Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Projectje: PK50S


Julo

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een projectje gekocht. Een PK50S van 1987 in originele lack. Deze is nergens echt roest, het voorspatbord (origineel ook erbij) is ee het slechtst aan toe. Mijn eerste idee is om hem technisch te reviseren. 

Momenteel draait de motor niet. Hij heeft wel compressie en volgens de vorige eigenaar zou hij drie jaar geleden de laatste keer hebben gedraaid.

Mijn plannen om te beginnen:

- tank leegmaken en uitkuisen

- carburator schoonmaken

Welke zaken moet ik zeker nog doen om hem een eerste keer te horen draaien?

Erna wil ik hem echt ten gronde reviseren en alle dichtingen... vervangen + alle kabels vernieuwen. Over herlakken ben ik nog niet uit, wat zouden jullie doen?

IMG_20170818_122016.jpg

IMG_20170818_122352.jpg

IMG_20170818_122031.jpg

Link naar reactie

Afhankelijk van hoeveel geld je er aan uit wil geven natuurlijk. Het belangrijkste is natuurlijk dat het blokje draait (ook even verse carterolie erin gooien) en als het blokje eenmaal loopt dat je weer tot stilstand komt. Oftewel goede remblokken en kabels. 

Link naar reactie
3 uren geleden, nero zei:

Bougie vervangen en bollen!

Groetjes, nero. 

Ben benieuwd... Best sowieso de naft vervangen ook zeker??

Link naar reactie

Julo

Ik heb onlangs een Primavera van 1971 na vijf jaar stilstand gestart. Belangrijkste bij mij was de benzine die nog in de tank zat. Deze was als olieverf en had ook deze geur. Het gevolg na het starten was verstopping van de benzinekraan. Oude benzine dus zeker uit de tank verwijderen. Tank reinigen en nieuwe benzine. Best iets rijker dan normaal want cilinder zal droog staan. Verder inderdaad bougie even checken en eens kijken of hij ontsteking krijgt door de bougie in de bougiekop tegen de cilinder the houden en dan te starten. Als je vonkjes ziet is er ontsteking. Moest dit alles niet voldoende zijn kun je de benzinetoevoer naar de carburator en de Carbu zelf ook nog even nakijken. Ikzelf heb onmiddellijk een brandstoffilter gestoken tussen de tank en Carbu want er zitten steeds vuildeeltjes in de tank die je niet kan verwijderen. Veel Suc6 en laat ons iets weten wanneer ie draait! 

Link naar reactie
9 uren geleden, I-VAN zei:

Julo

Ik heb onlangs een Primavera van 1971 na vijf jaar stilstand gestart. Belangrijkste bij mij was de benzine die nog in de tank zat. Deze was als olieverf en had ook deze geur. Het gevolg na het starten was verstopping van de benzinekraan. Oude benzine dus zeker uit de tank verwijderen. Tank reinigen en nieuwe benzine. Best iets rijker dan normaal want cilinder zal droog staan. Verder inderdaad bougie even checken en eens kijken of hij ontsteking krijgt door de bougie in de bougiekop tegen de cilinder the houden en dan te starten. Als je vonkjes ziet is er ontsteking. Moest dit alles niet voldoende zijn kun je de benzinetoevoer naar de carburator en de Carbu zelf ook nog even nakijken. Ikzelf heb onmiddellijk een brandstoffilter gestoken tussen de tank en Carbu want er zitten steeds vuildeeltjes in de tank die je niet kan verwijderen. Veel Suc6 en laat ons iets weten wanneer ie draait! 

De tank reinigen, hoe pak ik dit best aan?? Spoelen met naft?

Link naar reactie

Een paar nachten in de azijn laten staan (kost niks) en dan goed uitspoelen met water en heeel goed droogblazen na goed gespoeld te hebben. Goedjes als marine Clean werken overigens nog beter voor het geheel reinigen van de tank. 

Wel natuurlijk ook even de kraan eruit halen. 

Link naar reactie

Ik ben er vanavond eens aan begonnen. Ik ga toch een volledige revisie en restauratie doen. 

Kan iemand me aangeven hoe ik het zwarte kapje over de cilinder kan verwijderen? De drie vijsjes zijn gelost maar het lijkt alsof het niet kan passeren zolang de motor onder de scooter hangt.

Bougie ziet er ook niet veelbelovend uit...

Benzine stinkt als de pest en volgens mij is de tank zo roest als iets. Doe ik er niet beter aan van sowieso een nieuw tankske te kopen? 

Ik heb nu een trechtertje op de benzineleiding geplaatst maar volgens mij is alles te vervuild om te kunnen starten.

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG_20170820_222155.jpg

IMG_20170820_213420.jpg

Link naar reactie

Langs de achterzijde zit er ook een vijs die je alleen kan verwijderen als je het achterwiel losmaakt. 

Maar als je voor een volledige revisie gaat kan je best de motor er volledig vanonder nemen. Werkt iets gemakkelijker, zeker bij een small frame. :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
12 uren geleden, nero zei:

Langs de achterzijde zit er ook een vijs die je alleen kan verwijderen als je het achterwiel losmaakt. 

Maar als je voor een volledige revisie gaat kan je best de motor er volledig vanonder nemen. Werkt iets gemakkelijker, zeker bij een small frame. :)

Groetjes, nero. 

