Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Versnelling verspringt


Matsy

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, ik heb een PX150 van 1983 en zit met volgend probleem:

In 2e en 3e versnelling tijdens het rijden verspringt de versnelling/koppeling soms even waardoor ie heel even hoger in toeren gaat en dan weer aanpakt.
Wat zorgt voor een onaangename "snok".
Tijdens dit euvel voel je het linker handvat ( om te schakelen ) ook mee bewegen als ie er even "uitspringt".

Iemand enig idee waar ik moet beginnen zoeken?
Verse boite olie heeft ie al gekregen!

alvast bedankt
Matsy

Link naar reactie

Ik denk aan 3 zaken :

1. Je kan misschien nog je kabels aanspannen. 

2. Je schakelijkkruis versleten, blok moet gesplitst worden. 

3. Schakelblokje versleten. 

Ik zou de eerste en de derde eerst doen.

Hoeveel km heeft je al gelopen?  misschien is het tijd om een revisie te doen. Maar dit als laatste doen en best alle lagers en rubbers enz  vervangen. 

Grtjs Gio 

Link naar reactie
11 minuten geleden, geertvespa zei:

schakelkruis versleten, niet abnormaal bij die kilometerstand trouwens

Yep. En niks anders. Tijd voor een grote revisie.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Matsy zei:

Blok onderuit en helemaal uiteen dan?

Nooit half werk doen bij een revisie.

Link naar reactie

Ofwel je schakelkruisje nu vervangen met je blok nog in de kader ( niet zo erg veel werk )

en in de winter een revisie doen , dan kan je nog wat verder bollen in de zomer :) 

Link naar reactie
27 minuten geleden, Spaniard zei:

Ofwel je schakelkruisje nu vervangen met je blok nog in de kader ( niet zo erg veel werk )

en in de winter een revisie doen , dan kan je nog wat verder bollen in de zomer :) 

Als je nu een nieuw schakelkruis steken, maar de koppeling en primaire as niet reviseert, mag je in de winter het schakelkruis opnieuw vervangen. Dubbel werk en dubbele kosten. Niet doen. 3 weeravondjes doorbijten en volgend weekend weer op de baan!

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Dag iedereen,

Het is zover, motorblokje is gedemonteerd en klaar voor grote revisie!

Ik ben al wijzer geworden uit de vele topics MAAR kunnen jullie me zeggen welk speciaal gereedschap ik moet aanschaffen om alles te kunnen demonteren en monteren?
Ik denk dan aan polietrekker, koppelingstrekker, etc.

ps: raden jullie me zo'n motorsteun aan om aan te werken? of gaat dit even goed op de werkbank!?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

kan perfect op de werkbank. met een vliegwieltrekker en eo'n ding om je vliegwiel te blokkeren kom je al een heel eind.

enkele tips:

oliekeerringen vastzetten met loctite

schakelas op uw achteras is linkse draad

olie aflaten voor je begint

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...