Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Cosa 200 remsysteem


Aanbevolen berichten

WP_20170623_16_31_26_Pro.thumb.jpg.a5ebd4bd16ed9255695661402f077d1d.jpgIk probeer via dit topic wat informatie op het forum in te brengen over het remsysteem van mijn eigen Vespa Cosa 200 (bj. 1992).

Ondanks de schat aan informatie over zo'n beetje alle Vespa modellen die zich op dit forum bevindt schitteren de geschreven topics over de Vespa Cosa van afwezigheid. Vandaar een aanzet tot een nieuw topic.

Wel nu het hydraulisch remsysteem, een complex stukje techniek. Het probleem waar ik tegenaan liep na aankoop van de Cosa was een lekkende remcilinder in het voorwiel en hierdoor een matige remkracht. Na wat zoeken in de diverse en bekende webshops het juiste onderdeel gevonden, besteld en gemonteerd. Maar helaas bood dat geen oplossing, na een flinke zoektocht op internet en het bestuderen van verschillende Duitse Vespa fora uitgevogeld dat dit probleem mogelijk ook aan de hoofdremcilinder kan liggen, ook dit onderdeel besteld en die is gisteren geleverd.

De montage van de hoofdremcilinder; wat een rot klus! Na 2,5 uur bikkelen (met hulp van een werkplaats handboek uiteraard) de oude hoofdremcilinder uitgebouwd (de oude HR-cilinder zag er goed verrot uit) en nieuwe HR-cilinder op de montageplaat geplaatst;

WP_20170622_11_42_00_Pro.thumb.jpg.88c39c7487f4680838a47dd37f6b85fc.jpg

De drukverdeler (verzorgd de aansturing van de achterrem) beoordeeld, goed bevonden en terug geplaatst;

WP_20170622_11_47_13_Pro.thumb.jpg.79f1e7ed4e4657b6edaff3506ff19c9f.jpg

WP_20170622_11_47_19_Pro.thumb.jpg.d0984170cdbb48b59376ba71fe6f74dd.jpg

De remlicht schakelaar terug geplaatst;

WP_20170622_11_54_53_Pro.thumb.jpg.c0a05f18d03783ab072ec1e6ee4c1827.jpg

WP_20170622_11_55_12_Pro.thumb.jpg.01f441950f1874f5267896c539bbd079.jpg

Na het monteren van alle onderdelen de montageplaat weer terug geplaatst in de Cosa (+/- 1,5uur werk) en de remleidingen aangesloten en het remsysteem getracht te ontluchten. De achterrem geen probleem, binnen een paar minuten ontlucht en werkend maar helaas de remcilinder in het voorwiel ontvangt geen remvloeistof.

De remleiding die de voorrem voorziet van remvloeistof losgehaald van de uitgaande poort van de HR-cilinder en daar kwam remvloeistof uit (dit werkt dus gelukkig). De remleiding losgemaakt van de voorwiel remcilinder, hier kwam geen remvloeistof uit. De remleiding getracht door te blazen met de compressor maar ook lucht komt niet door de leiding.

Conclusie; remleiding die de voorrem voorziet van remvloeistof vervangen (onderdeel is inmiddels besteld). De conclusie onderbouw ik met het feit dat er bij het verwisselen van de remcilinder in het voorwiel er veel rubber en roest deeltjes uit de remleiding kwamen. Ook de uitgave poort van de oude HR-cilinder die de voorrem bediende was flink gecorrodeerd en ook hier kwamen veel rubber en roetdeeltjes uit.

Tot dus verre mijn ervaring met het hydraulisch remsysteem van de Vespa. Topic wordt aangevuld zodra de remleiding binnen is gekomen.

 

  • Like 6
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Op ‎24‎-‎6‎-‎2017 om 19:25, dave zei:

zo'n bizar ontwerp...

Best wel eigenlijk. Heb sinds vanmiddag alle onderdelen binnen, dus ik hoop vanavond of morgen de boel te kunnen installeren.

Hopen dat de boel dan eindelijk werkt.

Link naar reactie

Inmiddels weer flink aan de slag geweest met de Cosa, maar het harde werken is eindelijk beloond!

Wat heb ik nog gedaan;

- remleiding voor vervangen en het hele remsysteem gevuld met remvloeistof en ontlucht (mbv. een vacuüm systeem).

- stelschroef van de voorremkabel vervangen.

En eindelijk werkt het remsysteem :D

  • Like 1
Link naar reactie
7 uren geleden, dave zei:

waar monteert dat hoofddeel? binnenin het frame?

