Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motorproblemen Lambretta/Serveta Li150


Triumph

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

OK, alle schakelkabeltjes zijn vastgezet en afgesteld, de elektriciteit aangesloten, de benzinetank gevuld, dus starten maar...

Valt een beetje tegen, geen mooie blauwe vonk aan de bougie maar eerder een flauwe oranje, maar nog vervelender is dat er met momenten zelfs geen vonk te zien is. Het is natuurlijk niet eenvoudig om gelijktijdig te trappen en de bougie tegen de massa te houden maar toch, na verschillende pogingen blijkt toch dat er ergens iets niet juist is.

De statorplaat had ik netjes afgetekend bij de demontage en deze staat precies terug zoals voorheen, de contactpunten hebben de voorgeschreven speling dus daar zou het in principe niet aan kunnen liggen maar je weet natuurlijk nooit.

Eerst de bougie eens vervangen door een ander exemplaar maar dat geeft hetzelfde resultaat :mellow:

Dan maar eens kijken hoe de vonk er uit ziet net na de stator, dus het draadje naar de bobijn ontkoppelt en tegen de massa gehouden: mooie blauwe, krachtige en regelmatige vonk dus het statorhuis moet niet terug uit elkaar, oef...

Dus tot aan de bobijn ziet alles er goed uit, rest dan nog de bobijn, de bougiekabel of de bougiekap. Aan de aansluiting kap-bougie is er een stuk van de mantel afgebroken maar dat zou geen invloed mogen hebben als alles droog binnen staat zoals nu het geval is.

De kap losgedraaid van de kabel en dat zag er niet al te fris meer uit binnenin de kabel, stukje vanaf geknipt en de kap terug opgeschroefd en we hebben een mooiere vonk, blauw en krachtig maar... niet regelmatig. Met momenten totaal geen vonk en dan weer even wel...

Deze avond even een bobijntje lenen bij John zodat ik kan uitsluiten of de mijne ziek is alvorens ik een nieuwe koop.

Tegelijk vraag ik me ook af of de carburator niet teveel benzine levert want om de haverklap was de bougie zo nat als maar zijn kon en dat maakt het natuurlijk ook lastig om een deftige diagnose kunnen te stellen. Ik veronderstel dat de schroef aan de linkse kant van de carburator de mengselschroef is?

Toch één positief element: tijdens de startpogingen na het inkorten van de bougiekabel heeft de motor toch twee keer bijna (bijna-bijna :D) willen aanslaan en dat geeft toch wat hoop.

ik hou jullie op de hoogte van de verdere startpogingen maar als er ondertussen iemand goede raad heeft is die raad altijd welkom,

Groeten, Jurgen  

 

 

Link naar reactie

Steek er een bobijn op van een Vespa ciao als je toch op 6v blijft. Goedkoper en beter. En misschien ineens ook tegelijk platins en condensator vervangen.

Link naar reactie

Update,

Bobijntje geleend van een vriend en even aangesloten maar met hetzelfde resultaat: onregelmatige vonk, kan eigenlijk ook niet anders want een bobijn is maar een spoel en ofwel werkt die ofwel werkt die niet, maar je weet natuurlijk nooit en dit was een gemakkelijke test.

Dan toch maar even de beschermkap van het statorhuis gedemonteerd om tot bij de onderbreker te kunnen (vis-platinées), deze voor alle zekerheid lichtjes opgeschuurd met het nagelvijltje van mijn vrouw (vriendelijk gevraagd :D) en dan toch nog even de speling nagemeten, en wat bleek: veel te grote speling, minstens 0,80 i.p.v. de voorgeschreven 0,35 mm, misschien heeft het viltje dat tegen de nok wrijft zich nog een beetje gezet na de montage en zo de speling vergroot?

In elk geval, na deze nieuwe afstelling draaide het motortje al na de tweede trap, blijdschap alom, wel met de nodige rookontwikkeling maar dat is niet abnormaal na de vele vruchteloze startpogingen. Na enkele minuten viel de motor echter terug stil, benzinekraan vergeten open te draaien... terug gestart en motor draaide al na enkele trappen. Op een gegeven moment echter terug stilgevallen maar toen was het tijd om verder te werken aan de verbouwingen van ons huis.

