Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Pool

PK50S wesp

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)

nadat mijn vrouw haar Vespa problemen kreeg met de koppeling, vermoedelijk slijtage (slippende koppeling met rijden en aankicken) én een gerafelde schakelkabel zijn we begonnen met het demonteren van de Vespa.

 

het betreft een PK50S uit 1983.

 

van het één komt het ander en nadat mijn zoontje in al zijn enthousiaste was begonnen aan het achterlicht hebben we direct maar doorgepakt..

5ab8b4545e999_demontagevespa.JPG.17ba1119b8174f0c3f1765e4b5bf82be.JPG

 

Qua roest viel best mee, zelf heb ik de ruimte en kunde niet om deze butsen weg te werken dus dit heb ik laten doen.

 

 

5ab8b6949fd98_vespaonderdelenkaal.thumb.JPG.67fc20896437d11f2fdf06afb6eddabb.JPG

5ab8b6a039e79_vespaonderplamuur.thumb.JPG.a36a5d4e2e2c0148a57cad1e5c429904.JPG

 

nadat alles strak gemaakt was is de Vespa in een coating gekomen.

 

5ab8ba10de3fd_vespacoating.thumb.JPG.61ddd732c861bbbe71ca5b343fffb4bc.JPG

we hebben lang lopen dubben over de kleur maar een Wesp is geel dus..Ral 1021.

op de foto lijkt de Vespa geler dan in het echt, bij niet direct zonlicht neigt hij meer naar oker geel.

5ab8ba6e95b09_vespazijkantgeel.thumb.JPG.23539633edd7f07cc553182344d358a7.JPG

 

Het demonteren ging mooi vlot en zonder problemen, het opbouwen zal wal iets lastiger zijn maar met jullie advies moet dit wel los lopen.

 

Wat nog te doen:

- motorblok revisie.

- alle kabels nieuw. ( al gekocht )

- tree plank strips + rubbers nieuw ( al gekocht )

- alle Vespa logo's en type aanduidingen nieuw

- nieuwe beenschild rand

- nieuw/heel achterlicht

- nieuwe reserve wiel houder

- lager balhoofd

- velgen poedercoaten zelfde kleur als de Vespa

 

 

Waarschijnlijk kom ik tijdens het opbouwen nog wel meer tegen wat misstaat of aan vervanging toe is.

 

verder lekt het blokje olie langs de schakelas, is hier een éénvoudige oplossing voor?

 

 

 

 

 

vespa zijkant plamuur.JPG

aangepast door Pool
  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie kleur!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Met die kleur val je zeker op in het verkeer, wat een voordeel is ;)

aangepast door Spaniard

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Pool zei:

verder lekt het blokje olie langs de schakelas, is hier een éénvoudige oplossing voor?

 

Als je doorgang in het blok niet ovaal-vormig is geworden is het kwestie van een nieuwe o-ring. Alle o-ringen kan je icm een set pakkingen bestellen. 

De schakelklok onderaan je blok verwijder je door een conische pin uit de as te tikken, vervolgens kan het hele mechanische eruit als je het blok hebt gesplitst. Neem hier de tijd voor, want uitboren is een ramp. Zorg dat je een goede set drevels hebt. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, JJP zei:

Als je doorgang in het blok niet ovaal-vormig is geworden is het kwestie van een nieuwe o-ring. Alle o-ringen kan je icm een set pakkingen bestellen. 

De schakelklok onderaan je blok verwijder je door een conische pin uit de as te tikken, vervolgens kan het hele mechanische eruit als je het blok hebt gesplitst. Neem hier de tijd voor, want uitboren is een ramp. Zorg dat je een goede set drevels hebt. 

 

bedankt voor je antwoord, klinkt als een vrij lastige klus...

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Pool, misschien heb je deze al maar voor small frames heeft Wim Rosing een mooie en duidelijke uitleg in het Nederlands gemaakt. Aangezien de blokken redelijk overeen komen (behalve de automatica's) kom je hier waarschijnlijk wel een eind mee, en wat is er leuker dan aan je eigen Vespa te sleutelen :)....en loop je tegen iets aan, dan helpen de PK kenners op het forum je wel weer op weg.

http://www.vespecial.nl/vespa_sf_engine/vespa_sf_engine_nl.pdf

aangepast door Pilaf
Link werkte niet.
  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

is dat nu een tweedelig handschoenkastje ? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Pool zei:

bedankt voor je antwoord, klinkt als een vrij lastige klus...

 

Nee hoor :) Goed voorbereiden en voorIchtig te werk gaan. 

Indien het gat ovaalvormig is sluit deze niet voldoende met een standaard o-ring. Er zijn bronze busjes te koop die je in de opening kan persen om het geheel weer mooi passend te maken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, Spaniard zei:

Met die kleur val je zeker op in het verkeer, wat een voordeel is ;)

met de rijstijl van mijn vrouw zeker!

  • Haha 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, JJP zei:

Nee hoor :) Goed voorbereiden en voorIchtig te werk gaan. 

