Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektrische Choke


Pilaf

Aanbevolen berichten

Wat informatie over de afstelling van een elektrische choke.

Vorige week aan een Vespa LX 4t 4v (uit 2013) van een collega gesleuteld, deze had een startprobleem en het kon door de dealer niet worden opgelost.

Ben er zelf even mee aan de gang geweest en kreeg het ook niet in orde. Uiteindelijk maar onderdelen gaan uitwisselen met mijn LX en kwam bij de carburateur uit. Met mijn carburateur was het starten en lopen maar met de originele carburateur een hels karwei om er leven in te krijgen.

Carburateur vervolgens 20 minuten laten borrelen in de ultrasoon maar zonder resultaat. Sproeier van 72 (origineel) op advies van andere forums veranderd naar een 75, wederom zonder succes.

Kwam uiteindelijk bij de electrische choke, deze was reeds door de dealer vervangen en door mij getest. De verwijderde choke ging keurig omhoog om vervolgens na een kleine 2 minuten weer naar beneden te bewegen.

Informatie: http://www.scooterhulp.com/elektronica/20840-werking-controleren-van-de-elektrische-choke.html

Uiteindelijk mijn choke in de carburateur gezet en starten en lopen.

Toen de choke's even naast elkaar gelegd en wat blijkt, mijn choke is niet helemaal ingedraaid (2,70 mm over) ten opzichte van de nieuwe originele Piaggio choke. De choke ook 2,7mm uitgedraaid en starten en lopen, probleem opgelost. De naald zit dus te strak in volledig ingedraaide toestand en werkt dus niet goed.

image.thumb.jpeg.44dcfee81eb27d8cad568634cf854622.jpeg

Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat dit type choke moet worden afgesteld noch er informatie over gevonden maar als er startproblemen zijn en de choke is vervangen, kijk dan eens naar de choke en stel deze af.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

zeer interessant,,ik heb een Liberty en zit nu aan een sproeier 85,,,ik wist totaal niet dat ge die choke naald kon uitdraaien,,kan je hier iets meer info over geven?,,soit ik heb liever een manuele choke ,maar heb tot hier toe geen conversies gevonden,,en dienen automatische choke reageert niet naar mijn normen,,heb er zelfs nen killswitch tussen gezet, maar het resultaat blijft slecht,,dan nog maar te zwijgen om uwe carburateur goed afgeregeld te krijgen, met diene automatische rommel!!

CHEERS

Dax

Link naar reactie

Dax, heb jij een 2- of 4-takt Liberty en welke carburateur zit erop? Er zijn voor zowel dell'orto als voor de keihin wel mogelijkheden om de choke om te bouwen naar een manuele variant.

Link naar reactie
11 uren geleden, Pilaf zei:

Dax, heb jij een 2- of 4-takt Liberty en welke carburateur zit erop? Er zijn voor zowel dell'orto als voor de keihin wel mogelijkheden om de choke om te bouwen naar een manuele variant.

ik heb een 4T 2V en een keihin cvc 18 carburateur geloof ik,sproeier 4 mm

Origineel staat daar een te kleine hoofd sproeier op 75 en ik zit nu op een 85,dat was op zich al een wereld van verschil, heb er wel een luchtkelk op staan.

CHEERS

Dax

Link naar reactie

Neem aan dat je ipv een CVC een Keihin CVK 18 bedoeld, volgens mij is dat het kleine zusje van de 19mm variant die in de GY-6 scooter zit. Voor deze CVK carburateur is een manuele conversie mogelijk.

Controleer of de maten van je choke overeenkomen:

image.jpeg.3d5c8df00dbff7905489c941ea212b94.jpeg

kloppen de maten dan kan je de conversiekit kopen.

image.jpeg.5118121addba7a01c92bfd09206ebe78.jpeg

Kijk wel even waar je de chokeknop wil plaatsen, dit omdat de standaard kabel van deze kit erg kort is. Er zijn mooiere alternatieven. Dan een gewone gaskabel gebruiken en de carburateurzijde met een schroef- of soldeernippel op maat maken.

Als jouw choke echt kapot is dan is deze modificatie nog een mogelijkheid: http://sobisource.com/gy6-manual-choke-conversion/

Heb deze modificatie zelf een keer bij een LX50 4t gedaan omdat de eigenaar de originele piaggio choke te duur vond en de repro snel stuk ging. Scooter rijdt nog steeds en de choke zit met een beugel weggewerkt aan de rechterzijde terhoogte van de bobine.

Link naar reactie

Pilaf,

Ge zijt nen schat van nen gast,ik had al aan het zoeken geweest op verschillende webwinkels maar nog niets gevonden.

Mijn ervaring met zulke scooters is nog maar net van start gegaan, met nen ombouw van mijne Liberty,,ik heb er tot nu toe al meer plezier aan gehad dan aan een classic!!

