Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa pk50s 85cc


TjeuRoberts

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn vespa heb ik nu al 8 jaar in bezit en reeds 2x gerestaureerd.

Bij de laatste restauratie heb ik aan het motortje e.e.a. veranderd:

- 75cc DR

- Carb vergroot naar 17/17

- Spoelpoorten aangepast

- Andere vertanding 18*67(3,72)

- Bougie NGK b7hs

 

Hij liep als een zonnetje. Door een stomme ondoordachte fout heb ik een vastloper gehad en de zuiger/cylinder was er wel even klaar mee.

 

Ik heb dus een nieuwe cilinder gekocht. Ik denk als ik dan toch een nieuwe koop dan maar gelijk 85ccDR.

Ik miste toch net dat beetje extra pit aangezien ik een langere vertanding erin heb.

 

Oude cilinder eraf, nieuwe cilinder erop. Sproeier uit gevoel een maat groter gezet en gestart. (tussen het vastlopen en nieuwe cilnder zat een lange periode)

Ik kreeg de vespa met geen mogelijkheid aan de praat. Oude benzine eruit, nieuwe erin.

Starten en meteen lopen. Rustig stationair laten draaien en toen eens een rondje gaan rijden.

Gewoon lekker rustig rondje door de buurt. na een minuutje of 20 getuft te hebben heb ik eens voorzichtig meer gas gegeven, en wow daar zat wel meer pit in dan bij de 75cc.

Maar merkte al gouw dat de sproeier niet goed was...pruttelen bovenin dus mijn gevoel zegt dan te grote sproeier.

Naar huis, sproeier vervangen voor de sproeier wat ik in de 75cc had. En weer rijden.

Weer kreeg ik al heel snel het gevoel dat hij te groot was. Weer terug, kleiner sproeier erin. Rijden en weer hetzelfde probleem.

Naar huis, heb ik er een flink grotere sproeier in gezet om te kijken of ik verschil mee merkte. Niet dus. Hij gaf hetzelfde beeld als de 'te kleine' sproeier.

Dit vond ik dus vreemd. weer naar huis en weer de spoeier waar ik mee begonnen was erin gezet.

Starten rijden en vanaf het begin liep hij meteen slecht. Alsof hij continue 'viertakte'. Aan de kant gezet en ook stationair gaf hij dit beeld.

Ook als hij stationair draaide en ik gaf gas alleen maar pruttelen en niet op toeren komen.

Hierna scooter uitgezet. En er al een dik half jaar door tijd gebrek niet meer naar gekeken.

 

Het vreemde is dat hij dus niet veranderd door het veranderen van sproeier. De sproeier waar hij in het begin wel mee reed, liep hij op het laatst ook slecht mee.

Nu denk ik zelf aan de volgende dingen:

- De bougie slecht? welk type bougie is het best voor mijn setup?

- De electrische ontsteking (maar hier ben ik niet aan geweest)

- Miss toch de carb. Maar hier liep hij wel als een zonnetje mee op de 75cc.

 

Nu moet ik erbij zeggen. Toen de 75cc erop zat. En als gestart was, moest ik echt wel zeker 15 minuten rustig rijden voordat hij lekker oppakte.

(ja ik snap dat hij eerst warmgereden moet worden, maar koud pakte hij heel slecht, tot niet op)

 

Uiteindelijk zal ik hem wel goed krijgen maar als er een paar mensen hun mening over geven dan kom ik misschien sneller tot de juiste oplossing.

Een dezer dagen zal ik er weer aan beginnen, en zal bij 0 beginnen.

 

Gr Tjeu

Link naar reactie

Een 17.17 carb? 

Een 16.16 lijkt me beter, mits je je hierin vergist hebt. Je moer.ook je gaskabel wat aanpassen en hoe is het gesteld.met je luchtschroef. Kijk ook eens naar je bougie ipv te luisteren. Als het koud is pakt hij sowieso al slechter op, bij koude motor.

Bij de vastloper... heb je alleen de cilinder vervangen? Offe heb je de carters en inlaat al bekeken. Weet je zeker dat je krukas nu geen speling heeft. Of je pistonlager.

Nevenschade is ook funest voor het goede lopen van een blok

 

Link naar reactie

Hallo Daan,

Hoezo 16.16 beter? Waar bazeer je dat op? De 17.17 is een 16.10 welke ik heb uitgedraaid. Gaskabel aanpassen? Verklaar je nader. Luchtschroef staat op 1.5slag uitgedraaid.

Bij de vast loper idd alleen de cilinder vervangen. De vastloper is gebeurd tijdens zeer langzaam rijden, niet op volle snelheid. Er zat een gat in de zuiger. Het was dan ook meer een warmloper door te weinig smering dan een echte vastloper. Want alles draaide nog gewoon rond.

