Jump to content
Vespaforum.be

PX 125 valt terug


Betse

Recommended Posts

Bovenaan zit de ralentivijs (idle screw). De mengvijs (mixture screw) zit aan de zijkant.

IMG_9463.GIF

Edited by Frederik9111
Link to post

Ok, de schroef die 2 &1/2 toer staat uitgedraaid is de stationairschroef :)  Deze staat nu terug origineel (bij indraaien ging de motor stationair sneller draaien)

Dan maar opzoek naar de mengvijs (deze zit niet bovenop, maar achteraan als ik het goed heb) De mengvijs is zeskantig en bovenaan gemarkeerd met een geel puntje/stip.

De markering lijkt mij bij de fabricage aangebracht, vandaar twijfel ik om hieraan te gaan draaien... (miss is eens afspreken niet zo'n slecht plan)

Bij het testrijden kan ik de snelheid van 70-75km/h halen en daarna terug dezelfde terugval. (hij krijgt dan precies teveel benzine)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

 

Link to post

Hoe moeilijk kan het zijn om es aan die mengvijs te draaien?! :blink:

Gewoon indraaien en de toeren tellen. Als je daarna weer in omgekeerde richting weer hetzelfde doet staat ze weer in dezelfde positie, hoor. Wie de schroevendraaier hierbij vasthoudt maakt niet zo heel veel verschil...

Edited by Frederik9111
  • Haha 1
Link to post

Als uw hoofdsproeier te groot of te klein is gaat draaien aan je regelvijs weinig of niets uithalen  ( tenzij je helemaal uit- of in draait). De regelvijs dient alleen om het mengsel fijn af te stellen. 

Normaal moet je regelvijs ongeveer 1.5 toeren uitgedraaid worden. 

Groetjes, nero. 

Link to post
44 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Hoe moeilijk kan het zijn om es aan die mengvijs te draaien?! :blink:

Gewoon indraaien en de toeren tellen. Als je daarna weer in omgekeerde richting weer hetzelfde doet staat ze weer in dezelfde positie, hoor. Wie de schroevendraaier hierbij vasthoudt maakt niet zo heel veel verschil...

mengvijs is een zeskant? Bijna onmogelijk om deze te verdraaien omwille van te weinig plaats (laat staan volledig indraaien)

bij indraaien naar rechts met een kwart (na veel gemoos), sputtert de motor en nadien valt hij uit ... niet meer te starten

bij uitdraaien naar links met een kwart is er op het eerste zicht geen verschil... bij het rijden haalt hij nu precies maar 65km/h meer

(de regelvijzen lijken mij origineel en goed te staan...)

 

Link to post
6 minuten geleden, nero zei:

Als uw hoofdsproeier te groot of te klein is gaat draaien aan je regelvijs weinig of niets uithalen  ( tenzij je helemaal uit- of in draait). De regelvijs dient alleen om het mengsel fijn af te stellen. 

Normaal moet je regelvijs ongeveer 1.5 toeren uitgedraaid worden. 

Groetjes, nero. 

Inderdaad, vandaar ook de vraag naar de stand he. Indien (zo goed als volledig ingedraaid) en een iets te grote sproeier kan/kon dit een verklaring voor de symptomen zijn, he. 

Ondertussen kennen we de stand nog steeds niet en blijft het grotendeels gissen. Kennen we de maat van de luchtsproeier en mengbuis al? Indien hier geen probleem is de volgende stap misschien een te vroege voorontsteking?

Link to post
31 minuten geleden, nero zei:

Als uw hoofdsproeier te groot of te klein is gaat draaien aan je regelvijs weinig of niets uithalen  ( tenzij je helemaal uit- of in draait). De regelvijs dient alleen om het mengsel fijn af te stellen. 

Normaal moet je regelvijs ongeveer 1.5 toeren uitgedraaid worden. 

Groetjes, nero. 

Bij de nieuwere PX'en en overigens de Cosa ook moet de mengschroef ongeveer 2.0 toeren uitgedraaid zijn. Dit heeft te maken met dat bij de nieuwere modellen een fijner schroefdraad gebruikt wordt.

https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Vergaser_Dell'orto_SI_Einstellung

Wellicht nog een handige link voor de topic starter

Link to post
41 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Inderdaad, vandaar ook de vraag naar de stand he. Indien (zo goed als volledig ingedraaid) en een iets te grote sproeier kan/kon dit een verklaring voor de symptomen zijn, he. 

