Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Veel Vespa's (GTSsen) met weinig kilometers


Cantodea

Aanbevolen berichten

Hey allen,

Ik heb mijn Vespa GTS 300 sinds november 2016. Tot nu toe heb ik 6000km op de teller. Ik rij dan ook dagelijks op en af naar mijn werk, zo'n 19km heen en terug en maak ook wekelijks enkele ritjes. Ik rijd er ook mee om kleine boodschappen, zoals naar de bakker, beenhouwer, of een bezoekje aan mijn ouders. Ik rij eigenlijk heel graag met mijn Vespa, veel liever dan met mijn wagen. Ik ga dus makkelijk 10000km per jaar rijden. Ik heb nu ook al een paar treffens gedaan en wat mij opvalt is de lage tot zeer lage kilometerstanden van moderne Vespa's! Ik zie vele Vespa's van meerdere jaren oud met amper 5000km op de teller. Ik vermoed dat er velen zijn die nog geen 1000km per jaar rijden. Hoe komt dit? Tijdsgebrek of geen plezier in het rijden met een Vespa, of zijn er andere redenen? Ik kan begrijpen dat je een oldtimer Vespa spaart, maar een nieuwe, daar moet je toch mee rijden, zoveel als je kan, of niet?

Link naar reactie
2 minuten geleden, Cantodea zei:

Hey allen,

Ik heb mijn Vespa GTS 300 sinds november 2016. Tot nu toe heb ik 6000km op de teller. Ik rij dan ook dagelijks op en af naar mijn werk, zo'n 19km heen en terug en maak ook wekelijks enkele ritjes. Ik rijd er ook mee om kleine boodschappen, zoals naar de bakker, beenhouwer, of een bezoekje aan mijn ouders. Ik rij eigenlijk heel graag met mijn Vespa, veel liever dan met mijn wagen. Ik ga dus makkelijk 10000km per jaar rijden. Ik heb nu ook al een paar treffens gedaan en wat mij opvalt is de lage tot zeer lage kilometerstanden van moderne Vespa's! Ik zie vele Vespa's van meerdere jaren oud met amper 5000km op de teller. Ik vermoed dat er velen zijn die nog geen 1000km per jaar rijden. Hoe komt dit? Tijdsgebrek of geen plezier in het rijden met een Vespa, of zijn er andere redenen? Ik kan begrijpen dat je een oldtimer Vespa spaart, maar een nieuwe, daar moet je toch mee rijden, zoveel als je kan, of niet?

het klopt wat je schrijft, mij is dat ook al opgevallen.

Ik heb mijn Vespa 250 GTS ie 4j geleden 2de hands gekocht en hij was toen 2j en had er een 1500 km opzitten.

ondertussen moet hij bijna binnen voor een 20 000 km nazicht. Ik gebruik hem niet voor woon werk verkeer (ik woon in Antw en werk in BXL) ik vind hem net iets te licht om via de A12 veilig heen en weer te rijden. Bovendien, 1/3 van de automobilisten houden geen rekening met tweewielers als ze naar huis rijden. Het is het me niet waard om wat voor te hebben.

Toch heb ik er al heel wat lange afstandstripjes mee gemaakt. Men eerste trip was naar Aix-en-Provence ik deed er 5 dagen over en nam enkel lokale wegen. De terug weg deed ik in 4 dagen en dan nog een week terplekke. Van een deel van die trip heb ik hier op de site wat foto’s gezet.

Wat ook mooi is, is de Côte Opal en het hinterland. Ook in Nederland en Duitsland kan je heerlijk bollen. En vergeten we het waasland, het Meetjesland, de Vlaamse Ardennen enz. niet ook zalig rijden.

Vaak trek ik er alleen op uit, soms spreek ik met een maat af.

Of ik sluit me aan bij een groepje. Zo vertrek er vaak een groepje aan het Essostation van Beveren. Ze kondigen hun ritten aan op Facebook.

Men Vespa is dan ook pure ontspanning, mocht er iets mee gebeuren, ik zou hem missen J

Link naar reactie

Klopt. Velen kopen er eentje om in 't weekend wat rond te toeren. Als er dan 25 mooie weekends zijn op 't jaar waarin ze kunnen en een toerke ligt tussen de 50 en 100km. Dan kom je rond de 2000km uit. En da's voor sommigen al veel. Moet eerlijk zeggen dat mijn km's ook het meest de hoogte in gingen tijdens weekendjes weg maar die waren ook zeldzaam. Woon-werk totaal uitgesloten, (kleine) kinderen thuis, vrouw rijdt niet,...

