Ga naar inhoud
Vespaforum.be

motor gaat in toeren als ik ontkoppel


stefan vna

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik ben momenteel bezig met een 50N van 1968.

De volledige motor is gereviseerd.  Dit weekend heb ik hem voor de eerste maal getest en hij startte zonder problemen.  Het stationair toerental staat juist en de motor draait perfect.

Echter wanneer ik ongeveer 500 m rij en ik ontkoppel gaat de motor enorm hoog in de toeren.  De enige manier dat ik het kan stoppen is door het stationair toerental naar beneden te halen door de vijs aan de carburator uit te draaien, door dit te doen valt de motor stil na ongeveer 30 seconden stil.

Iemand enig idee hoe dit kan komen?

 

MVG

 

Stefan

 

Link naar reactie

Inderdaad: check alle plaatsen waar valse lucht kan ontstaan. Vilten spuitstukring gechecked/vervangen? Zit je vliegwielkeerring diep genoeg? Spuitstuk/motorpakking op z’n plaats?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ik ben alles aan het nakijken en merk zowel aan de aanzet van de uitlaat heel veel olie deze is dus niet afgedicht.

Ook heb ik redelijk veel olie aan de  uitenkant van de cilinderkop, deze komt naar buiten via de bougie. kan dit ook een lek zijn zodat hij in toeren gaat en hoe kan ik dit oplossen?

alvast bedankt voor de reacties

stefan

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik ben terug begonnen aan het motorblokje.  Ik heb de vilten ring vervangen aan de carburator en nu gaat hij niet meer in toeren.

Echter wanneer de motor een minuutje loopt (start bij de eerste kick) zakt hij in toeren en valt daarna stil. ik moet dus steeds het stationair opendraaien.

Eens ik hem heb stilgelegd krijg ik hem niet meer gestart ik heb nu ook geen enkel idee wat ik hier mee aan moet.

Gezien dit een vespa is voor mijn dochter moet zij er op kunnen vertrouwen dat hij altijd start zonder problemen.

Ik wil dan ook eens horen of er iemand is die deze motor onder handen wil nemen (hoeft niet gratis) zodat hij weer perfect draait.

Ikzelf woon in ekeren (Antwerpen).

Alvast bedankt voor de reacties.

Stefan VNA

 

Link naar reactie

Adrian,

 

ik heb de motor reeds volledig uit elkaar gehaald, alle lagers keerringen en rubbers zijn vervangen, de motor is terug afgesteld, nieuwe platines.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat hij vlot draait de eerste minuut maar daarna stil valt.  Ik denk dat hij te veel of te weinig benzine krijgt of er iets mis is met de carburator.

Het starten gaat zeer vlot, ik moet maar even de choke inhouden en hij vertrekt.

Daar ik het probleem zelf niet kan vinden heb ik de bovenstaande vraag gesteld.

MVG

 

Stefan

Link naar reactie

Ik heb mijn bougie er eens uitgehaald en ze is zwart en vol met olie.  Ze is niet aangekoekt maar vochtig en ik kan hem proper maken met een doek.

zou het kunnen dat het mengsel te rijk is?  In mijn carb zitten de standaard sproeiers.

hoe kan ik het mengsel aanpassen?

stefan vna

Link naar reactie

Dus als ik goed volg is het nog de originele krukas , piston , cilinder van 1968 ? 

Uw bougie is niet in orde maar,  als hij telkens maar een minuut loopt klopt dit dan weer wel wel . ze krijgt de kans niet om warm te worden 

Alles heeft invloed op alles helaas ...

Maar standaard instelling is mengvijs 1.5 toer uitgedraaid. 

Link naar reactie

Juiste lezing vd bougie is pas als motor op temperatuur , dus pak 15 min rijden.

En dan 5 min volgas geven. Op stationair gas alleen gaat dat niet .

Zit piston juist erin ? 

 

Link naar reactie

Vandaag de moror 20 minuten laten draaien.  Ik probeer hem dan af he stellen maar als hij stationair mooi draait val hij na 2 minuten stil.  Zet ik hem iets hoger blijft hij mooi draaien.

 

al ik de gas volledig openzet komt er enorm veel rook uit de uitlaat ( oliewalm). En duurt het wel even voor hij terug op stationair draait. 

na de 20 min heb ik de bougie eruit gehaald en deze was toch nat en er hing ook olie op zie foto.

de luchtschroef staat nu 3 slagen open ipv 1.5.  

Ik heb ook alles nagekeken op valse lucht met remreiniger en reageerde nergens.

 

Link naar reactie

hoi stefan , 

is er een reden dat de  mengschroef drie slagen uitgedraaid staat ?  Hierdoor is je mengsel veel te rijk.  . De olie walm is logish dan , aangezien er veel ongebruikte benzine in uw uitlaat zal zitten. Zoals ik het nu lees is je motor constant aan het verzuipen  . 

Carb en sproeiers nog een dubbelchecken  dus.

En alles op de standaard waarden zetten.

 

Link naar reactie

Adrian,

 

heb gisteren avond een nieuwe carburator besteld.

Ik dacht dat het uitdraaien van de luchtschroef er net voor zorgde dat je een armer mengsel krijgt omdat er meer lucht bij komt.  Is dus foutief van mij.

Wat je schrijft over het verzuipen is volgens mij juist want als ik hem probeer af te stellen hoor ik hem veerzuipen en wanneer ik hem dan terug wil aankicken duurt het even en moet ik soms 6 keer na elkaar kicken voordat hij aanspringt.

Ik hou u op de hoogte als de nieuwe carburator er op zit.

Stefan

Link naar reactie

met je " luchtstelschroef " stel je niet hoeveelheid lucht maar hoeveelheid benzinemengsel in

ingedraaid is minder benzine en dus meer lucht in verhouding

uitgedraaid is meer benzine en dus minder lucht in verhouding

je had hier ook even een andere carb kunnen gebruiken om te testen. zit niet zo ver van ekeren

 

gr

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...