Ga naar inhoud
Vespaforum.be

SIL lambretta motoren...A word of warning...


Speedracer

Aanbevolen berichten

Vorige week de Lambretta van een maat binnengenomen die een tijdje geleden een vast/warmloper had...

Scooter is een Lambretta Li125 serie 3 met standaard SIL GP200 motor, splinternieuw van de fabriek gekocht via Scooter Restorations (niet van de minste) en geleverd in het krat rechtstreeks van de fabriek. Set up was volledig standaard behalve een Clubman uitlaat en Dell'orto 25mm carbu met Remote Ram Air filter.

Scooter had verschillende duizenden kilometers zeer goed gelopen en was zeer verantwoordelijk gerodeerd (ervaren daily driver Scooterist met +20jaar ervaring). Merendeel van de kilometers was secundaire wegen met regelmatig een stuk ring R4 en E40 tussen 2 afritten aan hogere snelheid voor een 10-tal kilometers. Altijd gereden met Super 98 en 3% vol synthetische olie.

Enkele weken geleden vast/warmloper gehad op een expresweg aan hogere snelheid en dit weekend tijd gehad om de boel eens open te gooien.

Diagnose was redelijk snel gevormd: terminaal falen van het hoofdkrukaslager (de zogenoemde 'Big end'). zowel de big end als het lager in de piston hebben gefaald, hoewel 't hoofdlager toch 't meeste zijn best gedaan heeft...

Ik denk dat de foto's voor zich spreken... De piston is volledig vernield doordat de krukpen de onderste helft van de zitting uitgebroken heeft (de ciclipsen zitten aan beide zijden van de piston zitten nog in de resterende bovenste helft van de groef). De krukstang is niet alleen vastgelopen op het lager in de krukas maar is daarnaast nog eens los in 2 gebroken en volledig tussen de krukas helften gewrongen. De cilinder en de piston vertonen verder geen enkel spoor van vast of warmloper of andere slijtage/schade. De cilinder is zelfs onbeschadigd en perfect bruikbaar!

Dus iedereen die denkt dat de SIl krukassen goed genoeg zijn voor standaard of licht getunede motoren... wees gewaarschuwd... Ik heb nog geen tijd gehad om de krukas te demonteren en de lagers in het carter en 't carter zelf te inspecteren.

 

 

20170311_142957.jpg

20170311_145640.jpg

20170311_145649.jpg

20170311_145655.jpg

20170311_203217.jpg

20170311_204829.jpg

20170311_210136.jpg

20170311_203224.jpg

Link naar reactie
18 hours ago, nero said:

Chit zeg...

De vraag is wat heeft het eerst begeven, de piston of de krukas?  Ik gok toch op de piston.  :)

Groetjes, nero.

Duidelijk eerst de krukas... gisteravond de restanten van de krukas uit 't carter gedemonteerd.

De 'Big End' lager is vastgelopen, waardoor de krukstang vastgelopen is op de as, beginnen meerdaaien is met de rotatie van de krukas, waardoor deze geplooid is.

Op dat ogenblik is de piston lager gegaan dan onderste dode punt waardoor de onderkant tegen 't carter geslaan werd en de krukpen gewoonweg 'uit' de piston getrokken geweest is. daarna is de bovenste helft van de krukstang afgebroken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...