Link naar reactie

Ik verdeel mijn km's over 3 Vespa's, per Vespa dus wat minder maar in totaal evenveel als jij hoor...

Een Vespa dient om mee te rijden en niet om in de living te staan ;-) 

Link naar reactie

Klopt, mijne van eind 2013 heeft nu bijna 6000 km, een van de reden dat er zo weinig mee gereden wordt is de verplichte kledij, moest dit niet zo zijn zou ik er veel meer mee rijden, korte tripjes, naar de bakker , boodschap enz. nu gebeurt dat niet omdat je telkens al die rommel moet aantrekken. Denk dat dit voor veel mensen een serieuze belemmering is.

Ben zopas een week met de fiets door Zwitserland en Italië gereden, iedereen rijd daar in short en T-shirt ook op zware motoren maar hier moeten ze weeral heiliger zijn dan de paus dus kan het niet. Ben de Gothard afgereden met de fiets tegen 80,78 km/h met blote armen en benen en een velletje van 2 mm aan, dat mag wel ook hier bij ons en de discussie over wel of niet hebben we hier al meermaals gehad dus laat het maar zo.

Ach ja ik heb ook nog een oldtimer waar 2 remmen op staan en waarvan iedereen het gebruik van de voorste ten stevigste afraad, dat is wel ok zolang ge maar een lange broek, mouwen handschoenen en de rest van de cinema draagt.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Wilby zei:

Klopt, mijne van eind 2013 heeft nu bijna 6000 km, een van de reden dat er zo weinig mee gereden wordt is de verplichte kledij, moest dit niet zo zijn zou ik er veel meer mee rijden, korte tripjes, naar de bakker , boodschap enz. nu gebeurt dat niet omdat je telkens al die rommel moet aantrekken. Denk dat dit voor veel mensen een serieuze belemmering is.

Ben zopas een week met de fiets door Zwitserland en Italië gereden, iedereen rijd daar in short en T-shirt ook op zware motoren maar hier moeten ze weeral heiliger zijn dan de paus dus kan het niet. Ben de Gothard afgereden met de fiets tegen 80,78 km/h met blote armen en benen en een velletje van 2 mm aan, dat mag wel ook hier bij ons en de discussie over wel of niet hebben we hier al meermaals gehad dus laat het maar zo.

Ach ja ik heb ook nog een oldtimer waar 2 remmen op staan en waarvan iedereen het gebruik van de voorste ten stevigste afraad, dat is wel ok zolang ge maar een lange broek, mouwen handschoenen en de rest van de cinema draagt.

Hier heb je wel een punt, langs de andere kant zou ik niet graag in mijn shortje en T-shirt tegen de grond gaan (met beschermkledij trouwens ook niet).

Link naar reactie
1 uur terug, JPU zei:

Ik verdeel mijn km's over 3 Vespa's, per Vespa dus wat minder maar in totaal evenveel als jij hoor...

Een Vespa dient om mee te rijden en niet om in de living te staan ;-) 

Haja, inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Er zijn Vespisten die meerdere Vespa's hebben.. 

Link naar reactie

Mijn Gts is van eind april 2015 en wordt enkel voor de fun gebruikt,tijdens het verlof dan span ik het beestje wel is extra in  ...intussen staan er 37400km  en die zijn meter voor meter met heel veel plezier gereden ! De Tmax is bijna 1 jaar oud en daar staat ook 16300km op de teller . Bij goed weer en wat vrije tijd draaien we de sleutel om en gaan met die banaan !

Link naar reactie
4 minuten geleden, Fendt 4 life zei:

Mijn Gts is van eind april 2015 en wordt enkel voor de fun gebruikt,tijdens het verlof dan span ik het beestje wel is extra in  ...intussen staan er 37400km  en die zijn meter voor meter met heel veel plezier gereden ! De Tmax is bijna 1 jaar oud en daar staat ook 16300km op de teller . Bij goed weer en wat vrije tijd draaien we de sleutel om en gaan met die banaan !

