timve Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 Voor eens en voor altijd de mythe van de klepspeling op een GTS 300 (250) 4 klepper uit de wereld helpen. Ik hoor vaak (ook van professionele dealers en herstellers) dat de klepspeling op een GTS 300 eigenlijk niet nagekeken hoeft te worden daar ze nooit buiten tolerantie gaan... (0,10 inlaat, 0,15 uitlaat). En dat ze daarom dit niet hoeven te doen, het is ook heel wat werk, werkuren, klant betaalt veel etc etc... Nu op 25000 km even de proef op de som. (niet nagekeken op 12000). Blok gedemonteerd met achterbrug: 23 minuten werk (als amateur). klepspeling gecontroleerd: uitlaat 0,05 mm !!!! Dus nog even doorvlammen en risico op doorbranden van de kleppen met alle gevolgen vandien. Inlaat netjes op 0,10 mm zoals het hoort. Dus: zeker laten nakijken op de onderhoudsintervallen. Een goede mekanieker hoeft zelfs het blok niet te demonteren. (ik werk graag met wat ruimte om me heen ). Het blok kan je kantelen dmv van losmaken onderste bouten dempers. Gewerkt volgens west scooter (injectie losmaken van de motor en alle bekabeling gemonteerd laten) werkt super en eenvoudig ook met beperkte middelen (zie foto) Grtz en veel rijplezier ! 2 2 Quote Link to comment
Robing Posted December 19, 2017 Share Posted December 19, 2017 Mijn verschillende klepspeling controles hadden geen afwijking op de speling. Laatste controle na 39.000Km, klepspeling niet moeten bijstellen. Maar wil inderdaad niks zeggen, en dienen ze volgens voorschrift om de 20.000Km gecontroleerd te worden. Mvg Quote Link to comment
timve Posted April 13, 2018 Author Share Posted April 13, 2018 Misschien even bijvermelden dat ik quasi 80 procent van mijn km's vol gas rij op autostrade, met malossi variator aangepaste luchtfilter en sportuitlaat REMUS (dus net dat iets gretiger en heviger) wat zeker impact heeft op de klepspeling. Quote Link to comment
sintesistef Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 nu 20'000km gereden, zal ze klepspeling toch maar eens gaan controleren denk ik. Al ben ik wel zinnens dit zonder motor demontage te gaan doen... Daar dit een 1 cylinder motor betreft: uitlaatklepjes stellen als de inlaatkleppen volledig ingedrukt staan en vice versa? mag ik eens vragen om de hoeveel kilometer jullie de olie en oliefilter vervangen? ik doe dit elke 5K en vind de olie dan al redelijk vuil uitzien, nochtans schrijven ze pas elke 10K voor... jullie mening AUB. GRTZZZ Quote Link to comment
timve Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 Kleppen stellen op TDC (top dead center - nokkenasstand). Alle kleppen dicht. Niet zoals je voorstelt. Olie zeker om de 5 en niet om de 10000 km ! boekje zegt 6000 doch andere (buitenlandse) manuals zeggen 5000 km. Let er op na 3000 km ga je vaak van max olie naar min. markering olie. Dus niet bijvullen en 10000 km rijden is om problemen vragen vrees ik :) Oliefilter vervangen als je de olie aflaat. Om de uitlaatkleppen te stellen zonder motordemontage moet je zeker de achterveren losmaken en goed zien welke kabels en tubes je ook nog moet losmaken daar de achterbrug maximaal zal zakken (en de tubes / kabels) daar niet voor zijn gemaakt ;) Quote Link to comment
sintesistef Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Op 2-5-2018 om 07:51, timve zei: Kleppen stellen op TDC (top dead center - nokkenasstand). Alle kleppen dicht. Niet zoals je voorstelt. Olie zeker om de 5 en niet om de 10000 km ! boekje zegt 6000 doch andere (buitenlandse) manuals zeggen 5000 km. Let er op na 3000 km ga je vaak van max olie naar min. markering olie. Dus niet bijvullen en 10000 km rijden is om problemen vragen vrees ik Oliefilter vervangen als je de olie aflaat. Om de uitlaatkleppen te stellen zonder motordemontage moet je zeker de achterveren losmaken en goed zien welke kabels en tubes je ook nog moet losmaken daar de achterbrug maximaal zal zakken (en de tubes / kabels) daar niet voor zijn gemaakt THX, voor de info. Dacht voor de olie ergens 10'000km gelezen te hebben, maar da zou idd veel te lang zijn als onderhoudsinterval olie bijvullen is soms wel eens nodig merk ik ook op, al is dit eigenlijk weinig... maar checken is wel de boodschap, vooral als het gas nogal dikwijls helemaal open staat. 1 Quote Link to comment
