Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe gts 300 valt telkens (bijna) stil bij het stoppen


Jos54

Aanbevolen berichten

 

300 GTS Touring 2016

stilvallen, plofjes en onregelmatig/te laag stationair toerental

Splinternieuwe GTS gekocht om “zonder problemen” grotere ritten met vrouw te kunnen doen. Reeds van in het begin leek er iets mis te zijn bij het stoppen en soms viel hij gewoon stil. Dingen die je niet wil tegenkomen te midden van drukke kruispunten of wanneer er in groep gereden wordt.

De dealer weet niet goed raad meer waardoor ik maar zelf op zoek ga.

Symptomen:

  • bij het uitbollen (gas dicht) komen zachte plofjes uit de uitlaat, vrij snel achter elkaar - alleen bij warme motor,

  • wanneer je bijna stilstaat (al of niet al remmend) is het alsof de motor gaat stilvallen (hij “bokt”) - heel soms doet hij dat ook, meestal komt hij daarna weer op zijn stationair toerental

  • onregelmatig stationair toerental (staat eigenlijk te laag, maar meer kan er niet bijgereld worden, anders start hij niet meer!)

  • op zijn centrale steun: bij korte gasstoot en dan weer lossen, stopt het wiel langzaam en als hij bijna stilstaat dan valt het toerental verontrustend terug (laag dus, alsof hij zal stilvallen) en eenmaal dat het wiel dan stil staat, gaat hij terug op zijn normale stationair toerental

  • … voor de rest rijdt hij echt prima!

De dealer heeft al vanalles geprobeerd sinds ik van in het begin heb gezegd dat er iets niet ok was:

  • eerst moest ik hem inrijden, het ging dan wel beteren

  • overschakelen op 98 okt.

  • bij regelen van stationair toerental (maar dat is zoals gezegd nog steeds te laag - anders start hij niet meer)

  • ontluchting van benzinetank verbeterd

  • nieuwe stationair toerental sproeier (ik weet niet of dat bij injectie er wel in zit?)

  • mapping van de computer herdaan

  • vervanging van cutout switch

Dat was het zowat.

Nu ben ik nog bezig om, op zijn aanraden, een flesje “Moto Fuel Stabiliser” op te rijden, maar tot nu toe wordt ik geen enkele verandering gewaar.

Ik word een beetje wanhopig, ook al is er 2 jaar garantie op. Je verliest gewoon je vertouwen in die Vespa!

Graag suggesties/hulp/advies?

Eeuwige dankbaarheid zal uw deel zijn.

Jos

Link naar reactie

Hoeveel km staan er op? Het komt bij gloednieuwe voertuigen wel voor dat ze tijdens het inrijden af en toe stilvallen. De ene al wat vaker dan de andere door toleranties in productie en dus wrijving. 

Maar als ik de rest lees, lijkt het op een te rijk mengsel stationair. Zal in dat geval vast met één van de sensoren te maken hebben. Als ik zie wat de dealer al heeft geprobeerd ga ik ervan uit dat hij meer ervaring heeft met minder moderne voertuigen? 

Er zijn 2 sensoren die een grote invloed kunnen hebben op het stationaire mengsel. De lambdasensor en de throttle position sensor (TPS). Het is raar dat die niet in het lijstje staan van dingen die je dealer heeft vervangen/nagekeken. De kans is groot dat de oorzaak bij één van de 2 ligt. 

Het stationaire toerental mag trouwens eigenlijk niet bijgeregeld worden bij een FI motor, het is computergestuurd en de eventuele schroeven waarmee je het gasklephuis kan aanpassen dienen niet om het toerental aan te passen. Als je dealer dat toch doet, gaat je computer foute informatie verwerken.

Link naar reactie

Wellicht kan er ook nog een probleem zijn met de timing van de distributie ketting.

Heb dergelijke problemen ooit eens met een auto gehad, na het wisselen van de distributie riem kreeg ik na een paar duizend kilometer een onrustig lopend blok, er waren toen een paar tandjes van de riem verdwenen (productiefout) waardoor de timing verschoven was (gelukkig) nog binnen toleranties.

Link naar reactie

Ken een aantal leden die dit ook voorgehad hebben, was opgelost met de laatste nieuwe mapping erop te zetten (dus niet gewoon de bestaande mapping opnieuw te installeren) ;-) 

Grts.

Link naar reactie

Dank voor de reacties. Hoe meer hoe liever.

