Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Revisie van een GS160 motor


Pilaf

Aanbevolen berichten

Niks verkoopsite maar gewoon in Aalsmeer op de werkbank. Als eerste wil ik Sztief toch nog even via deze weg bedanken voor het gunnen van het GS160 blok. Gelukkig dat er in deze tijd ook nog mensen zijn die de hobby en liefde voor de "rijdende" Vespa belangrijker vinden dan de woekerprijzen die ze kunnen vragen voor reserve onderdelen, dus nogmaals, Sztief...bedankt voor het GS160 blok.

image.thumb.jpeg.14e23df5715c70b256270678b6489f90.jpeg

Enfin, eenmaal thuis gekomen het blok meteen ingeklemd. De eerste indruk is goed, het blok is aardig compleet, matching nummers, is niet verprutst en er is wat lichte schade te zien. De kickstarter is krom, de kickstartbout is afgesleten en er zitten wat diepe krassen op het schakelmechanisme wat duid op een valpartij. Ook is er weinig tot geen compressie. De uitlaat lijkt me origineel want deze heeft het geknepen uiteinde.

image.thumb.jpeg.f6a656d4189df69b4f213e25f9f6179e.jpeg

image.thumb.jpeg.25c6f2b2520d37f7219477b70fc74596.jpeg

Na het verwijderen van de koelkap.

image.thumb.jpeg.d86a2e431485d383168be9ea0f5ff64c.jpeg

De koppeling, een mooie schone koppeling, geen oververhitting te zien en de drukplaat redelijk ingelopen maar niet extreem.

image.thumb.jpeg.b30ea67169ffcab6c124128573be9860.jpeg

Na het verwijderen van de koppelingsmoer is de koppeling met koppelingstrekker niet los te krijgen. Na het licht verhitten van de koppeling gaat het wel. De conische ring is helaas gebroken.

image.thumb.jpeg.bf898d5d42868d3fa57439be0288cd12.jpeg

Aan de andere zijde zitten de bouten van het vliegwiel keurig geborgd. De bouten en vliegwielmoer gaan makkelijk los (wat overigens voor alle bouten en moeren geldt). Na het verwijderen van het vliegwiel zie ik een mooie schone statorplaat met goede contactpunten dus ook daar verwacht ik geen problemen. De boutjes van de statorplaat zijn wel beschadigd en er is een merkje op de plaat en carter gezet dus is deze is destijds meerdere malen afgesteld.

image.thumb.jpeg.77fece3171c5b2750af4bd11de0c3374.jpeg

Dan de kop, ook deze gaat er makkelijk af en wat als eerste opvalt zijn de pitten in de kop en de cilinder. Kreeg meteen schrik voor detonatie maar deze pitten zien er toch anders uit.  

image.thumb.jpeg.18fa382661c55ecfc1e6018d3ab14712.jpeg

image.thumb.jpeg.bb74a07d331a4a3d82e9770bef0754eb.jpeg

Na het verwijderen van de cilinder werd de oorzaak snel duidelijk, een gebroken veer.

image.thumb.jpeg.e0cccff243956808531bc223d1fe0110.jpeg

De cilinderwand heeft verder geen krassen en dat is toch wel een klein wonder omdat er na het breken van de veer nog mee is doorgereden (zie de koolaanslag).
Ga de cilinder na kijken en doormeten en hopelijk is honen en veren genoeg en kan ik mijn originele 58,0 zuiger nieuw leven geven. Wil eigenlijk wegblijven van boren en GOL zuigers want heb daar slechte ervaring mee, we zullen zien.

image.thumb.jpeg.23ef76b7d5e56663d6fd7ae0b48cdeef.jpeg

Na het splijten van het blok is er geen schade te zien bij de krukas ook is de speling op big en small end minimaal. Het vliegwiellager is wel aardig uitgelopen net als het hoofdlager, ook de keerringen zijn allemaal op.