Schitterend!! Ik ben soms wel eens bang dat hij na 5 jaar al zal op zijn. Hoeveel kilometers zou zo'n GTS 250/300 eigenlijk kunnen halen?

Link naar reactie

Ik ben er ooit eentje tegen gekomen op het net die had met zijn gts250  138000km  ...dat was ergens op een of ander  forum en die kerel had een foto van zijn km teller erop gezet. ...enfin nog een tijdje knallen zonder zorgen (hoop ik !) :lol:

Link naar reactie
1 uur geleden, JPU zei:

De hoogste GTS-km-stand die ik tot nu toe ben tegengekomen op de meetings was 62.000 km...

De GTS waar ik mee heb test gereden, voor aanschaf van de mijne, had 78000 km op de teller en hij was echt heel vinnig, er was eigenlijk niks op aan te merken.

Link naar reactie

@ Cantodea : heb je er ook wel eens aan gedacht, dat er mensen zijn die de auto nodig hebben voor hun werk ? Dat er mensen zijn met meerdere hobby's ?

                       Dat er mensen zijn die ook nog oldtimer- auto's bezitten of andere voertuigen en motorfietsen om mee rond te rijden ?

                       Iedere persoon zijn situatie is anders... en dan heeft men soms niet veel tijd om te "GTS-en" als je "tussendoor" ook nog moet gaan werken :) 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik rijd dan wel niet met een GTS, maar doe ook vele km's. Om precies te zijn ongeveer 1000 per maand. 50km per dag woon-werkverkeer.

Ik laat 'm enkel staan als het enorm waait of als het giet dat' ni schoon is. Voor de rest is het vooral een mentaliteitsverandering. Voordien reed ik altijd met de wagen. Toen ik  uiteindelijk de LML in huis had, betrapte ik me erop in het begin nog makkelijk naar de wagen te grijpen als het weer me niet aanstond of als ik moe was. Intussen is het echter een gewoonte geworden en gebruik ik de wagen nog amper. Ik ga er ook mee naar de winkel, naar vrienden, enz. Met de gps erop is dat ook een luxe geworden. Het cruisen is er ook geweldig aan, een gevoel dat je niet in de auto hebt.

Ik vraag me ook soms af hoe rap hij 'op' zal zijn tegen dit tempo, maar kan me niet schelen. Intussen heb ik veel naft, geld en ergernissen in de file bespaard. Ik koop me wel een andere van zodra hij niet meer wil. Misschien wel een zwaardere volgende keer, want vind hem dikwijls te licht voor bepaalde omstandigheden.

Link naar reactie
3 uren geleden, The Sig zei:

Ik rijd dan wel niet met een GTS, maar doe ook vele km's. Om precies te zijn ongeveer 1000 per maand. 50km per dag woon-werkverkeer.

Ik laat 'm enkel staan als het enorm waait of als het giet dat' ni schoon is. Voor de rest is het vooral een mentaliteitsverandering. Voordien reed ik altijd met de wagen. Toen ik  uiteindelijk de LML in huis had, betrapte ik me erop in het begin nog makkelijk naar de wagen te grijpen als het weer me niet aanstond of als ik moe was. Intussen is het echter een gewoonte geworden en gebruik ik de wagen nog amper. Ik ga er ook mee naar de winkel, naar vrienden, enz. Met de gps erop is dat ook een luxe geworden. Het cruisen is er ook geweldig aan, een gevoel dat je niet in de auto hebt.

Ik vraag me ook soms af hoe rap hij 'op' zal zijn tegen dit tempo, maar kan me niet schelen. Intussen heb ik veel naft, geld en ergernissen in de file bespaard. Ik koop me wel een andere van zodra hij niet meer wil. Misschien wel een zwaardere volgende keer, want vind hem dikwijls te licht voor bepaalde omstandigheden.

Pff, ja mijn wagen, ik rij er niet graag meer in. Ik neem veel liever mijn GTS of mijn fiets. En is hij versleten, dan komt er gewoon een nieuwe zeker?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Velen willen er een maar weinigen zijn er heel fanatiek mee. Ik rij heel vaak, zowel met mijn moto als met de px. Ik heb ook al verschillende rijzen ermee gemaakt. Puur voor het plezier kom ik zeker aan 10000km per jaar. Helaas hebben we in onze club ook veel zondagsrijders en dat zie je aan hun behendigheid...

