Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo!


Schroten

Aanbevolen berichten

Na een tijdje meegelezen te hebben als gast heb ik me maar eens aangemeld. 

Ik ben Hans, 46 jaar en woonachtig in Moordrecht (Holland). Vanaf m’n 18e motorrijder (voornamelijk shoppers) en als grootste hobby een Land Rover uit 1966.

Hoe kom ik dan hier? Nou, lang verhaal kort maken: mijn moeder heeft in 1961 een nieuwe Vespa GLA gekocht, hierop in een kleine vijf jaar zo’n 25000km mee gereden. Toen ze zwanger werd van m’n oudste broer in ‘65 is ze gestopt met rijden en is de Vespa de schuur in gegaan. Een tijdje geleden heb ik hem daar maar eens uitgehaald en mee naar huis genomen om hem weer rijdbaar te maken. Ik moet zeggen, ik wordt er erg enthousiast van en kan eigenlijk niet wachten om hem aan te trappen en een stuk te gaan rijden...

Maargoed, zover is het nog niet, er moet nog wel wat aan gebeuren, stilstand blijkt maar weer achteruitgang. 

Ik wil bij deze gelijk maar even de vraag stellen welk werkplaatshandboek aan te bevelen is voor deze GLA (Haynes?)

Groet!

Hans

D21FE790-02E3-4159-AF44-11C5D13D715F.jpeg

Link naar reactie

he , gewoon even carburator reinigen en benzinetank , verse benzine en nieuwe carterrolie sae30 in de motor doen , en knallen maar , vernieuw meteen de bandjes ook maar , want ze zullen een beetje verduurd zijn , veel plezier met de gla .

hier kan je het één en ander terugvinden 

http://www.scooterhelp.com

Link naar reactie

Beste Hans,

Da's ook toevallig. Ik lees je bericht en ik denk he. Ik woon ook in Moordrecht. Ik ben al sinds 2015 in het bezit van een Vespa 150 uit 1965. Vanwege een skiongeval begin 2017 heb ik helaas niet kunnen rijden dit jaar. Ik heb mijn scooter wel in de winter 2016-2017 laten reviseren ( nieuw blok eronder) omdat mijn koppeling er uit lag. Wellicht kunnen we elkaar eens ontmoeten en een gezamenlijke rit maken volgend jaar.  Ik hoop van je te horen.

 

Groeten

Pim Rosielle, Watersniphof 20 Moordrecht

Vespa 150.jpg

Link naar reactie

Welkom Hans. een moeder die Vespa rijd en zwanger wordt van je oudste broer, "dat kan "tellen" ;):D. gelukkig dat ze die "onverprutste Vespa" heeft bijgehouden.

Behoud je enthousiasme en ik wens je enorm veel rijplezier en vele toffe kilometers op je sixties-Vespa. rijklaar maken (met het slechte weer) en "eindeloos bollen" :)

Link naar reactie

Tja, Vespaciao, dat kan je heel fout lezen:rolleyes:. Maar die oudste broer van me is in 1966 geboren, misschien verduidelijkt dit het verhaal;) Dank je voor je welkom!

Roufio, de Vespa is volgens het boekje weggezet, carburateur is vettig van de naaimachineolie. Moet wel de benzineslang (en andere rubberdelen) vervangen en de benzinekraan gangbaar maken (zit verstopt). Ook de gashandel draait erg zwaar, moet nog even uitvinden hoe dat te verhelpen is. Bandjes en accu zijn nog orgineel uit 1961, zijn ook aan vervanging toe...

VespaP150, Pim, we gaan elkaar zeker tegenkomen, leuk gelijk iemand tegen te komen die een kilometertje verderop woont! 

Groet

Hans

Link naar reactie
42 minuten geleden, Schroten zei:

Tja, Vespaciao, dat kan je heel fout lezen:rolleyes:. Maar die oudste broer van me is in 1966 geboren, misschien verduidelijkt dit het verhaal;) Dank je voor je welkom!

 

Groet

Hans

Beste Hans...uiteraard had ik je verhaal "correct" gelezen en ik begreep meteen wat je bedoelde, maar ik wou je maar even aantonen dat er af en toe eens gelachen mag worden.

Waar ik veel minder om kan lachen... is dat ik zo geen moeder heb met een schuur waar zo'n "mooi pareltje" in de wacht staat om "bereden te worden ;)

Link naar reactie

Beste Hans,

 

Ik heb een gl-a uit 60 en heb daarbij het haynes boek met isbn 0856961264.

Bijzonder is alleen wel dat er bij mij geen accu in hoort en bij die van jou dan weer wel.

Mechanisch klopt dit boek tot in detail alleen de elektrische schema's daar kwam ik niet mee weg.

Verder een leuke scooter die nog redelijk mee kan met toerritten omdat dan de gemiddelde snelheid wat lager is voor dagelijks verkeer wat minder,

ik kan op top op de teller net aan 80 halen en dat is eigenlijk te weinig.

Voor de wat snellere ritten heb ik dan ook een px200 erbij.

Heel veel plezier met je gl en laat hem als het maar half mogelijk is zo origineel mogelijk.

De mijne was al zodanig toegetakeld dat olak geen optie meer was.

Link naar reactie

leuk verhaal en mooie Vespa, ben benieuwd wat je ervan vind als je er op rijdt. Goede investering van je moeder in ieder geval! :-)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Vandaag voelde als soort van D-day. 

Na wat schoonmaakwerk, wat nieuwe rubbertjes, nieuwe bougie en -kabel (ik kreeg geen vonk) heb ik de GLA naar buiten geduwd en hem proberen te starten. Na meer dan 50 jaar stilstand sloeg hij aan bij de 5e trap! Het blokje loopt netjes en ik kon het niet laten even de straat op en neer te rijden. Wel even wennen (handbak en de zithouding, ben Harley gewent;)) MAAR WAT IS DIT GAAF!

Laat de zomer maar komen!

Link naar reactie
13 uren geleden, Schroten zei:

Vandaag voelde als soort van D-day. 

Na wat schoonmaakwerk, wat nieuwe rubbertjes, nieuwe bougie en -kabel (ik kreeg geen vonk) heb ik de GLA naar buiten geduwd en hem proberen te starten. Na meer dan 50 jaar stilstand sloeg hij aan bij de 5e trap! Het blokje loopt netjes en ik kon het niet laten even de straat op en neer te rijden. Wel even wennen (handbak en de zithouding, ben Harley gewent;)) MAAR WAT IS DIT GAAF!

Laat de zomer maar komen!

. ..dat "gaaf gevoel" zou je altijd moeten hebben. dat "onbeschrijflijke gevoel" van vlinders in je buik" als je op een persoon "verliefd" wordt. de eerste keer rijden op een motorfiets.

           het "gelukzalig moment" dat je overvalt bij het eten van een "kom dampende mosselen". dat je onverwacht, respect krijgt. dat je plots, "uit het niets" heel goed nieuws krijgt.

          dat je blij wordt van een wandeling door een Zuid- Italiaanse stad. het goed gevoel dat je hebt, als je na uren werk,  je "brommer" weer "op volle kracht start en rijdt". .

          En laat dan maar inderdaad de zomer maar komen. want "genieten" van het leven kunnen we "nooit genoeg" :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...