Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa valt uit onder het rijden


Wesp1962

Aanbevolen berichten

Ik heb een Vespa 125cc vier versnellingen handgeschakeld uit 1962. Sinds kort valt de motor uit , of ik kan hem met moeite aanhouden na een ritje van ongeveer 10km. Ik krijg hem ook niet meer gestart daarna. De volgende dag kan ik hem zonder veel moeite starten maar na ongeveer 10km hetzelfde verhaal. Ik heb geen verstand van scooters dus hoop ik dat dit forum mij verderksn helpen. Wat kan het zijn?

de Bougie?

puntjes?

te rijk mengsel ( ik houd de 20% aan)?

verzuipt hij?

 

 

 

Link naar reactie

Ook voorgehad, wel bij 50cc. Lang gezocht en uiteindelijk was mijn bobijn kapot. Bij bepaalde hitte en bij mij na 10 km viel de motor uit. 

Link naar reactie

Wat je als eerste kan controleren is de bougie, kijk welke kleur deze heeft, zit zegt al iets over je ontbranding, afstelling carb (rijk/arm), timing en mengsel.

image.thumb.jpeg.e7d884c83fd2bf55474ba63bb8768722.jpeg

Ook kan er gekeken worden of er voldoende brandstof uit de brandstofslang komt. Slang even los maken van de carb, jerrycan onder de slang en test alle standen van de brandstofkraan. Controleer op bellen in de slang (als de slang transparant is) en of de brandstof er vlot uit loopt. Tap een dikke liter af want dan zit je over de 10km qua brandstof verbruik.

Als je dan toch de slang los hebt gemaakt, controleer dan ook even het brandstoffilter in de carb, wip deze er even voorzichtig uit en kijk of er residue onder het filter zit.

Is dit allemaal in orde, dan wordt het verder zoeken en zou het zoals Raffa al aangeeft, iets elektrisch zoals de bobine kunnen zijn.

Link naar reactie

Bougie vonkt of vonkt niet. De kleur is in deze irrelevant. Idem ivm benzinedebiet; die verlaagt niet plots na 10km. 

Bobijn vervangen!

Link naar reactie
2 uren geleden, Frederik9111 zei:

Bougie vonkt of vonkt niet. De kleur is in deze irrelevant. Idem ivm benzinedebiet; die verlaagt niet plots na 10km. 

Denk persoonlijk dat het altijd nuttig is om even de bougie te trekken bij klachten maar ook om te kijken of de afstelling in orde is. Misschien in dit geval niet relevant maar misschien wel nuttig voor iemand die aangeeft dat hij/zij geen verstand heeft van (2 takt) scooters.

Wat betreft het debiet, heb de afgelopen weken al meerdere verstopte brandstofkranen/tankfilters gezien (na de winterstop). Er was een motorfiets waarbij het in de bebouwde kom goed ging maar op de 80km weg was het einde verhaal, stoppen van de motor en niet meer aan te krijgen. Na transport, terug in de werkplaats was het weer starten en lopen. Volgende testrondje hetzelfde verhaal. Uiteindelijk bleek dat de benzine (volgens eigenaar EURO95 voor de winter getankt) een slijmerige substantie in de tank en om het tankfilter had gecreëerd. Op half gas ging het goed maar daar boven hield het op en was de toevoer niet voldoende waardoor de carb droog liep. Vandaar deze tip aangezien het een eenvoudige controle is om te kijken of de brandstoftoevoer naar de carb in statische toestand voldoende is.

Is de brandstoftoevoer en bougie in orde dan wordt het tijd om Euro's te gaan uitgeven en dan sluit ik me aan bij het vervangen van de bobijn (http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/bobijn).

Link naar reactie
43 minuten geleden, Pilaf zei:

... Uiteindelijk bleek dat de benzine (volgens eigenaar EURO95 voor de winter getankt) een slijmerige substantie in de tank en om het tankfilter had gecreëerd...

Zal wel een winterke of 3 geweest zijn.

Link naar reactie
16 uren geleden, Frederik9111 zei:

Zal wel een winterke of 3 geweest zijn.

Wij hebben deze problemen ook gehad. Zoek op "ëthanol" en je vindt meer van dit soort problemen. Met een beetje pech is je carburateur niet meer te redden. De fijne interne kanaaltje gaan dichtzitten met een soort polyester die zicht uit de ethanol vormt en dat krijg je er niet meer uit. Al twee keer na de winter een carburateur moeten vervangen. Vooral in combinatie met een kunststof gevoerde tank is het probleem groot. Vlak voor de winter doen wij tegenwoordig Aspen benzine ( acylaatbenzine) in de tank en dit jaar geen problemen meer. Succes.

Link naar reactie

ik heb onlangs ook van iemand gehoord die  hetzelfde heeft voorgehad met vintage moto.. Tank vanbinnen gecoat tegen de roest met een 2 componenten product.  nu met de alcoholhoudende benzine  komt die laag terug los en verstopt de carbu en benzinefilter..    het probleem is.. krijg die coating er maar terug uit.. onbegonnen werk. Bedankt EU voor deze alweer fantastische " verbetering" van de benzine

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...