Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VBB en VGLA zever


JorisKE

Aanbevolen berichten

Dus ik zit hier met twee blokken. 1 keer VBB en een keer VGLA. 

De motoren zijn alletwee volledig uit elkaar geweest. oliekeerringen vervangen en ook wat lagers.

Nu hoe weet ik of mijn carters nog goed zijn. Als ik meet tussen de wagen en de carters heb ik +-0.05-0.1mm speling. Dit is de limiet ?

Dit zou normaal toch moeten werken want de motoren werkten (draaiden en reed er een toereke mee rond de blok) voor de revisie. Heb ze open gemaakt omdat ik wou zien wat er binnenin aan de gang was en deze reeds onbekende tijd stilstonden. De vorige eigenaar had ze onbekende tijd en de huidige had ze al meer als 5 jaar op stal staan. 

Nu heb ik reeds de blokken terug samen gestoken, maar echter werken ze nu voor geen meter. Ze spuwen terug uit de inlaat. Ze starten heel moeilijk. De onstekingen zijn perfect afgesteld en ik heb ze reeds vroeger en later gezet om te zien of ik een verschil heb, maar niks baat.

Wat kan ik hieraan doen? Complete revisie ? Wat kost mij dit en is dit dan 100% zeker in orde? 

Ik twijfel gewoon aan de carters of deze nog bruikbaar zijn, want zijn serieus gebruikt, maar dit lijkt me wel normaal met voertuigen van 50+ jaar oud.

Kan toch ni zo moeilijk zijn lijkt me, want lijken toch vrij simpele blokjes.

Iemand in Belgie die mij kan verder helpen of de blokjes op een avondje wil samensteken.( Best kan ik even langskomen om te zien of er iets moet besteld worden.)

Want ik weet het zelf ook niet meer wat ik kan doen...

Link naar reactie

Bourages juist gestoken? Contactpunten correcte speling? Pistonringen niet gebroken bij het installeren? Krukassen niet gewisseld?

Link naar reactie

blok stak 100% correct in elkaar.  Heb ze nu al paar keer open en dicht gedaan. Telkens nieuwe pakking e.d .  Denk eerder dat er weer iets raar aan de hand is. 

Alleszins wat me altijd opviel en wat mijn mede collega ook altijd zei. 'Met deze blokken is serieus gemoost'. Zwaar gebruikt en sommige dingen waren echt op een niet koosjere manier gefixt. Uitlaat bevestigd met stukje ijzerdraad e.d. Deze dingen hebben we echter allemaal opelost. Dus ik weet het niet meer, Ben het ook eigenlijk kotsbeu. Dus hierbij mijn laatste poging om nog een oplossing te vinden. Anders zeg ik tegen de eigenaars dat ze beter ergens anders gaan want ik vind het probleem niet en ga hier ook geen twee maanden niet meer aan prutsen want de dagen dat ik hieraan gewerkt heb lopen op en dus ja zo ook de kosten

 

-Carters versleten? kan ik dit checken en kan ik dit laten in orde brengen of is dit onbetaalbaar

-probleem met de krukas?

-vliegwiel dat niet meer genoeg magnetisme opwekt? al lijkt me dit zeer onwaarschijnlijk ( heb al drie vliegwielen geprobeert. Al lijken deze allemaal ZEER gebruikt.

-haarscheur ergens in de carter zodat hij blijft fitten?

 

Nog is vraag, Kan een versleten uitlaat hiermee te maken hebben.? Zou ook maar raar zijn want heb drie verschillende uitlaten geprobeerd en had telkens dezelfde uitkomst.

 

 

Link naar reactie

Uitlaat en vliegwiel: je beantwoordt je eigen vraag.

25 minuten geleden, JorisKE zei:

blok stak 100% correct in elkaar.

Hoe zeker ben je daar van? Zit de piston wel juist? Bourages juist? Etc... "Iets raars" nogal ruim omschreven bij Italiaanse oudijzerblokskes.

