Jump to content
Vespaforum.be

Recommended Posts

Hallo

Enkele weken heb ik een mooie zwarte Vespa S50 4t in perfecte staat gekocht via 2dehands.

Op het moment dat ik hem wou laten verzekeren werd er mij verteld dat de kentekenpapieren ontbreken en dat deze documenten zeer belangrijk zijn om je scooter te verzekeren.

Dus om deze kentekenpapieren te verkrijgen moet de vorige eigenaar aangifte doen bij de politie zodat er een attest van verlies wordt gegeven en hiermee geraakt de scooter nog verzekerd. De gelijkvormigheidsattest was wel gewoon aanwezig bij de aankoop van mijn Vespa.

Ik heb dus contact opgenomen met de vorige eigenaar, maar zelf zegt hij dat hij de scooter nooit heeft ingeschreven en nooit heeft laten verzekeren. Hierdoor ben ik dus contact gaan opzoeken met de eigenaar voor hem. Hij vertelde me dat hij de scooter heeft gekocht van een man uit Leuven om vervolgens door te verkopen, hij was dus een occasie verkoper. Met die occasie verkoper kon ik dan ook niks mee regelen voor die kentekendocumenten.

De man uit Leuven was dus de allereerste eigenaar van de Vespa, en na lang zoeken en proberen heb ik eindelijk contact met hem kunnen opnemen. Wanneer ik hem benaderde voor de papieren zei hij dat hij ooit een bewijs van verlies had voor de kentekendocumenten, maar die is hij ook kwijtgeraakt en verder wil hij er niks meer mee te maken hebben, want het is zijn scooter niet meer en waarom zou hij nog moeite doen voor iets dat niet meer van hem is.

Concreet: De verzekering moet het voertuig opnieuw inschrijven op mijn naam, maar het staat nog steeds ingeschreven op de eerste eigenaar. En hierbij heeft de verzekering die kentekenpapieren nodig.

 

Nu is mijn vraag of mijn Vespa S50 nog ooit in godsnaam verzekerd kan worden. Het kan toch niet dat je Vespa gewoon niet verzekerd kan worden door schuld van de vorige eigenaren.

Moet ik mijn Vespa nu tweedehands verkopen voor 350€ wisselstukken of in een meer gooien? Als je Vespa niet verzekerd geraakt ben je er eigenlijk niks mee. Is er geen manier om te achterhalen wat de gegevens zijn van de vorige inschrijving zonder dat de vorige eigenaren dit moeten regelen, want zij gaan niet veel doen aangezien het hun scooter niet meer is.

Is er iemand die hier meer over weet en een oplossing heeft voor dit probleem?

Ik zou het appreciëren mocht iemand me helpen.

 

Alvast bedankt

 

Met vriendelijke groeten

 

Maximilianus

 

 

 

 

 

Link to comment

Ik begrijp uit bovenstaande dat je dus contact hebt met de persoon die het voertuig op nummerplaat heeft staan op zijn naam in de systemen van DIV. 

Als dit zo is dan is hij de enige die je een correct bewijs van verlies aan de hand kan doen. Dus zorg ervoor dat die mens wel samen met jouw naar het politiebureau in zijn buurt wil gaan en aldaar een bewijs van verlies laat opmaken. 

Hoe zorg je daarvoor,... Vraag is of die man graag een flesje wijn drinkt en doet hem op voorhand de belofte dat ge een kartonneke van 6 flesjes geeft in ruil voor eens mee naar het politiebureau te gaan... Lukt dat niet => vraag hoeveel hij er wil voor krijgen. Nog altijd danst den beer voor geld hoor :D

Allez veel succes! En laat ons de afloop weten.

  • Like 1
Link to comment

Hey

Bedankt voor uw antwoord.

Vandaag even gebeld met mijn verzekeringsmakelaar, hij heeft me gezegd dat hij nog contact zal opnemen met de eerste eigenaar omtrent de kentekenpapieren.

Moest het niet werken, dan ga ik uw raad volgen en bied ik die man een geldbedrag. Uiteindelijk draait alles om geld...

Nog eens bedankt voor uw antwoord.

 

Ik laat nog verder weten hoe het afloopt.

 

 

 

Link to comment
  • 2 months later...

We zijn ondertussen al twee maanden verder, maar de eerste eigenaar blijft maar smoesjes  verzinnen en uitstellen om geen afspraak te moeten maken bij de politie om aangifte van verlies kentekenpapieren te doen. Met andere woorden ik kan mijn Vespa S50 in perfecte staat kan wegsmijten.

