Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie vespa pk50 1984


Emiel Stuckens

Aanbevolen berichten

Goedenavond allen,

Ik ben van beroep al een tijdje zandstraler/pistoolschilder en neem nu en dan er een restauratie projectje bij.

Nu heb ik altijd al eens een vespa willen hebben en ben ik er gisteren een gaan halen. Het gaat om een vespa pk50 schakel die technisch in zeer goede staat verkeerd maar wel eens in een nieuw jasje gestoken mag worden. Om er snel over te gaan zal ik de min en pluspunten even opsommen zodat jullie weten waar ik sta: 

+ start vlot (kickstarten met choke), rijdt vlot, geen barsten en weinig roest, zadel in goede staat, remt goed en veert goed, alle onderdelen zijn er, alles werkt(buiten achterlicht), nieuwe carburator.

- schakelt niet vlot en neutraal soms moeilijk te vinden, niet alles is origineel, ziet er niet uit (verf met druppels).

Dus al bij al een goede basis om te starten.

Gisteren beetje op rond getoerd en vandaag begonnen met sleutelen. Heb hem volledig gedemonteerd (enkel kabelboom en kabels laten zitten, deze plak ik wel af) en liep al op enkele problemen maar niets onoverkomelijk.

Morgen verder demonteren en dan kan alles de straalcabine in.

Ik ben in de eerste plaats naar dit forum gekomen zodat iedereen kan meegenieten van de vooruitgang maar natuurlijk ook om jullie meningen en af en toe hulp te vragen.

Enkele vragen die al bij me zijn opgekomen: - Waar bestel ik best onderdelen of haal ik deze in regio Antwerpen?

                                                                               - Klein onderhoud aan motor, wat houdt dat in bij deze brommer?

                                                                               - Wat zijn de originele kleuren, waar vind ik de kleurcodes en wat vinden jullie dat ik zou moeten nemen?

Laat maar weten wat jullie denken. 

Vriendelijke groeten!

ps. Zou graag wat meer foto's uploaden maar dat lukt niet.

IMG_0713[1].JPG

Link naar reactie

allereerst welkom op het forum! De Vespa die je hebt is een PK 50 S.

Klein onderhoud houdt in, het vernieuwen/schoonmaken van;

- bougie (vernieuwen)

- luchtfilter (schoonmaken of vernieuwen)

- carterolie (vervangen met nieuwe SAE 30 olie).

Waar de originele kleuren gevonden kunnen worden moet ik ook even voor zoeken.

Voor onderdelen zijn deze websites wellicht handig;

www.sip-scootershop.com

www.scooter-center.com

www.vintagescooters.nl

  • Like 1
Link naar reactie

Voor de originele kleuren heb je hier wellicht wel wat aan;

https://www.scooterhelp.com/scooters/paint.codes.html

Deze website is sowieso wel handig voor de nodige informatie.

Succes met je Vespa project. Ik ga het volgen en ben benieuwd, daar ik ook een PK 50 S heb.

WP_20170523_10_16_49_Pro.thumb.jpg.b265f0278ca9efedd28dd7b40fc040e4.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Voor de originele kleuren heb je hier wellicht wel wat aan;

https://www.scooterhelp.com/scooters/paint.codes.html

Deze website is sowieso wel handig voor de nodige informatie.

Succes met je Vespa project. Ik ga het volgen en ben benieuwd, daar ik ook een PK 50 S heb.

WP_20170523_10_16_49_Pro.thumb.jpg.b265f0278ca9efedd28dd7b40fc040e4.jpg

Verdorie dat is een mooie PK!!

Link naar reactie

De mijne heb ik ook (niet echt netjes) laten spuiten, maar wel in een originele vespakleur. De verfhandel (bestaat jammer genoeg niet meer) maar die had een heel boek met kleurstalen van Vespa door alle jaren heen. Echt geweldig. Als je toch alles uit elkaar hebt liggen vervang dan die kabels ook gelijk mee. Rijdt een stuk lekkerder met verse kabels die lekker soepel lopen. 

Geen S, maar een XL automatica. Het was mijn eerste brommer en ik heb deze zelf gekocht in 1995 en een paar jaar geleden gerestaureerd. Nu dus al 22 jaar in mijn bezit! 

Hier nog een linkje naar een Italiaanse site die een stuk goedkoper is qua onderdelen! https://www.motoricambisoviero.it/

PK50XL Automatica_1.jpg

PK50XL Automatica_2.jpg

aangepast door pdvd
Link naar reactie

goedemorgen,

 

Wauw dat zijn prachtige vespa's die jullie posten. Julo, is dat gele koplampkapje zo tekoop? Staat heel mooi.

Om jullie een idee te geven hoe ik hem zou willen: https://www.vespafarben.de/fotos/v50-ral-7009-gruengrau-feldgrau/ maar moet dus nog eens nakijken of er een originele kleur is die in de buurt komt.

Bij het demonteren ben ik ook een aantal rubbers tegengekomen die aan vervanging toe zijn (bv schokdempers) en kabels ben ik inderdaad ook van plan om te vervangen.

Link naar reactie

Voor de PK serie is dit in ieder geval geen originele kleur, maar gewoon lekker er van maken wat je zelf wilt is toch ook leuk! Origineel reden ze ook niet op whitewalls met meegespoten velgjes, en mijn achterlicht... dat is ook verre van origineel. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Emiel Stuckens zei:

goedemorgen,

 

Wauw dat zijn prachtige vespa's die jullie posten. Julo, is dat gele koplampkapje zo tekoop? Staat heel mooi.

Om jullie een idee te geven hoe ik hem zou willen: https://www.vespafarben.de/fotos/v50-ral-7009-gruengrau-feldgrau/ maar moet dus nog eens nakijken of er een originele kleur is die in de buurt komt.