Cantodea Posted May 18, 2018 Share Posted May 18, 2018 Olie bijvullen is zeker nodig, de GTS verbruikt olie... Quote Link to comment
sintesistef Posted June 26, 2020 Share Posted June 26, 2020 (edited) Na 31000km dan toch de klepspeling maar eens nagezien, met gekantelde motor is dit trouwens goed te doen. Wat mij verwonderd heeft is dat ik een grotere klepspeling heb opgemeten... Uitlaat kleppen stonden op scherp 0,20mm En inlaat kleppen op scherp 0.15mm. Alles bijgesteld op mooi 0.15 uit en 0.10 in. Maar hoe kan een klepspeling nu eigenlijk groter worden? Een in slijtende klep en zitting resulteert in minder speling, bijslijten kan volgens mij niet 🙄 Nog een kleinigheid, kreeg al poosje storing lampje op dashboard, mijn vermoeden ging naar de lambda snuffelaar, na laten uitlezen bleek hier wel degelijk een storing op te zitten, dus nieuwe besteld. Even afwachten want ze is ondertussen besteld. Groeten, Edited June 26, 2020 by sintesistef Te korte review Quote Link to comment
motorhan Posted July 2, 2020 Share Posted July 2, 2020 Op 4/5/2018 om 08:11, sintesistef zei: THX, voor de info. Dacht voor de olie ergens 10'000km gelezen te hebben, maar da zou idd veel te lang zijn als onderhoudsinterval olie bijvullen is soms wel eens nodig merk ik ook op, al is dit eigenlijk weinig... maar checken is wel de boodschap, vooral als het gas nogal dikwijls helemaal open staat. Ik vervang de olie en filter na ca 3000-4000 km niet omdat het nodig is maar omdat ik het wil ik rijd ook niet meer per jaar dus eigenlijk jaarlijks.en het ook wel leuk werk vind afgezien van soms een kliederboel na het loshalen van de plug van de aandrijving omdat je de opvangbak er niet snel genoeg goed onder hebt. de 1e 1000km heb ik gedaan bij ca 875km door de corona duurde het me te lang voor ikl bij de 1000 was. 1 Quote Link to comment
sintesistef Posted July 3, 2020 Share Posted July 3, 2020 Op 26/6/2020 om 19:46, sintesistef zei: Na 31000km dan toch de klepspeling maar eens nagezien, met gekantelde motor is dit trouwens goed te doen. Wat mij verwonderd heeft is dat ik een grotere klepspeling heb opgemeten... Uitlaat kleppen stonden op scherp 0,20mm En inlaat kleppen op scherp 0.15mm. Alles bijgesteld op mooi 0.15 uit en 0.10 in. Maar hoe kan een klepspeling nu eigenlijk groter worden? Een in slijtende klep en zitting resulteert in minder speling, bijslijten kan volgens mij niet 🙄 Nog een kleinigheid, kreeg al poosje storing lampje op dashboard, mijn vermoeden ging naar de lambda snuffelaar, na laten uitlezen bleek hier wel degelijk een storing op te zitten, dus nieuwe besteld. Even afwachten want ze is ondertussen besteld. Groeten, Update, lambda vervangen en storing lampje is niet meer opgelicht. Probleem dus verholpen. Quote Link to comment
Andy72 Posted October 27, 2021 Share Posted October 27, 2021 On 6/26/2020 at 7:46 PM, sintesistef said: Na 31000km dan toch de klepspeling maar eens nagezien, met gekantelde motor is dit trouwens goed te doen. Wat mij verwonderd heeft is dat ik een grotere klepspeling heb opgemeten... Uitlaat kleppen stonden op scherp 0,20mm En inlaat kleppen op scherp 0.15mm. Alles bijgesteld op mooi 0.15 uit en 0.10 in. Maar hoe kan een klepspeling nu eigenlijk groter worden? Een in slijtende klep en zitting resulteert in minder speling, bijslijten kan volgens mij niet 🙄 Nog een kleinigheid, kreeg al poosje storing lampje op dashboard, mijn vermoeden ging naar de lambda snuffelaar, na laten uitlezen bleek hier wel degelijk een storing op te zitten, dus nieuwe besteld. Even afwachten want ze is ondertussen besteld. Groeten, lang geleden de vraag... maar zie geen antwoord. Klepaanslag kan de speling vergroten. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.