Jump to content
Vespaforum.be

Vario moer (krukasmoer)


4en

Recommended Posts

Beste liefhebbers,

Bij het plaatsen van nieuwe gewichten wil ik mn vario terug monteren met die zelfde speciale moer met rondsel eraan op het laatste.

deze heb ik met luchtdruk vastgedraaid maar kwam terug los na een tijd.

nu heb ik geprobeerd met blauwe loctite en kwam ook terug los.

de ene zegt je kan de moer met krans hergebruiken de andere zegt 1x gebruikt moet je die moer met krans weggooien.

Wat is jullie ervaring hierin?

betreffende vespa lx 125 2010

Link to comment

Gebruik zelf altijd de variolocker (in diverse winkels te koop) om de moer vast te zetten.

Voorbeeld: http://www.sip-scootershop.com/en/products/holding+tool+buzzetti+variom_bu5425

Als de moer en draad goed zijn kan je deze gewoon hergebruiken tenzij deze beschadigd of overbelast is, dan altijd vervangen. Dat geldt ook voor ringen en veerringen.

Druppel 243 loctite op de draad en met momentsleutel vastzetten op 75-83NM.

Gebruik daar zelf nooit een luchttool voor omdat deze vaak onbetrouwbaar zijn qua instellen van het moment.

Werkplaatshandleiding van jouw LX125 voor meer informatie (en de lijst met de momenten): http://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/LX125-150ie/Vespa LX125-150ie Workshop Manual.pdf

 

Link to comment

update:

Vario moer terug aangespannen met loctite en kwam terug op hoge snelheid los!! met gevolg:

starterkrans in carter geschuurd en werd gloeiendheet en een grote miserie om de vario carter eraf te halen.

de nieuwe vario borgmoer zit er een rode plastic stukje nu in en blijkbaar komt dit veel voor!

dus een moer van 70cent of een grote kost van een kapotte vario is de keuze snel gemaakt!

Link to comment

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...