Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50XL VA52T - een aantal beginnersvragen


Summer

Aanbevolen berichten

Hallo beste Vespa liefhebbers,

Ik ben al enige tijd bezig met het herstellen van een pk50xl automaat, VA52T. Wel zit ik met een aantal vragen, welke na langdurig googelen, nog onbeantwoord zijn.

Welke olie heb ik nodig?

Voor mijn mengsmering wil ik Castrol RS 2-T gebruiken, samen met Euro 95 in een verhouding van 1:50. Maar graag wil ik ook de olie van de automatische transmissie vervangen. Nu lees ik tegenstrijdige berichten op internet. Ik kom uit op drie mogelijkheden: SAE 30, SAE 80, Dexron II ATF.

Wat ik lees is dat vespa zelf SAE30 aangeeft in hun handleiding van de VA52T, maar op een ander forum (dat al jaren gesloten is en waar je dus niet meer kunt reageren) lees ik dat SAE30 te dik zou zijn en er SAE80 in moet. Op het Duitse forum lees ik dat er Dexron II ATF in moet.

Nou wil ik wel de juiste olie gaan gebruiken en hoop ik dat iemand hier mij antwoord kan geven.

Misschien een Pinasco 75 cilinderkit?

De vespa ligt momenteel in 1000 onderdelen, maar toen ik hem kocht heb ik kort test-gereden. Ik merkte toen op dat hij weinig power had, maar de verkoper wist erbij te vermelden dat de bocht van de uitlaat los zat en dat de uitlaat een flinke deuk had. Dit was ook zo en zal worden opgelost. Maar mogelijk wil ik wanneer het frame klaar is, toch een pinasco 75 cc cilinderkit installeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees ook weer hier tegenstrijdigheden. Bij deze kit staat dat je je huidige cilinderkop dient te behouden. Maar bij een andere verkoper staat dat de boring van de cilinderkop wel aangepast moet worden (17,5% meer boring). Heeft iemand ervaring ermee en kan mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Of zijn er nog andere manieren om het vermogen te boosten zonder cilinderkit?

Mocht iemand het leuk vinden, zal ik binnenkort wat foto's posten over de voortgang. Wat ik al gedaan heb:

Benzinetank gereinigd
Zadelhoes vervangen
Bodemplaat nieuwe plaat en koker laten lassen
Carburateur  gereinigd
Velgen vervangen (te veel roest) en nieuwe banden erop
Schokbreker gereinigd en lagers gesmeerd
Alle kappen gedemonteerd en geschuurd en geprimerd

Wat op de planning staat:

Nieuwe sito plus uitlaat
Nieuw luchtfilter
Olie vervangen
Bougie vervangen
Nieuwe accu installeren

In afwachting van jullie antwoord en alvast bedankt!

Link naar reactie

Proficiat met je VA52T, ik heb er vorig jaar ook een aangeschaft. Het is niet het meest geliefde model op de forums, maar ik zelf vind het zalig om mee te rijden.

1) Ook ik heb lang gezocht welke transmissie olie ik moest gebruiken. Ik heb heel lang alle fora afgeschuimd, inclusief de buitenlandse, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat minerale SAE 80W90 de beste keus was. Met het originele boekje van de VA52T naar een bekende motospeciaalzaak in de buurt, en deze bevestigde dit. Na vele kilometers toch nog geen problemen hiermee gehad.

2) De 75cc upgrade, samen met de sito plan ik ook nog te doen. Maar waarom moeilijk doen? Ik zou gewoon een nieuwe speciale aangepaste cilinderkop bijkopen voor deze kit. Ok kost wel wat maar ge gaat toch geen onnodig risico pakken? Als ge de boring moet laten aanpassen ben je ook nog geld kwijt, dus...

Ge moet ook het bochtje van de uitlaat vervangen door een grotere flow als ge de Sito steekt hè.

 

Die weinig power, ik denk niet dat dat aan uw uitlaat licht hoor, als die los zou gezeten hebben zou 'm toch net sneller zijn uitstoot buiten krijgen? Heb je al eens gekeken naar je 7 variorollen? Misschien scheelt daar iets mee. Mijn waren in orde, maar een opkuisbeurtje had toch een (klein) positief effect. Standaard gaat de mijne 45 km/h, waarbij ik 105 kg weeg. Carbusproeiers eens reinigen, en eventueel de sproeiermaat ook eens bekijken.

