Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS met cozy rocket sidecar


woodboy

Aanbevolen berichten

  • 8 maanden later...
  • 2 maanden later...

Yes, heb de vebinding laten maken door bikes&services in Diest. Doet niets anders dan side-cars.

Met zijspan in zoveel leuker rijden dan met men vespa alleen!

In het begin serieuze aanpassing, heeft niets meer met motorrijden te maken ,eerder met een oldtimer zonder servo.

Sleuren en trekken aan dat stuur, zien dat ge niet kantelt in een bocht naar rechts , maar het plezier dat ge na pakt 1000km oefenen krijgt is onbeschrijfelijk!

Mijn dochter met onze Marcel (teckel) in de side car en mijn vrouwtje achterop de GTS, ECHT ONBESCHRIJFELIJK!

PUUR JOY!

 

Link naar reactie

... ..Een paar vraagjes  is je side-car links of rechts van je GTS gemonteerd ( omdat ik al linkse en rechtse montages gezien heb aan motorfietsen )

                          Kan je met een "lege side-car" nog normaal rijden ? Is het te doen, als je dus "alleen" ergens naartoe rijdt om "de boel in balans" te houden ?

                          Is het nog te doen (kwestie vlot met het verkeer meekomen ) als je b.v een brug of steile helle oprijd met 3 personen (inclusief het gewicht van side-car ) ?

                         Hoeveel weegt zo' n "onbeladen side-car" eigenlijk ?... Moet je een 'veiligheidsriem' dragen in de side-car en een 'helm' opzetten ?...

Link naar reactie

De side-car is rechts gemonteerd aan mijn 300GTS, de Engelse zijn links gemonteerd.

De monteur van mijn sidecar is een sidecar racer die alle formule 1 circuits aandoet ( das wel een WOW machine dat hij heeft :-)) had me de tip gegeven als je in het begin alleen rijdt,

beste een zak zand in de car smijten om beter contact te hebben met de grond.

Na pakt 1000km alleen te rijden begin je het onder de knie te krijgen en kan je de zak weglaten.

dan is het wel opletten dat de bak in een rechtse bocht niet in de lucht gaat maar dat is heel normaal maar de eerste keren is het toch bijna in de broek doen gevoel hoor! ;-)

Hij vertelde me ook dat je eigenlijk met de bak in de lucht moet leren rijden zodat je weet hoe je moet reageren en niet panikeren zoals een voetje aan de grond zet tijdens het rijden.

Dan gaat het zeker mis.

Maar nu rijdt mijn vrouw, dochter en hond in de car met veeeeeeeel plezier mee.

Ik rij ook op de autostrade met de car, de 300 heeft daar geen problemen mee, vlotjes 100km/u .

De sidecar weeg ongeveer 90kg leeg daar ik wat aanpassingen voor mijn en de passagiers hun veiligheid te verhogen.

Ik heb een stuurdemper laten plaatsen voor de wobble van het stuur tegen houden moest die er geweest zijn?

Dat maakt het sturen naar links of rechts wel zwaarder zoals een oldtimer zonder servo maar het maakt wel dat je geen te bruuske maneuvers maakt.

Ook heb ik het Kleine 10" PX wiel laten veranderen naar een 12" GTS wiel en een schijfrem van de GTS er laten opzetten.

Dit maakt dat de bak bij het remmen niet verder wil rijden en de span naar links laat draaien.

Passagiers dienen altijd een helm te dragen, ik zoek er trouwens nog één voor onze hond! :-)

Veiligheidsgordels ga ik nog plaatsen, of dit wettelijk moet? Geen idee, in Belgie  is er nog steeds geen motorwetgeving.

Ik zal straks een foto posten van de sidecar.

Mijn conclusie is alvast, sidecar rijden is even veilig of misschien wel veiliger met zijn 3 wielen dan met een gewone Vespa rijden.

Alles hangt natuurlijk af hoe je je aanpast in het verkeer, met de sidecar is het wel aangeraden om meer afstand houden met je voorligger en meer voorop te kijken om niet teveel in putten te

rijden enzo.

Maar de FUN dat je als rijder en bijrijder krijgt van de sidecar in onbeschrijfelijk, sinds ik hem heb rij ik enkel nog met mijn Sei Giorni als het regend. :-)

Dus ...ik wens iedereen een sidecar toe!

 

 

 

Link naar reactie

Hoe zit dit eigenlijk met wetgeving ? ik heb zelf een px200 gehad met zijspan maar geen enkele instantie wil de sidecar aannemen of op het inschrijvingsbewijs zetten..

Ook de verzekering neemt het dan zo niet over..

Ik heb deze weer verkocht (of toch ingeruild op een Sei Giorni) omdat ik misschien te weinig heb leren rijden, ik vond het zeer gevaarlijk rijden.

Maar heb dan ook max een 5-tal keer gereden waaronder 2 ritjes met de club..

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 30-9-2018 om 08:03, woodboy zei:

Yes, heb de vebinding laten maken door bikes&services in Diest. Doet niets anders dan side-cars.

Met zijspan in zoveel leuker rijden dan met men vespa alleen!

In het begin serieuze aanpassing, heeft niets meer met motorrijden te maken ,eerder met een oldtimer zonder servo.

Sleuren en trekken aan dat stuur, zien dat ge niet kantelt in een bocht naar rechts , maar het plezier dat ge na pakt 1000km oefenen krijgt is onbeschrijfelijk!

Mijn dochter met onze Marcel (teckel) in de side car en mijn vrouwtje achterop de GTS, ECHT ONBESCHRIJFELIJK!

PUUR JOY!

 

Heb je een adres, website van die monteur. Wil ook graag een sidecar aan de GTS. Inderdaad verslavend. Rij nu al weer jaren met de PX met cosy sidecar. daarvoor P 200 E met squire sidecar. Heerlijk rijden.

Om nog meer eruit te halen kan je overwegen een zijspancursus te doen. In NL is dat bijvoorbeeld Rob Teffer in Lelystad. Kost een paar centen, maar ga je van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam.

Link naar reactie

.

49 minuten geleden, Vespafanaat zei:

                                                                     Kan je nog wat detail foto's sturen van de bevestiging              Op welke punten zit hij vast ?                 

                                                                  ... .Bevestig nooit je side-car op deze manier ;)  ... .veel plezier met je GTS-zijspan :)

side car.gif

Link naar reactie

Sorry, even druk gehad. Stuur zo snel mogelijk wat foto’s door. Bevestiging is gemaakt door spares&sevice in Diest. Wasinderdaad niet zo makkelijk om om te bouwen. Ook groot GTS wiel geplaatst met schijfrem op de sidecar. En stuurdemper om trillingen te voorkomen. Zeker bij + 100km/u zeker belangrijk.

Link naar reactie
14 uren geleden, woodboy zei:

Sorry, even druk gehad. Stuur zo snel mogelijk wat foto’s door. Bevestiging is gemaakt door spares&sevice in Diest. Wasinderdaad niet zo makkelijk om om te bouwen. Ook groot GTS wiel geplaatst met schijfrem op de sidecar. En stuurdemper om trillingen te voorkomen. Zeker bij + 100km/u zeker belangrijk.

Ok, thx. ga even op google zoeken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...