Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gas-/schakelhendel uitgesleten (PX200E).


stefpa

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd voel ik dat mijn gas-/schakelhendel serieus uitgesleten zijn, ttz de 2 buizen die in je stuurhoofd gaan, er zit redelijk wat speling op. Dit geeft trillingen bij het rijden en lawaai, zeker bij een wegdek in slechte staat. Maar waar komt de meeste sleet op ? Op de buizen zelf of op de doorgangen in het stuurhoofd, met het blote oog en zonder ze te demonteren en op te meten (normaal 24mm) is dit moeilijk te zeggen. Is het genoeg om de 2 buizen te vervangen of vervang je best alles, stuurhoofd en gas-/schakelhendel.

Of bestaat er een tussenoplossing, ik zag bij Scootercenter een set met hulpstukken die je normaal dient te gebruiken als je een LML-stuurhoofd gebruikt in combinatie met nieuwe gas-/schakelhendel (blijkbaar LML-stuurhoofd binnenkant doorgang hendels 27mm, bussen in de set hebben buitenkant 27mm/binnenkant 24mm). Doorgangen oud stuurhoofd wat uitfrezen (27mm) zo'n bus erin en dan de oude hendels terug gebruiken (op voorwaarde dat ze nog 24mm hebben) of is dit verloren moeite ?

Link naar reactie

Er horen 2 ringen tussen te zitten waarvan er 1 gebogen is. Deze houden de boel op spanning en deze verslijten ja. Simpelweg te vervangen. 

Deze zitten tussen het kunststof onderdeel waar de schakelkabels aan zitten en het stuk van het stuurhuis. (op de foto hangt er net een stekkertje voor).

Zie onderdeeltje 11 en 12: https://www.sip-scootershop.com/en/ersatzteile/spare+parts++vespa+pxt5cosa-844/gear++throttle+tube+levers++brake+master+cylinder-881?

 

HGmqfsO.jpg

Link naar reactie

Pim's analyse is juist. Sleep- en spanringen zijn aan vervanging toe.

(Aluminium is ook een metaal).

Link naar reactie

De speling zit niet op de spanringen, maar wel daar waar de buizen van de gas- en schakelhendel in het stuurhoofd gaan. Volgens mij heeft Eddy (vespolia) gelijk en is het aluminium hier uitgesleten. Ga die bussen is bestellen en ze uitproberen, zal iets worden voor de herfstavonden. Hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Link naar reactie
On 9/1/2017 at 10:00 AM, Frederik9111 said:

Pim's analyse is juist. Sleep- en spanringen zijn aan vervanging toe.

(Aluminium is ook een metaal).

Alles met ijzer is 'staal', al de non-ferros zijn 'metaal'...  :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...