Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe restauratieprojectjes!


Frissenappel

Aanbevolen berichten

Gegroet!

Niet zeker of het in deze rubriek hoort maar:

Gisteren de verre tocht richting Limburg gewaagd om mijn pk50XL te ruilen tegen 2 PK50S'en en een XL.

IMG_0229.JPG.02cebe1176d2576e2fca0fafba0873f5.JPG

 

IMG_1049.thumb.JPG.1406a2dd00cce76884e6f214a66f020c.JPG

Alle 3 de scooters hebben werk nodig ( doen we het voor, toch?) dus reeds begonnen met de demontage van de eerste.

Deze staat vrij origineel, nergens roest maar kan een oplapbeurt gebruiken. 

(Ik ben nog op zoek naar carosseriehamers en dolly's om deze uit te blutsen, als je nog iets liggen hebt mag je me gerust contacteren.)

 

IMG_1068.thumb.JPG.90a5f70f935836b679580887de662d37.JPG

heeft wat hamer en vijlwerk, laagje verf, nieuwe rem- en schakelkabels nodig maar qua motor staat hij nog vrij 'fris'.
het blok heeft nergens noemenswaardige speling, heeft goede compressie en krijgt benzine alleen is er geen vonk.

IMG_1067.thumb.JPG.beb7b750136c2c2a15f6f724ef89af81.JPG

De Witte PKS en de XL moeten tegen de zomer op de baan zijn. De blauwe pks heeft jammer genoeg nieuwe treeplanken nodig, daar moet ik nog uitzoeken hoe dat op de juiste manier gebeurd. Alle hulp is welkom!

IMG_1057.thumb.JPG.5cdfeb78666771a8e8152c99d6e908a0.JPGIMG_1058.thumb.JPG.0cad8bf63f4928046f9f7bc400c6a243.JPGIMG_1059.thumb.JPG.09e37caa482aa5b076f59aedc26a1086.JPG

 

De PK50XL is op een klein plekje aan de veer na, nergens doorgeroest.
Na een middagje, start, stopt en rijdt deze terug. Dus afgezien van wat carosseriewerk valt het mee.

IMG_1055.thumb.JPG.dcc5f5b5ffd679d51e7f7566b2f283d1.JPGIMG_1056.thumb.JPG.864d8406f93797068b10d6a80a747c7f.JPG

 

IMG_1053.JPG

IMG_1054.JPG

IMG_0230.JPG

Link naar reactie
  • 3 weken later...

kleine update:

 

 motorsteuntje in elkaar geflanst

"hBEjxe.jpg"

"26Wg5y.jpg"

dan begonnen met het roest te verwijderen en de carrosserie strak te zetten

"cbKHy2.jpg"

"SLjyN0.jpg"

En ook nog het spatbord uitgedeukt en de breuken gelast..

"t1a04w.jpg"

0cIl8X.jpg"

"4Td7uf.jpg"

 

"C3o7dl.jpg"

"EiAPkX.jpg"

"hf5zVk.jpg"

"EEi246.jpg%22

"6N47nY.jpg"

wordt vervolgd..

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

nette werkplaats! 

Ik zal je ontsteking eens opzoeken. maar heb het nogal druk op dit moment.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Het eerste kader staat, op een paar details na, klaar voor de lak.

nog afwerken met natte korrel 800 en VIM.

39848896700_21c240cdff_z.jpg

39848888030_415b8a4d92_z.jpg
Wat betreft het uitblutsen van het voorspatbord: De bluts was 15cm lang,5cm breed e toch een dikke 2cm diep, al bij al zeer tevreden met het "eind"resultaat.

40914275164_3eeddcbbb4_z.jpg

Ondertussen een paar dagen achter de straalcabine gespendeerd om de rest van de onderdelen proper te krijgen.

Via via aan een dubbelzuiger compressor met 50l vat geraakt, werkt als een droom icm een zandstraalcabine.


 

40732947675_8ec28d9a33_z.jpg

40914273884_cf403e419a_z.jpg

41624772451_9684117720_z.jpg%20

39817087680_754579d294_z.jpg

26756642707_f9397cc268_z.jpg

De Leovinci wordt nog beter afgewerkt en ik hoop hem uiteindelijk te kunnen polieren, al vrees ik dat ik daar uiteindelijk de tijd niet voor ga hebben.

Binnenkort trek ik samen met een kameraad in in een klein magazijn, daarom heb ik het spuitwerk een beetje uitgesteld tot ik een betere infrastructuur heb.

Blokje wordt ook gereviseerd, maar ben nog op wat gereedschap en onderdelen aan het wachten (lees: sparen).
 

Tot daar de eerste scooter.

Vervolgens reeds begonnen aan het plaatwerk van de tweede scooter.

Op die manier  kan ik ze uiteindelijk samen in de laatste laag primer zetten en eventueel aflakken. hoef ik mijn spuitmateriaal maar 1 keer op te stellen.

De veerhouder is volledig rot alsook het plaatje onder de tank en de vloerborden.
Ik ben begonnen met het moeilijkste deel namelijk het deel dat de twee billen verbindt.

41584720902_38a0d329df_z.jpg

39817141830_0249b77266_z.jpg

Begonnen met het uitboren van alle puntlassen en verwijderen van het middenstuk.

