Ga naar inhoud
Vespaforum.be

In panne met de pk50s


Jens Van Deun

Aanbevolen berichten

Dit weekend scheen eindelijk de zo'n weer eens. Ik vol goeie moed m'n Vespa uit de garage, even snel kijken of alles nog oké is: banden ok, 2 tankt ok, remmen ok ... Oei Vespa is toch niet heel proper, snel even poetsen ... Oké let go! Paar keer kicken, niks. Dan maar even lopen en vroem we zijn weg.

Na een dikke maand stil te staan is het wel pure fun weer op de Vespa te rijden, genieten maar.

De Vespa rijdt vlot, geen haperingen (buiten het gewone, ik moet de choke aan laten anders stijgt de Vespa in toeren wanneer ik in neutraal sta te wachten aan een rood licht)

Na een 20km gereden te hebben, kom ik uit een bocht en geef ik weer gas. In plaats van in toeren te stijgen, daalt het toerental ..  Tot de motor uitslaat. M'n eerste gedacht is, oké tijd voor over te schakelen op reserve. Dus kraantje om en kicken. Niks, zelfs geen zin om te starten. Oké dan maar aanlopen, niks ... Beetje wachten nog eens proberen niks, klinkt telkens bij het lopen alsof hij verzuipt (komt niet op toeren) 

Gelukkig is het mooi weer en ben ik op een paar kilometer van thuis. Dan maar wandelen zeker!?!

Thuis direct bougie nagekeken, deze zag redelijk zwart. Dit vond ik niet zo spannend gezien in met de choke op rij en dus te rijk. Deze proper gemaakt, opnieuw proberen starten weer niks. Zelfs geen zin om aan te slagen.

Vandaag nieuwe bougie gaan halen, deze er in. Kicken ... Niks. Nagekeken of ze vonk, dat is geen probleem. naftkraan dicht en kicken, mhhh hij kreeg al meer zin. Luchtfilter er af en naftkraan meer open. Opnieuw kicken, hij heeft zin maar lijkt te verzuipen. Choke in alle mogelijke standen gezet en gekickt, geen succes. Dan de hand op de luchtinlaat van de carburator, SUCCES!!! De motor slaat even aan. Ik geef gas en deze stijgt in toeren en weer opnieuw zakt deze en slaat de motor uit.

Wanneer de motor draait ( choke op en hand tegen de luchtinlaat) draai ik aan de schroef voor het mengsel te veranderen.  Dit zorgt er voor dat ik m'n hand kan weghalen en de choke aan laat. Zo blijft de motor 30sec draaien, dan slaat deze weer uit.

 

euh iemand een idee wat er fout gegaan is of waar ik moet zoeken? Alle hulp wordt geapprecieerd 

Link naar reactie
10 uren geleden, Adrian zei:

1 je valse lucht probleem zoeken

2 je carb/sproeier /  juist afstellen

Bingo!

Link naar reactie

systematisch...

gaat hij van in begin in toeren of pas als de motor warm is ?

> van in begin dan staat er waarschijnlijk  iets niet goed vast  waardoor er lucht naar binnen kan  / vilten ring ontbreekt of sluit niet goed af : etc

> pas als motor warm is dan is het waarschijnlijk een keering die versleten , te beginnen met die aan de vliegwielkant.

 

ik vermoed het eerste aangezien je continu met choke half open rijdt, welke sproeir zit er in ? Standaard set up ? Of getuned ?

 

gr

 

Link naar reactie

Oké komend weekend eens de carburator er af halen. Achter de carburator zit een metalen verlengstuk dat door een rubberen manchet naar de motor gaat. 

Kan je de carburator en dit stuk er gewoon uitvissen als je uw tank demonteert? Zit de vilt ring onder de rubber manchet? 

De vilt ring heb ik al liggen omdat ik al het idee had dat hij ergens valse lucht trok, gezien het inderdaad al is met een koude motor.

Kan het zijn dat er in de motor dichtingen uitgesleten zijn waarlangs valse lucht z'n weg vindt? Ooit gehoord dat de 'bourages' nogal makkelijk stuk gaan bij oudere Vespa's ?

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter. zei:

Bij mijn kever teste ik dit met remmenreiniger. Als je op de plaats waar de valse lucht binnengetrokken wordt spuit gaat het toerental de hoogte in.

Dat werkt inderdaad prima bij de onderdelen waar je je goed bij kan, zie de lektest van het inlaatmanifold in onderstaand filmpje vanaf 4:40

Helaas zitten er ook keerringen die niet met draaiende motor zijn te controleren behalve met een lektest waarbij vliegwiel en koppeling zijn verwijderd.

Link naar reactie

Vandaag proberen een oplossing te vinden:

carburateur er af gehaald, inlaat stuk er af gehaald tot aan het blok. Alles netjes zuiver gemaakt vervolgens metalen inlaatstuk met rubber manchet en het metalen stuk dat er over zit weer gemonteerd. Nog een nieuwe vilten ring tussen het overzetstuk en de inlaat, tot slot de carburateur en weer op.

proberen starten ... Niks

carburateur er weer af, heel carburateur gekuisd en terug gemonteerd. Nog een nieuwe leiding gestoken naar de tank met een extra filter er tussen.

proberen starten ... Niks

proberen ingang te lopen en BINGO.

nu de Vespa terug loot moet ik nog steeds de choke een beetje open zetten of hij stijgt in toeren, het is minder als voordien maar hij moet nog ergens valse lucht pakken. Even testen met de bus remreiniger ... Ik spuit op het stuk waar de carburateur gekoppeld zit met het overzetstuk en inlaat, met de vilten ring tussen. Hij zakt duidelijk in toeren. Nog dubbel gecheckt dat alles maximaal overlap en dus niet verder in elkaar kan. Toch nog valse lucht?? 

Ik twijfel of het ter hoogte van de viltenring is of aan de bovenkant van de carburateur. Het rubbertje rond de naald welke omhoog getrokken wordt als je gas geeft heeft precies veel speling.

Dus hij bolt terug, maar nog niet optimaal ...

Link naar reactie

Goed werk geleverd, maar ik vrees voor lekkende olieringen. Je kan best ineens doorbijten en het blokje een volledige revisie geven.

Link naar reactie

Simpele check voor kapotte keerringen je stratorplaat trekken en keerring  vliegwiel controleren. Of je olie aftappen en controleren of hij naar brandstof ruikt. Verder kun je nog wat brandstof in je carter gooien om te zien of deze wegloopt door je keerringen. Vaak als je Vespa te lang stilstaat... 

Verder denk ik dat je je blok te rijk laat lopen om toeren te onderdrukken, dus logisch dat je blok moeilijk gaat doen op den duur. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...