Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX 125 valt terug


Betse

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Vandaag verving ik de uitlaat van mij vespa 125 px door een sip road 2.0, evenals de luchtfilter door een Polini kelkfilter

en tenslotte ook de spoeier naar een 106 (standaard sproeier was 96)

Nu de vespa klinkt 100x beter en heeft meer vermogen (vinniger)... toch blijf ik het terugvallen ervaren bij het rijden in 4de vitesse (ergens bij de topsnelheid)

(nu het terugvallen komt meestal voor bij het rijden met twee personen - misschien ervaart hij dan teveel weerstand?)

De maximumsnelheid die ik kan terugvinden op dit forum haal ik lang niet zelf niet met alles aanpassingen... De maximum snelheid ligt rond de 60km/u

Ik vraag mij af op het kan te maken hebben met de sproeier die misschien te groot is? CDI? (is ook stuk geweest - en vervangen door ducati) of mogelijks door de bougie die ik eveneens heb vervangen... (nu hiervoor ben ik naar de scooterwinkel in het dorp geweest)

Beste forumleden, wat kan ik nog aanpassen (sproeier/ bougie) of dit alles volkomen normaal?

 

  • Like 1
Link naar reactie

60 km/u is wel erg langzaam voor een PX 125. Mijn PK 50 S (brommer) loopt op de teller al 53 km/u.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Beste forumleden,

zou het kunnen liggen aan een te rijk afgesteld mengsel? Ik lees online dat hogere toerentallen dan moeilijker bereikbaar zijn... Vanavond ga ik nog eens testen en post ik mijn bevindingen.. (miss heeft de 125px te weinig vermogen)

 

Link naar reactie

De theoretische norm voor SIP Road is de standaardsproeier verhogen met 6 tot 8 punten. Dus ergens in de buurt van 102~104.

Ikzelf heb de beste ervaringen met 5 punten hoger op een PX125, PX 200 en LML 5-poorts 150cc. Sowieso is regelmatig een goeie bougietest doen de boodschap!

 

Link naar reactie

Vandaag gaan testrijden met de geplaatste 106 hoofdsproeier... toen de px koud stond reed hij vlot 70km/h naarmate hij warmer werd hield het op bij 60km/h

(bougie had een bruine kleur bovenaan en rondom beetje zwart)

Dan heb ik de sproeier vervangen naar 105 ... ik had de indruk dat hij even goed ophield bij 60km/h

Tenslotte de sproeier vervangen naar 108 ... dan had ik de indruk dat hij iets snelle ophield, na een tijdje met moeite 60km/h

Nu ik heb geen kleinere hoofdsproeier dan 105... (zou het daaraan kunnen liggen? En kan het plaatsen van een kleine sproeier "het probleem" oplossen...)

Ik zie op youtube tal van filmpjes waar de px 125 makkelijk 80 a 90 km/h haalt... dat heeft de mijne nooit gereden...

Standaard met de katalysator reed hij 60km/h (als hij koud stond ging hij daar soms eens over)

en met de aanpassingen is hij merkbaar vinniger maar over de 70km/h is hij nog niet geraakt...

Misschien kan het ook aan iets anders liggen? (zou een vespa dealer misschien raad weten? en een goed idee zijn?)

 

Link naar reactie
4 uren geleden, arti-bella zei:

theoretische norm is dat niet 2 maten?

Sorry even vergeten vermelden: mét 160 luchtintake en BE3 mengbuis.

 

  • Like 1
Link naar reactie

over wat voor px spreken we hier net? nieuw uit de doos anno 2016 of een px jaren 80?  versleten pistonringen zou een logische verklaring kunnen zijn om niet op snelheid te komen. heeft hij deftige compressie?

Link naar reactie
4 uren geleden, cee zei:

over wat voor px spreken we hier net? nieuw uit de doos anno 2016 of een px jaren 80?  versleten pistonringen zou een logische verklaring kunnen zijn om niet op snelheid te komen. heeft hij deftige compressie?

