Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Brandblusser - brandpreventie


josse

Aanbevolen berichten

Ik hoorde een tijdje geleden het verhaal van een verzamelaar die een brand had in zijn garage en waar de hele verzameling de lucht in ging.

Op zich zit een ongelukje in een klein hoekje en we zijn allemaal bezig met benzine, remreiniger en andere brandbare stoffen. Hebben jullie een brandblusser in de buurt en zo ja, welk type ? Een CO-blusser lijkt me in theorie het beste geschikt, maar ik heb er niet zoveel verstand van.

In mijn geval zit mijn werkplaats in de kelder, en als er daar een brand uitbreekt, is niet alleen mijn collectie er aan, maar met beetje pech het hele huis. Verzekering-technisch lijkt me dat ook een lastige discussie achteraf.

Ik denk er nu aan een sprinkler-installatie te installeren, maar misschien zijn er wel geschiktere systemen ? En zo'n CO-blusser in een gesloten kelder , lijkt me ook gevaarlijk voor jezelf, niet ?

Kortom, iemand een goede tip ?

Link naar reactie

Als je wil dat je electronica nadien nog werkt, zou ik alleszins een poederblusser vermijden. Het poeder nestelt zich overal tussenin en veroorzaakt corrosie op lange termijn.

Een CO2-blusser is dan in mijn ogen een goeie optie, maar vergeet niet dat deze niet "eeuwig" meegaat. CO2 is in die concentratie niet gevaarlijk, zolang je er geen uren in rond blijft hangen ;) ik heb steeds een oude blusser uit een auto bij de hand; weliswaar poeder, maar "it does the trick" en blijft lang goed.

Link naar reactie

Vergeet ook niet dat je met een autoblusser zo goed als niet kan blussen (sproeitijd is minder dan een minuut). Autoblussers zijn meestal ook poederblussers. 

Om vloeistoffen te blussen gebruik je best een schuimblusser, deze legt een luchtdichte "laag" over de brandende vloeistof en richt weinig of geen schade aan. 

Groetjes, nero. 

brandklasse-symbolen.jpg

 

Link naar reactie

Nen poederblusser gebruiken in een gesloten ruimte is ook gene kado,zelfs in een open ruimte,ik heb al wel een paar keer moeten blussen met zoiets op grote en kleine voertuigen en dat slaagt dik tegen zowel in resultaat als daarna op uw longen.

Ge moet er toch wreed snel bij zijn,wilt ge het vuur kunnen doven met nen poederblusser, zelfs met ene van 25kg,de laatste keer dat ik heb moeten blussen was een camionette die vooraan in brand stond en zeker 10 poederblussers op leeg gespoten van 25kg tot dat ik moest gaan lopen want de ruiten waren aan het springen, bij blussen met zoiets moet ge nogal vrijdicht bij den brandhaard geraken...de pompiers die daarna hebben geblust hebben ook hun werk gehad.

Ge kunt zeker al investeren in goede brandmelders.

CHEERS

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...