image.thumb.jpeg.3d4e59d433fa60ec05a7ad72eedfabea.jpeg

image.thumb.jpeg.165e8ff32e6096586c9560aa25df9f6c.jpeg

image.thumb.jpeg.a9d00ed0eb1b272a6d5cfa6edadbaeee.jpeg

De speling op de tandwielen, ik meet 0,3 mm ruimte tussen het tandwiel en vulring. Volgens de boeken mag deze tussen de 0,15 en 0,40 mm zijn met een max van 0,50 mm. De 0,30 mm is dus niet extreem en kan deze met een overmaatse vulring weer terugbrengen naar 0,20 mm.

Ook het schakelkruis en kickstartkrans zijn netjes en er is geen extreme slijtage te zien.

Het achterwiel lager heeft echter veel speling zowel aan de kant van het wiel als van het schakelmechanisme, de as is overigens niet ingelopen.

Ik denk dat dit probleem destijds bekend was want de kroonmoer van het wiel en van het lager zijn beide flink beschadigd. De kroonmoer van het wiel zit goed vast en er is een flink moment nodig om deze los te krijgen. De kroonmoer van het lager is zo beschadigd dat ik mijn speciale sleutel er niet op krijg. Ook is goed te zien dat de schade aan de rechterkant van de kroontjes zit. Denk dat er met een pen op is geslagen maar de verkeerde kant op, het is tenslotte linkse draad. Uiteindelijk heb ik ook met verwarmen, kruipolie, een pen en hoop geduld de moer los gekregen. Deze wordt uiteraard vervangen.

image.thumb.jpeg.0a04ad7135939aa83618aa061e33bbfe.jpeg

Binnen in het blok zie ik dat er toch schade is van de valpartij. Aan de buitenzijde zie ik scheurtjes en aan de binnenzijde is er een stuk metaal ingedrukt.

image.thumb.jpeg.ca8392e0095ab0f94464fbd47cb75075.jpeg

image.thumb.jpeg.3230b011b411676dfbae545ca1596d59.jpeg

In de loop van volgende week ga ik het blok verder schoonmaken en een lijst maken van benodigde onderdelen.

Ik heb wel al wat vragen:

- Hebben de pitten in de kop gevolgen voor de verbranding, ik denk zelf aan een verstoord vlamfront (turbulentie) omdat deze niet egaal is. Wat is jullie visie hierop en is er een oplossing voor?
- Dan de schade aan het carter, heeft er iemand ervaring met dit soort reparaties. Wat ik lees is het lassen van het carter of gebruik van loctite (kneedbaar aluminium).
- En als laatste deze lagers (zie onderste foto). Ik kan me herinneren dat ik bij mijn originele blok alleen de naalden en tonnen heb vervangen. Nu zie ik mauro pascoli een van deze lagers maakt (http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Webwinkel-Product-89973707/Lager-achteras-45x28x10.html) maar volgens mij zitten deze lagers ook bij de kit van Scooter Center (http://www.scooter-center.com/product/3730014/Ball+bearing+set+engine+VESPA+Vespa+GS160+VSB1T+GS4+SS180+VSC1T?lang=en). Heeft iemand hier een idee of mening over qua kwaliteit?

image.thumb.jpeg.56a59a0fcc31b2cf4fe68afc8cd4181f.jpeg

 

Link naar reactie

Ik had een gelijkaardige schade aan het blok - kleine perforatie - en heb die door een kenner laten lassen. Daarna heb ik het zelf weer mooi vlak "gedremeld"

Vond lassen betrouwbaarder dan oplappen. Uiteraard enkel als de lasser bekwaam is en ervaring heeft met aluminium, want een knutselaar zal het gat alleen maar groter maken. Ik denk dat ik er 25€ voor betaalde.

Link naar reactie

Bedankt voor je advies, ga dan maar eens opzoek naar een bedrijf in de omgeving die aluminium last. Vind persoonlijk die loctite ook geen goede oplossing omdat het aan de binnenzijde versplintert is en het materiaal is daar dus echt dun. 