Momenteel heb ik bijna 3000 km gereden en is er nog geen aandacht besteed aan de sensoren en die nieuwe mapping zal ook nog wel moeten.

Het probleem met de distrubutieketting/riem kan ik niet goed plaatsen.

Zo te zien is er dus nog wel een en ander te proberen.

Reacties nog steeds meer dan welkom, want de werkzaamheden zijn pas gepland voor na het verlof.

 

Link naar reactie

De distributie ketting verzorgd de aansturing van de kleppen, als deze niet goed op tijd staat of verschoven is (door bijv. een slappe of slechte ketting) dan krijg je een slecht lopende motor.

Maar goed ik ben geen Vespa monteur.

Link naar reactie

Ik heb zelf onlangs problemen gehad met mijn 300GTS. Motor sputterde tegen, resette zich constant. Dit gebeurde steeds als ik in putten of op slecht wegdek reed. Na 3tal keren naar mijn  Vespa dealer van toen  te gaan, die me redelijk ah lijntje heeft gehouden! Vespa veel in de garage en na tal van onnodige kosten bij mijn vroegere en BETROUWBARE Vespa dealer gaan aanbellen. Nl De Pauw in Evergem.

Wat  bleek: ik heb deze Vespa 2de hands gekocht met weinig km op de tellers. De Vespa had geruime tijd stil gestaan en de vorige eigenaar had de batterij veranderd. Juiste batterij maar was net iets te klein. Wat bleek: na ettelijke maanden van kopzorgen en kosten, op 5 minuten buiten bij De Pauw: 15euro betaald, nog dekseltje gekregen voor mijn beenscherm...

Diagnose: batterij stond te los en telkenmale gaf dit een storing. Batterij is goed vastgezet geweest en heb sindsdien geen problemen meer gehad. Dank u Rob!

Ik zat ook met de handen in het haar en kon er achteraf mee lachen, wel beetje groen na al de onnodige kosten die ik heb moeten doen.

Link naar reactie

Dag kirstengts, dank voor de reactie. Jammer genoeg zie ik niet direct dat de oplossing voor mijn probleem in dezelfde richting te vinden is, maar het is leuk om te horen dat voor een zeer eigenaardig gedrag van je gts, er zo een eenvoudig en gemakkelijk op te lossen antwoord was. 

 

ik kijk nog uit naar andere ervaringen. Het wordt echt interessant.

Link naar reactie

Ter info, er mag nooit aan de schroeven op de ecu/injector worden gedraaid om de idle te veranderen. Dit wordt af fabriek gedaan en de rest wordt door middel van mapping aangepast. Is dit toch gedaan dan heb je een probleem omdat je TPS ontregeld is. Dit is wel weer goed te krijgen met een diagnose tool maar is wel een gepriegel.

Een mooi stukje over de TPS is hier geschreven:

http://cheekythoma3.wixsite.com/itsme/idle

En op pagina 199/200 staat de Piaggio waarschuwing:

http://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS300-2015-ABS/GTS300-2015-ABS.pdf

En mijn tutorial voor de diagnose tool staat hier:

http://modernvespa.com/forum/topic150992

Link naar reactie

Dag Pilaf, dank voor je antwoord. 

Het wordt wel wat moeilijk voor mij om nog te kunnen volgen. allemaal zeer technisch. Maar dat er iets echt niet klopt kan ik wel begrijpen.

Er is effectief aan dat schroevetje gedraaid, ook al zei de mechanieker dat dat eigenlijk niet mocht (vanwege Vespa). Maar dat hij dat dan toch maar deed op aanraden van de verkoper (die dan blijkbaar ook de verantwoordelijkheid hiervoor op zich nam). Het was ook door aan dit schroevetje te draaien dat mijn Vespa uiteindelijk niet meer wou starten. Na terugdraaien wilde hij wel weer starten, maar het probleem bleef natuurlijk.

Alle reacties bij elkaar leggende denk ik dat er toch nog wel een en ander kan gebeuren om mijn Vespa weer in orde te krijgen. Alleen weet ik niet of mijn dealer dit probleem zal kunnen oplossen. Moet uiteindelijk Vespa zijn verantwoordelijkheid niet opnemen?

Enige suggestie wie dit probleem aankan of wat te doen?

 

 

 

Link naar reactie

Pilaf heeft gelijk,

6 uren geleden, Pilaf zei:

Op pagina 199/200 staat de Piaggio waarschuwing:

6 uren geleden, Pilaf zei:

Ter info, er mag nooit aan de schroeven op de ecu/injector worden gedraaid om de idle te veranderen.

