Ga naar inhoud
Vespaforum.be

sputterende motor en knallende uitlaat


elsken

Aanbevolen berichten

Vorige week een ritje gedaan met de vespa en de motor sputterde enorm ook was er af en toe een knal uit de uitlaat te horen.  Als ik terug schakelde ging het sputteren over. 

Deze middag wou ik opnieuw de motor starten maar de motor sputterde enorm en opnieuw knallend geluid uit de uitlaat. Maar deze keer wou de motor niet blijven draaien. Heb de bougie eens nagekeken en die was helemaal zwart. De bougie is nu schoongemaakt maar probleem is niet opgelost. 

In het verleden moest ik altijd de gashendel bij het starten toch een aantal seconden volledig open houden vooraleer de motor op toerental kwam.

Carburator is  1.5 jaar geleden vervangen.

Heb een nieuw kabeltje besteld van de Bobine omdat die er wel verweerd uitziet. 

Wat denken jullie?

Zou er iets zijn met de Bobine? Bougie misschien toch versleten? Carburator vuil? Ergens valse lucht? 

Alvast bedankt 

 

Els 

 

Link naar reactie

klinkt naar mijn mening als een foute ontsteking.  kijk eens of je ontstekingsplaat nog juist staat en eventueel de spie in de krukas die je vliegwiel op z'n plaats houdt.  

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo 

Heb net de Bougie en de bobine kabel vervangen. Ik kreeg de vespa eerst aan de praat maar daarna viel die stil. Na het plaatsen van de nieuwe bobine kabel ging de motor plots in hoge toeren. Ik probeerde nog de carburator bij te regel maar plots viel de motor weer stil.  Daarna kreeg ik de motor niet meer aan de praat.

Zou het kunnen dat mijn carburator toch vuil is desondanks vervangen door een nieuwe 2 jaar geleden.  Of zou het kunnen door het veelvuldig kicken dat ik de motor heb verzopen nu? Of ligt het toch aan de ontsteking?

De nieuwe bougie was nat na eerste maal dat de motor was aangeslagen. 

Wat denken jullie?

Alvast merci!

 

Els 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo 

Ondertussen wil mijn vespa niet meer starten. Het vreemde is dat als ik na een week stilstand de motor gestart krijg met veel rook en dan valt de motor uit en krijg ik de motor niet meer aan de gang. En ik heb de indruk dat het toerental ook aan de hoge kant is. 

Heb een nieuwe bougie gestoken ook is de bobine kabel vervangen . De carburator heb ik eens nagekeken die is heel netjes van binnen. 

Het enige dat ik verandert heb de laatste maal is dat ik deze keer 2T sythetic heb gebruikt. 

Wat stellen jullie voor wat ik moet nakijken?

De ontsteking? 

De keerring aan de vliegwiel zijde?

Olie nakijken of er die niet ruikt naar brandstof?

De compressie van de cilinder laten nakijken?

Alvast merci!

 

 

Link naar reactie

...dus ik neem aan dat dit  over de special gaat.

Normaal gesproken , als dit tenminste nog niet is aangepast is , is  dit gewoon nog een  6V onsteking met platines.  Niks mis mee werkt perfect als het op punt staat.

Heeft deze ooit al eens een revisie gehad ? Zo niet dan vermoedt ik dat daar je probleem zit.

Ik zou ineens nieuwe platines steken, nieuwe condensator en  de onsteking terug op 19° afstellen.  

Eens je startproblemen zijn opgelost kan je na beginnen gaan waar het " in toeren"  gaan vandaan komt 

 

hier wat videovoer ( in italiaans wel )

 

grt

 

 

 

 

Link naar reactie

 

@ Nero  die olie  vervangen ging ik zoiezo doen. Maar dat doe ik zeker als eerste. 

@Adrian het is een special duits model type VB3T en is voorzien van een 12 V spanningsregelaar. Een 5 tal jaar geleden heeft de vorige eigenaar een revisie gedaan maar heb geen weet of die de ontstekingsplaat heeft gereviseerd. Maar bedankt voor de tip . Het filmpje ken ik had het al eens bekeken.

Ik laat zeker nog iets weten.

