Jump to content
Vespaforum.be

Vespa gl 150 met moeilijk heropstarten na stilvallen


Tomermaat

Recommended Posts

Beste forumleden, mijn vespa gl 150 van ‘63 heeft wat kuren. Ik ben zelf niet technisch geschoold en/of aangelegd, heb toen ik de vespa kocht eerst een beperkte restauratie bij Maskes laten uitvoeren zodat hij rijklaar was. Ondertussen wel wat kilometers gereden, maar ook wat problemen eigen aan met een oldtimer te rijden. Vorig jaar ook startproblemen, waarvoor nieuwe carburator bij andere officiële Vespa hersteller, gespecialiseerd in oldtimers. Nu terug een raar probleem. Starten van mijn vespa na lange tijd stil te staan is geen enkel probleem, echter bij het wat rijden van een langer stuk en dan stilstaan aan licht of obstakel valt hij stil en is hij moeilijk tot bijna niet te herstarten. Daarna gaat het wederom een 10 tal min goed tot aan volgende stop.  Ook met het gas wat hoger te houden bij stoppen valt hij soms stil en bij gas te openen voor vertrek wederom en daarna terug startproblemen. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit probleem met mij wil bekijken, dus letterlijk waarbij ik met vespa kan langskomen, zonder dat dit wederom een rib uit mijn lijf kost bij een officiële dealer of hersteller. Ik woon in het noorden van Antwerpen, heb ook vaak tijd tijdens de daguren, en kan vespa meenemen in bestelwagen. Graag hulp, met dank. Tom

Link to post

Heb je de bougie er al eens uitgedraaid bij het stilvallen?  En is die dan nat of droog, zwart of koffiebruin? 

Heb je de ontstekingsbobijn al eens vervangen? 

Dit zijn heel eenvoudige dingen die je met weinig technische kennis zelf kan uitvoeren zonder dat het een "rib uit je lijf" hoeft te kosten. 

Groetjes, nero. 

Link to post

Ik heb al iets soortgelijks voorgehad met mijn Gran Turismo, stilvallen bij warme motor en niet meer in gang te krijgen tot hij voldoende was afgekoeld. Helaas bleek een oliekeerring niet meer goed aan te sluiten (niet meer zeker of het nu deze aan de vliegwiel- of koppelingskant was), waardoor bij warme motor (en dus uitzetten van metaal) lucht werd aangezogen. Eenmaal afgekoeld werd de keerring weer geklemd zoals het hoorde.

Dan ineens maar het hele boeltje gereviseerd, maar ik hoop dat er voor jou een eenvoudigere oplossing bestaat :)

 

Link to post

Ik denk echt dat het de bobine is , uit eigen ervaring ook al mee gemaakt bij een GLB 150 . (en zoals Nero ook al aangeeft)

Je geeft zelf al aan dat het met een warme motor is , dat gebeurt heel vaak met die oude bobine's .

Na dat ik hem had vervangen , geen problemen meer gehad .

Succes.

Link to post
Op 3/12/2018 om 16:07, Tomermaat zei:

... andere officiële Vespa hersteller, gespecialiseerd in oldtimer...

Huh?! Bestaan die nog? :lol:

Idd zoals aangegeven eerst es de bougie en bobijn vervangen (kost geen fortuin en is maar losvijzen en vervangen). Check of je geen luchtbel in je leiding zitten hebt. Kan dezelfde symptomen geven (stilvallen, moeilijk herstarten,...). 

Zoniet: korte pijn en de motor volledig (later) reviseren, maar overweeg hierbij de kosten vs. een splinternieuwe LML 150cc 5-poorts. Die laatste gaat ineens weer 30.000-40.000km mee en kost amper meer dan een grote revisie.

 

  • Haha 1
Link to post

Ik denk ook ontstekingsproblemen, mijn gl150 wilde ook niet meer starten als deze warm had, heb dan nieuwe condensator, vise platines, ontstekingsspoel en externe bobijn vervangen en geen problemen meer, ook mijn vnb had  hetzelfde, bij laag toerental als deze warm had viel deze stil en was niet meer te starten, koud starte hij direct, daar de interne bobijn vervangen en het probleem was opgelost.