 

IMG_20170806_215028.jpg

aangepast door Ed75
  • Like 2
Link naar reactie

zoals afgesproken hierbij een aantal foto's

Net na aanschaf. Van veraf ziet ie er best oke uit, dichtbij toch erg veel roestplekjes, deukjes en krasjes en een gescheurd zadel

pk9.thumb.jpg.53eb3d7d864feb8fb4bd393a22871a38.jpgpk10.thumb.jpg.087f32cf790eec7c15416c3309eed242.jpg

Stap voor stap begonnen met de demonteren en vooral, labelen!

pk8.thumb.jpg.6cea71639047b0efbd56a33d10d15cb9.jpg

Verder met de  demontage, het was nog even zoeken om in die kleine krappe ruimte de benzinetoevoer los te koppelen en de tank eruit te krijgen

pk7.thumb.jpg.28d74527e821780e0b0af031f978eea9.jpg

 

Als laatste het gehele blok eronderuit

pk6.thumb.jpg.0c99536c9270b55f1523958ef71e1bf5.jpg

Alle onderdelen grondig schoon gemaakt, even een vergelijking van de voetplaten, na schoonmaak en voor schoonmaak.

pk5.thumb.jpg.4a29ee84d3d45b7a5cbfc155f8148eb5.jpg

De roest viel mee, behalve op de bodemplaat, deze was erg aangetast, hier de "voor het lassen" foto.

pk3.thumb.jpg.71944bb8564938df8ee57b13373d278e.jpg

En het resultaat na het lassen

pk2.thumb.jpg.24863401e23ceae0009c62cb9c71ab92.jpg

Er zullen meer foto's volgen

pk4.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Netjes... je kan SAE80 of atf olie bij een brommerzaak. Het onderblok is heel makkelijk te splitsen en via Dozy op marktplaats kun je voor niet al te veel geld wat keerringen en pakkingen kopen. Ik zou je aanraden de combi van teflon rolletjes en een sito plus te nemen. je kan hem, ik heb ooit 1 scooter voorzien van een pinasco 75cc trekkracht was erg goed, maar de top ligt rond de 60 kmpu. 

Controleer ook of de drijvende poulie droog is... dwz daar waar de rolletjes inzitten. ze mogen niet ingevet zijn.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dankje daan, qua motor ben ik naar mijn mening nog teveel leek om het blok te splitsen, ben bang dat ik het niet meer juist in elkaar krijg, dus ik ga de meer basic dingen doeb, olie verversen, carb reinigen, bougie vervangen etc, en loopt hij niet goed ga ik iemand proberen te vinden die me tegen betaling ermee wil helpen.

 

Een kleine update, na het wegschuren van alle roest en het lassen, heb ik de goede lak flink opgeschuurd maar niet tot op het blanke metaal, omdat deze lak nog goed hechtte. Vervolgens in de roestwerende epoxy gezet.

 

Omdat er veel krassen en roestplekken waren, alles geplamuurd en geprimerd. Dit proces noem ik: plamuur, schuur, prime repeat. Ben best tevreden met het resultaat.

 

Vervolgens volledig in de primer gezet.

 

 

image-1.jpg

image.jpg

Link naar reactie

Leuk kleurtje maar voor de restauratie janmmer dat je de rubbertjes van de zijdeurtjes afgeplakt hebt. Deze kun je gewoon bijbestellen en vervangen (of herplaatsen)  en dan zitten daar geen lelijke randjes als je de tape er straks af haalt. 

Je kunt in NL (ben je eigenlijk NL of BE) kiezen uit 2 vormen nummerplaten. Degene die de meesten hebben en een langwerpige waar ik voor gekozen heb. Deze steekt namelijk niet uit het frame uit. Zie hieronder. 

mTsLpkJ.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Luchtfilter vervangen, bougie vervangen, olie vervangen, bocht en uitlaat gemonteerd en blok eronder, vervolgens velg en zijkappen, stuurkap met elektra aangesloten en de koppeling, rem en gaskabel aangesloten. Helaas rafelde het uiteinde van de gaskabel dus deze moet nog nieuw komen en ik moet ook nog de tank en het zadel monteren maar dit was dus een kleine update.

 

 

 

 

IMG_4723.JPG

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mis je de rubber mat in het midden niet? En je zadel heeft nog steeds die kunststof rand? Mar dan niet in de kleur van de body. Verder erg netjes! 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...