Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vacuum naftpomp op een si carb?


Fireball

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn 12l tank installeren op een motor met een si26g carb. Deze was vroeger geïnstalleerd met een vacuum naftpomp met onderdruk darm op de manifold van een phbh carb?  Is zoiets mogelijk met een si setup? Of moet je dan een electrische pomp plaatsen?  

Setup is een touring px malossi 210 met longstroke en een sip road XL.

Link naar reactie

Is mogelijk, maar dan moet je de aansluiting voor de vacuumleiding ofwel rechtstreeks in je carter boren aan de achterzijde (eventueel een stuk aluminium laten oplassen zodat je genoeg 'vlees' hebt o mdraad te trekken), ofwel een aluminium spacer maken van +/-10mm om tussen je carb en de carter te monteren waar je dan je vacuumleiding kan op aansluiten.

Tweede optie is minder ingrijpend voor je carter maar kan wel problemen opleveren met interferentie tussen de carbu(behuizing) en je frame.

Link naar reactie

Het is een blokje voorzien voor startmotor, misschien kan ik een tap steken in een van de boutgaten voor de startmotor. Hopelijk trekt dat genoeg onderdruk achter het vliegwiel.  Er moet uiteindelijk maar lucht voorbij het gaatje vliegen om de onderdruk te creëren.

Thx voor het meedenken Speedracer.

Link naar reactie
5 hours ago, Fireball said:

Het is een blokje voorzien voor startmotor, misschien kan ik een tap steken in een van de boutgaten voor de startmotor. Hopelijk trekt dat genoeg onderdruk achter het vliegwiel.  Er moet uiteindelijk maar lucht voorbij het gaatje vliegen om de onderdruk te creëren.

Thx voor het meedenken Speedracer.

ik denk dat je 't mis verstaan hebt, je moet een gat hebben aan de achterzijde van't carter naar het carterhuis waar de krukas draait.

Op 't moment dat de piston naar boven gaat in de cilinder creëert de motor een aanzuigeffect (onderdruk) in de krukasruimte. Als de piston dan weer naar beneden gaat en de krukas de compressieplaat afsluit wordt er druk opgebouwd  in het carterhuis. 't is deze drukschommeling die je vacuumpomp aandrijft.

Achter 't vliegwiel zijn geen drukverschillen waar te nemen.

Link naar reactie

Ah ok, ik zag het inderdaad anders.  Ik dacht dat de onderdruk opgewekt werd door de voorbij vliegende lucht. (ik kan momenteel niet op de naam komen).  Bij de vorige motor zat de aftapping op de manifold tussen carbu en reedvalve.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...