtig te werk gaan. 

Indien het gat ovaalvormig is sluit deze niet voldoende met een standaard o-ring. Er zijn bronze busjes te koop die je in de opening kan persen om het geheel weer mooi passend te maken.

super, ik zal aankomend weekeind ermee aan de slag, wordt vervolgt!

Link naar reactie

netjes, ik hoop ook altijd als er iemand komt voor een koppeling. Men gelijk gaat voor de totaal revisie...

Link naar reactie
1 uur terug, pdvd zei:

Supermooi kleurtje! Onderste stuurhelft en bumpertje niet meegespoten?

bumpertje is niet meegenomen, ben bang dat het dan allemaal te geel wordt, mocht het misstaan kan het altijd nog.

 

onderkant stuur heeft ook de nodige liefde gehad.

5abb56d57d8b2_vespastuur.thumb.JPG.8e92a8ab6e53d257fe57770d0087c02a.JPG

 

5abb56f1cd12e_vespageel.thumb.JPG.d6d5a04416500edfe20f540fc84ef510.JPG

Link naar reactie

Ik heb mijn bumpertje toen ter tijd wel mee rood gespoten (was origineel ook al in die kleurstelling).  Echter de achterlant had origineel (typisch Nederlands)  een wit vlak aan de achterkant net zoals fietsen vroeger hadden. Nu ziet ze er dus zo uit. 

IMG_20141019_151044124_HDR.jpg

Link naar reactie

Gisteren het motorblok uitelkaar gehad en alle lagers en keerringen vervangen, de lekkage bij de schakelas zou opgelost moeten zijn, de oude keering leek versleten. 

Voordat ik hem terug plaats onder de scooter wil ik hem eerst even hebben lopen, hoe kan ik dit het beste aanpakken? 

 

Link naar reactie

Simpelste is om een tweedelige krukaslager te gebruiken aan de vliegwielkant. 

Ik doe ook altijd  een proefpassing zonder pakking. Om te kijken of alles proper draait wat moet draaien ,

Gr

Link naar reactie

En qua elektrisch? Moet ik de volledige kabelboom er op zetten? Ik zie ook wel filmpjes dat de ronde stekker uit het blok niet is aangesloten. Gaat puur even om te zien of hij loopt en goed in elkaar zit 

Link naar reactie

Ronde stekker is alleen voor lichten / pinkers etc .niet nodig om te starten .

Let wel op je kilswitch/contact ben je dan ook kwijt, stilleggen doe ik dan door bougie kop los te trekken > altijd spannend

Link naar reactie

We hadden gisteren als doel om het motorblokje weer tot leven te trappen, echter zat er iets meer tijd in dan gehoopt..

Hierbij wel wat foto's.

 

 

5ac3138d4dfec_blokgesplitst.JPG.f8fcbb18e56d5e3a2f6fcaa4dd881e3c.JPG

 

5ac313a49ac93_tandwielenversn..JPG.bfcd3fa5fa920db2f22235508ac1df37.JPG

 

5ac313ad04a6c_vespawerkbank.JPG.74c95dc52b6c3352d02386f040b9988f.JPG

 

Onderstaande foto is van de olie kering van de schakelas, rechts is de nieuwe.

Het is minimaal maar de nieuwe is net wat dikker, ook met het terugplaatsen van de as was er weerstand op dit rubber.

Ik verwacht dat het lekken langs de schakelas nu opgelost is.

5ac313b3ad9cf_rubberschakelas.JPG.e1ca8b68216dc764bd42fd1cc3884438.JPG

 

5ac31c967329b_motorinelkaar.JPG.9a9bd2d077e30d759478cdafe00157cf.JPG

 

kleine update body:

5ac3149def71c_vespa6klaar...JPG.fa1677575eab0933593a77c3ac471c03.JPG

 

Gaat niet vlot maar al met al gaan we de goede kant weer op!

Link naar reactie

Hij Leeft!! 

Zodra het blok onder de Vespa hangt ga ik hem netjes afstellen, deze eerste start was voor mijn gemoedsrust dat alles er goed in is gekomen. 

Hij loopt volgens mij mooi stil, hierbij een kort filmpje:

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...