Link to post

Beste allen, bij deze de bougie vervangen en het stationair draaien iets verhoogd, hopelijk alles opgelost. Wegens de temperatuur nog geen langere rit gemaakt. Kwam echter ander euvel tegen, blijkbaar is mijn vespa, en misschien ikzelf ook, een vijs kwijt. Echter is niet maat 6 of maat 8 van bout. Iemand suggesties waar ik de juiste kan vinden, blijkbaar een buitenmaat? Is de vijs die beschermkap vastmaakt aan de cilinderkop, zie ook foto

5ED4440A-C2DC-488D-98CC-07431C9303E6.jpeg

Link to post

Toen ik stilviel hier ook aan gedacht en even ‘ontlucht’, gaf echter geen soelaas. Momenteel bougie verandert eb tijdens korte ritjes geen problemen meer. Van zodra weer wat warmer een langere rit ter bevestiging. Toch bedankt voor de inbreng.

trouwens Nero, vijs M7 past perfect, merci.

  • Like 2
Link to post
  • 5 months later...

Ondertussen weer wat km bijgezet, en na lange tijd geen enkel probleem plots terug hetzelfde euvel. Bougie verandert en start terug direct. Daarna oude bougie proper gemaakt en ook geen probleem meer. Bij deze post ik een foto van niet gereinigde bougie, graag een diagnose zn behandeling, ofwel blijvend blijven reinigen om de 2-3 mndn

6AFB26D3-5809-4697-AE0F-3DD47C257C4F.jpeg

Link to post
On 3/18/2018 at 11:11 AM, Tomermaat said:

Merci voor de reacties, ga eerst nieuwe bougie proberen, nadien bobijn als dat niet werkt.

Heb je uiteindelijk nog de bobine vervangen of is het bij de bougie gebleven.

De kleur van je bougie is in iedergeval mooi van kleur dus is de verbranding in orde.

Link to post

Heb enkel de bougie vervangen en terug veel zorgeloze km gemaakt. Nu enkel stilgevallen na lange tijd rijden. Wat moeilijk starten maar steeds weggeraakt. Herstarten blijkt nu weer makkelijker als de bougie is proper gemaakt, dus ik denk dat ik bij die oplossing ga blijven zolang het niet erger wordt. Altijd reservebougie mee maar nog niet nodig gehad. 

Link to post
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By BjornDJ
      Beste Vespagisten,
      Door plaatsgebrek moeten er keuzes gemaakt worden , bij deze verkoop ik 
      Vespa GLx 150cc (ingeschreven op 125cc!!) van 1963.
      Blokje volledig origineel en gereviseerd op een zonnige lengtedag in 2018, volgens de regels van de kunst met nieuwe koppeling, nieuwe schakelkruis, nieuwe lagers, nieuwe dichtingen, bourages, nieuwe geinen, nieuwe kabelboom, Abarth retro sportuitlaatje, enz... bolt als een Zwitsers uurwerk. Stampen en rijden! Was mijn eerste vespa waar ik heel veel zorg heb voor gedragen!
      Matching nummers. Belgische inschrijving. Concours staat !
      VP: 4750€











    • By BjornDJ
      Hallo,
      Ik ben opzoek naar een originele kilometerteller voor een MISA VGLB. 
      Iemand eentje liggen? 

    • By Sphinx
      Beste, 
      Ik ben op zoek naar een Vespa die ik vroeger gerestaureerd heb en om persoonlijke redenen verkocht heb. 
      Het gaat om een Vespa GL (VGLB1T) van 1961 - 150cc. 
      Weet iemand waar die zich bevind?
      Groeten, Kevin
       




    • By Schroten
      Vond ik net op marktplaats:
      http://link.marktplaats.nl/m1268622863
    • By Kierben
      Beste.
      Ik ben onlangs begonnen met mijn Vespino GL te restaureren en ik ondekte dat het onderdeel op de foto kapot was.
      Nu vraag ik me af waar ik dit het beste haal?
      Alvast bedankt!

×
×
  • Create New...