Link naar reactie
9 uren geleden, Julo zei:

Velen willen er een maar weinigen zijn er heel fanatiek mee. Ik rij heel vaak, zowel met mijn moto als met de px. Ik heb ook al verschillende rijzen ermee gemaakt. Puur voor het plezier kom ik zeker aan 10000km per jaar. Helaas hebben we in onze club ook veel zondagsrijders en dat zie je aan hun behendigheid...

Inderdaad, dat laatste is mij ook al opgevallen, komt daarbij dat de vinnigheid van de 300 GTS vaak wordt onderschat, dit is geen bromfietsje..

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Heb mijne nu 2 maandjes geleden, denk ik, gekocht (2dehands weliswaar). had 11750km op de teller staan en heb
er nu 14700km gedaan. Weet wel dat ik de 3de dag dat ik haar in bezit had al rechtstreeks naar zee ben gebold, en dat van
Midden-Limburg regio Genk. Dus dat was direct een zware(440km heen en terug).

Ook woon en werkverkeer +/- 18km enkel en dan in het weekend en tijdens mijn vrije tijd is het praktisch alles Vespa
wat de klok slaat, dus voor boodschappen (vervoerbaar natuurlijk), bezoeken, uitstapjes met mijn vrouw en dochter, pak ik
de Vespa.

Ik denk dat ik op die manier richting de 8 à 9 000 km per jaar ga rijden.

But Enjoying it to the fullest!!:D

Link naar reactie
Op 11-7-2017 om 18:29, Wilby zei:

Klopt, mijne van eind 2013 heeft nu bijna 6000 km, een van de reden dat er zo weinig mee gereden wordt is de verplichte kledij, moest dit niet zo zijn zou ik er veel meer mee rijden, korte tripjes, naar de bakker , boodschap enz. nu gebeurt dat niet omdat je telkens al die rommel moet aantrekken. Denk dat dit voor veel mensen een serieuze belemmering is.

Ben zopas een week met de fiets door Zwitserland en Italië gereden, iedereen rijd daar in short en T-shirt ook op zware motoren maar hier moeten ze weeral heiliger zijn dan de paus dus kan het niet. Ben de Gothard afgereden met de fiets tegen 80,78 km/h met blote armen en benen en een velletje van 2 mm aan, dat mag wel ook hier bij ons en de discussie over wel of niet hebben we hier al meermaals gehad dus laat het maar zo.

Ach ja ik heb ook nog een oldtimer waar 2 remmen op staan en waarvan iedereen het gebruik van de voorste ten stevigste afraad, dat is wel ok zolang ge maar een lange broek, mouwen handschoenen en de rest van de cinema draagt.

Kan ik mij volledig bij aansluiten.
Niemand kan me overtuigen van de verplichte kledijcodex (zoals ze in de wegcode staat) op een Vespa.
Egaal of dit nu een 50-125-250 of 300cc is.
Ik ben persoonlijk overtuigd van de vrije keuze m.b.t. beschermende kledij.
En natuurlijk trek ik dit allemaal wél aan als ik op een "groter" toerke vertrek waarbij ik weet dat ik wat meer snelheid dan een elektrische fiets van 45km/hr ga maken.
Maar ik zie het niet zitten om voor een ritje van een paar km (de korte uitjes naar de winkel, een kort chill-toerke, etc) me om te kleden
d.w.z.  m'n "enkelbedekkende" schoenen, lange mouwen, lange broek aan te trekken om in de agglomeratie rond te tuffen aan misschien nét ietsje rapper dan 40Km/Hr.
Dit maakt voor mij persoonlijk m'n GTS dus "waardeloos" voor de vlotte verbindingen in stad.
(Alhoewel ik het meer en meer aandurf om zonder m'n hoge schoenen aan te vertrekken).  ;-)
Misschien had ik dan omwille van deze reden óók nog een 49cc-Vespa moeten aanschaffen, maar m'n beurs én plaats in garage laten dit niet toe. :-(
Neem nu het weer zoals het de laatste weken is, bijna voortdurend boven de 25°C.
Ik bedoel maar: daardoor worden bij mij de ritjes/ritten dan herleid tot heel wat minder km's op m'n teller, en dan nog enkel 's avonds na 18u00.
Maar op dat ogenblik ('s avonds na 18u00 dus) komt de rest van de familie thuis en dus zou ik m'n quality-time met het gezin moeten opgeven om lekker single met de Vespa te gaan toeren.
Wat ik dan weer wat als egoïstisch aanvoel ten overstaan van m'n gezin.