 

49 minuten geleden, Jos54 zei:

Er is effectief aan dat schroevetje gedraaid, ook al zei de mechanieker dat dat eigenlijk niet mocht (vanwege Vespa).

 

50 minuten geleden, Jos54 zei:

Moet uiteindelijk Vespa zijn verantwoordelijkheid niet opnemen?

Duidelijk niet dus, fout ligt bij die mechanieker en niet bij Vespa...ik zou de zaakvoerder confronteren met de handleiding en de kosten voor de nieuwe afstelling voor hem laten.

Link naar reactie
6 uren geleden, JPU zei:

Duidelijk niet dus, fout ligt bij die mechanieker en niet bij Vespa...ik zou de zaakvoerder confronteren met de handleiding en de kosten voor de nieuwe afstelling voor hem laten.

Jos, het is idd een technisch verhaal en een heel gedoe om zonder kennis van de ECU en diagnose gereedschap het weer goed te krijgen.

Zoals JPU zegt, laat degene die aan de stelschroef heeft zitten prutsen het maar oplossen en als dit een echte Vespa monteur is mag hij zich nog wel even achter de oren krabben, want als hij het niet voor elkaar krijgt wordt het een nieuwe ECU.

Je hebt tenslotte garantie.

Succes.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Kwam al eens ter sprake. Heb ook weeeeeeer last van stilvallen en onregelmatig toerental.

Is nu al een poos ok geweest maar ik maak me zorgen.

Heb er twee gts 250. De zwarte nog nooit probleem.

Ik wacht nog weekje misschien het vochtig weer.

Belde alvast vespa coopman ivm probleem ze wisten direct dat vorig onderhoud geen remap vroeg omdat het in orde was.

Beide gts 250 net uit garantie ,gebruik ze dagelijks ,beide ongeveer 7000 km

Link naar reactie

Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik dit probleem op het forum geplaatst heb. 

Om een lang verhaal kort te maken: de dealer heeft het probleem niet kunnen oplossen. Gezien de GTS nog in garantie was, heb ik uiteindelijk een andere, splinternieuwe gekregen. Die rijdt perfect.

Probleem, voor mij althans, opgelost.

Wat er met die Vespa dan verder gebeurd is en of het probleem opgelost is, weet ik niet.

 

Link naar reactie

@Jos54 goed nieuws en mooi om te horen dat er dealers zijn die het netjes voor de klant oplossen, veel probleemloze km-ers toegewenst.

@Tanguyonderwater als de dealer je gts aan de computer heeft gehangen mag je er van uitgaan dat er ook geen fout codes in zitten. Denk dat je toch even naar de basis terug moet en begin eens met een nieuwe bougie. Als je technisch genoeg bent ook even naar de klepspeling kijken, staat een mooi howto filmpje op youtube gemaakt door de heren van scooterwest.

Verder oliepijl en koelvloeistof op orde? Geen lek bij de uitlaat waardoor de lambda sensor foute waardes door geeft aan de ecu? Kijk ook eens onder je zadelbak naar de bedrading of daar eventueel schade te zien is, loop ook de connectoren langs en kijk of ze goed vast zitten.

Link naar reactie

Dat klopt, deze sensor zit in de bocht.

image.jpeg.2d092840db6ee0bebf15e2d321c4c2b5.jpeg

Het zijn vervelende klachten maar als je de bovenstaande zaken zoals bougie, kleppen hebt nageken zou ik toch weer richting de ECU gaan om te kijken of er een fout in zit en of de waardes van Manifold Air Pressure (MAP) en Temperatuur correct zijn. Niet alle fouten worden namelijk weergegeven via het EFI lampje op je dashboard.

Als het inderdaad een ECU probleem is dan moet foutcode P0611 zichtbaar zijn. Deze kan worden gedownload en worden geanalyseerd door Piaggio. 

image.thumb.jpeg.b394a348a6307eddb043929d48cbe440.jpeg

Je kan voor de initiële diagnose naar de dealer gaan of voor 20 euro er zelf een maken. Als je er een zelf maakt kan je zaken als MAP en temp sensoren zelf uitsluiten. Ook staan er misschien andere fouten in zoals de P0611. Zou dan ook bij Piaggio aankloppen als het zo blijft en kijken of er toch niet nog ergens een update voor je MIU1 mapping aanwezig is.

DIY diagnose tool:

https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/28293-diagnose-gereedschap-voor-injectie-vespas/

http://modernvespa.com/forum/topic150992

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...