mr160 Geplaatst: 24 juni 2017 Delen Geplaatst: 24 juni 2017 Scootervriend Thoas en ik hebben een VNB gescoord. We zijn van plan hem te laten zandstralen, en in de epoxy te laten zetten: er zit hier om de hoek een bedrijf dat containers en landbouwvoertuigen doet waar we goedkoop terecht kunnen. Geintje :P: Onze uitdaging voor dit project is dat we de Vespa zo origineel mogelijk willen houden, dus liever elk onderdeel reviseren, dan een onderdeel vervangen. We willen uiteindelijk wel op een 'survivor' rijden, niet op een 'barnfind', dus het wordt echt zoeken naar net genoeg doen, en dan wel echt goed. Daarbij moet het leuk blijven, dus onbetaalbare New Old Stock onderdelen komen er niet op. We willen frame schoonmaken, roest onder controle proberen te krijgen en techniek op orde brengen; het originele blok reviseren, met contactpunten, 6V electra en alles. De uitdagingen zijn: de o-lak zo goed mogelijk krijgen, de voorvork reviseren, de flink veroeste tank schoonmaken, een aantal onderdelen die missen in de juiste staat zien te vinden (er mist niet veel: headsetglas, kapje swingarm, kickstart), een zadeldekje met de juiste 'oudheid' scoren, of deze (laten) repareren. We hebben geen haast. Er zit voor ons wel veel nieuwe kunde bij, dus als we wat te vragen hebben, of we hebben wat geleerd en gefotografeerd, zul je het hier wel vinden. Als iemand al tips heeft - bring it on PS: http://vespresso.nl/albums/vespresso-vnb/ (Ohja - Vespresso gheeft een flinke makeover gekregen ) PS2: Post #5000 - hoei! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 24 juni 2017 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2017 Vraag 1: is dit dekje te redden denken jullie? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 24 juni 2017 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2017 Vraag 2: Welke olie gaat er in een demper? Link naar reactie
JPU Geplaatst: 24 juni 2017 Delen Geplaatst: 24 juni 2017 Zo heb ik er ook 1, een VNB1t van 1960, is het model met stuur in 2 helften ;-) Zadelovertrek is volgens mij niet meer te redden... Link naar reactie
propliner Geplaatst: 25 juni 2017 Delen Geplaatst: 25 juni 2017 mooi projectje :-) succes Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 25 juni 2017 Delen Geplaatst: 25 juni 2017 https://www.binnenstadgarage.com/webshop/bardahl/motorfiets-artikelen/detail/253/bardahl-xtf-fork-oil-75w20--56515.html Een 0w10 is het beste alternatief voor een comfortabel, niet al te stugge demping. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 16 juli 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2017 Vandaag met RustyCo in de weer geweest: Na: Tijdens: Voor: Halverwege: Nog wat later: Wat een bizar (goed) spul: je spuit de Reactor over de kruipolie: 't wordt paars, je laat t wat intrekken, en de boent de roest zo weg - zonder dat je aan lak inboet. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 Knap! Na het inspuiten, uitwassen / droogvegen. Hoelang moet je intrekken. Ben van plan de mijne ook te behandelen om die roestplekken te halveren zeg maar. Waar kan ik deze product bestellen / halen. En is het goed eenmaal te doen of om de jaar ofzo. Grtjs Gio Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 18 juli 2017 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2017 Je spuit kruipolie, dan de reactor er gelijk overheen, beetje (15min?) wachten, dan wegpoetsen/boenen. Sommige delen hebben we nog bijgespoten, extra geschrobt. Als er geen lak meer onder de roest zit, kom je uiteindelijk op kaal metaal: bij het naspoelen met water gaat dat gelijk weer roesten, dus je moet het nog nabehandelen. Ik moet nog uitvogelen waarmee, maar ik vermoed dat wij owatrol olie gaan gebruiken. Ik vond dat we erg snel door 2 spuitbussen reactor heen waren (onderkant 1, bovenkant 1, maar eigenlijk nog extra nodig voor velgen, tank, etc.) Er is ook een gel van, die gaan we ook uitproberen. Ik heb het bested bij Werken met Merken. Link naar reactie