Link naar reactie

leuk topic, succes.

Ik denk dat de pitten puur te maken hebben met de schade aan de piston, zou me daar op dit moment geen zorgen over maken en de kop binnen zo vlak mogelijk schuren.

zonder twijfel laten lassen door een specialist, is op zich voor een kenner een klein werkje.

Ik meen me te herinneren dat er één lager in een GS160 blok zit die een hele tijd niet meer te verkrijgen was, maar weet niet meer welke.

Link naar reactie

Dank je, zal als het zover is eens naar de kop laten kijken. Heb natuurlijk nog de kop van mijn originele blok liggen dus mocht het een probleem zijn dan ik deze er tijdelijk opzetten.

Je hebt gelijk wat betreft de lagers, heb beide lagers ook nog even laten zitten want dacht, hier was iets mee. In mijn originele blok destijds alleen de naalden vervangen, was een setje die Maskes verkocht.

Zie nu dat deze lagers weer als reproductie te koop zijn, alleen verschillende merken (sip, bgm, blank, pascoli) Heb de hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft want de prijzen varieren nogal.

ScooterCenter (in set van eigenmerk BGM)

http://www.scooter-center.com/product/3730014/Ball+bearing+set+engine+VESPA+Vespa+GS160+VSB1T+GS4+SS180+VSC1T?lang=en

SIP:

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/lager+aandrijfas+schakelklok+_52759200

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/lager+nevenas+_52761000

Maskes (volgens mij van Mauro Pascoli)

http://www.maskesvespaparts.com/Webwinkel-Product-89973707/Bearing-for-rear-axle-45x28x10.html

 

Scootopia:

https://scootersoriginali.com/products/vespa-bearing-kit-enginecase-flywheel-side-set-2-gs160-ss180-scootopia

Link naar reactie
5 hours ago, Adrian said:

Mijn mening...

Lagers koop ik bij de " lagerboer" en niet in een webshop :)

Gr 

 

kan ik inkomen, Ad, maar er is volgens mij echt één van die lagers in een GS160 blok welke zo specifiek is dat hij niet zomaar te vinden is bij een 'lagerboer'.

 

Link naar reactie

Ad, dacht eerst "wat bedoeld hij hiermee" lagerboer vs webwinkel. Ben erachter, wat een prijsverschil voor dezelfde lagers (merk). Er zijn inderdaad 2 lagers die ze niet leveren dus dat wordt de webwinkel. Ben daarna ook even verder gaan kijken voor de keerringen. Heb daar votaseals (http://votaseals.com) in Amsterdam voor gevonden. Ook weer de helft goedkoper en aardige en behulpzame verkoper. Het wordt dus een lagerboer en een keerringboer ipv de webwinkel.

Bedankt voor de tip.

Link naar reactie

Alle lagers halen bij de lagerboer wordt een probleem. Van de 2 probleem gevallen wist ik het al maar ook het hoofdlager is niet te leveren. Dat is een Piaggio lager wat wel door SKF (SKF BB1-0855) wordt gemaakt maar niet in het algemene assortiment zit, dus ga die 3 bij de webwinkel bestellen. Ook de keerring van het vliegwiel en koppelingszijde zijn afwijkend dus ook die via de webwinkel.

Dan heb ik gisteren wat onderdelen uit de dieselbak gehaald en schoongemaakt.

De carburateur is netjes en klaar voor 20 minuten badderen in de ultrasoon reiniger.

image.thumb.jpeg.70a9493c5e569e5024e2557090a18e3e.jpeg

Het vliegwiel is helaas ook beschadigd. Ik denk dat er een bout los is geraakt en schade heeft veroorzaakt aan vliegwiel en cilinder want ook daar mist een stuk koelrib. Ga vandaag langs de alu lasser om het eea door te nemen. Heb al een mal van de cilinderkop gemaakt dus die kan eventueel ook worden opgelast.

image.thumb.jpeg.b98b94ff874dc85877bffdc28117f362.jpegimage.thumb.jpeg.93017d9d2e19f3d2e736eebac07dc5db.jpegimage.thumb.jpeg.be74210993bb6bc3feedac97d10ebf2d.jpeg

Verder wordt vandaag de cilinder en krukas bekeken en na gemeten zodat we ook daar een plan voor kunnen maken. 