In mijn project is zeker plaats voor nen manuele choke ;)

Ben nu nog bezig met de zoektocht naar de perfecte overbrenging,,ondertussen al 5 set ups gebruikt, maar ben nog niet content, ik blijf zoeken.

Kan je me zeggen waar je die conversie kan kopen ?

CHEERS

DAX

Hier alvast een foto van mijn project een maand geleden ondertussen is hij afgewerkt maar heb nog geen foto's genomen

IMG_0158-1.jpg

Link naar reactie

Ah, dat ziet er weer gelikt uit, ben benieuwd naar de definitieve afgewerke versie. 

Het was even zoeken in het archief maar heb het kitje destijds in de US besteld, in europa zijn deze kitjes zover ik weet niet te krijgen: http://www.scooterpartscatalog.com/hoca-cvk-manual-choke-conversion-kit.html#_ga=2.221406552.1501939308.1521550823-1856604872.1521410186

Heb ze gemaild en een order laten maken via paypal, verzendkosten waren 15usd voor conversie kit en kabel. Ze werden bezorgd zonder invoerkosten in een bubbel enveloppe (zonder US tax). Controleer voor het bestellen wel de maat van de choke naald.

Maar persoonlijk denk ik dat gezien je ervaring met oldies/newbies je prima instaat bent je originele automatische choke te modificeren met een chokekabel. De choke is prima te demonteren. De naald kan je eruit halen en modificeren net als de conversie kit hierboven. Het zwarte tussenstuk en de veer laat je dan weg. Tussen de gemodificeerde naald en de thermische plunjer plaats je een andere veer die er voor zorgt dat de naald altijd in de beneden (gesloten) postie staat. De thermische plunjer boor je uit naar de chokekabel dikte om het lekverlies te minimaliseren. En op de deksel plaats je een kabelstelbout zodat je ruimte in de kabel na montage van je chokeknop deze precies kan afstellen. Chokekabels in diverse lengtes zijn wel makkelijk te koop (sip, sck, diverse lokale brommerwinkels) zodat je een mooie en handige plek kan zoeken voor je choke knop.

image.jpeg.607c6d1637b4e52160bb2c3eb7025507.jpeg

Hier nog een film waarbij de choke is opengewerkt:

 

Link naar reactie

fantastisch,,heb jij soms nog defecte choke's liggen?,heb een idee om dit zonder kabel te doen maar met een soort van drijfstangetje.

even tussen in,,,als ik goed mee ben bij een elektrische choke,,staat deze volledig open als hij geen spanning heeft?!!

CHEERS

Dax

Link naar reactie
47 minuten geleden, DAXX zei:

even tussen in,,,als ik goed mee ben bij een elektrische choke,,staat deze volledig open als hij geen spanning heeft?!!

Dat klopt, bij geen spanning staat de choke open, als er stroom (gele draad + en groen -) op de choke staat zet de thermische pasta uit en druk de naald omlaag (dicht). Er komt pas 12v op de draad te staan als de scooter loopt, dus niet bij het omzetten van het contact. Om de choke te testen moet deze worden gedemonteerd en worden aangesloten op de accu.

Heb net even voor je gekeken maar heb geen defecte choke liggen, geef vaak de oude onderdelen mee als ik ze vervang dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Als je echt een oude handchoke op je carburateur wilt hebben is de dell orto phva of phvb handchoke misschien een optie. Deze zijn voor minder dan 10 euro te koop.

image.jpeg.daa94fd4ddb0d3713719880011a226e6.jpegimage.jpeg.458fc56605b1c7570621660a2a98b139.jpegimage.jpeg.835f785412eafaeb63c98023513a23a7.jpeg

De plunjer kan je aanpassen doordat je deze vervangt door een plunjer met naald (uit je oude choke). Als je een tapset tot je beschikking hebt kan je nu een in- en uitwendige schroefdraad tappen. Op de as van de handchoke draai je de uitwendige schroefdraad en op de plunjer met naald de inwendige schroefdraad.

 

Link naar reactie

lijkt mij een nuttige try out

Ik moet toch nog stukken bestellen, ik zal deze er eens bij plaatsen,,voor de moment ben ik nog aan het wachten op antwoord van een uitlaat merk,want ik heb heel wss een fout in hun ontwerp ontdekt ( of het moest een verkeerde levering zijn).

Anyway,ik vind dit een leuke en leerrijke topic.

CHEERS

DAX

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

hallo Pilaf,

heb hier een LX 50 4 takt 2010 staan met koude startproblemen...

dus als ik goed lees: bij koude motor staat de choke naald opgetrokken? geen spanning op de elektrische choke! choke kanaal open!

eens de motor draait komt er spanning op de choke en daalt de choke naald zachtjes naar beneden toe zodat het choke kanaal wordt afgesloten!

heb ik dit juist?

als je nu de elektrische choke demonteert en tegen 12V accu houdt hoe snel zie je die naald naar beneden toe gaan? enig idee daarover?

 

groeten,

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...