Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo vespa liefhebbers


maartenwink

Aanbevolen berichten

Een LX restaureren... is dat de moeite? Mijn PK 50 Automatica was dat eigenlijk al niet (maar dat was gewoon jeugdsentiment) en die was niet rot. Grootste vraag is dus... waarom begin je eraan... dit gaat meer kosten dan het ooit op zal leveren. 

Als het nou oppervlakkige roest was maar dit s gewoon doorgerotte bende. 

Sorry wil je niet uit je droom helpen maar een beetje realistisch zijn. 

Link naar reactie

 

5 uren geleden, pdvd zei:

Als het nou oppervlakkige roest was maar dit s gewoon doorgerotte bende. 

Helemaal mee eens, op de diverse advertentiesites staan prima lx frames met of zonder kenteken. Deze heeft bijvoorbeeld geen vin nummer, kwestie van jouw nummer overzetten, frame strak maken en verder knutselen.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/brommeronderdelen-scooters/m1249068373-vespa-s-lx-lxv-frame-zonder-nummers.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Link naar reactie

Klopt, het is veel werk maar ik wil geen verlies draaien, dus maar begonnen met opknappen. Een beetje goed frame kost ook al gauw 600 euro, die link van marktplaats is ook al een rotte vespa. 

 

Ik heb hem bij een bedrijf staan; stralen + coaten voor €100,-. Plaat is al klaar moet er alleen nog in gelast worden. Het lijkt veel werk maar het valt reuze mee. Kwestie van de goede bedrijven zoeken. Voor €1200,- heb ik hem klaar, inclusief aankoop andere 4takt motor, omkeuren naar snor scooter (waardoor waarde stijgt) en nieuwe coating.

 

ik schat dat ie in gerestaureerde staat ongeveer €1800,- op moet leveren.

086768A8-6374-4F6C-915D-DA79E87E2058.jpeg

Link naar reactie
8 uren geleden, maartenwink zei:

Klopt, het is veel werk maar ik wil geen verlies draaien, dus maar begonnen met opknappen. Een beetje goed frame kost ook al gauw 600 euro, die link van marktplaats is ook al een rotte vespa. 

 

Ik heb hem bij een bedrijf staan; stralen + coaten voor €100,-. Plaat is al klaar moet er alleen nog in gelast worden. Het lijkt veel werk maar het valt reuze mee. Kwestie van de goede bedrijven zoeken. Voor €1200,- heb ik hem klaar, inclusief aankoop andere 4takt motor, omkeuren naar snor scooter (waardoor waarde stijgt) en nieuwe coating.

 

ik schat dat ie in gerestaureerde staat ongeveer €1800,- op moet leveren.

086768A8-6374-4F6C-915D-DA79E87E2058.jpeg

Slik, aardige bedragen...

Link naar reactie

Een opgelapte LX die 1800 euro moet opleveren? Misschien leuk voor een Mocro in Amsterdam als snor maar denk ook dat die eerder een nieuwe kopen. En Snor meer waard? Je moet wel een beetje door kunnen rijden. 

Link naar reactie

Tja, als ik hem weg gooi draai ik meer verlies, kan ik hem beter strak maien. Een nieuwd vespa lx kost ongeveer 3500 euro in Nederland. Als ik een vespa zou kopen, koop ik liever een gerestaureerde die superstrak is dan een tweedehands met misschien wel net zoveel roest.

 

deze vespa wordt gecoat en rot daardoor nooit weer.

 

kost een bult werk maar uiteindelijk draai ik geen verlies

Link naar reactie

Ah nu begrijpen we je volledig se, veel succes met je bult werk...

Link naar reactie

Ik zal het verhaal kort en volledig melden:

Ik heb een Vespa Lx gekocht voor €600,-. Het achterwiel zat vast en hij had een schaafplekje. Thuis aangekomen gelijk de motor weer soepel gemaakt, nieuwe vertanding erin en hij reed weer prima. Het was een bromscooter en ik wou hem omkeuren. Bij het keuringsstatiok bleek dat de motor die eronder zat gestolen was, kut dus. Besloten een andere motor eronder te hangen. Bij demonteren van de motor zag ik een klein gaatje in de bodem. Toen ik er op klopte met een hamer flikkerde zowat de hele bodemplaat eruit. NOG MEER PECH DUS! :( omdat ik inmiddels €850,- in de scooter heb zitten beslotem het ding dan maar helemaal op te lappen. Zo leer ik ook hoe ik zoiets moet restaureren en draai ik hopelijk geen tot weinig verlies.