Zat er bij de eerste modellen niet standaard nen 98 op?  En met katalysator naar 96 gegaan? Kan mij vergissen natuurlijk 

Link naar reactie

http://www.scooter-center.com/product/2599118

Heb bij scooter-center een setje sproeiers gevonden in een kleinere maat.

19 uren geleden, Betse zei:

Beste forumleden,

Waar kan ik een sproeier van formaat 102 of 104 kopen? Heeft iemand hiervoor een link?

Bedankt!

 

Link naar reactie
7 uren geleden, cee zei:

over wat voor px spreken we hier net? nieuw uit de doos anno 2016 of een px jaren 80?  versleten pistonringen zou een logische verklaring kunnen zijn om niet op snelheid te komen. heeft hij deftige compressie?

Het betreft een recente px 125 anno 2011 (voorzien van een katalysator) ... Ik heb de vespa tweedehands gekocht omdat de voormalige eigenaar er niet mee reed.

Nu mogelijks werd door hem de hoofdsproeier reeds aangepast, want toen ik hem kocht betrof de sproeier een 98 (toen haalde ik ook niet echt de topsnelheid waarvan ik iedereen hoor spreken, misschien met een 96 meer) Ik denk dat er met de compressie zelf niets mis is, nu testen met een kleinere sproeier... (enkel nog tijd vinden om erom te gaan want bestellen onder de 15€ blijkt niet te lukken :/ )

Bedankt,

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Betse zei:

Het betreft een recente px 125 anno 2011 (voorzien van een katalysator) ... Ik heb de vespa tweedehands gekocht omdat de voormalige eigenaar er niet mee reed.

Nu mogelijks werd door hem de hoofdsproeier reeds aangepast, want toen ik hem kocht betrof de sproeier een 98 (toen haalde ik ook niet echt de topsnelheid waarvan ik iedereen hoor spreken, misschien met een 96 meer) Ik denk dat er met de compressie zelf niets mis is, nu testen met een kleinere sproeier... (enkel nog tijd vinden om erom te gaan want bestellen onder de 15€ blijkt niet te lukken :/ )

Bedankt,

 

In elke vespa shop die niet alleen plastic verkoopt moeten ze toch wel sproeiers hebben liggen... 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

"In elke vespa shop die niet alleen plastic verkoopt moeten ze toch wel sproeiers hebben liggen..." dit is anders gebleken.

Ze boden allemaal wel een luisterend oor en zelf oplossingen voor het perfect afstellen (met testband en uitstoot meter) maar het afstellen zagen ze niet zitten :)

Vandaar heb ik het sproeiersetje van hierboven aangeschaft en de 102 sproeier ingedraaid (eerste maat kleiner dan 105)...

Dit zorgt voor een wereld van verschil, nu kan ik makkelijk 70 à 75 km/h halen...

Nu wanneer ik dan nog iets meer gas probeer (sneller) krijgen we weer dezelfde terugval (maar neem aan dat dit normaal is)

ik wil echter niet dat het blok vastloopt...

(Als ik de bougie bekijkt is deze bruin op de ontsteking en rondom vrij zwart en licht vochtig van benzine)

Tenslotte zou een vespa van 2011 een standaard sproeier hebben van 96 aangevuld +-4 maten groter zou 100 moeten geven...

Zou een hoofdsproeier 100 dan nog beter rijden dan een 102?

(sip road 2.0 en polini luchtkelk werden voorzien)

Alvast bedankt,

Bert C.

 

Link naar reactie

Hoeveel toeren is je mengvijs uitgedraaid? Indien meer dan 2, telkens een kwartje indraaien en het resultaat boegiegewijs goed in het oog houden.

Gooi die Polini-brol er es af en steek een gewone luchtfilter. Eventueel het "hartje" uitboren maar het model van PX200 (heeeeeeeel goed poetsen achteraf, je wil geen aluminiumschilfers in de motor).