Link naar reactie

Dave, daar heb ik destijds ook over nagedacht maar dan hang ik er liever een p200 blok onder. Hou dit blok het liefst origineel en heb eerlijk gezegd nog nooit een technisch probleem gehad met de contactpuntjes en sinds de nieuwe brugcel is het laad probleem ook opgelost.

Net terug van de lasser. Het vliegwiel moet als verloren worden beschouwd. Het is lasbaar maar er moet een hoop materiaal worden verwijderd wil er een mooie las worden gelegd. Dan kan hij nog niet garanderen dat het sterk genoeg is omdat het een redelijk zwaar wiel is wat toch 7000rpm aan moet kunnen. Daar moet ik dus even over na denken wat te doen.

De schade aan het carter is volgens de lasser eerder gelast. Er heeft een gat in het blok gezeten en daar is van buiten een las opgelegd die nu weer gescheurd is. Dit is door hem te repareren.

De cilinder kop wordt licht gepolijst aan de binnenzijde. De putjes laten we zitten omdat er volgens de lasser spanningen in cilinderkop komen als we die putjes opvullen en die spanningen geven weer andere problemen.

Dan de krukas. Deze heeft bijhoorlijk wat ruimte op big en small end zodat deze ook moeten worden vervangen. De oorzaak ligt waarschijnlijk in de gebroken veer en het doorrijden. Heb nog een originele reserve krukas liggen dus we gaan even kijken wat wijsheid is. 

De cilinder is helaas toch meer beschadigd dan gehoopt. Er zitten een paar diepe krasssen in. De cilinder wordt gehoond en hopelijk krijgen ze de krassen eruit, dan is het meten en kijken of mijn oude zuiger nog nieuw leven krijgt. Anders wordt het een  nieuwe 58,0 GOL die ik nog op de plank heb liggen. Lukt dat niet dan gaan we opzoek naar een overmaat zuiger en gaan we de cilinder opboren en honen. 

Link naar reactie

Nero, bedankt voor je bericht, PM je binnenkort even over het vliegwiel.

Voor wat betreft de Grandsport zuiger, dat is zeker de optie die ik ga volgen als er geboord moet worden. Ik ga geen GOL zuigers meer plaatsen als er voor 40euro meer een kwaliteit zuiger in kan.

Heb daar dan nog wel wat vragen over en hoor graag welke aanpassing er dan nodig is buiten het opboren:

- carburateur aanpassing (welke sproeiers vervangen en welke maat)?

- cilinder kop bewerken ivm groter boring?

- compressie verhouding aanpassen?

- blijft de timing 26 graden btdc of wordt deze aangepast?

En dan de krukas, heb de pen verwijderd en tot mijn verbazing zit er een zuigerstang met bronzen bus in ipv naald lager. Was van mening dat er vanaf de VSB1M - 36098 een (small end) naaldlager in zat. Als dit het geval is dan is de krukas niet origineel en later geplaatst.

image.thumb.jpeg.c05e86d05ae6ea3ea844ad1dc57ff31e.jpeg

image.thumb.jpeg.eb2797874c03e4883264e344760d5595.jpeg

Zuigerstang en krukas van voor nummer 36098: 

image.jpeg.054815272b0e4d2019ad9e060715d089.jpeg

https://www.sip-scootershop.com/en/products/conrod+kit+mazzucchelli+for_bco0498 

https://www.sip-scootershop.com/en/products/crankshaft+tameni+for+vespa+_45141000

Zuigerstang en krukas van na nummer 36097:

 image.jpeg.483b403d90770a6213992039425fc2cb.jpeg

https://www.sip-scootershop.com/en/products/conrod+kit+mazzucchelli+for_bco0500

https://www.sip-scootershop.com/en/products/crankshaft+tameni+for+vespa+_45150000

- Als dan de zuigerstang vervangen wordt, is het dan handig om meteen voor een met naald lager te gaan icm grandsport zuiger?

