Pool Geplaatst: 26 maart 2018 Delen Geplaatst: 26 maart 2018 nadat mijn vrouw haar Vespa problemen kreeg met de koppeling, vermoedelijk slijtage (slippende koppeling met rijden en aankicken) én een gerafelde schakelkabel zijn we begonnen met het demonteren van de Vespa. het betreft een PK50S uit 1983. van het één komt het ander en nadat mijn zoontje in al zijn enthousiaste was begonnen aan het achterlicht hebben we direct maar doorgepakt.. Qua roest viel best mee, zelf heb ik de ruimte en kunde niet om deze butsen weg te werken dus dit heb ik laten doen. nadat alles strak gemaakt was is de Vespa in een coating gekomen. we hebben lang lopen dubben over de kleur maar een Wesp is geel dus..Ral 1021. op de foto lijkt de Vespa geler dan in het echt, bij niet direct zonlicht neigt hij meer naar oker geel. Het demonteren ging mooi vlot en zonder problemen, het opbouwen zal wal iets lastiger zijn maar met jullie advies moet dit wel los lopen. Wat nog te doen: - motorblok revisie. - alle kabels nieuw. ( al gekocht ) - tree plank strips + rubbers nieuw ( al gekocht ) - alle Vespa logo's en type aanduidingen nieuw - nieuwe beenschild rand - nieuw/heel achterlicht - nieuwe reserve wiel houder - lager balhoofd - velgen poedercoaten zelfde kleur als de Vespa Waarschijnlijk kom ik tijdens het opbouwen nog wel meer tegen wat misstaat of aan vervanging toe is. verder lekt het blokje olie langs de schakelas, is hier een éénvoudige oplossing voor? Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 26 maart 2018 Delen Geplaatst: 26 maart 2018 Met die kleur val je zeker op in het verkeer, wat een voordeel is Link naar reactie
JJP Geplaatst: 26 maart 2018 Delen Geplaatst: 26 maart 2018 3 uren geleden, Pool zei: verder lekt het blokje olie langs de schakelas, is hier een éénvoudige oplossing voor? Als je doorgang in het blok niet ovaal-vormig is geworden is het kwestie van een nieuwe o-ring. Alle o-ringen kan je icm een set pakkingen bestellen. De schakelklok onderaan je blok verwijder je door een conische pin uit de as te tikken, vervolgens kan het hele mechanische eruit als je het blok hebt gesplitst. Neem hier de tijd voor, want uitboren is een ramp. Zorg dat je een goede set drevels hebt. Link naar reactie
Pool Geplaatst: 26 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 maart 2018 1 uur terug, JJP zei: Als je doorgang in het blok niet ovaal-vormig is geworden is het kwestie van een nieuwe o-ring. Alle o-ringen kan je icm een set pakkingen bestellen. De schakelklok onderaan je blok verwijder je door een conische pin uit de as te tikken, vervolgens kan het hele mechanische eruit als je het blok hebt gesplitst. Neem hier de tijd voor, want uitboren is een ramp. Zorg dat je een goede set drevels hebt. bedankt voor je antwoord, klinkt als een vrij lastige klus... Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 26 maart 2018 Delen Geplaatst: 26 maart 2018 Pool, misschien heb je deze al maar voor small frames heeft Wim Rosing een mooie en duidelijke uitleg in het Nederlands gemaakt. Aangezien de blokken redelijk overeen komen (behalve de automatica's) kom je hier waarschijnlijk wel een eind mee, en wat is er leuker dan aan je eigen Vespa te sleutelen :)... en loop je tegen iets aan, dan helpen de PK kenners op het forum je wel weer op weg. http://www.vespecial.nl/vespa_sf_engine/vespa_sf_engine_nl.pdf Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 26 maart 2018 Delen Geplaatst: 26 maart 2018 is dat nu een tweedelig handschoenkastje ? Link naar reactie
JJP Geplaatst: 26 maart 2018 Delen Geplaatst: 26 maart 2018 5 uren geleden, Pool zei: bedankt voor je antwoord, klinkt als een vrij lastige klus... Nee hoor Goed voorbereiden en voorIchtig te werk gaan. Indien het gat ovaalvormig is sluit deze niet voldoende met een standaard o-ring. Er zijn bronze busjes te koop die je in de opening kan persen om het geheel weer mooi passend te maken. Link naar reactie
Pool Geplaatst: 27 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2018 19 uren geleden, Spaniard zei: Met die kleur val je zeker op in het verkeer, wat een voordeel is met de rijstijl van mijn vrouw zeker! Link naar reactie