Bij het demonteren ben ik ook een aantal rubbers tegengekomen die aan vervanging toe zijn (bv schokdempers) en kabels ben ik inderdaad ook van plan om te vervangen.

De PK met het gele lampje is van mij ;) Heb gewoon via Maskes een gele lamp gekocht.

Link naar reactie

Ja zo'n folie is misschien niet zo een slecht idee afhankelijk van de kleur dat ik hem ga spuiten.

Okay, heb alles volledig uiteen gehaald (behalve het blok) zodat ik misschien vanavond al kan zandstralen.

Dingen die ik moet bestellen: inklapveren van de poot, wat rubberen ringen en doppen, bougie, spiegeltje, kabels.

Dit ga ik zo snel mogelijk doen dat ik de onderdelen volgende week al heb.

Nu zit ik met 1 deel dat ik maar niet uit elkaar krijg. (zie foto) Devoorvering wil maar niet van de schijfremcover komen. ofwel zit er ergens een verborgen vijsje dat ik mis ofwel is de rubber zo versleten dat deze alles vastplakt. Iemand een idee?

Alvast bedankt voor jullie enthousiasme!

 

21035279_1625031434183144_1553683495_o.jpg

Link naar reactie

De schokbreker van een S is net weer anders dan van een XL en van mijn P... hoe deze in elkaar zit?

Hier bij sip is in ieder geval een exploded view te vinden: https://www.sip-scootershop.com/en/ersatzteile/spare+parts++vespa+50pvet3pkxl-577/steering+column++brake+drum+front-655?

Link naar reactie

Volgens mij kan je dit voorzichtig met een rubber/kunstof hamer uit elkaar tikken. Je slaat dan of lateraal op de schokbreker van de grondplaat af, of op de metalen pin.

Link naar reactie

Okay schokdemper is er af, gisteren alles afgeplakt en vandaag beginnen stralen. Andere helft zal voor morgen zijn maar ben toch al een eind op weg. Tog nu toe geen grote verrassingen tegen gekomen. Beetje opgeplamuurd geweest aan kuip waar je ke voeten plaatst maar dit komt wel vaker voor denk ik? 

Wel tegenslag dat de vorige eigenaren zo graag verfden want moest er 5 lagen afstralen dn dat duurt best lang! 

Morgen avond tweede helft en dan zo snel mogelijk verf halen en onderdelen bestellen!

IMG_0784.JPG

IMG_0786.JPG

Link naar reactie

Jij straalt terwijl je stuur er nog op zit? lekker al die meuk in je lagers... Als je toch alles uit elkaar hebt gelijk je balhoofdlagers en schalen even meenemen, stuurt gelijk een stuk beter. 

  • Like 2
Link naar reactie

Doe het goed of begin er niet aan want zo maak je er alleen maar een puinzooi van als je het niet uit elkaar haalt. Tsja je hebt straks een leuk object voor in de huiskamer, maar met al die zooi in je lagers wil je er niet op rijden. Lagers en schalen zijn met het juiste gereedschap zo vervangen. 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Net terug van vakantie en maar meteen terug aan het project begonnen. Vespa is op geplamuurd op enkele plaatsen en  gespoten. Nu klaar om terug in elkaar gezet te worden maar ik wacht noch op de stukken die volgende week hopelijk zullen arriveren. Ben zeer tevreden over de kleur.

Nu nog enkel vragen: hoe krijg ik mijn white-walls opnieuw wit? Zijn jullie van mening dat een sticker (dacht aan 2 bordeau racelijnen op voorkant) een meerwaarde is?

Hieronder enkele foto' s

21908920_1656164251069862_8845537_o.jpg

21931743_1656164194403201_1037925328_o.jpg

21985536_1656164114403209_788985222_o.jpg

21985725_1656164167736537_1428761974_o.jpg

Link naar reactie

begrijp niet zo goed waarom je daar zoveel belang aan hecht? wilde niet de complete boel uiteen halen. stuur is toch grotendeels plastiek onderdelen en je ziet er van buitenaf niets van dat hij daar niet gespoten is. Geen gevoelige onderdelen die bloot liggen of openingen die niet afgeplat zijn. Een leek als mij in de vespa mechaniek bespaard dat zo'n 3u sleutelwerk minimaal en op vlak van kwaliteit van de restoratie doet dit er zo goed als niet toe. Naar mijn mening dan.

Toch bedankt voor je positieve reacties.

Link naar reactie

Je hebt de complete voorvork eruit toch? Dan pak je die stuurkop er zo af. Maar goed ieder zijn ding.

Whitewalls heb ik geen ervaring mee, lukt het niet om ze met groene zeep schoon te krijgen.

Wat betreft de race strepen, ik zal daar vanaf zien, maar dat is puur eigen mening omdat ik daar zelf geen liefhebber van ben.

Link naar reactie

WD40 werkt goed voor de whitewalls. 

En inderdaad ja de voorvork is er geheel uit... nu spuit je alleen maar verf op de punten van de lagers waar het niet mag komen. Als daar zooi tussen komt (en die zit er al van het stralen vermoed ik) in die schalen stuurt de Vespa niet meer goed en sturen... daar is een Vespa voor gemaakt. De bovenkant van het stuur dat zijn 2 schroeven (aan de onderkant van de onderste stuurhelft) en dan kun je de kabels zo door de onderste stuurhelft heen halen en is alles uit elkaar. 

Link naar reactie

Te gek project maar ik zou je ook aanraden om iets zorgvuldiger te werken, al moet ik zeggen dat je wel in rap tempo gaat, anders kan het nooit een kwalitatieve restauratie worden. Je kunt in mijn topic kijken voor een kleur tip, ik heb ook een vaalgroene tint al is hij niet identiek aan jouw kleur.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...