- maakt het qua spoeling voor de grandsport zuiger nog uit of er een ronde of driehoekige krukas is geplaatst?

Link naar reactie

Waren er met die Tameni-krukkassen geen problemen?  Ik zou gewoon voor de standaard-krukas gaan (3-hoekig). 

De hoofdsproeier moet worden aangepast naar 120 of 122.  Voor de rest denk ik niet dat je aanpassingen moet doen. 

Op de verkoopsfoto's dacht ik gezien te hebben dat het idd over een MKII -motor gaat.  Indien niet toch wel checken of oliekeerringen overeenkomen ivm de krukas. 

Mogelijk moet je de cilinderkop iets uitdremelen (squish nameten) of direct voor een SS180- cilinderkop gaan. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Wat een leuk Topic weer, Succes...

En wat betreft het lassen,Allulas in Schiedam...!(Langs de A20),

Heel veel plezier met het opbouwen, 

Groet, AJ uit Rotterdam

Link naar reactie

AJ, bedankt...ook voor de tip voor aluminium lasser. Heb een lasser in Aalsmeer aan wie ik dit klusje wel toevertrouw.

En Nero, heb idd slechte ervaring met Tameni dus ga voor de originele krukas (al dan niet met een nieuwe zuigerstang). Alle keerringen zijn voor een MK1 dus blijf het wel een vreemd verhaal vinden. Zijn er nog andere kenmerken voor een MK2 blok (buiten het luchtfilter)?

Het honen heeft wat vertraging en dat komt eigenlijk wel goed uit want ben door Nero z'n tip over de Grandsport zuigers er achter gekomen dat ze ook weer een serie van 58,0 maken. Wordt het honen niets dan wordt het een 58,4 Grandsport zuiger waardoor de setup hetzelfde blijft.

Vandaag even aan de gang geweest met de primaire, de 2 probleem lagers en de silentblocks. De kickstart as is bijhoorlijk krom en na het verwijderen van de veer was het niet mogelijk om deze naar binnen te drukken. Uiteindelijk was de keus doorslijpen van de as of het blok verhitten en hopen dat het blok niet zou scheuren. Ben voor de laatste optie gegaan en het ging, met een hoop hitte in het blok, gelukkig goed. Hieronder een foto van de kromme as. Vind het zowieso een wonder dat het aluminium niet is gescheurd maar dat de stalen as krom is gegaan, het is in iedergeval een goede schuiver geweest want dit heb ik nog niet eerder gezien.

image.thumb.jpeg.c85db516cd056d2adcde06658a26bbf5.jpeg

De primaire ziet er goed uit, de platen stonden wat bol en er rammelde iets, dus waarschijnlijk een gebroken veer.

image.thumb.jpeg.0838664b9c659f5478e000e8cca26d80.jpeg

Eerst even de nagels voor geponst en met een M4 boor de koppen eraf geboord. Daarna met een doorslag de nagels verwijderd.

image.thumb.jpeg.af077ffcbfa19ddb33499c830225413c.jpeg

image.thumb.jpeg.b557dd2ee66e349e242d3049aaf76d67.jpeg

Er zaten geen gebroken veren in de primaire maar er zat wel een stuk onverklaarbaar metaal tussen de platen die wat krassen heeft veroorzaakt op de plaat maar verder is er geen schade te zien.

image.thumb.jpeg.57e302e6aa78d1af14fa5eb4622f1af6.jpeg

image.thumb.jpeg.4719e2d3e0ea69e7117c94fc39aacf6c.jpeg

Zal het lager van de primaire vervangen en nieuwe veren plaatsen, weet alleen nog niet welke, iemand voorkeur?

