Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eindelijk klaar!! Of toch niet?!?


Ivar Plagge

Aanbevolen berichten

Beste kenners,

Een tijd geleden ben ik begonnen met het reviseren van mijn motorblokje van de PK50XL. Een verhuizing en verbouwing en twee kinderen verder heb ik dan eindelijk afgerond en heb het blok teruggeplaatst. Echter loopt het blok niet mooi stationair en enkel blijft hij lopen als je de choke aantrekt. Uiteraard al gezocht op het forum en de optie valse lucht lees ik regelmatig. Echter de vilten ring is geplaatst. Verder alle aansluitingen nagelopen en nagetrokken voordat het blok onder het frame ging. Dus dat daar valse lucht ergens langskomt die kans lijkt mij minimaal.

Het gaat om de volgende setup:

16.16F DellOtro

75 CC Malossi

Polini luchtfilter

aangepaste vertanding

Sito Plus uitlaat

 

Heeft iemand tips om de oorzaak op te sporen?

 

Verder nog een aanvullende vraag over mijn luchtfilter. Ik heb een filter zoals in de bijlage getoond wordt waarbij ook "maar" twee openingen geopend zijn van het filter. Moeten er meer open en zo ja hoe bepaal je dat?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties!

Groeten,

 

Ivar

Polini.jpg

Link naar reactie

is je carburateur nieuw? of heb je hem voor de verbouwing en de kinderen al eens gebruikt. Maak hem anders een een keertje schoon, misschien help dat!

Link naar reactie

Zit je cilinder goed vast aan de voet en kop? Spruitstuk aan de cilinder lekt niet? 

Valse lucht kan ook de keerring achter het vliegwiel zijn. 

Ik had precies hetzelfde met de PK van mijn vriendin. Liep perfect op choke, zonder geen zin in. Als eerste carb schoongemaakt, toen de keerring vervangen, alle boutjes nagelopen. Uiteindelijk de carb ultrasoon laten reinigen en nieuwe sproeiers erin. 

Link naar reactie

Beste JJP,

Ik heb het blok open gehad en alle lagers en keeringen en dergelijke vervangen. Alles zit goed vast op zijn plek en lekt niet maar ga het nog wel nogmaals nalopen. Carburateur ga ik ook (nogmaals) reinigen en tevens de maat van de sproeier controleren. Carb is ook nieuw en behalve de hoofdsproeier dus niets aan gewijzigd. 

Link naar reactie

Hierbij even een update met wat ik tot nu toe heb gedaan:

  • carburateur gereinigd  (sproeiermaat is 72)
  • Vilten ring is aanwezig
  • Stelschroef staat 1.5 slag uit (was iets meer)
  • keering vliegwiel vervangen
    • hier zat een keering is van 19 / 32 / 7, Inmiddels zit er een 20 / 32 / 7 in. 
  • Bougie vervangen door een NGK BH7S

Inmiddels lijkt het er niet beter op te worden (eerder minder). Starten duurt erg lang en na vele kicks slaat hij aan maar nog steeds alleen met de choke aangetrokken. 

Wat ik nog na moet kijken is de aansluitingen van cilinder en kop op het blok. Vermoeden bestaat bij mij in ieder geval dat dit ook niet de boosdoener is juist omdat het juist gecontroleerd is voor het blok geplaatst werd.

Iemand nog een idee of suggestie?

Groet,

 

Ivar

Link naar reactie

Ook een keer voorgehad, rot gezocht achter hetzelfde probleem. Alles vervangen behalve de cilinder. Uiteindelijk was het te weinig compressie bij mij.  Dan als laatste ook cilinder en piston vervangen. Nu loopt hij nog steeds perfect. Je weet nooit he. 

Veel succes

Link naar reactie

Ik zal trouwens eerst eens kijken of ik ergens de compressie kan (laten) meten. Dan weet ik al meer natuurlijk. 

Komend weekend met vakantie. Weet niet of het gaat lukken om dat voor die tijd nog te regelen. 

Suggesties blijven welkom!

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Goedemorgen,

 

Inmiddels een vakantie achter de rug en tijd om weer verder te gaan met de Vespa. 

Ik overweeg inderdaad om een nieuwe cilinder aan te schaffen. Het huidige exemplaar was nog in mijn bezit en was dus niet nieuw. Vraag is alleen even welke van de twee onderstaande versies met de genoemde setup het beste werkt / past:

http://www.scooter-center.com/de/product/1310001/Zylinder+DR+75+ccm+3+Ueberstromkanaele+Vespa+V50+PK50?meta=?cat=C_V_V5X3T&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER

http://www.scooter-center.com/de/product/1310002/Zylinder+DR+75+ccm+Formula+Vespa+V50+PK50?meta=?cat=C_V_V5X3T&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER

het wordt geen race machine maar bedoeling is om gewoon relaxed 60 KM/U te kunnen rijden. Ik denk zelf dat optie 1 dan de betere keuze is maar hoor graag jullie ervaring/ keuze.

 

THANKS!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Inmiddels een compressietest gedaan en daarbij komt na veel kicken de meter niet verder dan 115 psi. Dat zal te weinig zijn om de boel goed op gang te brengen en draaiende te houden denk ik.

Cilinder dus maar vervangen denk ik. Iemand nog suggesties welke van bovenstaande varianten de voorkeur geniet?

Groet,

 

Ivar

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Goedemiddag,

Inmiddels zijn we weer wat maanden verder en dient het voorjaar zich langzamerhand aan. Hoogste tijd om eindelijk eens door te pakken en de Vespa echt af te maken. In mijn eerdere berichten heb ik jullie gevraagd naar de keuze van de cilinder. Hieronder de beide linkjes. Inhoud is gelijk maar de een heeft veel meer poorten dan de ander. 

Mijn blokje hoeft geen racer te worden maar gewoon lekker vlot rijden. Welke van de twee past daar in jullie optiek het beste bij? Dan kan ik (eindelijk) de boel gaan bestellen. 

http://www.scooter-center.com/de/product/1310001/Zylinder+DR+75+ccm+3+Ueberstromkanaele+Vespa+V50+PK50?meta=?cat=C_V_V5X3T&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER

http://www.scooter-center.com/de/product/1310002/Zylinder+DR+75+ccm+Formula+Vespa+V50+PK50?meta=?cat=C_V_V5X3T&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER

Groet,

 

Ivar

Link naar reactie
12 minuten geleden, Adrian zei:

lees dit nu pas...

115 psi is helemaal niet slecht, bijna 8 bar , dus lijkt me niet het probleem

zit je piston wel juist erin ? 

 

gr

Dat zal ik moeten controleren. Ik ga er vanuit van wel. Mocht in nou toch een setje willen bestellen welke zou dan het beste zijn?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...