27755976848_848d7a8abd_z.jpg

27755972238_7fe332fbc3_z.jpg

40914257024_0174e0f733_z.jpg

nu moet ik verder nog een stuk plaat passend maken, alles uitmeten zodat de veer terug in de originele positie komt en terug vastlassen.

Ik heb me reeds gek gezocht naar aftermarket plaatwerk voor de PK reeks maar daar voor zijn enkel de vloerborden en de billen te vinden.
Moest iemand een adres/website weten mag je dit altijd laten weten, is niet echt noodzakelijk maar bespaart me veel tijd in pas-, las-, en vloekwerk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ondertussen een beetje verder gedaan:

eerst een motorsteuntje ineengeflanst alvorens de motor te reviseren.D9203593-FD05-40F8-BDD8-A81A6F5218E2.thumb.jpeg.bd0eb3f0a1b726cfd7ba323d28e5db28.jpeg

de boutjes in de beugel voor de bobijn heb ik nog ingekort.

Dan de carrosserie uitgeblutst en in de spuitplamuur gezet

087F7011-3E53-493F-968E-51FF781B810B.thumb.jpeg.ab189186bc5a17d8ae89d5283e10dd81.jpeg

En bij wijze van experiment alles gespoten met spuitbussen.6D81A31F-A99B-4125-ABB3-1C365D66DC21.thumb.jpeg.a348c53064d4bc1ca59d706263c6ea38.jpeg

940D96AD-4C9D-4CED-9398-4EED60E48615.thumb.jpeg.55d7d2a5a91b10d15dbb9f3f0457ee8b.jpeg

mijn ervaring hier mee is als volgt:

Omdat ik een metallic grijze kleur had gekozen moest ik dus eerst een 1k kleur opzetten om vervolgens af te lakken met blanke lak.

de spuitbussen zijn makkelijk in gebruik aangezien je niks moet mengen afvullen en achteraf weer uitspoelen. Je spaart dus tijd en kosten in thinner. Wat ik wel merkte met de metallic lak is dat de metallic deeltjes naarmate de druk van het drijfgas in de bus afnam, er in onregelmatige hoeveelheden uit kwamen. Dit leidt dan tot strepen in de lak waar de deeltjes meer opvallen. Het belang van een constante spuitnevel die je met compressor en regulator krijgt valt niet te onderschatten in relatie tot het eindresultaat.

de blanke lak wordt duidelijk minder hard dan conventioneel verspoten lak. Wel vloeit deze mooi uit doordat er in de spuitbus gebruik wordt gemaakt van een trage verharder. Dit geeft de lak de tijd om uit te vloeien voor deze te hard wordt.

sinaasappelhuid is wel zeer aanwezig als je tot op het laatste van de bus doorspuit, waarschijnlijk ook door de drukafname in de spuitbus.

Natschuren met 2000 en polijsten en je krijgt evenwel een gelijkmatige glans.

geresumeerd;

+ gemakkelijk in gebruik

+geen kuiswerk

+gaat snel vooruit

-even duur/duurder dan conventionele lak

-onregelmatige nevel

-werktijd van 24h, moeilijk als je meerdere stukken wil doen.

-minder hard, krast rapper

eindresultaat:

75778058-95C5-4EAA-BC86-BDD345588049.thumb.jpeg.13032e6dae1702ee1783a8e7ecb9b61e.jpeg4EC512B9-7380-49AA-9C84-0595264DED44.thumb.jpeg.457e78ad6f7f939ced89d4d1976635ab.jpeg

nog een paar kleine dingen, verzekeren en rijden.

ondertussen voor ons vader de blauwe pk50xl op de baan gezet;0B77E8D7-CD3D-4C50-B9A7-3A6B76143BAE.thumb.jpeg.007cfe5c0d7ff2e61e8f8c7adda0c54c.jpeg

 

nu beginnen aan het plaatwerk van het rotte frame. Ben er nog niet uit of het 100% een racer wordt met speciaal blokje of gewoon opnieuw een sportieve pk. hangt nog een beetje van het budget af.

ter inspiratie;

9317BAEC-5744-4A92-AD51-9DBFE329D47E.thumb.jpeg.9a65923cf2c0dd2080e296ad40f8ca12.jpeg

F3AF9952-0BCF-4612-A117-B36222AAC1E6.thumb.jpeg.1249f306a640b6138565858fdf3f7bff.jpeg

 

8D7F8876-072A-4FD1-8797-5592F184C997.thumb.jpeg.fd744759a7e0d46e76ac86ae487438d0.jpeg

 

 

C25F0A2D-44F6-472A-9525-521C8623B565.jpeg

A8710B3A-F42E-4DF1-B722-B15B3CE5C327.png

D8D1012C-AE66-4818-9022-1024402939C7.jpeg

Link naar reactie

als je nog een blokje moest over hebben laat maar weten he , 50cc 

Link naar reactie
Op 3-8-2018 om 11:31, roufio zei:

als je nog een blokje moest over hebben laat maar weten he , 50cc 

ben zelf nog op zoek. Heb er een paar verkocht wegens plaatsgebrek, nu natuurlijk dik spijt van.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...