Pool Geplaatst: 27 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2018 12 uren geleden, JJP zei: Nee hoor Goed voorbereiden en voorIchtig te werk gaan. Indien het gat ovaalvormig is sluit deze niet voldoende met een standaard o-ring. Er zijn bronze busjes te koop die je in de opening kan persen om het geheel weer mooi passend te maken. super, ik zal aankomend weekeind ermee aan de slag, wordt vervolgt! Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 28 maart 2018 Delen Geplaatst: 28 maart 2018 Supermooi kleurtje! Onderste stuurhelft en bumpertje niet meegespoten? Link naar reactie
Daan Geplaatst: 28 maart 2018 Delen Geplaatst: 28 maart 2018 netjes, ik hoop ook altijd als er iemand komt voor een koppeling. Men gelijk gaat voor de totaal revisie... Link naar reactie
Pool Geplaatst: 28 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2018 1 uur terug, pdvd zei: Supermooi kleurtje! Onderste stuurhelft en bumpertje niet meegespoten? bumpertje is niet meegenomen, ben bang dat het dan allemaal te geel wordt, mocht het misstaan kan het altijd nog. onderkant stuur heeft ook de nodige liefde gehad. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 28 maart 2018 Delen Geplaatst: 28 maart 2018 Ik heb mijn bumpertje toen ter tijd wel mee rood gespoten (was origineel ook al in die kleurstelling). Echter de achterlant had origineel (typisch Nederlands) een wit vlak aan de achterkant net zoals fietsen vroeger hadden. Nu ziet ze er dus zo uit. Link naar reactie
Pool Geplaatst: 2 april 2018 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2018 Gisteren het motorblok uitelkaar gehad en alle lagers en keerringen vervangen, de lekkage bij de schakelas zou opgelost moeten zijn, de oude keering leek versleten. Voordat ik hem terug plaats onder de scooter wil ik hem eerst even hebben lopen, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 2 april 2018 Delen Geplaatst: 2 april 2018 Simpelste is om een tweedelige krukaslager te gebruiken aan de vliegwielkant. Ik doe ook altijd een proefpassing zonder pakking. Om te kijken of alles proper draait wat moet draaien , Gr Link naar reactie
Pool Geplaatst: 2 april 2018 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2018 En qua elektrisch? Moet ik de volledige kabelboom er op zetten? Ik zie ook wel filmpjes dat de ronde stekker uit het blok niet is aangesloten. Gaat puur even om te zien of hij loopt en goed in elkaar zit Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 2 april 2018 Delen Geplaatst: 2 april 2018 Ronde stekker is alleen voor lichten / pinkers etc .niet nodig om te starten . Let wel op je kilswitch/contact ben je dan ook kwijt, stilleggen doe ik dan door bougie kop los te trekken > altijd spannend Link naar reactie
Pool Geplaatst: 3 april 2018 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2018 We hadden gisteren als doel om het motorblokje weer tot leven te trappen, echter zat er iets meer tijd in dan gehoopt.. Hierbij wel wat foto's. Onderstaande foto is van de olie kering van de schakelas, rechts is de nieuwe. Het is minimaal maar de nieuwe is net wat dikker, ook met het terugplaatsen van de as was er weerstand op dit rubber. Ik verwacht dat het lekken langs de schakelas nu opgelost is. kleine update body: Gaat niet vlot maar al met al gaan we de goede kant weer op! Link naar reactie
JJP Geplaatst: 3 april 2018 Delen Geplaatst: 3 april 2018 Goed werk! Gelijk ook de keerringen + pakkingen vervangen? Link naar reactie
Pool Geplaatst: 3 april 2018 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2018 30 minuten geleden, JJP zei: Goed werk! Gelijk ook de keerringen + pakkingen vervangen? Ja keerringen, lagers en pakkingen vervangen evenals de kurkplaten, tussenplaten en veer van de koppeling. Link naar reactie
Pool Geplaatst: 4 april 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2018 Hij Leeft!! Zodra het blok onder de Vespa hangt ga ik hem netjes afstellen, deze eerste start was voor mijn gemoedsrust dat alles er goed in is gekomen. Hij loopt volgens mij mooi stil, hierbij een kort filmpje: Link naar reactie
Pool Geplaatst: 8 april 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2018 Weer wat stapjes verder, hier weer wat foto’s Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 8 april 2018 Delen Geplaatst: 8 april 2018 Je weet dat dat geen PK-spatbord is? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.