Gr Tjeu

 

 

 

Link naar reactie

Hoi Tjeu,

Je hebt die zelf uigeboord. En er zat een gat in je zuiger... en je hebt alleen je cilinder vervangen? Verder nog wel in je carter gekeken? Afijn ik zou hem opgetrokken hebben. 

Link naar reactie

Wat ik met afvraag welke spruitstuk je gebruikt voor een 17-17? En wat was die fout waardoor je een vastloper kreeg? 

Zou het kunnen dat het afstellen lastig is omdat je een 17-17 op een niet passend spruitstuk hebt?

Link naar reactie

@Daan De 16/10 heb ikzelf uitgedraaid ja. een 16/16 is naar mijn weten een 16/10 waarvan de uitlaat kant naar 16mm is gemaakt.

Dus om deze naar 17mm te draaien kan verder geen kwaad. Het is niet dat een 16/16 carb een volledig andere carb is als een 16/10 buiten dat de uitlaat naar 16mm is gebracht.

Correct me if im wrong.

Met de 17/17 liep hij als een trein dus ik verwacht niet dat daar het probleem zat/zit.

@JJP Ik gebruik nog het spuitstuk van de 16/10 carb, deze is 16mm als ik mij niet vergis of zit daar toch een wezenlijk verschil in. Het spruitstuk van een 16/10 en 16/16?

Het gat zat in de zuigerwand door het slijten.

Hoe het gebeurde is het volgende:

Als ik ga rijden ga ik eerst altijd even tanken, al is het maar 1euro maar dan weet ik zeker dat ik niet zonder kom te staan.

Ik ben deze keer gaan rijden en had dit niet gedaan. Ik was lekker aan het touren door het limburgse heuvelland. Tot opeens de vespa ermee ophield. achja bekend he, benzine op dus even op reserve zetten en tanken maar... oeps...hij stond al op reserve. 40km van huis.

Vriend van me gebeld om me bezine te komen brengen. Ondertussen tijdens het wachten kwam een groepje brommeraars langs, zij hadden mengsmering bij zich. Ik mocht van hen wel wat benzine hebben. Ik ben weer te netjes geweest en heb niet te veel durven te pakken. Maargoed ik kon weer rijden. Ik ben mijn vriend tegemoed gereden en wat bleek hij had euro95 getanked. OEI, hier heb ik niet veel aan. Bang dat ik was dat ik niet thuis kwam heb ik er toch wat 95 bijgedaan en hier is het dan ook fout gegaan.

Een heel stuk liep de brommer goed, maar aangezien de verhouding niet goed was heb ik rustig aan gedaan. en dan komt het moment... ik mertke direct wat er aan de hand was. nog voordat hij stil viel heb ik hem uitgezet. 20minuutjes gewacht en hij startte weer. Kort erna weer hetzelfde. Helaas. Mij was het verhaal wel duidelijk wat er aan de hand was.

Mijn vriend erop uitgestuurd om mengsmering te gaan halen. Hij kwam terug met de mengsmering. Deze getankt. En de vespa liep als vanouds...Zou ik dan toch geluk hebben gehad?

Ik kwam ermee thuis. Paar weken later wilde ik weer gaan touren en kreeg hem niet meer aan de praat. Vanalles geprobeerd maar helaas.

Cilinder er vanaf gehaald en toen was het duidelijk. Tijdens mijn terug tocht toch te weinig smering gehad. Logisch ook en heel dom.

Door het te warm worden heeft de zuiger zich uitgezet tegen de cilinderwand en is gaan schuren. Dusdanig zodat er in de zuigerwand een gat is ontstaan.

Ik heb de cilinder nu vervangen voor de 85cc variant. Vanaf nu ga ik ook zelf mijn benzine mengen met olie van castrol 'race' olie dit om de smering ook op hoge toeren te garanderen.

Link naar reactie

@TjeuRoberts

Een 16-10 en een 16-10 hebben zeer zeker een andere diameter spruitstuk. 

Mijn vermoeden is dat je cilinder al langere tijd wat arm heeft gereden. Maar zeker tijdens de laatste rit, met als gevolg een vastloper.

Waarom je de Vespa niet gestart krijgt met een nieuwe cilinder kan aan een aantal zaken liggen. Ik vermoed een beschadiging aan de inlaatport door de vastloper. Dit in combinatie met een twijfelachtige carb setup gaat niet werken.

Ik zou het blok open trekken en alles inspecteren. Je wil geen brokstukken die door je blok zwemmen en meer schade doen. Olie gecheckt op metaal?

Ook zou ik kiezen voor of een 16-16 of 19-19 met bijbehorend spuitstuk, dan sluit je uit dat daar het euvel zit en met de juiste sproeir loopt ie iig dan niet te arm. Want de huisgemaakte 17-17 met 16-10 spruitstuk is te klein voor je 85cc aangezien je carb aan de inlaatkant gewoon standaard is.

