Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Help! Moer poulie pk50 verwijderen?


Ed75

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben radeloos, kan me iemand vertellen hoe ik de moer van de bovenste poulie moet verwijderen? Als ik er een dop op zet draait de poulie mee, en ik kan die poulie nergens tegenhouden?

Graag advies. Het is een pk50xl Plurimatic.

20170402_184305.jpg

Link naar reactie

Kruipolie op spuiten. Dan met slagmoersleutel op luchtdruk los schroeven. Wel zien dat ge de juiste kant draait. 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Raffa zei:

Kruipolie op spuiten. Dan met slagmoersleutel op luchtdruk los schroeven. Wel zien dat ge de juiste kant draait. 

Raffa, welke kant draaien is los? Ik dacht gewoon naar links om te lossen of is het rechts?

Link naar reactie

Je kan eventueel na behandelen met kruipolie ook een oliefiltertang met band tussen/op de vario zetten.

De snaar er af halen door de koppeling iets in te drukken. Let wel op dat als je de snaar bij de vario verwijderd je niet de binnenste poelie verplaatst waardoor de rollen verschuiven. Dit ter behoud van je rollen en kunstof kapjes die om de rollen zitten bij de automatica. Nu kan je de band van de tang tussen de vario zetten en spanning op de band zetten. Met een dopmoer/ringsleutel kan je de moer nu losdraaien.

Voorbeeld van oliefiltertang met rubber/leren band te koop in diverse automaterialenzaken. http://www.zasco.be/nl/product/p/2812/for-61908-oliefiltersleutel-met-rubber-band

 

Link naar reactie

Zuigerstopper in de bougie draaien en alles blokkeert en je kunt 'm losdraaien. Doe dit wel met de scooter op z'n zijkant zodat de rollers er niet uit vallen. 

Link naar reactie
8 uren geleden, pdvd zei:

Zuigerstopper in de bougie draaien en alles blokkeert en je kunt 'm losdraaien. Doe dit wel met de scooter op z'n zijkant zodat de rollers er niet uit vallen. 

goeie tip Pim! 

Link naar reactie

Heb net even in het werkplaatshandboek van de PK125XL Plurimatic gekeken en daar staat niets specifiek over een linkse draad bij het demonteren van de poelie dus ga er van uit dat het een normale rechtse draad is.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Een slagmoersleutel had ik niet direct bij de hand.

Maar de tip van Pilaf heeft geholpen. Een oliefiltertang had ik wel liggen. Niet een met een leren riem, maar ter bescherming van de poulie deed een stuk oude binnenband wonderen. De moer is los! Merci Pilaf!

 

poulie_boven.jpg

Link naar reactie

Om de pickup te kunnen veranderen moest een beschermplaat van dat schoepenwiel los, maar daarvoor moest dan weer de onderste poulie los om er aan te kunnen.

Deze keer lukte de truc met de oliefiltertang niet omdat die te klein was. Na zeker anderhalfuur sukkelen zelf een hulpstuk gemaakt in 2 minuten (ooit al eens toegepast bij de remtrommel van mijn kever), en de moer ging bij deze ook direct los! 

En ook de andere tip gebruikt,  de scooter op zijn zij gelegd zodat de rollen er niet uitvielen (schoepenwiel met speciale trekker er uit gehaald)!

Ik post het hier maar even neer opdat een ander er ook iets aan heeft. (en gewoon links losdraaien voor beide moeren)

poulie_beneden.jpg

Link naar reactie

Misschien niet van toepassing in dit topic, hoe weet je of de rollen aan vervanging toe zijn? Heb nog een setje gevonden in Duitsland, maar is vervangen wel nodig? Ik snap de werking nog niet helemaal.

Link naar reactie

Mooi dat het gelukt is met de poelie en koppeling.

Voor wat betreft je rollen, er zitten om de metalen rollen plasic cups. Als deze cups platte kanten hebben moet je de cups vervangen omdat ze dan niet lekker meer door de vario bewegen. Bij de moderne rollen zit het metaal ingesealed maar de werking van deze moderne rollen is gelijk aan jouw rollen met cups.

Deze link heb ik eerder gepost en hopelijk na het lezen begrijp je wat meer van de werking van de automatische transmissie: http://www.scooterhulp.com/howtos/10089-transmissie-van-de-scooter-werking-rollen-v-snaar-controleren.html

Even ter info, andere (lichtere) metalen rollen hebben bij de automatica geen zin om het optrekken te bevorderen. Hebben daar destijds veel mee geëxperimenteerd zonder goed resultaat. Het blok is eigenlijk te zwaar gebouwd voor een 50cc cilinder. Er zijn echter wel andere mogelijkheden maar ga er voor nu van uit dat je de motor standaard houdt.

Succes verder met sleutelen aan je Automatica.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Na 100km of meer plezier is gisteren is de bovenste poelie losgekomen! Gelukkig enkel los en de rollen niet verloren.

Niet alleen loskrijgen maar ook vastmaken lijkt een probleem :lol: Misschien omdat ik de rondel niet omgebuigd had om de moer te borgen, of hoe werkt dit?

Alles terug op zijn plaats en vast en hij rijdt (voorlopig) weer als een tierelier.

Nog een sfeerplaatje:

20170608.jpg

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Beste Ed, ik ben vanmiddag ook bezig geweest met de bovenste poelie, ik heb een identieke Oliefiltersleutel. 

Ik neem aan dat je de vespa met de accuzijde naar de grond legt om ervoor te zorgen dat de rollen er niet uit vallen? Ik had geen rubberen band, met een oude doek lukte het nog niet, de poelie draaide mee, ongeachte hoe vast ik hem aandraaide. Heb jij je rollen vervangen?

Link naar reactie
18 uren geleden, Summer zei:

Beste Ed, ik ben vanmiddag ook bezig geweest met de bovenste poelie, ik heb een identieke Oliefiltersleutel. 

Ik neem aan dat je de vespa met de accuzijde naar de grond legt om ervoor te zorgen dat de rollen er niet uit vallen? Ik had geen rubberen band, met een oude doek lukte het nog niet, de poelie draaide mee, ongeachte hoe vast ik hem aandraaide. Heb jij je rollen vervangen?

Ik heb geen accu maar je legt hem op de linkerkant. Moesten je rollen er uit vallen die kan je later wel terug leggen hoor. Raak de rollen en kapjes wel niet kwijt want ze zijn zeldzaam. Ik heb nieuwe reproductie rollen gekocht maar nooit vervangen, de oude zitten er nog in en doen het prima. Gewoon eens alles gepoetst daar dat de vettigheid er uit is en de rollen optimaal kunnen bewegen. 

Kak dat je poelie niet lossen wil, ik weet nog hoe een ellendig klusje dat was. misschien met een extra lijmtang? Ik weet ook dat met snelle bewegingen van de ratel het ineens los kwam en niet door langzaam proberen los te draaien, misschien helpt het.

Link naar reactie

Even bij een autogarage vragen of men de moer wil los schieten. met de hand terug draaien en het bovenstaande herhalen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...