DRT: https://www.sip-scootershop.com/en/products/repair+kit+primary+drive+drt+_16020600

CIF/RMS: https://www.sip-scootershop.com/en/products/repair+kit+primary+drive+cif+_16025000

De 2 lagers hadden ook geen zin, die bij het schakelmechanisme ging nog redelijk. Wederom een hoop warmte in het blok en met een doorslag voorzichtig het lager eruitgeklopt. Een kant van het lager is zichtbaar en de andere kant van het lager is te zien als het draadeind van het schakelmechanisme is verwijderd. Dan is het gewoon voorzichtig kloppen en oppassen dat het draad niet beschadigd. Het laatste stuk heb ik met een lagertrekker gedaan.

image.thumb.jpeg.b7bb5df99083ca558d42a7516b7914a6.jpeg

image.thumb.jpeg.994d9c1898bc18f77b9f6bbfef41fcd3.jpeg

Het lager bij het primaire was een stuk lastiger, kwam er niet tussen met een kleine lagertrekker. Uiteindelijk ervoor gekozen om 2 gaatjes (M4) te boren en het lager er ook zoals bij het lager hierboven, hitte in het blok en voorzichtig kloppen. Dat ging gelukkig soepel en vervolgens draad getapt (M5) en 2 boutjes op maat gemaakt, loctite erop en de boutjes vastgezet.

image.thumb.jpeg.b00914350f6e833480cb2dbddea86925.jpeg

image.thumb.jpeg.d9fd9180984c12e6ca9f48464871f9fa.jpeg

image.thumb.jpeg.6d29061aed7301e38d89e27114c36048.jpeg

Uiteindelijk de silentblocks en het rubber van de schokbreker verwijderd. Had ooit een speciaal stuk gereedschap gemaakt en vorig jaar uitgeleend, helaas nooit teruggekregen en aangezien ik geen steigerpijp meer had liggen even een creatieve oplossing gezocht.

Een M14 keilbout, wat hout en ringen:

image.thumb.jpeg.a498cd49b8bbc1b880e1576de09d4ab4.jpeg

Wat MDF en een 50mm gatenboor:

image.thumb.jpeg.86656108a7f3ed08683d0a450f242ac2.jpeg

De keilbout vastgezet:

image.thumb.jpeg.5cfe00866f5e86919029af0155ffd375.jpeg

Dop 13 erop en ratelen:

image.thumb.jpeg.2b29d2c4bdafc6d567b0d9471eb24bde.jpeg

Silentblock zonder schade verwijderd:

image.thumb.jpeg.bacd66fecdc86bdb0b340695790e31ec.jpeg

image.thumb.jpeg.5fef4ef89917ca9470314e7c72e7055c.jpeg

Voor het rubber van de schokbreker het zelfde principe maar nu met een stuk draadeind, 2 moeren/ringen en een pijpsleutel:

image.thumb.jpeg.1369e707eda3d76f4b370ecb9043554f.jpegimage.thumb.jpeg.c03aa83c85399b5abb2460f9c623e869.jpeg

Het blok gaat volgende week naar de lasser, ook laat ik de diverse assen nakijken of deze recht zijn of dat er schade is.

De krukas wordt nogmaals nagekeken en als deze te veel speling heeft gaat er een nieuwe zuigerstang op.

Het is nu dus even afwachten voordat er verder spullen besteld worden.

 

 

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Weer even een update, er is weer een maand voorbij en het motorblok is bijna klaar om weer in elkaar te zetten.

Heb ondertussen een "nieuw" vliegwiel klaar liggen dankzij Nero. Daar ben ik heel blij mee want de originele is dus niet te herstellen. Ben nog bij een andere lasser geweest en ook hij gaf aan een garantie tot de deur.

