Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Laadstroom Vespa GS160 met Batterij


Pilaf

Aanbevolen berichten

Ik heb de volgende vraag. Heb al een tijdje last van een lekstroom vanaf de batterij met waarschijnlijke oorzaak de originele brugcel.

image.thumb.jpeg.c2bdf468d2950831c089ba3471b0d205.jpeg

Deze heb ik vervangen door een nieuw model.

image.thumb.jpeg.b5496754c5165a27787b136337a52303.jpeg

De nieuwe brugcel is aangesloten volgens volgend schema.

image.jpeg.45c66096ced0ba244df1d91ae6f96f15.jpeg

De plus van de accu op de plus zijde van de brugcel, de min van de accu (aarde) op de min zijde van de brugcel en de 2 zwarte draden van de spoel op de wisselstroom aansluiting van de brugcel.

Gisteren had ik tijdens een rondje rijden een probleem met de sleutel in stand 2 (en dus alle gebruikers aan de batterij). De Vespa viel na 20 minuten stil en bij het terugschakelen naar stand 1 (alleen ontsteking en geen licht) liep de motor weer redelijk. Het rondje toch maar afgebroken en naar huis gekeerd. Tijdens deze 10km was het af en toe stotteren en bij het schakelen naar stand 2 viel de motor weer stil dus snel naar stand 1 teruggeschakeld en zonder licht naar huis getuft.

Mijn eerste gedachte was ontsteking en batterij omdat de GS160 deze gebruikt tijdens het rijden. Eenmaal thuis de batterij doorgemeten en daar stond 5,82 Volt. De batterij was dus al aardig leeg vandaar waarschijnlijk ook het stotteren. Daarna de brugcel doorgemeten en deze is niet defect. De accu vannacht aan de lader gehad en daar stond na een nachtje laden weer 6,25 Volt op.

Vandaag even een filmpje gemaakt omdat het volgende opvalt en volgens mij niet correct is.

Zoals jullie kunnen zien is de laadstroom bij stationair ongeveer 7 Volt, maar zodra ik de toeren opvoer loopt deze op naar een dikke 12 Volt en dat is nog geen vol gas.

Dit kan niet goed zijn en volgens mij ben ik de batterij aan het overladen en dus aan het slopen (of is de batterij al gesloopt?).

Mis ik iets of wat doe ik verkeerd?

Wordt het tijd voor een 6 Volt spanningregelaar? En wie heeft daar ervaring mee?

 

off topic: voor degene met goede oren...je hoort het goed, het rammelen/tikken is terug :''''-(

Link naar reactie

Luigi, bedankt voor je reactie.

Dus een B1BG50SP en de originele zijn dus gelijkrichter en soort van spanningsregelaar in één ?

Was van mening dat de originele slechts een simpele gelijkrichter is en dus vervangen kan worden door een brugcel, juist omdat sip en maskes deze beide zo aanbieden.

Sip: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/gelijkrichter+voor+vespa+125_85152000

Maskes: http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Brugcel-GS150/GS160

Opties zijn dus een B1BG50SP of een brugcel met daarachter een 6 Volt spanningregelaar.

Link naar reactie

Luigi, de min van de brugcel is aangeloten op de batterij en het chassis.

Bij deze de foto van voor de conversie met de originele B1BG50SP

image.thumb.jpeg.69732e14410531016fbfb26206958879.jpeg

Bij deze de foto van de nieuwe gelijkrichter KBPC3510

image.thumb.jpeg.357a19ccb81820b6ecc653d56c553106.jpeg

De dikke blauwe (direct van de min pool van de accu) heb ik inderdaad in de nieuwe situatie doorgelust naar de min van de brugcel, en zoals je ziet ligt de blauwe draad van de accu ook aan het chassis.

Ging er eigenlijk van uit dat de kern van de B1BG50SP de min pool van de gelijkrichter was. Zit ik hier mis?

Maak overigens gebruik van onderstaand electrisch schema:

image.thumb.jpeg.15cc2ce5ca266ba99dc9e55499fa53a6.jpeg

(Bron: http://www.vespa-klub.dk/EL_english.HTM)

De 2 dunne draden op beide foto's (rood en zwart) kunnen trouwens genegeerd worden en zijn niet meer aanwezig. Die komen van de 6 Volt naar USB stepdown converter en had ik tijdelijk aangesloten om mijn telefoon van sap te voorzien tijdens de Giro Mostra 500km.