 

inmiddels is de scooter bij de straler, ik heb een professionele lasser gevonden die voor mij de bodemplaat wil lassen voor een kratje pils. Ik heb een andere motor gevonden voor €175,- met allerlei andere onderdelen erbij zoals een zadel, rekje, koplamp etc. 

 

Zoals het er nu naar uit ziet gaat het goed komen! Als ik er niet zoveel geld voor had betaald had ik hem allang weggegooid.

Link naar reactie

Hou er ook rekening mee dat je de LX bij de RDW laat keuren als schade scooter en toon aan dat de schade correct hersteld is. Meld je dit niet bij de RDW en de nieuwe eigenaar krijgt een ongeluk (waarbij er wordt aangetoond dat de reparatie niet goed is gedaan) dan blijf jij verantwoordelijk, dus wees gewaarschuwd.

Het blijven monocoque frames waarbij de sterkte van het frame ook vanuit de bodemplaat komt. Als ik zo de 3e foto bekijk heb ik zo mijn twijfels of je het met een plaat en poedercoat gaat redden, zeker omdat er bij het subframe ook flink wat roest zit. Persoonlijk denk ik dat als een keurmeester deze foto's te zien krijgt, hij het frame total loss verklaard. Het is tenslotte niet een oldie waarbij je je bodemplaat even vervangt.

Ben erg benieuwd naar je vorderingen en succes met je project.

Link naar reactie

Subframe en monocoquestructuur is gecompromiteerd! Zelfs met een nieuwe bodemplaat plooit deze dubbel bij de kleinste aanrijding. Los van de metalurische uitdaging, goe zot dat je hier uw leven aan wil laten afhangen (en nog meer dat van een volgende eigenaar).

Take your loss en schrijf deze Vespa af! 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Subframe en monocoquestructuur is gecompromiteerd! Zelfs met een nieuwe bodemplaat plooit deze dubbel bij de kleinste aanrijding. Los van de metalurische uitdaging, goe zot dat je hier uw leven aan wil laten afhangen (en nog meer dat van een volgende eigenaar).

Take your loss en schrijf deze Vespa af! 

Klopt niet wat je zegt. Bodemplaat is geen frame constructie en is een losse bodemplaat. Ze ziet het frame lopen, bekijk de foto’s maar. Deze is on aangetast.

 

graag eerst goed research doen voor je reageert. Waarom zouden ze anders losse bodemplaten op internet verkopen als dat het frame is?

Link naar reactie

Maarten, zou ik van jou de link mogen waar je nieuwe LX bodemplaten kan kopen want dat is compleet nieuw voor mij. Ik zie wel eens dat deze platen los worden aangeboden maar dan komen ze van een sloopmodel en dat is nu juist wat je niet wilt.

image.jpeg.d6448e41fd4ba4a1d1184f361d1dce47.jpeg

Je wil het niet op je geweten hebben dat je aanstaande koper zichzelf te barsten rijdt omdat jij je miskoop wilt terug verdienen. Behandel je LX alstublieft als schadescooter en laat hem ook zo bij de RDW keuren. 

En dan nog een opmerking over de monoqocue, verzekeringsmaatschapijen en de RDW verklaren in Nederland vaak bij schade de frames total loss vanwege de eventuele en niet zichtbare constructieschade aan het monoqocue frame, het is heel moeilijk te herstellen laat staan het prijskaartje wat er aanhangt (kratje pils?).

image.jpeg.0b4e3e052b0e071707f581510759e37a.jpeg

Ben van mening dat alles te repareren is maar tegen welke prijs...zeker omdat ik uit je verhaal begrijp dat je er zelf niet met je eigen leven op gaat zitten.