Waarschijnlijk moet ik de carburator nog wat bijstellen en is dat de reden dat ze is stilgevallen, hopelijk vind ik deze week nog wat tijd om deze te regelen want het begint te jeuken om een toertje te doen...

groeten, Jurgen

Link naar reactie

En als bij wonder annuleert er deze middag toch wel iemand zijn afspraak af zeker...

dus een uurtje extra quality-time met mijn machientje en dat was genoeg voor de afstelling van de carburator. Intussen heeft het motortje een half uurtje gedraaid en is de carburator nog wat beter afgesteld. Had een filmpje van gemaakt van het zoemende/knetterende motortje maar dat krijg ik jammer genoeg niet gepost. De komende dagen nog proberen van enkele testritjes te maken alvorens ik alle panelen monteer en dan kunnen we aan het nieuwe seizoen beginnen.

Heb wel nog een vraagje betreffende de kopserie maar daar zal ik een nieuwe topic voor starten.

Bedankt aan het forum en aan alle mensen die me met raad en daad hebben bijgestaan. Een speciale dank aan John die, zonder me vooraf te kennen, de speciale gereedschappen uitleende die nodig zijn om de motor te kunnen reviseren, een werkende Lambretta en een vriend erbij ;).

@ Chris: de motor draait :):)

Groeten, Jurgen.

 

Link naar reactie

Ik ben blij voor je Jurgen dat je scooter bolt :) , en das graag gedaan hoor , vind het leuk dat je zo ver bent geraakt qua techniek wat betreft je serveta ,

een echte plantrekker noem ik dat ;) , en als er nog iets is , dan vraag je het maar ! 

groetjes J 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Na het in orde brengen van de speling tussen het stuurhuis en het beenschild wou de motor alweer niet meer aanslaan. Gezien de gaskabel was los geweest om het stuurhuis te kunnen verwijderen dacht ik dat de oorzaak lag aan een verkeerde afstelling van de gaskabel, de motor kreeg duidelijk teveel benzine want de bougie was telkens doorweekt na enkele startpogingen.
Na vele vergeefse pogingen toch maar beslist om de carburator te demonteren en nog eens te reinigen en wat bleek, de vlotternaald was ingelopen en het chroom laagje had een braampje gevormd waardoor de naald af en toe bleef hangen. Als voorlopige oplossing in afwachting van de levering van een nieuw naaldje de oude even opgepoetst met wat staalwol en na montage liep de motor al vanaf de eerste kick. Gisteren het nieuwe naaldje aangekregen, nu nog even monteren en we kunnen terug bollen :D

IMG_1913.JPG

Link naar reactie

Tijdens de middagpauze snel even de vlotternaald vervangen en een foto gemaakt van het oude exemplaar waarbij je duidelijk de slijtage en de bramen kan zien.

Tevens nog de tijd gehad om een nieuw luchtfilter te monteren, het oude zat er waarschijnlijk al op van bij de geboorte van de scooter, zo ellendig vuil was dat.

Ik dacht eerst het filter tussen het handschoenbakje en de benzinetank te plaatsen maar dat lukte net niet wegens een te breed filter, dan maar naar een andere oplossing gezocht. Het filter raakt op deze wijze het zijpaneel niet dus er kan overal vlot lucht inkomen, ook denk ik niet dat er veel opspattend water tot daar komt gezien de zijpanelen niet echt vuil zijn aan de binnenkant. Bij stilstand reageert het motortje vlot op de gashendel, nu nog even testen of dat tijdens het rijden ook zo zal zijn, in elk geval zal het zeker niet slechter zijn dan de beperkte luchtdoorstroom via het origineel luchtinlaattraject.

Groeten, Jurgen

IMG_1917.JPG

IMG_1918.JPG

IMG_1920.JPG

IMG_1921.JPG

IMG_1922.JPG

IMG_1923.JPG

IMG_1924.JPG

IMG_1930.JPG

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...