Jump to content
Vespaforum.be
Jos54

PX-motor in wideframe (VL1T - 1954)

Recommended Posts

Ik ben bijna rond met de voorbereidingen voor de restauratie van een VL1T uit 1954.

Gezien ik geen oude motor meer had, heb ik besloten om er een PX-motor (PX125-VNX1M) onder te steken.

Ik heb hierbij 2 vragen:

1. Sip heeft 2 verschillende aanpassingsstukken die tussen het frame en de motor dienen geplaatst te worden.

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/adapter+motorvering+voor_63003500

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/adapter+motorvering+voor_63003400

Blijkbaar allebei (zeer gelijkende stukken) alleen geschikt voor een PX 200 motor (volgens iemand van de SIP-Community gebruikers)

en

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/adapter+serie+pro+motorvering+_63009100

Daar staat er geen commentaar bij.

2. Ik heb dezelfde vraag voor de aanpassing van de achtervering: ook hier worden verschillende stukken aangeboden

Moet er een PX vering gebruikt worden (met eventuele aanpassingsstukken aan het frame) of de gewone vering die normaal op een wideframe zit (mogelijk met aanpassingen aan de motor)

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/adapter+serie+pro+by+mr+_63003110

 

Mogelijk zijn er nog andere sites die dergelijke aanpassingsstukken verkopen?

Graag advies

 

Share this post


Link to post

Hallo Jos,

ik heb er ooit zelf gemaakt voor een handelaar. Ik heb er nog 1 liggen.   Bij interesse stuur maar een mailtje. Grts

IMG_2111.JPG

Share this post


Link to post

Dag Raf(fa),

Prachtig.

Ik denk dat die discussie over PX200 of PX125 te maken heeft met de breedte van de scharnierarm die er tussen moet.

Ik heb het eens opgemeten en er zou 20,5 cm ruimte moeten zijn voor de PX arm.

Indien ok, dan kunnen we een prijs overeenkomen.

Misschien dan best overstappen op gsm of mail

oostzuid@gmail.com

0475 526 577

Weet je iets over die achtervering en eventuele hulpstukken?

Danke

 

Share this post


Link to post

De swingarmbreedte van alle PX-motoren (125, 150 en 200cc) is volkomen identiek hoor, Jos. De 200cc is wat robuster en volumineuzer. 

Share this post


Link to post

Zoals reeds vermeld, de ophangingsarmen zijn identiek aan alle PX blokjes. 

De Cosa blokken hebben wel een bredere arm...

Jan.

Share this post


Link to post

Ik begrijp dan niet waarom ze bij SIP daar zo een opmerking maken (dit stuk past alleen op een PX200)?

Share this post


Link to post

Ik vermoed dat ze bij SIP een aparte beugel hebben voor de 200 om de motor nog wat naar rechts uit te lijnen zodat cylinder en carbu geen contact hebben met chassis, 

Schokdemper van wideframe gaat niet passen op een px blok, moet demper van largeframe zijn.

IMG_5034.JPG

IMG_5035.JPG

IMG_5036.JPG

IMG_5037.JPG

Share this post


Link to post

Mogelijk moet je bovenaan het frame ook aanpassen om het blokje eronder te krijgen. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Grappig hoe deze aanpassing, door toedoen van Pinasco/Nagy/Bollag-kits, al bijna terug 'old-school' is geworden :lol:

  • Like 2

Share this post


Link to post

"Old school"

Die heb ik niet mee!?

 

Share this post


Link to post

Tegenwoordig worden de wideframe blokjes vaker getuned met de op de markt beschikbare "plug&play" kits, dan een conversie naar een recentere largeframe blok ;)

Share this post


Link to post

Idd , die tuning op wideframe motoren is de laatste tijd echt wel in in opmars .Als je nu kijkt wat pinasco en inderdaad de heren bolag en nagy op de markt brengen :o

vorig jaar mee gereden met het "criterium ronde van Vlaanderen 2017 " als je dan ziet wat daar aan de start verschijnt van tuning op wideframe echt verbluffend , hierbij twee links voor een kleine inpressie :P

Grtz sidvespa

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

... en toch reden er nog een paar rond met een niet getunede VESPA, hé Sid! :D

Groetjes, nero. 

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post

Ha ja, nu snap ik hem. Ik heb ze trouwens gekruist in Nevele. Kon mijn ogen en oren niet geloven!

