Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gps op PX anno 2013


Julo

Aanbevolen berichten

Ciao

Ik wil graag mijn TomTom 440 installeren op mijn Vespa PX. Alleen vraag ik me af waar ik elektriciteit kan aftappen. Kan iemand van jullie mij verder helpen Groetjes

Giulio

Link naar reactie

Op mijn P200E heb ik vooraan de boel afgetapt. 

N5p9O7M.jpg

Dit naar een KOSO kastje die van de gelijkstroom echte gelijkstroom maakt

Lzljb8D.jpg

Deze gaat weer netjes naar een kastje (stepdown converter) dat er 5V USB van maakt. (extra gaatje moeten boren door het schild heen)

Ene aansluitpunt is voor de inkomende, de andere voor de aarde. Ik heb hiervoor de aarde van een van de knipperlichten gebruikt zoals je ziet. 

uw6JzHk.jpg

Alles netjes ingepakt... 

bB0JQyM.jpg

Waarmee ik mijn El Cheapo Powerbank weer voed

ZLYarE7.jpg

Deze zit met noppentape vast aan de binnenkant van mijn kastje

OykYXJm.jpg

Mijn Garmin gaat gewoon lekker op z'n eigen accu en als deze leeg begint te raken koppel ik de powerbank af van de lader en koppel ik deze van de inpiut af en sluit k de output aan op de Garmin die netjes weer tot vol oplaad (ook gewoon tijdens het rijden en navigeren) is de Garmin vol dan haal ik 'm weer los van de powerbank die ik weer door naar vol toe laad.

Garmin steun met ram mount bevestigd op kastje...

MyF3jyt.jpg

 

Echter als je een modernere PX hebt met accu kun je gewoon van de accu af tappen wat een heeeeel stuk makkelijker is. Dan kun je ook gewoon je motoraansluitkabel gebruiken. 

 

 

 

Link naar reactie

Die powerbank is bij mij ook niet nodig. Echter aangezien de Vespa nogal oude techniek heeft zit die er tussen als buffer om mijn Garmin te beschermen. Ik heb gewoon 5V USB output dus dat hoort te werken. Mocht de Vespa plots een piek leveren oid... dan komt die in de goedkope powerbank en niet in mijn dure garmin. Ik heb ooit eerder een garmin opgeblazen door een foutje met de elektriciteit dus het is puur als buffer. En die Powerbank kan ik 's avonds in mijn tent ook weer gebruiken voor andere apparaten. 

Link naar reactie

Dan gewoon een kabel (waarschijnlijk gewoon de meegeleverde kabel) trekken van de batterij naar voren toe net zoals op iedere andere motorfiets het geval zou zijn. 

Misschien even prielen om het netjes te doen door de tunnel heen... (tank eruit en achterrem los) maar dan zit alles wel gelijk echt goed zoals het hoort. 

Link naar reactie
8 minuten geleden, geertvespa zei:

die modcharger zorgt net voor het uitvlakken van stroompieken

 

Ik heb die Modcharger op zowel Lambretta en Vespa: makkelijk te installeren en dit werkt perfect... (als de Lambretta rijdt, tenminste, haha)IMG_5528.thumb.JPG.d7f747384feb3cbe6ba6a013591fbd76.JPG

Link naar reactie
1 uur geleden, geertvespa zei:

die modcharger zorgt net voor het uitvlakken van stroompieken

 

Dat doet die KOSO van mij ook: http://www.sip-scootershop.com/en/products/voltage+regulator+koso+_kobl000010

Maar dan nog... wat er niet in komt kan er ook niet uitkomen... stel de vespa levert slechts 10V dan kan er nooit 12V uitkomen... dan hogere voltages afgeremd worden okay... dus vandaar die powerbank om schommelingen in mijn dure garmin te voorkomen. 

Link naar reactie
Op 5-5-2017 om 17:03, Thomassker zei:

@Julo ik heb 'm op mijn PX afgetakt van de claxon, kan er wat foto's van nemen als je wil... Op mijn GranTurismo heb ik ook een Modcharger. Tevreden over, alleen durft de zekering nogal snel te springen

Graag foto :-)

 

Link naar reactie
Op 5/5/2017 om 13:20, Julo zei:

Aftappen aan licht of claxon ofzo is geen optie?

Yep, want als je een Batterij hebt komt er ook gelijkstroom naar je claxon

 

Link naar reactie
Op 5/5/2017 om 14:57, pdvd zei:

Dat doet die KOSO van mij ook: http://www.sip-scootershop.com/en/products/voltage+regulator+koso+_kobl000010

Maar dan nog... wat er niet in komt kan er ook niet uitkomen... stel de vespa levert slechts 10V dan kan er nooit 12V uitkomen... dan hogere voltages afgeremd worden okay... dus vandaar die powerbank om schommelingen in mijn dure garmin te voorkomen. 

Volgens mij zit in die KOSO een bobijn die oplaadt om net constant 12 volt te geven.

Link naar reactie

@Julo excuses, even uit het oog verloren, maar dit is hoe ik het gedaan heb (PX200 uit '85 met batterij, dus in se hetzelfde als eentje uit 2013): afgetakt van de claxon, zoals Kwinten aangeeft (rode draad met een "suikerklontje" op de witte draad van de claxon)

IMG_20170510_195027.thumb.jpg.b4ec5bd242e08da76d9c9ac562e54833.jpg

Rode draad doorgetrokken via de pinkeropening onder de neus naar het handschoenbakje:

IMG_20170510_194843.thumb.jpg.152a54e66c1882af5d564713995055ad.jpg

De massa van de linkerpinker wordt ook gebruikt om de massa van een USB-aansluiting op aan te sluiten, samen met de rode draad die uit de claxon komt:

IMG_20170510_195125.thumb.jpg.9d72fcd405f1cc36c55b517c56671b61.jpg

En deze USB-uitgang (gekocht bij RAD) laat me dan toe om de GPS (of een smartphone oid in het handschoenbakje) op te laden op de houder:

IMG_20170510_194910.thumb.jpg.3fbc5c6a35f3c4c3899e8587885567d2.jpg

Vlak vóór de USB-uitgang zit een zekering die je toestel beschermt tegen te hoge stroom. Door af te takken van de claxon hoef je je geen zorgen te maken om je batterij bij stilstand leeg te trekken; deze werkt immers niet indien het contact op OFF staat. Bij rechtstreeks aftakken van de batterij kan dit immers wel voorkomen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...