Jump to content
Vespaforum.be

PK50 XL tunen


Recommended Posts

Hallo allemaal, heren/dames van vespaforum.be

ik ben Ward uit Nederland en ik heb een vraag. Ik heb recent een Vespa PK 50 XL gekocht, gespoten en een nieuwe uitlaat onder gelegd. Paar kleine dingetjes gefixt. Nu wil ik het beestje toch een stukje harder laten lopen (geen 120, maar 65-70).

Ik heb er recent een polini uitlaat onder gelegd en ben nu aan het kijken naar cilinderkitjes. Ik heb op scooter central een 75cc polini cilinderkit gevonden (3 varianten. Sport, race en touring). Weet iemand welke van de 3 het beste is? 

Kan ik zonder aanpassingen in de carburateur deze cilinderkit installeren of moet ik dingen wijzigen. (Bougie is 40 km geleden vervangen, uitlaat zit er 15 km op) 

Ik ben benieuwd,

Groeten

 

Ward

Link to comment

Neem

DR 75, iets betrouwbaarder

16/16 carb met aangepaste sproeier

Vertanding primair aanpassen naar 16t

Dan rijdt je aan 70/75 km

Ik zou dan ineens ook je remmen goed nakijken ;)

Link to comment

Bedankt voor je reactie! Ik heb zojuist de 75cc polini besteld, snellere tandwieltjes zitten er volgens mij al in, met standaard carburateur en polini uitlaat haalt ie 55. Net dus 75 cc, polini luchtfilter besteld. Wat heb ik nu nog nodig?

Link to comment
5 hours ago, WarddeJ said:

Heb zojuist de malossi besteld. Verder nog iets anders nodig of is dit het? Ik heb momenteel dus de 75cc polini met polini uitlaat en malossi 16.16 carb. Nog andere benodigdheden die echt een must zijn?

 

je zal die primair overbrenging moeten aanpassen. let op, dat is dan niet plug&play, motorblok moet open. En sterkere koppeling of sterkere koppelingsveren, als ik me niet vergis. 

Link to comment

Je hoeft niet de hele overbrenging aan te passen. Bijvoorbeeld een Pinasco primair (kleine tandwieltje) kan al helpen. DRT heeft ze tegenwoordig ook. Je moet even je tandjes tellen en zien hoe lang je overbrenging nu is. 

Verder: de 75 cc + 16-16 carb route is al vele malen besproken, ook op dit forum. Een beetje zoeken en lezen kan geen kwaad. 

En met een beetje logisch nadenken kom je ook een eind. Grotere cilinder = meer vermogen en meer verbruikt. Meer verbruik vraagt om een aangepaste brandstof toevoer = grotere carburateur en vergeet de sproeiers alsjeblieft niet. Koop een setje om de juiste afstelling te vinden. Ik denk dat je ergens rond de 70/72 hoofdsproeier nodig hebt. Een sterktere veer voor in je koppeling is ook een must ivm het toegenomen vermogen. 

 

Link to comment

Klopt helemaal wat hierboven staat. Iets groter primair icm een 70 sproeier. Standaard 16.16 is voorzien van een 58 sproeier. Groter primair zorgt voor een hogere eindsnelheid. Je zult nu erg snel naar de 55 kmpu trekken. 

Volgende stap is een 102 cc cilinder i.c.m. een 19.19 en grotere vertanding. 

Stap daarna is misschien een pk125 blok met 136cc en 20.20 carburateur. 

Link to comment

Hallo allemaal, inmiddels een aantal dagen verder. Polini 75cc zit er op. Malossi carburateur er op. Vandaag kwam dan eindelijk de dag dat we alles weer in elkaar gingen zetten. 

 

PROBLEEM: Hij start eigenlijk vrijwel niet. Als hij start dan hoor ik plofjes die mij doen denken aan dat er brandstof buiten de cilinder ontploft. Als hij start en ik geef een beetje gas dan gaat hij erg hoog in de toeren lopen (richting alarmerende hoogtes). Er zit een klein beetje speling in de carburateur en het verbindstuk. Alles zit goed vast en strak. Ik ben ten einde raad. Iemand een idee?

Ik heb geen idee waar de grotere sproeiers te vinden zijn. IEMAND??

Link to comment

daar mag absoluut geen speling op zitten... veroorzaakt valse lucht waardoor de problemen ontstaan die je beschrijft.. bij mij was het ook het geval en mistte ik dus de vilten ring die echt noodzakelijk is tegen deze valse lucht.. 

 

Link to comment

Nou, het probleem is opgelost. De valse lucht wordt niet meer getrokken. De bouten op de cilinderkop waren niet juist aangedraaid. Fijn. Even een stukje rijden.

TOCH NIET! Na het kicken start hij vrijwel direct. Maar na 100 meter begon hij te haperen en viel hij uit. Toen ik nogmaals probeerde te starten/kicken voelde ik nauwelijks weerstand en het vliegwiel draaide niet rond. Af en toe doet hij het wel. Als bovenstaande situatie zich voordoet dan slaat hij niet aan. 

Iemand een idee? Carburateur afstellen?

 

Ps. Ik waardeer ieders hulp met mijn vragen. Hartelijk dank allen! 

Link to comment

1) Waar heb je de cilinder gekocht? 99,9% zeker dat ze daar ook sproeiers verkopen. Gewoon zoeken. SIP, SCOOTERCENTER, alle sites die onderdelen verkopen hebben ze. 