Is het dan niet mogelijk om zelf aangifte te doen zonder de eerste eigenaar? Uiteindelijke liggen alle papieren bij mij, waarom zouden ze hem nodig hebben?

 

Alvast bedankt

Link to comment

heel eenvoudig hoor , ze hebben hem nodig omdat zijn naam op de papieren staat en enkel hij kan een attest aanvragen voor zijn papieren , niks meer . Maar met de hulp van de politie moet je dat toch kunnen oplossen?

Link to comment

wachten tot de éérste eigenaar doodvalt he , dan kan je wel papieren aanvragen , raar landje Belgie , maar zo is het wel 

  • Haha 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Even een vraagje. Ik heb ergens gehoord dat als je geen attest van verlies hebt dat je gewoon naar de politie kan stappen en met een beetje geluk vertelt de agent je op welke nummerplaat de scooter in het verleden in België was ingeschreven.
Of een andere mogelijkheid is om contact op te nemen met de DIV met dezelfde vraag. Zodra je  de gegevens over de vorige inschrijving hebt, kan je verzekeringsmakelaar toch de voertuig opnieuw inschrijven?

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By TimoL
      Dag vespa liefhebbers,

      Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie vespa. Kunnen jullie mij wat tips geven waar ik op moet letten?
      Ik zie graag de oudere modellen en zou een 125cc willen aankopen. Natuurlijk zie je behoorlijke prijsverschillen op de markt en zou dus geen miskoop willen doen.

      Alvast bedankt!

      Timo
    • By Serialchiller
      Hallo iedereen,
      Nu ik aan mijn eigen Vespa aan het sleutelen ben en dit toch wel zeer leuk vind en bijna klaar ben, dacht ik: waarom geen Vespa aankopen (waar nog werk aan is) om in orde te brengen voor mijn vrouw?
      Nu heb ik wat rondgekeken en kwam uit op volgende  Vespa's en 1 Lambretta.
      - https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1529614644-vespa-pk-50.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
      -https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/brommers-oldtimers/m1533710979-vespa.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
      - https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1534520212-vespa-pk-50-auto-oldtimer.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
      - https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1532279270-lml-star.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
      - https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1535513853-lambretta-63-125cc.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
      Wat denken jullie? ik heb spijtig genoeg niet zoveel kennis qua prijzen en lijkt de prijs wel mee te vallen?
      + in deze tijden is het een niet essentiële verplaatsing om de Vespa te gaan bezichtigen.
      OF: ik heb er ook aan gedacht om een 125cc te kopen voor mezelf om dan mijn 50cctje aan aar te geven?  (zie laatste 2)
      Of wacht ik beter af?
      Alvast bedankt voor je insteek!
      Groeten
      Vincent
    • By Jimmy lml
      Hallo , ik heb net een tweedehands lml stardeluxe 125cc uit 2010 gekocht maar ik kan hem enkel met de kickstarter starten want de startrelais is kapot . Ik ben dus op zoek naar een nieuwe startrelais . Iemand tips waar ik deze kan bestellen en is deze voor de vespa px en lml hetzelfde ? Alvast bedankt gr jim.
    • By jogo01
      Goedemorgend, ik wil me graag een Vespa van mijn geboortejaar 1966 aanschaffen. Ik ben gisteren gaan kijken naar een Vespa welke te koop aangeboden wordt op 2 de hands sinds een paar dagen in Lommel. Deze ziet er uiterlijk zeer mooi uit. Staat wel al een tijdje stil en werd gebruikt voor catering evenementen volgens verkoper. Graag had ik wat advies waar ik moet op letten. Grtjs Jokke
       
    • By Picardbear
      Hallo,
      Ik heb wel wat ervaring met oldtimers maar ik ben redelijk nieuw in het vespa gebeuren.  Vandaag heb ik een warmloper tegengekomen met mijn super 150 vbc1t door de lange rit en de extreme warmte...  
      nu zou ik de volledige cylinder, piston en pistonringen willen vernieuwen zodat het direct goed gedaan is en ik dit niet nog eens tegenkom, maar ik weet niet wat de beste optie is om te vernieuwen.
      als ik een race cylinderset D.R. 177cc neem dan moet ik ook de sproeier aanpassen, iemand die weet naar welke maat en of ik verder nog iets moet aanpassen? 
      en moet ik ook veranderen van sproeier als ik een 150cc 3 poort erop zet? Of kan ik met deze cylinder rijden zonder verder iets te hoeven veranderen?
      het is namelijk niet mijn bedoeling om het origineel blokje volledig om te bouwen.
      iemand die me hier verder mee kan helpen?
      mvg.
×
×
  • Create New...