Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vliegwielspie'ke


Kwinten

Aanbevolen berichten

Blijkbaar kan het spie'ke in het vliegwiel dus kapot gaan.

Geen idee hoe ik dit heb gedaan.

Vorige week draaide men motortje een beetje vierkant, knalde, viel stil, en wou niet meer starten. Bij het kicken sloeg hij ook terug.

Met een andere bobijn deed hij het hetzelfde. Vliegwiel eraf gehaald (zat nog goed vast), en daar zat het probleem, een hoop bramen, en twee stukken spie.

Krukas toont een lichte beschadiging, maar niks erg denk ik. Of denkt iemand dat deze voor de vuilbak is?

Toevallig niemand die zo'n spie'ke op overschot heeft? Anders loop ik wel naar de winkel.

 

vliegwielspie V.JPG

vliegwielspie II.JPG

Link naar reactie

De krukas is helaas pour la poubelle... De positie van het vliegwiel moet exact juist zijn (geen halve mm links of rechts). Ook met een nieuw half maantje zal de afstelling klote zijn. Dat wordt een nieuwe krukas (en meteen ds helemaal reviseren). 

Link naar reactie

Krukas inderdaad voor de vuilbak. De spie en spiebaan zijn maar een hulpmiddeltje om het vliegwiel te positioneren. Het vastzetten gebeurt door de conische klemming. Check de conus van je vliegwiel ook maar. Wellicht is dat ook voor de vuilbak. Die conussen moeten volledig vrij van beschadiging zijn. 

Ik hoop dat iemand die het zo durft monteren nooit commentaar levert op aziatische restauraties :-)

Link naar reactie

Het ziet er minder erg uit als op de eerste foto, maar dan nog...
 

Je kan het op de boerenmanier proberen... vastzetten met in het achterhoofd dat het tijdelijk is, en deftig maken zodra 1) hij stopt met werken of 2) het aantal problemen zich zo heeft opgestapeld dat er geen andere logische keuze meer is :-).

Het gaat sowieso (vroeg of laat) weer lostrillen.

Link naar reactie

De spie is niet zomaar gebroken. De spiebaan in de krukas heeft een duidelijke deuk. Een migrerend vliewiel is uit balans en belast de krukas waardoor op termijn lagers en lagerbehuizing in de carter kunnen gaan uitslijten (speling op de krukas). 

Nooit de quick & dirty optie nemen voor een machine waaraan je je leven toevertrouw, man...

Link naar reactie
3 uren geleden, josse zei:

http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Spie-krukas-kopp.kant-3x5-GS160/SS180/V50-90/SS50-90/Primavera/ET3

Beetje duurder dan SIP, maar kwaliteit is bij Maskes altijd in; orde en fijn bedrijf om met te werken. Als je ooit ergens vraag over hebt, kijken ze niet op een minuut. En in je eigen taal, ook handig.

Niet helemaal mee eens: SIP geeft je de keuze tussen meerdere merken, terwijl het niet duidelijk is welk merk Maskes je aanbiedt. En dit is niet steeds Piaggio; ook RMS. Niet tegenstaande heb ik ook alleen maar lof voor de service van Maskes

Link naar reactie

Sip is (ivm andere webshops) duur en RMS (sorry Peter Maas) is brol!

Een zakje van 20 sts. kost bij een professionele autoönderdelenhandelaar even veel al eentje bij Sip. B)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...