@Nero, het carter is dus toch van een mk2, het luchtfilter ook maar de krukas weer niet. Ook zat er in de carburateur de 108 sproeier, wat volgens mij weer de initiële spoeier was van de mk1 voordat ze bij de mk2 over gingen naar de BE3/115.

We gaan het blok dus verder opbouwen als een mk1 blok en wat er nu alleen dus niet klopt is het motornummer.

Het honen van de standaard cilinder is mislukt en de krassen zijn te diep. Er komt toch een overmaat zuiger in, en via de gransport tip van Nero uitgekomen bij de Meteor 58,4. Heb de zuiger ondertussen binnen en het is een kwalitatieve zuiger met een mooie passende pen en de circlips liggen ook goed diep. De cilinder ligt nu bij het revisiebedrijf en wordt van de week geboord en gehoond

Hier nog wat foto's van na het honen van de standaard cilinder (58,0)

image.thumb.jpeg.f10fe0b0f0b60b2bd61d4f403c89cc2e.jpeg

image.thumb.jpeg.76ca840d902aebc0ee95391042678687.jpeg

image.thumb.jpeg.1b3f3d46f338ef7145710b585470c126.jpeg

Bij het meten van de krukas zijn we er achter gekomen dat het bigend ook ver buiten de limieten zit. Die wordt nu vervangen door een mazzucchelli (zuigerstang kit) voor een mk1 krukas met bronzen small end.

Verder is het nog even wachten op het lassen van de beschadigde carterhelft, verwacht ook dat deze eind van de week klaar is.

De metaaldelen zijn ondertussen gestraald, geprimerd en afgelakt. Heb daar ditmaal 3 lagen zilveren velgenlak voor gebruikt en deze daarna met 3 lagen matte lak behandeld.

image.thumb.jpeg.2ba5565e6f246096e63f8000b3575680.jpeg

image.thumb.jpeg.1a5a732b49187a8112767862ce6c95cb.jpeg

De koelkap en het hitteschild heb ik in de krimplak gezet. Dat was wel een leuke klus omdat ik daar geen ervaring mee had. Na wat youtube informatie de stoute schoenen aan getrokken en ben zeer tevreden over het resultaat. De vrouw des huize was wat minder blij omdat ik de boel moest afbakken in de oven waar normaal de appeltaarten in staan. De oven moet er in het voorjaar nogmaals aan geloven want ga van mijn andere blok nu ook de koelkap, hitteschild en luchtfilter doen.

image.thumb.jpeg.48ba72e73f83757ecd28b30e7b658b30.jpeg

Verder de carburateur, deze heeft 20 minuten in een ultrasoonbad van 70 graden gelegen met 10% Tickopur R33. Daarna met water afgespoeld en met perslucht doorgeblazen. Alle sproeiers en mixers zijn vervangen net als de boutjes (allemaal beschadigde koppen) en uiteraard een vers filter, naald, veren, vlotter en pakkingsetje.

image.thumb.jpeg.8bb3879cf5fd2aeafe69a2da5cfc5ae5.jpeg

Voor het primair gekozen voor de BGM kit van SCK, lees daar veel goede berichten over dus ben benieuwd. Van het lager wel de stofringen verwijderd want ben deze een keer vergeten en moet zeggen dat dat de smering en koeling van het lager niet ten goede komt. Dit lager wordt tenslote gekoeld en gesmeerd door de carterolie. 

image.thumb.jpeg.2a0659ffd8ca5094a62340f5b1a46dc6.jpeg

image.thumb.jpeg.b08849ff278c5f802f481cf9c4367630.jpeg

image.thumb.jpeg.098433e58b13c3d261b7758ed8d56bfa.jpeg

Van de krukas carterhelft zijn alle lagers vervangen, de tandwielen van uitgaande as hebben nu een 2,2 mm shimring en de speling is nu weer keurig 0,15 mm. Ook het schakelkruis is vervangen en ben ditmaal voor een originele Piaggio gegaan. De silentblocks, schokbreker rubber zijn ondertussen ook geplaatst en cilinder studs vervangen door originele Piaggio studs.