Link naar reactie

Wow, ik verschiet van je opstelling hoor...

Ben je zeker dat de oude gelijkrichter stuk is? Je kan uitmeten of de kern van de oude gelijkrichter de massa is. Meet es de weerstand tussen de kern en contactpunt '-'.

Ik ben es naar de datasheet van die gelijkrichter KBPC3510 gaan zien en kan nergens vinden of de behuizing aan de min ligt. Moet je es uitmeten dus.

Vond ook op een Duitse site deze mooie opstelling. Ze gebruiken de behuizing van de gelijkrichter niet! Zou deze dan niet aan de min liggen?

n1rmv8.jpg

Het gaat hier over een laadstroom van enkele ampères en jij gebruikt zoveel ' meters draad ' en dan ook nog es overgangsweerstanden in de fiches? Niet goed hoor.

Besef wel dat je een spanningsverlies hebt vanaf het massapunt van de gelijkrichter tot aan de massa van je scooter. Is die weerstand bv 0.5ohm. Dan ben je 0.5Ohm X de laadstroom kwijt. Bij 5Amp is dat dan 2.5V verloren. Is die weerstand 1ohm, ben je al 5V verloren...

Eigenlijk zou deze opstelling wel kunnen werken. Je zekering werkt dan als regelaar boven de 8Amp.

Je hebt werk nu...

Ciao

Luigi

Link naar reactie

Heb beide gelijkrichters doogemeten.

De KBPC3510 (polen even gemerkt met +/-/wissel)

De B1BG50SP

De B1BG50SP is onrustig op de waardes maar lekt niet terug. Toch is het vreemd want met de nieuwe brugcel blijft mijn batterij wel vol als ik mijn GS een paar dagen niet gebruik. Bij de oude was het na een nachtje gedaan en moest ik na een ritje de batterij aan de druppellader leggen.

De kern van de B1BG50SP is dus de min van de gelijkrichter en ligt aan massa (chassis) als deze gemonteerd is. De kern van de KBPC3510 is van kunststof vandaar dat ik de min van de brugcel aan het chassis leg met een blauwe draad, daar waar ook de min van de accu aan zit. Zou niet weten wat hier verkeerd aan is aangezien dit in de originele situatie ook het geval is.

Dan over de foto van de Duitse site, mijn GS heeft 2 draden (zwart) met wisselspanning die beide worden omgezet naar gelijkstroom. Volgens mij gaat de aansluiting op de foto niet werken want er is voor het omzetten van wissel- naar gelijkstroom toch een massa/min nodig?

Je hebt het ook over "meters draad", dit valt toch wel mee? In vergelijk met de originele situatie is er op de beide zwarte, de rode en de blauwe draad slechts 70mm draad bijgekomen om de brugcel netjes te monteren. Lijkt me niet dat dit het probleem veroorzaakt.

Heb nog een film in de oude toestand. Goede waardes en ook de lampen branden goed. Alleen dus een batterij die door de nacht leegloopt.

Kan ik niet na KBPC3510 een 6 Volt spanningsregelaar zetten?

De plus van de brugcel op de "in" van de spanningsregelaar, de "out" op de rode draad naar de accu en de "massa" naar het chassis of blauwe draad naar de accu?

image.jpeg.2d0a9de335158835efa5e6662fb4f09c.jpeg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Even een update want alles werkt weer en bij deze de oorzaak en oplossing.

Ben met een 6v spanningsregelaar aan de gang geweest maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Ze werken misschien goed voor de verlichting maar niet om de accu op te laden.

Via de Vespa GS Yahoo groep kreeg ik van Hiro de onderstaande foto, hieruit blijkt dat mijn brugcel goed is aangesloten.

image.thumb.jpeg.332f81532ca1842d42b16d9910bd9da8.jpeg

Na verder speuren kwam ik in contact met Willem, een elekro wizzard. Hij heeft mij als elekro noob het een en ander uitgelegd, hieronder zijn uitleg.