Ondertussen kennen we de stand nog steeds niet en blijft het grotendeels gissen. Kennen we de maat van de luchtsproeier en mengbuis al? Indien hier geen probleem is de volgende stap misschien een te vroege voorontsteking?

Ondertussen heb ik de CDI gedemonteerd (meer ruimte om aan de mengvijs te gaan draaien) Na een duidelijk merkteken met nagellak te hebben aangebracht, heb ik de schroef indraait tot ik weerstand voel. Hij stond +- 1.5 toeren uitgedraaid.

Het zou toch raar zijn moest ik met een hoofdsproeier maat 100 rondrijden (maat kleiner dan 102 - momenteel) terwijl de meeste 105 voorstellen met deze setup.

Link to post

Alle regelvijzen weer op de originele positie gezet. (Mengvijs 1.5 toer uit en stationair 2 & 1/2 uit) De px 125 draait en rijdt als voordien. (70-75km/h)

De luchtsproeier en mengbuis zijn BE5 - 140  voorzien van een hoofdsproeier van 102

Zijn hier mogelijkheden?

 

Link to post

Ok, de mengvijs staat correct. Een volgende nog steeds onbeantwoorde vraag is de maat van de luchtsproeier en de mengbuis.

Standaard zit er in de gecatalyseerd versie (als ik het me goed herinner) een 140 en BE4 in samen met een 96 hoofdsproeier. Ik heb de beste ervaring met 160 en BE3. Geeft wat meer "debiet". 

Link to post

Oei, blijkbaar een laatste bericht gemist!

Zoals gezegd zou'k wat meer debiet geven met een 160 en BE3.

Link to post
Op 25 juli 2017 om 23:05, Frederik9111 zei:

Oei, blijkbaar een laatste bericht gemist!

Zoals gezegd zou'k wat meer debiet geven met een 160 en BE3.

Ondertussen heb ik BE3 en een 160 geplaatst... De hoofdsproeier naar 105 gebracht. (zodat de motor niet kan vastlopen)

Bougie vervangen door eentje met warmte graad 8 

nu rijdt de vespa nog steeds 70a75km/h

na 15min rijden zag we bougie aanzienlijk wit (is nu wel gloed nieuw), doch valt de motor bij 70km/h terug... Het is onmogelijk om vol gas te geven... Heeft iemand nog tips? Misschien de carburateur eens volledig kuisen? Of iets anders over het hoofd gezien?

 

Link to post

Rij eens vol open, en trek dan eens aan de choke. Als de scooter dan versneld is de hoofdsproeier te klein, als de scooter dan merkbaar inhoud (pruttelt) is de hoofdsproeier wellicht te groot.

  • Like 1
Link to post
  • 3 months later...

is dit ondertussen opgelost? Interessante topic! Mijn PX met sip road sport rijdt nu makkelijk 100 op de teller met een 100 sproeier...

Link to post

Ik heb een PX 125 van eind 2015 (één van de laatste) met een sito plus pijp erop en haal vlotjes in het gewone verkeer 70/80 km/u op lange stukken zonder problemen 100 km/u (op GPS niet op km-teller). Dus een PX 125 die amper 65 km/u haalt vind ik raar.

Link to post

Mijn standaard PX200E van '85 haalt rond de 110 op de teller maar daar valt véél meer uit te halen mits wat aanpassingen. Mijn PX125 haalt vlot 100 op de teller, niet op gps. Op GPS rond de 92 dacht ik.

Link to post
  • 8 months later...
  • 8 months later...
  • 1 year later...
Op 22/5/2019 om 10:45, MarzanoSan zei:

Vraag me ook af of dit probleem ooit is opgelost en hoe?
Heb namelijk hetzelfde probleem met mijn PX125 (2016)

 
Tot op heden is het probleem niet opgelost geraakt. Op een geven moment heb ik mij erbij neergelegd... maar nu ga ik bij een erkende dealer raad zoeken?! Als die al wensen te helpen (destijds weinig interesse)
Ik heb reeds een andere topic geopend,
Met hopelijk een vervolg. (Ik hou jullie zeker op de hoogte)
Grts Betse

 

 

 

 

Link to post

Probeer eens ergens een volledige carbu te scoren waarvan je weet dat hij in orde is , en als het kan dan nog een echte delorto bvb van iemand die een upgrade naar 24mm heeft gedaan voor een 177 cc cilinder , en vervang gewoon eens je volledige carbu 

 

grtz sidvespa 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...