Solvato Geplaatst: 19 juli 2017 Delen Geplaatst: 19 juli 2017 Bescherming: hangt van de look af die je wil. Ik heb een Vespa die voor 80% blank metaal is. Heb hem met matte vernis gespoten. Wel eerst een kleurloze hechtingslaag gezet. Voordeel: geen kleurwijziging en makkelijk te onderhouden Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 19 juli 2017 Delen Geplaatst: 19 juli 2017 Duidelijk VNB1T, maar, Die chromé of alu rand rond het schutbord is niet origineel. Werd nooit gemonteerd op VNB1T. Die is er dus achteraf bijgezet. Anders leuke machien hoor. Achterlicht is niet goed zichtbaar. Werd eveneens meegespoten in de lichtblauwe kleur, evenals het (ontbrekende) afdekplaatje onder de voorveer en de velgen (Is niet zo bij dat wiel op de derde foto). Groeten Luigi Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 19 juli 2017 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2017 Ha Mokonzi: goed idee voor een kale scooter, maar op ons project willen we die originele lak niet bedekken - ook al is het transparant. 't is maar 1 x o-lak Luigi: dank voor je input. De schutbordrand is een ULMA 250, ik denk dat we hem maar laten zitten Achterlicht is meegespoten: Het afdekplaatje is ook meegespoten, maar die lijkt niet meer te redden. We zijn dus op zoek naar een o-lak afdekkapje in betere staat In z'n vorige leven is de scooter eens door een plas zuur gereden, de kickstart ziet er ook vrij pokdalig uit: Ik heb al wel een voorveer gevonden: werd die naar jij weet gemonteerd meegespoten? De rubbers ervan zijn ook geverfd! Kijk hier voor mee foto's: http://vespresso.nl/albums/vespresso-vnb/ Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 20 juli 2017 Delen Geplaatst: 20 juli 2017 De voorveer niet! Het zwarte 'Vespa' logo en de zwarte claxon zijn inderdaad zoals ze moeten zijn: zwart! prima De carbu is origineel, ook ok. Evenals de handgrepen op het stuur met de bolletjes op 't uiteinde. Ik weet dat VNB1T ook bestond in mono zadel. Dat was destijds een optie. Je kan dus kiezen. Verder ziet het er allemaal heel ok uit. Veel succes! Luigi Link naar reactie
propliner Geplaatst: 20 juli 2017 Delen Geplaatst: 20 juli 2017 knap gedaan reeds.. nog véél succes met die mooie project Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 23 juli 2017 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2017 Nog wat gepoetst en geboend: Rekje achterop: Nu moeten we op zoek naar hoe te conserveren. Wat ik ken is Owatrol - wat is er nog meer om deze lak, en de plekken kaal staal, te conserveren. Liefst zonder er nog een laklaag overheen te zetten? Link naar reactie
Gio Geplaatst: 23 juli 2017 Delen Geplaatst: 23 juli 2017 Tot hier zal ik je zeker na doen , wat een resultaat . Blijven posten aub . Link naar reactie
AJ Geplaatst: 23 juli 2017 Delen Geplaatst: 23 juli 2017 Maarten... Gepoetst...? Gooi de stralert er over heen joh... Daarma naar de spuitert... (Geintje)... Mooi project... Plezier met het klooie! Een genot om je topic te lezen, Groetjes uit Rotterdam AJ en Kaar Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 24 juli 2017 Delen Geplaatst: 24 juli 2017 ik heb owatrol gebruikt. Onder- en binnenzijde (zeg maar de onderdelen die je niet ziet) heb ik volledig gedaan. De zichtbare delen heb ik enkel de roestplekken behandeld, opsmeren, 10 minuten laten intrekken en weer afvegen. Op deze manier krijg je niet het "owatrol uitzicht" van een glimmende scooter die steeds nat lijkt Link naar reactie
Gio Geplaatst: 24 juli 2017 Delen Geplaatst: 24 juli 2017 Geert kan je wat foto's posten aub . Grtjs Gio Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 25 juli 2017 Delen Geplaatst: 25 juli 2017 foto's staan hier: Link naar reactie
pietermann Geplaatst: 29 maart 2018 Delen Geplaatst: 29 maart 2018 Hoe zit het met dit projectje :)? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 3 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2018 Dochter erbij en huis verkocht, toen 3 keer verhuisd en 4 maanden verbouwd; nu al bijna een jaar zonder Vespa's aangeraakt te hebben... projectje staat nog netjes opgeslagen. Maar ik zit nu goed, en de schuur is groot, dus, als die dan klaar is, kan ik weer los Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.