De manier waarop je de nieuwe gelijkrichter/brugcel hebt aangesloten is helemaal goed, Zo maakt die van de wisselspanning van de generator gelijkspanning.
Nieuwe brugcellen van vandaag de dag hebben vaak wat minder verlies dan de oude (lagere Vf) dit betekend dat je kan verwachten dat de spanning die eruit komt iets hoger is, maar iets hoger is enkele tienden van volts niet de ruim 6 volt teveel die jij ziet.
Als je van een wisselspanning een gelijkspanning maakt met een gelijkrichter komt er uit de gelijkrichter een spanning die nogal fluctueerd. Normaliter wordt er daarom achter de gelijkrichter een grote condensator gebruikt. Hier is die niet aanwezig maar zit er een accu die die rol kan vervullen.
Zonder die condensator of accu zal de spanning die je multimeter aangeeft bij het meten op de + en - van de gelijksrichter een hogere spanning aangeven dan het moet zijn (tenzij je een TrueRMS meter hebt) bovendien zal de spanning hoger zijn dan 6 volt omdat de accu alleen kan opladen als de spanning na de gelijkrichter hoger is dan die van de accu. maar ook met deze dingen meegerekend moeten we niet boven de 10V komen.
 
Een laatste effect van standaard generatoren is dat de open klemspanning (Dus als er niks aanzit) veel hoger is dan de belaste spanning (dus met iets eraan) Dit is ook de reden dat als de voorlamp op je oude fiets stuk ging je achterlamp kort daarna ook naar de filistijnen was. Die kreeg namelijk gewoon een hogere spanning op zn kiezen omdat de belasting op de dynamo flink afgenomen was. (Andersom gebeurde het minder snel omdat de voorlamp meer vermogen gebruikte dan de achterlamp) 
Ik vermoed dat bovenstaand effect hier ook van toepassing is.
De meest waarschijnlijke reden dat die spanning zo hoog is is omdat er een te hoge weerstand zit tussen de gelijkricher en de accu.
Want als er een hoge weerstand tussen accu en gelijkrichter zit en de accu niet goed opladen (dus een lagere belasting op de generator en een hogere spanning) maar ook de spanning niet goed afvlakken (minder afvlakken betekend meer sinusvormige spanning met hogere pieken)
Die te hoge weerstand zou tussen de + en - van de gelijkrichter en de accu moeten zitten.
Dit kan een slecht contact zijn of een vergane kabel, maar het kan ook een niet goed geleidende verbinding zijn in het chassis (als de aarde van de gelijkrichter en die van accu via het chassis met elkaar verbonden zijn)
En als laatste kan het ook de interne serie weerstand van de accu zelf zijn, in welk geval alleen het vervangen van de accu zelf zal helpen.
 
Dus ik vermoed dat een spanningsregelaar niet de oplossing is gezien je verhaal maar alleen de hoge spanning kan oplossen. 
Daarnaast wordt het denk ik ook wel even zoeken naar een geschikte spanningsregelaar want 6V wordt vrijwel niet gebruikt. En daarnaast moet die ook vanaf iets boven de 6v werken anders schiet het nog niet op.
Maar ik zou eerst eens kijken naar de serieweerstand in je bekabeling of accu.
Mocht je alsnog een geschikte spanningsregelaar zoeken dan wil ik best meehelpen maar dan hebben we het liefst ook het vermogen van de generator nodig. Nu kunnen we alleen uitgaan van de 8A zekering en dat helpt maar is nogal beperkt.

Heb daarna interne weerstand van de accu gemeten en de accu bleek op te zijn. Heb de accu (Yuasa) nu 2 jaar maar rij waarschijnlijk te weinig en de druppelader heeft helaas de levensduur niet kunnen verlengen.

Daarna de nieuwe accu aangesloten en alle draden doorgemeten, de massa was goed en ook het verlies (weerstand) minimaal. Waar ik wel achterkwam dat de 2 zwarte draden contact problemen hadden bij de gelijkrichter. De oorzaak lag bij de spoel, ik heb deze begin van het jaar vervangen en deze zonder te meten vast gesoldereerd. Na het opnieuw verwijderen van de spoel bleek dat er op beide koperen draden nog een coating zat. Na deze met schuurpapier te hebben verwijderd was de gemeten weerstand door de spoel weer correct en heb ik de spoel weer vast gesoldeerd.

image.thumb.jpeg.dd08fb9b9ab19949a0132b4b295bc4bd.jpeg

Oplossing was dus uiteindelijk simpel, een nieuwe accu en de coating van draden van de nieuwe spoel verwijderen.

Luigi, bedankt voor het meedenken.

Laadstroom over de accu:

Laadstroom over de spoelen:

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...