Ik moet zeggen, toen ik de SIP-catalogus voor tuning van wideframes onder ogen kreeg, was dat ook mijn optie, alleen ontbrak ik zo veel onderdelen van de motor (die had ik al gebruikt voor mijn eerste VL1T project) dat ik eerst een blokje moest kopen en dan alle nieuwe stukken ... en dat wordt dan wel heel duur. Ik heb gekozen voor the "old way". Bij Hendrick heb ik een mooi, getuned PX-blokje (van 125 naar 177 cc) kunnen kopen. Dus daar ga ik nu voor.

Mocht iemand me nog kunnen helpen met wat advies inzake de achtervering? ik weet al dat ik de PX-vering moet gebruiken, maar welke aanpassingsstukken heb ik dan nodig? Ik geraak er niet goed aan uit. Of heeft er iemand zo een verbouwde Vespa staan? Dan zou ik daar graag eens komen naar kijken om te zien hoe een en anders is aangepast.

Weet iemand nog een goed adres om de carrosserie te herspuiten?

Dank bij voorbaat.

Share this post


Link to post

Idd Nero , 

we doen er dan wel wat langer over , en in de prijzen vallen is heel moeilijk , maar het doel uitrijden is gehaald :D

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jos54 , een oud acma blokje kan je voor deze tuning ook gebruiken en kosten volgens mij niet de goudprijs , als je nu de aankoop van de motor , aanpassingstukken ( adapters , 10" velg , ) enz gaat rekenen zal je ook al wel aan een tamelijk bedrag zitten denk ik 

grtz sidvespa

Share this post


Link to post

hoe zit het eigenlijk met de kickstarteras van zo'n wideframe blok? Kan je die in een PX-blok plaatsen om de oude look te behouden, of heeft die een andere diameter?

  • Confused 1

Share this post


Link to post

Ik heb al een paar wide frame blokjes gereviseerd maar nog nooit een kickstarteras tegen gekomen. :wub:

Groetjes, nero. 

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post

ik heb hier nog een vgl1 blokje liggen die je kan gebruiken , steek daar een kitje op van bollag en een elektrische ontsteking van pinasco en je hebt de rijervaring van een px200 , ik heb die conversie ook al een paar keer gedaan ,px in wideframe , als je alle stukken optelt ben je inderdaad al beter met een wideframeblokje ; voor de achterveer moet je ook een adapter kopen om vast te maken aan het frame waar de bout van de originele achterveer komt , 

Share this post


Link to post

ik heb hier nog een vgl1 blokje liggen die je kan gebruiken , steek daar een kitje op van bollag en een elektrische ontsteking van pinasco en je hebt de rijervaring van een px200 , ik heb die conversie ook al een paar keer gedaan ,px in wideframe , als je alle stukken optelt ben je inderdaad al beter met een wideframeblokje ; voor de achterveer moet je ook een adapter kopen om vast te maken aan het frame waar de bout van de originele achterveer komt , artikel nummer op sip 63003100 of 63003110 afhankelijk van welk frame je gebruikt , reken er ook nog eens een andere kickstarter bij en de prijs blijft omhoog gaan 

Share this post


Link to post

Dag Rufio, ik twijfel, twijfel.

Misschien dat ik mijn PX-motor houd voor in mijn P200e of weer verkoop en toch verder ga met een tuning van een VGL1 blok.

In ieder geval ben ik geïnteresseerd in dat vgl blokje. Al was het maar als reserve voor in mijn originele VL1t of om effectief om te bouwen zoals je zegt. 

Misschien beter om hierover verder te praten via mijn mailadres of telefoon

oostzuid@gmail.com 

0475 526 577

 

Share this post


Link to post

Ik kan ook eens komen kijken - Aalter is niet zo ver van bij jou.

Share this post


Link to post

ik heb ook een wideframe met pinasco set up en dat rijdt zalig. Ziet er ook veel juister uit. een px blok blijft een px blok. Welke kickstarter je er ook opzet, de look klopt nooit. In het geval van tunen van een wideframe zie je er op de uitlaat na langs buiten niks van

fb3.jpg

Edited by geertvespa
  • Like 1

Share this post


Link to post

Geert ; deze gaat het waarschijnlijk worden , Jos heeft mijn blokje VGL1 gekocht en gaat daar de pinasco op monteren 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Yes, ik ben afgestapt van het idee om er een PX-motor in te lepelen. En zoals Raf zegt,  wordt het een aangepast oud blokje.

Ik heb natuurlijk de PX-motor al gekocht! Verdorie! Wie interesse heeft, ik doe hem weer weg! Of ik houd hem voor in mijn P200e, maar misschien zal ik daar niet veel winst mee doen.

Voor de geïnteresseerden: het is een getunede 125 naar 177 cc (werd enkele maanden geleden aangeboden door Frederic Van Assche). Zelfde prijs. (0475 526 577)

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...