Om te reageren op de vraag van Cantodea: ik denk dat er heel veel uiteenlopende redenen van persoonlijke aard zijn voor dit fenomeen.
Ik vermoed wat het fenomeen van de maatschappij in de huidige vorm: "Heb geen tijd, veel te druk, ... "
De "groep" mensen die passen in het vakje "Heb geen tijd, veel te druk, ... " is volgens mij de groep waarin er veel mensen zitten die een potentiële koper zijn voor een GTS.
M.a.w. mensen die hun Vespa kopen als een zoveelste utilitair voorwerp.
Daarentegen, van de mensen die kiezen voor een klassieke of oldtimer Vespa, vermoed ik dat dit net de groep is die bewuster hun Vespa kopen en meer gedreven zijn om met de Vespa te bollen en zich, zonder zich ervan bewust te zijn, meer de Vespa-way-of-life-toer opgaan dan de groep GTS-kopers én dus wel veel km's maken.
Tuurlijk klopt deze stelling niet volledig (ik zie hier al honderd-en-een reactie's verschijnen) :-)
Gelukkiglijk zijn er héél véél verschillende denkwijzen en meningen toegelaten op dit forum (hoop ik) :-).
Maar toch denk ik dat deze"stelling" niet volledig uit de lucht gegrepen is.

Btw, ter info: Mijn persoonlijke reden van de aanschaf van m'n GTS was:
Ik had tot verleden jaar nog een Honda CBF1000 maar was het nerveuze optrekken van rood licht naar rood licht en het voortdurend
op en af schakelen (aan Max 70km/hr) beu en zocht daardoor iets gemotoriseerd dat leuk, auto/variomatic, iets of wat tijdlozer en rustiger was,
waardoor ook ikzelf wat rustiger zou worden op twee wielen.
In het laatste opzet ben ik dan toch toch al geslaagd, in km's maken tot m'n grote spijt nog niet.

Alvorens ik hier met m'n reactie afgeschoten wordt:
Ik wou hier gewoon eens neerpennen hoe het bij mij komt dat er relatief weinig km's bijkomen op m'n GTS.
Van dec 2018 tot heden jul 1018 zijn er maar 2130km bijgekomen.
Had er ook liever reeds het dubbele op zien staan.
REDEN? Kort door de bocht: Het gezin.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Mijn Vespa Super GTS 300 van 2015 is te koop met ca 4000 Km Nederlands kenteken.

scooter is werkelijk in nieuwstaat zonder gebruikssporen.

.Extra's

verstelbaar windscherm

Bitubo voorschokdemper

Chrome sierbeugel op voorspatbord

Navigatiehouder op spiegel (zonder navigatie)

Reden verkoop ik heb inmiddels de Vespa Super Tech in zwart van 2019.

bagaerek achter

Topkoffer in kleur

vraagprijs 4500.00€

Inruil Klassieke Vespa mogelijk moet wel in onberispelijke staat zijn of een BMW Boxer of K100 zonder kuip  Ook een Mp3 inruilen is mogelijk.

20180414_101912.jpg

20151109_142836_resized_1.jpg

20151125_102759_resized.jpg

20151125_102833_resized_1.jpg

20160203_140743_resized_1.jpg

20170409_150141_resized_1.jpg

20171121_145647_resized_1.jpg

20171122_151559_resized.jpg

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Op de nieuwe Vespa Supertech staat nu nog geen 600km had er graag meer mee gereden maar door dat ik tijdelijk niet mocht rijden is het lastig voor ik de 1000 km haal om hem zijn 1e beurt te geven. de spullen heb ik in huis.
Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf omdat ik in sommige dealers door nare ervaringen geen vertrouwen heb en een ander zit weer te ver weg en die hebben ook geen zin je te helpen als je de scooter niet daar hebt gekocht.
Dom:  volgens mij je kan beter iets verdienen dan niets. bij zo'n bedrijf kom ik geen 2e keer.
Dat HPE blok van de supertech rijdt nog lekkerder dan de super van 2015 die nog op een nieuwe baas staat te wachten.
Nou hopen op nog wat mooie dagen om nog wat km te maken
 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...