Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw project: VNB 1959


mr160

Aanbevolen berichten

Scootervriend Thoas en ik hebben een VNB gescoord.

IMG-7951,large.1498225591.jpg

We zijn van plan hem te laten zandstralen, en in de epoxy te laten zetten: er zit hier om de hoek een bedrijf dat containers en landbouwvoertuigen doet waar we goedkoop terecht kunnen.

17882993-1855465754715832-24328774903104


Geintje :P:

Onze uitdaging voor dit project is dat we de Vespa zo origineel mogelijk willen houden, dus liever elk onderdeel reviseren, dan een onderdeel vervangen. We willen uiteindelijk wel op een 'survivor' rijden, niet op een 'barnfind', dus het wordt echt zoeken naar net genoeg doen, en dan wel echt goed. Daarbij moet het leuk blijven, dus onbetaalbare New Old Stock onderdelen komen er niet op.

IMG-7949,medium_large.1498225569.jpg

We willen frame schoonmaken, roest onder controle proberen te krijgen en techniek op orde brengen; het originele blok reviseren, met contactpunten, 6V electra en alles.

IMG-7945,medium_large.1498225530.jpg

De uitdagingen zijn: de o-lak zo goed mogelijk krijgen, de voorvork reviseren, de flink veroeste tank schoonmaken, een aantal onderdelen die missen in de juiste staat zien te vinden (er mist niet veel: headsetglas, kapje swingarm, kickstart), een zadeldekje met de juiste 'oudheid' scoren, of deze (laten) repareren. 

IMG-7900,medium_large.1498225136.jpg

We hebben geen haast. Er zit voor ons wel veel nieuwe kunde bij, dus als we wat te vragen hebben, of we hebben wat geleerd en gefotografeerd, zul je het hier wel vinden.

Als iemand al tips heeft - bring it on :)

PS: http://vespresso.nl/albums/vespresso-vnb/

(Ohja - Vespresso gheeft een flinke makeover gekregen :) )

PS2: Post #5000 - hoei!

 

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vandaag met RustyCo in de weer geweest:

Na:

IMG-0025,medium_large.1500227908.jpg

Tijdens:

IMG-8223,medium_large.1500231084.jpg

IMG-0015,medium_large.1500227836.jpg

Voor:

IMG-7854.jpg

 

Halverwege:

IMG-8218,medium_large.1500231028.jpg

Nog wat later:

IMG-8220,medium_large.1500231031.jpg

Wat een bizar (goed) spul: je spuit de Reactor over de kruipolie: 't wordt paars, je laat t wat intrekken, en de boent de roest zo weg - zonder dat je aan lak inboet.

IMG-8227,medium_large.1500231104.jpg

Link naar reactie

Knap!  Na het inspuiten, uitwassen / droogvegen. Hoelang moet je intrekken. Ben van plan de mijne ook te behandelen om die roestplekken te halveren zeg maar. Waar kan ik deze product bestellen / halen. En is het goed eenmaal te doen of om de jaar ofzo. Grtjs Gio 

Link naar reactie

Je spuit kruipolie, dan de reactor er gelijk overheen, beetje (15min?) wachten, dan wegpoetsen/boenen. Sommige delen hebben we nog bijgespoten, extra geschrobt.

Als er geen lak meer onder de roest zit, kom je uiteindelijk op kaal metaal: bij het naspoelen met water gaat dat gelijk weer roesten, dus je moet het nog nabehandelen. Ik moet nog uitvogelen waarmee, maar ik vermoed dat wij owatrol olie gaan gebruiken.

Ik vond dat we erg snel door 2 spuitbussen reactor heen waren (onderkant 1, bovenkant 1, maar eigenlijk nog extra nodig voor velgen, tank, etc.) Er is ook een gel van, die gaan we ook uitproberen. Ik heb het bested bij Werken met Merken.

Link naar reactie

Bescherming: hangt van de look af die je wil. Ik heb een Vespa die voor 80% blank metaal is. Heb hem met matte vernis gespoten. Wel eerst een kleurloze hechtingslaag gezet.