Backspit kan wijze op een verslet of beschadigd intakevlak. Haarscheuren e.d. zijn wat ver gezocht denk ik.

Verder zegt een fotootje meer dan 1000 (Kempische) woorden (hiërogliefen). Vooral van dat "gemoos" graag.

Link naar reactie

ik wil gerust naar iemand toe rijden die er iets van kent, die kan de stukken dan is bekijken en zeggen wat ik moet doen. Waar ik op moet letten.

Wat zoals frederik zei, als het niet werkt zal ik wel iets fout gedaan hebben, enkel zou ik niet weten wat :)

 

Alvast heel dankbaar voor de reacties en hopend op hulp :)

Link naar reactie

I've seen worse...

Dat vliegwiel zou'k niet gebruiken. Verder wat schade aan "lip" rond de krukaskamer, laswerk achter de krukaswand, en een flink gehamerd carbuvlak... Niet echt bevorderlijk voor valse lucht allemaal.

Gebruik je naast de papieren ook vloeibare pakking?

 

Link naar reactie

Loctite heeft honderden producten. Als er "vloeibare pakking", "liquid gasket sealant", of "rijstpap mé kinnekessuiker" op het etiket staat is't normaliter goed. 

Link naar reactie

Nero heeft zeker een punt. Laswerk, krukas, revisiekost... beter korte pijn en een vers LML-blokje (met 3 maal het vermogen) eronder!

Link naar reactie

ja maar dan zit ik ook met de ombouw naar 12v? dit brengt ook weer kosten met zich mee? 

krukas mag ik dus zoizo al vervangen? 

En laswerk, dit putten om en bij de krukas dat moet dan weer bijgefreest worden ook ?

Betere motors ? Wat is de prijsklasse en waar vind ik deze want heb er nog geen enkele tegengekomen...

LML blokje dan spreken we ineens over een 1000 tal euros ? Want denk niet dat de eigenaars dit nieuws ter harte gaan nemen. Maarja de eigenaars die er niks van kennen, denken altijd dat hun scooter van goud is.

Link naar reactie

Aan je postgeschiedenis te zien ben je al een tijdje aan het klooien met die blokken. There is no such a thing as a free lunch... Ook al krikg je't aan de praat; het blijft onbetrouwbare oude meuk met weinig vermogen. Gewoon terug dicht gooien en mooi terug geven aan de eigenaren. Wedden dat ze volgende week met hun centen komen wapperen?

LML 5-poorts Reed Valve blokken vind je (mints goed zoeke) voor +/- €720~750. Aanpassing van de motor naar 8" (trommels zijn recupereerbaar, vergt alleen wat vijlwerk aan de remstangen) en het kader aan 12v (altijd een nieuwe reconversiekabelboom, CDI, regulator, remcontact,...) kost nog es een €200~400 (plug er ineens een Sip Road 2.0 onder!) en een avondje of 3 flink doorpappen.

Link naar reactie

ok hartelijk dank voor de info. Nu weet ik wel al een groot stuk meer.

Nu da nog verkocht krijgen aan die mannen, want ik weet nu al dat dit een groot probleem gaat zijn, daar ik dacht dat de blokjes nog te redden waren.  En dit al aan de eigenaren gemeld had. Maarja met deze oude machines zie je dat je altijd voor onvoorwachte kosten kan komen te staan, dus snap wel dat het de beste oplossing is hiervoor.

Gewoon dus geen azie vespas of vespas waar heel hard aan geprult is kopen :) 

 

Nog even een vraagje frederik. het is dus mogelijk als ik de blokken terug in elkaar steek dat ze voor enige tijd gaan werken? Dit is misschien maar een tijdelijke oplossing, maar dan kan ik ze toch al iets aanbieden? of is dit en foute denkwijze van mezelf, want mocht het mijn voertuig zijn ging in voluit voor een ander blok, want ik rijd liever dan in de garage te klooien :)

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...