Indien het gat ovaalvormig is sluit deze niet voldoende met een standaard o-ring. Er zijn bronze busjes te koop die je in de opening kan persen om het geheel weer mooi passend te maken.

super, ik zal aankomend weekeind ermee aan de slag, wordt vervolgt!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Supermooi kleurtje! Onderste stuurhelft en bumpertje niet meegespoten?

aangepast door pdvd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

netjes, ik hoop ook altijd als er iemand komt voor een koppeling. Men gelijk gaat voor de totaal revisie...

  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, pdvd zei:

Supermooi kleurtje! Onderste stuurhelft en bumpertje niet meegespoten?

bumpertje is niet meegenomen, ben bang dat het dan allemaal te geel wordt, mocht het misstaan kan het altijd nog.

 

onderkant stuur heeft ook de nodige liefde gehad.

5abb56d57d8b2_vespastuur.thumb.JPG.8e92a8ab6e53d257fe57770d0087c02a.JPG

 

5abb56f1cd12e_vespageel.thumb.JPG.d6d5a04416500edfe20f540fc84ef510.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn bumpertje toen ter tijd wel mee rood gespoten (was origineel ook al in die kleurstelling).  Echter de achterlant had origineel (typisch Nederlands)  een wit vlak aan de achterkant net zoals fietsen vroeger hadden. Nu ziet ze er dus zo uit. 

IMG_20141019_151044124_HDR.jpg

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren het motorblok uitelkaar gehad en alle lagers en keerringen vervangen, de lekkage bij de schakelas zou opgelost moeten zijn, de oude keering leek versleten. 

Voordat ik hem terug plaats onder de scooter wil ik hem eerst even hebben lopen, hoe kan ik dit het beste aanpakken? 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Simpelste is om een tweedelige krukaslager te gebruiken aan de vliegwielkant. 

Ik doe ook altijd  een proefpassing zonder pakking. Om te kijken of alles proper draait wat moet draaien ,

Gr

aangepast door Adrian

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

En qua elektrisch? Moet ik de volledige kabelboom er op zetten? Ik zie ook wel filmpjes dat de ronde stekker uit het blok niet is aangesloten. Gaat puur even om te zien of hij loopt en goed in elkaar zit 

aangepast door Pool

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ronde stekker is alleen voor lichten / pinkers etc .niet nodig om te starten .

Let wel op je kilswitch/contact ben je dan ook kwijt, stilleggen doe ik dan door bougie kop los te trekken > altijd spannend

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

We hadden gisteren als doel om het motorblokje weer tot leven te trappen, echter zat er iets meer tijd in dan gehoopt..

Hierbij wel wat foto's.

 

 

5ac3138d4dfec_blokgesplitst.JPG.f8fcbb18e56d5e3a2f6fcaa4dd881e3c.JPG

 

5ac313a49ac93_tandwielenversn..JPG.bfcd3fa5fa920db2f22235508ac1df37.JPG

 

5ac313ad04a6c_vespawerkbank.JPG.74c95dc52b6c3352d02386f040b9988f.JPG

 

Onderstaande foto is van de olie kering van de schakelas, rechts is de nieuwe.

Het is minimaal maar de nieuwe is net wat dikker, ook met het terugplaatsen van de as was er weerstand op dit rubber.

Ik verwacht dat het lekken langs de schakelas nu opgelost is.

5ac313b3ad9cf_rubberschakelas.JPG.e1ca8b68216dc764bd42fd1cc3884438.JPG

 

5ac31c967329b_motorinelkaar.JPG.9a9bd2d077e30d759478cdafe00157cf.JPG

 

kleine update body:

5ac3149def71c_vespa6klaar...JPG.fa1677575eab0933593a77c3ac471c03.JPG

 

Gaat niet vlot maar al met al gaan we de goede kant weer op!

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed werk! Gelijk ook de keerringen + pakkingen vervangen? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minuten geleden, JJP zei:

Goed werk! Gelijk ook de keerringen + pakkingen vervangen? 

Ja keerringen, lagers en pakkingen vervangen evenals de kurkplaten, tussenplaten en veer van de koppeling. 

  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Erg netjes! 

  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij Leeft!! 

Zodra het blok onder de Vespa hangt ga ik hem netjes afstellen, deze eerste start was voor mijn gemoedsrust dat alles er goed in is gekomen. 

Hij loopt volgens mij mooi stil, hierbij een kort filmpje:

 

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Weer wat stapjes verder, hier weer wat foto’s 

imageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbEF0857E6-FD18-4D1A-8A5C-FC15763FF141.thumb.jpeg.53f5db8a2bbc40d365b9941c1f71b75d.jpeg

7F5C2FF6-F818-4101-B14F-C9F7A5B87CE9.jpeg

6A436BC5-EDCC-434E-9FF2-DF57D36ABD17.jpeg

455C3C7B-B030-4B91-9242-DE51AF702ADA.jpeg

810E015C-F6BC-4963-898E-38E42F05606F.jpeg

aangepast door Pool
  • Like 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je weet dat dat geen PK-spatbord is? :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×