IMG_9455.JPG

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
4 uren geleden, Frederik9111 zei:

Hoeveel toeren is je mengvijs uitgedraaid? Indien meer dan 2, telkens een kwartje indraaien en het resultaat boegiegewijs goed in het oog houden.

Gooi die Polini-brol er es af en steek een gewone luchtfilter. Eventueel het "hartje" uitboren maar het model van PX200 (heeeeeeeel goed poetsen achteraf, je wil geen aluminiumschilfers in de motor).

IMG_9455.JPG

Ik heb juist de polini luchtfilter gekocht en geplaatst en zou hem dan ook graag houden. De mengvijs is onaangeroerd gebleven. Gaat dit invloed hebben op de prestaties/snelheid van de vespa? Veel verscheidene / uiteenlopende richtlijnen ivm met de prestaties verhogen, maar niet echt eenduidige info... Bovendien lees ik reacties met px 125 die 85km/h halen... Maar dat lukt mij niet! Zou dan ook niet graag hebben dat de cilinder vast loopt.

misschien is de hoofdspoeier vergroten en de mengvijs bijregelen een optie? 

Alvast bedankt voor u reactie

 

 

Link naar reactie

Wel... rij es een stukje zonder de polini luchtfilter en voel of het verschil maakt (zolang je niet in een stoffige dreef gaat knallen, kan het geen kwaad).

Niet op toeren komen is eerder een teken van een te grote sproeier dan een kleine.

Maar als de mengvijs onaangeroerd is gebleven en de symptomen zijn vergelijkbaar, zou'k maar es in die richting gaan kijken. Draai ze voorzichig in tot je weerstand voelt (niet keihard te diep; puntje kan afbreken) en tel de toeren. Is standaard 1,5 à 2 hele toeren uit.

Een standaardmotor loopt huis niet vast van een kwartje draaitje meer of minder. De positie van de mengvijs kan daarentegen wél een heel grote impact hebben op de rijprestaties.

Link naar reactie
Op 23-7-2017 om 17:24, Frederik9111 zei:

Wel... rij es een stukje zonder de polini luchtfilter en voel of het verschil maakt (zolang je niet in een stoffige dreef gaat knallen, kan het geen kwaad).

Niet op toeren komen is eerder een teken van een te grote sproeier dan een kleine.

Maar als de mengvijs onaangeroerd is gebleven en de symptomen zijn vergelijkbaar, zou'k maar es in die richting gaan kijken. Draai ze voorzichig in tot je weerstand voelt (niet keihard te diep; puntje kan afbreken) en tel de toeren. Is standaard 1,5 à 2 hele toeren uit.

Een standaardmotor loopt huis niet vast van een kwartje draaitje meer of minder. De positie van de mengvijs kan daarentegen wél een heel grote impact hebben op de rijprestaties.

Zou het rijden zonder polini luchtfilter en bijhorende kelk invloed hebben op de prestaties van de Vespa? Er stond namelijk een originele luchtfilter op en toen haalde hij ook 60km/h met moeite.

Nu frederik, ik heb de indruk dat je de vespa makkelijk en beter kan afstellen dan ik... (mengvijs verhaal) Ik las op het forum dat je om te kopen bent met Karmeliet ... dan neem ik aan dat je uit de regio bent?

 

grts,

Bert

aangepast door Betse
  • Like 2
Link naar reactie

De mengvijs bovenaan carburateur staat 5 volledige toeren uitgedraaid. 

Vandaar waarschijnlijk dat de sproeier 102 nog te groot was...

draai ik nu per kwart terug of grotere hoofdsproeier en terug tot twee toeren uit? 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
1 uur terug, Betse zei:

De mengvijs bovenaan carburateur staat 2.5 volledige toeren uitgedraaid. 

Vandaar waarschijnlijk dat de sproeier 102 nog te groot was...

draai ik nu per kwart terug of grotere hoofdsproeier en terug tot twee toeren uit? 

Alvast bedankt

 

Gezien ik bericht niet kon wijzigen, heb ik hierboven even aangepast.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...