Waar "normaal" je rempedaal + kabel zich bevindt. De tunnel bij een Cosa is iets breder dan bij een PX waardoor het gaat passen, hoewel de werkruimte zeer beperkt is en het zelfs voor mij (relatief kleine handen) een krappe bedoeling was.

Link naar reactie

Bij deze nog een aantal afbeeldingen (de foto's zijn overigens niet van mijn Cosa).

5956f8d7af8b1_C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_SavedImages_11272969jo.jpg.d62e2b86fcd70ddc41b84db2e595b1b6.jpg

De bevestiging van de montage plaat met de hoofd remcilinder en de drukverdeler. ^

5956f8d84d8fe_C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_SavedImages_11272979we.thumb.jpg.63455c7d8c9f71879bca8b5eb41ab8b4.jpg

De voor rem, met links de remcilinder. De voor rem wordt zowel door het hydraulisch remsysteem aangestuurd en door een kabelgestuurde rem via de handrem, rechts in beeld. ^5956f8d91f675_C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_SavedImages_11273070wt.thumb.jpg.53a5e86f104671ae25d1fd796fa78010.jpg

 

Positie van het remvloeistof reservoir ^.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

DOT 3 of 4 wordt geadviseerd.

Het remvloeistofreservoir zit onder het zadel. Er hoort hier ook een rubber balgje in te zitten.

Als het reservoir leeg is, moet je deze vullen maar vooral ook het remsysteem ontluchten en evt. zoeken naar lekkage’s.

Controleer ook gelijk even de staat van de remblokken.

Ooohja, voor ik het vergeet. Werken aan het remsysteem van de Cosa is k*t werk, tijdrovend en frustrerend.

Voor eventuele onderdelen kan je goed terecht bij AVB Classic scooters in Geldermalsen, Anton rijdt zelf een Cosa en weet waar hij het over heeft. Hij kan evt. onderdelen bestellen mocht het nodig zijn, deze onderdelen staan niet in de webshop trouwens 

aangepast door Vespa Reng Deng Deng Deng
  • Like 1
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
Op 22-4-2018 om 00:27, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Ooohja, voor ik het vergeet. Werken aan het remsysteem van de Cosa is k*t werk, tijdrovend en frustrerend. 

x1000! :lol:

Link naar reactie
Op 22-10-2018 om 21:41, Carlvb18 zei:

Beste,

weet je of of je de rubber rond de HR-cilinder apart kunt verkrijgen bij een dealer, of is het in zijn geheel te vervangen? 

Alvast bedankt !

Geen idee.

21 uren geleden, Frederik9111 zei:

x1000! :lol:

Yep :D

  • Haha 1
Link naar reactie

Dus eigenlijk werkt dit zoals bij eender welke auto van de jaren 60/70 ,

 1 remcilinder  en op de achterste rem een drukregelaar. Of mis ik iets?

Link naar reactie
Op 31-10-2018 om 19:05, Wilby zei:

Dus eigenlijk werkt dit zoals bij eender welke auto van de jaren 60/70 ,

 1 remcilinder  en op de achterste rem een drukregelaar. Of mis ik iets?

Klopt!

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

ik ben op zoek naar een stopswitch (remlichtschakelaar ) en een kabel voor de snelheidsmeter voor een Cosa 200.

Bouwjaar 1993, frame nummer VSR1T3026700 

Misschien bestaat er ook een universele versie?

KAN ER MIJ IEMAND HELPEN?

Dank

Walter Becuwe 

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
12 minuten geleden, Vespa9000 zei:

Schitterende post! Ik zit ook met een verroeste hoofdrem cilinder.. iemand een concrete tip waar ik dit nog op de kop kan tikken want niet meer te bestellen bij Vespa.

Hartelijk dank

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/hoofdremcilinder-op-het-rempedaal_2288283?q=Hoofdremcilinder

Link naar reactie
1 uur geleden, Vespa9000 zei:

Schitterende post! Ik zit ook met een verroeste hoofdrem cilinder.. iemand een concrete tip waar ik dit nog op de kop kan tikken want niet meer te bestellen bij Vespa.

Hartelijk dank

Via SIP scootershop is de hoofdremcilinder nog nieuw te krijgen.

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/hoofdremcilinder-op-het-rempedaal_2288283?q=Hoofdremcilinder

Een gereviseerde zal ik nooit aan beginnen.

93162667-FCBA-4C09-8D9F-BD6C37F1F1D8.thumb.png.43ae8ec0545fb78293755533135d824f.png

De remcilinder is volgens mij voor alle Cosa types geschikt.

Succes met inbouwen.

Groeten,

Rik Reurink.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...