Deze Lambretta eigenaar dacht namenlijk ook dat hij iets moois had gekocht...

image.jpeg.c35937fca50bba43dd733c8ff0cd2129.jpeg

In de Vespa/Lambretta wereld staat dit ook beter bekend als "bodge"

https://en.m.wiktionary.org/wiki/bodge

Jammer dat wij als Nederlanders ook weer in de wiki voorkomen...

Link naar reactie

Mea culpa, ik lul maar wat, ken er verder niks van hoor... :rolleyes:

6 uren geleden, maartenwink zei:

Klopt niet wat je zegt. Bodemplaat is geen frame constructie en is een losse bodemplaat. Ze ziet het frame lopen, bekijk de foto’s maar. Deze is on aangetast.

Maar misschien toch eerst es het concept “monocoque” analyseren... Elke vierkante cm, plooi, vouw,... bepaalt mee de sterkte. De bodemplaat vormt een essentiel onderdeel. Het “frame” waarnaar je verwijst zijn kabelgoten en zéker geen buizenchassis.

6 uren geleden, maartenwink zei:

graag eerst goed research doen voor je reageert. Waarom zouden ze anders losse bodemplaten op internet verkopen als dat het frame is?

Een soortgelijk project willens en wetens naar een ander doorschuiven om €850 verlies niet te moeten slikken is ronduit schandalig (om het niet bijna crimineel te noemen).

Link naar reactie

De lasser waar de plaat ingelast wordt is een kennis die constructielasser is en tevens ook les geeft op scholen. Niet zomaar een bak en brader dus. Ook al zal de constructie dan, als ik jullie mag geloven minder zijn; met een nieuwe bodemplaat is hij minstens zo stevig. Het buizengedeelte is on aangetast, en ik vraag me werkelijk af waarom ze anders bodemplaten zouden verkopen op webshops. 

 

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/reparatiebodemplaat+voor+vespa+_pv153430

 

zie bovenstaande webshop

Link naar reactie

Deze bodemplaat is voor een Vespa met een geheel ander type frame dan die van jou. Bij het type waar deze  bodemplaat voor is wordt de constructie gedragen door de tunnel. Dit is geen monocoque frame zoals jouw LX waar deze bodemplaat voor is. Niet iedere vespa is hetzelfde. 

 

Om even in jouw woorden te spreken "graag eerst goed research doen voor je reageert" (en ook tegen wie en wat hun achtergrond is in de Vespawereld) 

Link naar reactie

Mensen mensen mijn excuses,

 

ik te snel gereageerd zonder research, dus inderdaad voor mijzelf: Eerst research voor ik reageer. Ik weet namelijk hoe het op forums gaat dus ik was iets de snel met reageren.  Ik was echt sterk van mening dat het buizengedeelte de boel bij elkaar hielt en de rest de body was.

 

echter ben ik nog steeds van mening dat hij de fixen valt. Een goede plaat, goede lasser en de constructie moet minstens even stek zijn. Toch? Het kost veel werk maar zal wat resultaat opleveren.

Link naar reactie

Het wordt nog eens tijd om een pintje koel te zetten en een zakske chips klaar te leggen, het gaat de goede kant op hier :rolleyes:

Link naar reactie
3 uren geleden, maartenwink zei:

echter ben ik nog steeds van mening dat hij de fixen valt. Een goede plaat, goede lasser en de constructie moet minstens even stek zijn. Toch? Het kost veel werk maar zal wat resultaat opleveren.

Neen. Niet doen.

Link naar reactie

Gooi dat ding bij de schroot... neem je verlies... so be it. Je wil dit niet op je geweten hebben. Als iemand zich hier op te pletter rijdt kun je ook nog eens aangeklaagd worden voor oplichting omdat de persoon in kwestie denkt iets goeds te kopen. 

De constructie zoals deze origineel is is uitgewerkt op een cad systeem. Hierin is alles digitaal nagemeten wat de staal en las-sterktes etc.. .moeten zijn.  Hier kun je niet zomaar aan gaan bakken en braaien. Ook al is de lasser volgens jou nog zo goed. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...