Link naar reactie

jjp ik snap het.

Maar de carb te klein aan de inlaat kant? Deze is toch ook 17mm? bij een 16/10 is die 10mm en bij een 16/16 is die 16.

Een 19/19 met spruitstuk ben ik ook al langer aan het denken.

Met de 75cc en deze setup (ja uiteraard heb ik de sproeier aangepast) liep de vespa op de gps 80kmh.

Het blokje opentrekken is inderdaad niet onverstandig.

Pas op ik wil je niet tegenspreken ik wil het alleen goed begrijpen.

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, TjeuRoberts zei:

Maar de carb te klein aan de inlaat kant? Deze is toch ook 17mm? bij een 16/10 is die 10mm en bij een 16/16 is die 16.

Klopt. Maar omdat je aangeeft dat je nog het 16-10 spruitstuk rijdt lijkt het mij dat je inlaat kant dus nog 10 mm is ipv 17 mm. Anders zou het niet passen toch?

En los daarvan, een grotere carb heeft een groter spruitstuk nodig omdat het nut van een grotere inlaat anders minimaal is. 

Link naar reactie

@JJP Ja misschien heb je wel gelijk. Ik dacht omdat hij zo goed liep met deze setup met de 75cc dat hij ook wel zou lopen met 85cc.

Maar 85cc is toch net weer een maatje groter. Dus opzoek naar een 19mm met bijbehorend spruitstuk en een carterpakking om hem voor de zekerheid even open te maken.

Iemand hier op het forum misschien nog een 19mm i.c.m. spruitstuk te koop voor een leuke prijs?

Link naar reactie

Kijk, 

Nu hebben we wat meer info... Ik zou hem zelf niet uitboren. en gewoon een nieuwe kopen. Wordt geloof ik meer gedaan bij puchjes en tomosjes. volgens mij heb je aan een 16.16 voldoende, maar een 19.19 kan ook. Maar ben nou slim en trek hem open. Een beschadigde carter, kan je verhelpen met een reed valve. Scheelt je dus de kosten van een aanzuigbuis. Verder zou ik ook wat lagers, keerringen aanschaffen. Grote kans dat een keerring kapot is, door die actie. Een dure les, die ook veel tijd kost. Hopelijk heb je nu standaard een kleine flacon mengsmering bij, te koop bij maskes.nl

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Even een kleine update.

Afgelopen weekend blok gedemonteerd en bleek het spietje te zijn gebroken en het vliegwiel te zijn verdraait.

Dit verklaart dan ook het slechte lopen.

Ik heb de krukas wat geschuurd en ook het vliegwiel want hier zaten toch flinke beschadegingen op/in.

Helaas mocht niet baten. na een kleine start bleek hij alweer gebroken te zijn. Omdat het vliegwiel geen goede passing meer had op het conische gedeelte. (na het demonteren van de moer kon ik hem met de hand eraf pakken.

Blok weer gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald. via scootercenter en JJP diverse nieuwe onderdelen besteld.

- 19/19carb

-19 spruitstuk+klembuis

- Muzzuchelli racekrukas

- Nieuwe koppelingsplaten

- Malossi drukveer.

- De nodige pakkingen en keringen.

Als alle onderdelen binnen zijn weer alles monteren en gaan met die banaan.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 1 maand later...

Weer een update:

Alles is weer gemonteerd.

De eerste meters zijn dan ook alweer gemaakt. De bekende afstelrondjes waren redelijk snel gemaakt zodat hij enigszins goed reed.
We kennen het wel kabels bijspannen (Deze had ik vernieuwd, koppeling en schakelkabels), sproeiertjes proberen.

Ik zat al meteen goed in de buurt met de sproeier, ik had er een 75 inzitten, nu is dit een 80. Bougie is mooi koffie bruin van kleur.
Ik meng mn benzine nu zelf met Castrol RS olie 1:35.

Maar wat een genot, door de aanpassingen loopt hij heerlijk rustig rond de 50km/h. Ook niet te veel herrie, maar als je hem dan op z'n staart trapt gaat hij als de brandweer en gaat hij ook echt schreeuwen.
Heerlijk gasresponse en hoog koppel.

Kortom, heerlijk cruisen zonder herrie en vreemde gezichten is een mogelijkheid.
En hoog in de toeren een rotonde pakken is een mogelijkheid.

Komend weekend maar weer eens genieten door het limburgse landschap.

Link naar reactie

Uit ervaring weet ik inderdaad dat een 75 DR geen toerenmachine is. Fijn cilindertje met wat extra pit, maar geen racebeest. 

Rij al 3 jaar met vergelijkbare setup en trap 'm flink op zn staart hoor. Altijd zelf mengen is het belangrijkste, verder lekker 1:50 doen. Beter voor je portomonee en het milieu :) 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...