 

Groetjes 

Els 

Link naar reactie

 

 

Hey Adrian

Ja er is idd een gaatje in het vliegwiel voorzien van een rubbertje. Kan ik daar al een aanpassing doen? Ik dacht van wel dat eens gelezen te hebben. 

Ik kan gerust eens een foto doorsturen een dezer dagen. 

Merci 

Els 

Link naar reactie

dan is het is dus een ontsteking met platines, 6V > die spanningsregelaar gaat niet veel doen dan/ of het moet er  een van 6 v zijn. 

Maar door het gaatje kun je al zien of je puntjes nog in goede staat zijn,   ... of ze mooi open gaan , ...of helemaal niet meer ...

 

hier een handleiding in engels

 

https://www.scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html

 

Link naar reactie

 

Kan je zo een bourage vervangen zonder de motor ervanonder te halen? 

Het was eerder witte rook zal er eens op letten.

Is het dit dat je bedoeld met bourage? Dit is een Krukas keerring koppelingskant ''22,7x47x7,5''. Geschikt voor de V50-90

Keerring krukas koppeling 22,7x47x7,5 o.a. V50-90/SS50-90/PV/ET3

Merci 

Link naar reactie

Idd, weet wel niet of dit het juiste model is. 

Mogelijk kan je bij een small frame de keerring vervangen zonder dat het carter open moet, maar leuk werken zal het zeker niet zijn omdat alles nogal opeen zit. 

Wat is de kleur van de bougie en voelt die vettig aan? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Dag Nero

Goed nieuws heb de vespa weer aan de praat gekregen! Heb eens aan de schroefjes  van de platines geweest een beetje naar boven geschoven en plots van de eerste kick starte de motor.

Heb wel eens een foto gemaakt doorheen het gaatje van het vliegwiel en ook een foto van de bougie. Die bougie ziet er vettig uit maar kleur is toch eerder zwart wat niet zo ok is toch? 

Heb ook eens een filmpje gemaakt van de rook die uit de uitlaat komt bij het starten naar mijn mening is die aan de witte kant? Is dat wel ok? ( helaas kan ik niet doorsturen) ;-(

En heb ook een film gemaakt van de draaiende motor. Is dat toerental Ok ? Naar mijn mening is het precies aan de hoge kant. 

foto bougie

P1020462.thumb.JPG.e6d540e068907d37d0c243bf3246f501.JPG

P1020439.thumb.JPG.ac888bc62b8736f0bc1d40066d08cda6.JPGfoto visplatine

Filmpje draaiende motor na aanpassing .

https://photos.google.com/share/AF1QipMEZStnAfqRoHFCswS_uQ9FOE_A5ZlLOZMo0Wj2NrZpIF8S9cweeijn8r-c_9FcEA?key=NWRjSVVLZF9xTDZjZEVpdVBWVjFKUm84S3hfRUxR

Alvast merci! 

Groetjes Els 

Link naar reactie

toerental kan je bijregelen aan het schroefje bovenop uw carburator , luchtmengschroef (schroef aan de zijkant )  1,5 tour opendraaien , eerst volledig dichtdraaien , dit alles kan je regelen terwijl hij draait , vergeet ook niet om uw schroeven van de cilinderkop wat aan te draaien , gewoon wat slot draaien ,dat  kan ook wat helpen .

Link naar reactie

De witte rook kan komen van te lang op relanti te laten draaien van de motor. Als het roken blijft als je een paar km gereden hebt ( of erger wordt) dan is er iets mis.

Als je aan de platines heb veranderd controleer je ook best je ontstekingstijdstip, dit kan veranderen als je ze bij regelt. 

Groetjes, nero.

ps: op het filmpje dat je gemaakt hebt zie ik eigenlijk geen verontrustende rookontwikkeling. :)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo

Problemen opgelost met dank aan roufio.

Het halve maantje van het vliegwiel was versleten en hebben we vervangen door een nieuw.

IMG_20180105_154741.thumb.jpg.229cd1214f8ee65e310d348da26b8c67.jpg

En meteen de keerring of bourrage vervangen aan de kant van het vliegwiel. 

IMG_20180105_142353.thumb.jpg.797cd7c895df8c56a3e181cdc0d7da7b.jpg

En daarna de instellingen van de carburator afgesteld en nu draait alles perfect!

Groetjes Els x

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...