2) Het lijkt erop dat je te snel gaat en stappen over slaat. Zet alles goed en rustig in elkaar. Loop alles na, zijn alle boutjes en moertjes goed aangedraaid, zit de piston met het pijltje naar de uitlaat, pakking, etc etc. 

3) Welke sproeier zit er nu in?? Je kan afstellen wat je wil maar zonder de juiste maat sproeier schiet dat niks op.

Link to comment

Bovenstaande malossi 16.16 gekocht, standaard sproeier. Ik heb al geprobeerd te zoeken maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik naar moet zoeken. Het intypen van "main jet" heeft op alle sites geen zin vandaar de vraag naar een link

Link to comment
1 uur geleden, WarddeJ zei:

Nou, het probleem is opgelost. De valse lucht wordt niet meer getrokken. De bouten op de cilinderkop waren niet juist aangedraaid. Fijn. Even een stukje rijden.

TOCH NIET! Na het kicken start hij vrijwel direct. Maar na 100 meter begon hij te haperen en viel hij uit. Toen ik nogmaals probeerde te starten/kicken voelde ik nauwelijks weerstand en het vliegwiel draaide niet rond. Af en toe doet hij het wel. Als bovenstaande situatie zich voordoet dan slaat hij niet aan. 

Iemand een idee? Carburateur afstellen?

 

Ps. Ik waardeer ieders hulp met mijn vragen. Hartelijk dank allen! 

lijkt me een vastloper... iets te hard open getrokken? en hoeveel brandstof zit er in je tank, heb je hem op reserve gezet? 

je kickt maar je vliegwiel blijft stil staan? is je koppeling goed afgesteld. ook lijkt het erop dat je kickstarter intern is gebroken of de spie van je vliegwiel op de krukas... 

Soms doet hij het wel, soms niet... pick-up, bougiekabel, bougiedop, bobine. kan vanalles zijn!!

foto's... 

 

Edited by Daan
Link to comment

zoek op sip-scootershop  op Jetting kit dell 'orto

Je moet een 50-72 kit en een 75-98... 

Je setup zit net op de grens (DR 75cc icm met een Dell orto 16.16 is sproeier 70 gangbaar.) met malossi carb en Polini cilinder kan hij net over die 72 gaan. 

 

Edited by Daan
Link to comment

Biij mij zit er een 74 in , > set up 75 dr / 16/.16 carb. 

74 is eigenlijk te groot , maar heb dat indertijd  gedaan voor het roderen. Zit er eigenlijk nog altijd in,, Mixture schroef wat aangepast  en staat nu eigenlijk iets te rijk,  maar çava start goed, rijdt goed...   " even" de sproeier vervangen bij een smallframe bestaat niet.

Beetje lui , ik beken

Link to comment

Lijkt mij een probleem in de buurt van de koppeling met dat doorkicken , ofwel gewoon kabel te hard gespannen , verkeerd in elkaar  gestoken , spie aan de koppeling gebroken 

grtz sidvespa

 

Link to comment

spie koppeling id ook eerste gedacht,

En waarschijnlijk/mischien te wijten aan versleten primair waarvan  de veren total los zijn , dit dan in combinatie met uitgesleten spie opening krukas  , en of koppeling niet vast genoeg gezet ...etc etc etc

kortom de arme spie krijgt volle lading op zijn doos ...

 

gr

 

Edited by Adrian
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By LordHelmchen
      Hoi,
      dit verenset vervangt de centrale koppelingsveer van de Smallframe Modellen. Is heel simple af te stellen, smooth te trekken maar houdt geweldig.  2o PK + X zijn geen probleem met de originele 3 koppelingsschijfen. Waarom veel geld uitgeven aan dure koppelingen of XL2-deksels als het makkelijker kan.
      Set inkl. 12 veren    65€
      Excuses voor mijn nederlands.
      Groet Ralph
    • By Bernard83
      €40
      1500 km - gebruikssporen
      zonder piston
      https://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+cylinder+dr+177+cc+_10001000?fbclid=IwAR0tv36nneOAADuu1qpldfOoSnzmRc7w8aoykr3uFyovHqpHPvGFsOa3ivw
      locatie: regio Gent




    • By Bernard83
      €75
      klassieke SIP ROAD-uitlaat met gebruikssporen (geen roest!)
      https://www.sip-scootershop.com/en/products/echappement+racing+sip+road_24156200
      locatie: regio Gent



    • By jeroen88
      Heren,
       
      ik ben bezig met opbouw motor Vespa Vgl1t met Pinasco 160cc reed valve, bollag expansie uitlaat, carbu cp23.
      kan iemand mij helpen met te zeggen welke hoofsproeier er best gestart word?
      gr
      jeroen
    • By Stevo VS
      Toen ik mijn 52 kocht was ik helemaal in de wolken van de looks! Toen ik wat ging rijden vondt ik het charmant tegen 50 a 55/u te rijden!
      Na in de Alp Days door ene met ne 52 voorbijgestoken te worden met mijne sprint wist ik het dat moet ik ook hebben!
      Hier de ombouw van standaard naar Nagy 12HP touring buffel!Gelijk ook ineens pinasco voor en achterveren en pinasco remmen en trommels gestoken



×
×
  • Create New...