Voordeel: geen kleurwijziging en makkelijk te onderhouden

Link naar reactie

Duidelijk VNB1T, maar,

Die chromé of alu rand rond het schutbord is niet origineel. Werd nooit gemonteerd op VNB1T. Die is er dus achteraf bijgezet.

Anders leuke machien hoor.

Achterlicht is niet goed zichtbaar. Werd eveneens meegespoten in de lichtblauwe kleur, evenals het (ontbrekende) afdekplaatje onder de voorveer en de velgen (Is niet zo bij dat wiel op de derde foto).

Groeten

Luigi

Link naar reactie

Ha Mokonzi: goed idee voor een kale scooter, maar op ons project willen we die originele lak niet bedekken - ook al is het transparant. 't is maar 1 x o-lak :)

Luigi: dank voor je input.

De schutbordrand is een ULMA 250, ik denk dat we hem maar laten zitten :)

Achterlicht is meegespoten:

IMG-0017,medium_large.1500227845.jpg

 

Het afdekplaatje is ook meegespoten, maar die lijkt niet meer te redden. We zijn dus op zoek naar een o-lak afdekkapje in betere staat :)

IMG-7933,medium_large.1498225433.jpg

In z'n vorige leven is de scooter eens door een plas zuur gereden, de kickstart ziet er ook vrij pokdalig uit:

IMG-7929,medium_large.1498225402.jpg

Ik heb al wel een voorveer gevonden: werd die naar jij weet gemonteerd meegespoten? De rubbers ervan zijn ook geverfd!

Kijk hier voor mee foto's: http://vespresso.nl/albums/vespresso-vnb/

Link naar reactie

De voorveer niet!

Het zwarte 'Vespa' logo en de zwarte claxon zijn inderdaad zoals ze moeten zijn: zwart! prima

De carbu is origineel, ook ok. Evenals de handgrepen op het stuur met de bolletjes op 't uiteinde.

Ik weet dat VNB1T ook bestond in mono zadel. Dat was destijds een optie. Je kan dus kiezen.

Verder ziet het er allemaal heel ok uit.

Veel succes!

Luigi

Link naar reactie

Nog wat gepoetst en geboend:

IMG-7901,medium_large.1498225146.jpg

IMG-7902,medium_large.1498225156.jpg

IMG-8277,medium_large.1500832021.jpg

IMG-8278,medium_large.1500832023.jpg

Rekje achterop:

IMG-7921,medium_large.1498225329.jpg

IMG-8273,medium_large.1500832015.jpg

IMG-8279,medium_large.1500832024.jpg

Nu moeten we op zoek naar hoe te conserveren. Wat ik ken is Owatrol - wat is er nog meer om deze lak, en de plekken kaal staal, te conserveren. Liefst zonder er nog een laklaag overheen te zetten?

Link naar reactie

Maarten...

Gepoetst...?

Gooi de stralert er over heen joh...

Daarma naar de spuitert...

(Geintje)...

Mooi project...

Plezier met het klooie!

Een genot om je topic te lezen,

Groetjes uit Rotterdam

AJ en Kaar

Link naar reactie

ik heb owatrol gebruikt. Onder- en binnenzijde (zeg maar de onderdelen die je niet ziet) heb ik volledig gedaan. De zichtbare delen heb ik enkel de roestplekken behandeld, opsmeren, 10 minuten laten intrekken en weer afvegen. Op deze manier krijg je niet het "owatrol uitzicht" van een glimmende scooter die steeds nat lijkt

Link naar reactie
  • 8 maanden later...
  • 6 maanden later...

Dochter erbij en huis verkocht, toen 3 keer verhuisd en 4 maanden verbouwd; nu al bijna een jaar zonder Vespa's aangeraakt te hebben... projectje staat nog netjes opgeslagen.

Maar ik zit nu goed, en de schuur is groot, dus, als die dan klaar is, kan ik weer los :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...