Doe ik! Merci! Ik heb een manual besteld voor smallframes, die voor de px had ik al. Zou deze volstaan of zijn er nog aanraders?

https://www.bol.com/nl/p/how-to-restore-classic-small-frame-vespa-scooters/9200000002406595/

Link naar reactie

Ondertussen al wat verder. Hoe verwijder ik de treeplankrubbers zonder ze te beschadigen? Deze zijn in principe nog goed. Ik heb geprobeerd met een platte schroevendraaier de zwarte plastic stoppertjes te verschuiven maar dat lijkt niet te werken.

Voor de logos en de treeplanklijsten zelf: ik vermoed dat de rivetten uitgeboord moeten worden?

IMG_20170821_130931.jpg

Link naar reactie

De stoppertjes zitten ook vast gerivetteerd (zie onderzijde). Eenmaal deze los zijn, kan je (met behulp van een beetje WD40 of zeep) de rubbers er uit trekken.

De pinnetjes waarmee de logo's vastzitten, zitten normaal geklemd in zo'n plaatjes: https://www.sip-scootershop.com/en/products/securing+plate+_18190900. Met een beetje wrikken krijg je deze er wel uit.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Thomassker zei:

De stoppertjes zitten ook vast gerivetteerd (zie onderzijde). Eenmaal deze los zijn, kan je (met behulp van een beetje WD40 of zeep) de rubbers er uit trekken.

De pinnetjes waarmee de logo's vastzitten, zitten normaal geklemd in zo'n plaatjes: https://www.sip-scootershop.com/en/products/securing+plate+_18190900. Met een beetje wrikken krijg je deze er wel uit.

Dus ook de rivetten van de stoppertjes uitboren? Iemand een idee waar ik de kleurcode kan terugvinden. Ze lijken niet opgenomen te zijn op scooter help...

Link naar reactie

Als je de scooter dezelfde kleur als origineel terug wilt geven dan kun je ook simpelweg een onderdeel opsturen naar een verfboer, die meet de kleur uit en maakt exact deze kleur na. Je kunt dit dan gelijk in 2K lak doen. Duurder maar wel degelijker. En gebruik een goede (witte) primer. 

Link naar reactie
18 uren geleden, Thomassker zei:

Misschien neem je best eerst eens een kijkje naar de links die reeds werden gepost :) de meeste van je vragen vinden daar een antwoord. Vooral die pdf is handig om bij je te hebben, afprinten die handel!

http://vespecial.nl/wp-content/uploads/vespa_sf_engine_nl.pdf

http://www.vespa-50.com/Engine/motor-revision.html 

Dus als ik het goed voor heb moet ik sowieso eerst het vliegwiel eraf halen voor ik de motor onderuit kan halen zonder de elektrische kabels te beschadigen? Toevallig iemand een flywheel puller die ik even mag gebruiken (regio Gent)? Als ik deze moet bestellen ben ik efkes werkloos :-). Of waar kan ik die zeker kopen? Heb ik nog iets nodig? De moer is er al van...

 

Link naar reactie

De elektrische kabels die uit de motor komen zitten aangesloten op de kabelboom aan de swingarm van de motor (daar waar de ophanging aan het frame vast zit). Ofwel zit daar een klein zwart kastje waar de kabels met elkaar verbonden worden (in dat geval kan je ze gewoon van elkaar loskoppelen), ofwel komen ze daar samen in een soort stekker-vorm (zie https://www.lambretta-teile.de/bilder/produkte/normal/Zuendgrundplatte-Zuendung-12V-8-Kabel-mit-Batterie-PIAGGIO-Vespa-PK_b8.png) en kan je ze lostrekken van elkaar alsof je een stekker uit een stopcontact trekt.

Vliegwieltrekker kan je bij mij lenen als je wil, net als andere benodigdheden voor PK (de)montage :) ben woonachtig in Merelbeke

Link naar reactie
1 uur terug, Thomassker zei:

De elektrische kabels die uit de motor komen zitten aangesloten op de kabelboom aan de swingarm van de motor (daar waar de ophanging aan het frame vast zit). Ofwel zit daar een klein zwart kastje waar de kabels met elkaar verbonden worden (in dat geval kan je ze gewoon van elkaar loskoppelen), ofwel komen ze daar samen in een soort stekker-vorm (zie https://www.lambretta-teile.de/bilder/produkte/normal/Zuendgrundplatte-Zuendung-12V-8-Kabel-mit-Batterie-PIAGGIO-Vespa-PK_b8.png) en kan je ze lostrekken van elkaar alsof je een stekker uit een stopcontact trekt.

Vliegwieltrekker kan je bij mij lenen als je wil, net als andere benodigdheden voor PK (de)montage :) ben woonachtig in Merelbeke

Stuur je me eens je adres in pb anders? Of heb je een idee waar ik dit kan kopen? Het kastje is los maar er gaan nog kabels achter het vliegwiel, naar de spoelen?

IMG_20170822_123157.jpg

IMG_20170821_172724.jpg

Link naar reactie

Dat zwarte "kastje" dat je er nu hebt afgehaald, is de CDI :) de kabels zitten aangesloten op de kabelboom aan de andere swingarm, meer naar voren toe. Volg anders gewoon de kabels uit de statorplaat richting frame/kabelboom, en je komt wel ergens tegen waar je ze kan loskoppelen. Sowieso blijft dus wel een deel kabels vasthangen aan de statorplaat.

Naast een vliegwieltrekker kan je wellicht ook een koppelingstrekker gebruiken voor een smallframe, zie pb

Link naar reactie

Ik bekijk het vanavond nog eens maar heb me er al scheel op gekeken. Van achter het vliegwiel (stator) lijkt de kabel nergens meer een los te koppelen fiche te hebben tot ze in de middentunnel duiken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...