image.thumb.jpeg.80e11626e21e4ad6dd212909519c4570.jpeg

Ben nu nog bezig met het opbouwen van de stator, de spoelen zijn doorgemeten en schoongemaakt. Moet nu nog de juiste draden kopen want had 0,75mm2 besteld maar dat voelt te dun dus dat wordt 1,5mm2. Heb de gegevens (6v/8A/1meter) ook nog in een draadcalculator (https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator) gestopt en daar komt ook 1,5mm2 uit. Verder vervang ik uiteraard de condensator, contactpunten en smeervilt voor nieuwe.

Het is nu even wachten op de cilinder, krukas en carter...hopelijk heb ik ze eind van de week binnen.

Link naar reactie

En voor wat betreft het spuitwerk. 

Heb producten van Motip en VHT gebruikt. Wilde het liefst alles van VHT maar daar zit in sommige bussen een niet EU goedgekeurd stofje in de verf en is dus alleen voor bedrijven beschikbaar en niet voor de particulier. De krimplak van VHT is wel EU goedgekeurd.

De onderdelen eerst laten stralen, daarna met een klophamertje de deuken behandeld zodat er minimaal plamuur nodig is. Na het plamuren geschuurd met een korrel 180 en de onderdelen ontvet met wasbenzine.

Voor de achtertrommel, schakelklokkap en koelkap 3 lagen primer (grijs), 3 lagen velgen lak (zilver) en 3 lagen vernis.

Voor de cilinderkoelkap en hitteschild, 2 lagen primer, 1 laag krimplak aan de buitenzijde en aan de binnenzijde 2 lagen mat zwart (deze is geschikt tot 110 graden).

image.thumb.jpeg.4a28e9452b671c02a9eb0670316a8cb0.jpeg

Link naar reactie

Een tegenvaller, net bij het revisiebedrijf geweest en ze krijgen de big end pen er niet uit. Bij 200 ton zijn ze voor de veiligheid gestopt. De las is te goed en de pen zeer hard, koste 2 schijven om deze door te krijgen.

image.thumb.jpeg.5ff21bc3821aa069f25d7d5975fae73f.jpeg

image.thumb.jpeg.db7485cbcaba2650a3c4d178d94418bf.jpeg

Missen we iets of heeft iemand een slimme oplossing want ze verkopen toch niets voor niets een revisieset?

image.thumb.jpeg.93d81e3c179c71abcd9f29265a030a3e.jpeg

Link naar reactie

En er is nog een discussie ontstaan voor wat betreft de loopspeling.

image.thumb.jpeg.d3ab6225af0f0ec660d09e578b29c3ea.jpeg

De cilinder is nu geboord en gehoond naar 58,409 mm.

De zuiger is gemeten op 58,208 mm.

Het verschil is dus 0,201mm

Volgens mij is dit te veel omdat volgens de oude (bovenstaande) papieren 0,120 mm de maximale loopspeling is.

Nu geldt dit volgens het revisiebedrijf voor de oude zuigers en hij houdt de waarde aan die boven op de zuiger staat omdat de nieuwe modellen een andere uitzettingscoeficient hebben. De waarde op de zuiger is toch slechts een indicatie dat dit om een overmaat gaat en niet de waarde die geboord moet worden.

Ik ben van mening dat de zuiger wordt gemeten volgens bovenstaande tekening (waarde "C") en dat daar dus 0,100 bij wordt opgeteld. In mijn geval moet er dan geboord worden  58,208mm (zuiger) + 0,100 mm (loopspeling) = 58,308 mm (-0/+0,020 mm loopspeling tollerantie).

Wie heeft er ervaring en welk verhaal hierboven klopt?

Wil hier eerst duidelijkheid over hebben voordat ik verder ga, wil niet zo met een rammelende zuiger zitten want vastlopen doet hij zeker niet.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...